Ientulehdus ei parane
Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.
Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa.
Kommentit (179)
Tuo kolme kertaa päivässä harjaamista on aivan liikaa. Jatkuva hankausliike aiheuttaa fyysistä rasitusta, josta ikeniesi kudos ei ehdi toipua. Jätä kerta pois ja lopeta lisäksi suuvedet. Jos purskuttelet suuvedellä heti harjaamisen jälkeen, teet sen, että huuhtelet hammastahnan fluorit pois suustasi, ennenkö aine ehtii vaikuttaa. Suuvesi itsessään ei auta yhtään mitään. Vaikuttava aine on nimenomaan hammastahnan fluori.
Käytä hammaslankaa lisäksi vain, jos hampaidesi väliin oikeasti jää jotain. Nykyinen rutiinisi on aivan liian kuluttava. Konsultoi kuitenkin ennen kaikkea hammaslääkäriä, joka on se tosi ammattilainen tässä.
Suosittelen kokeilemaan Lumoral'ia. Olen käyttänyt sitä nyt noin vuoden verran. Vain alkuun käytin sitä vihreätä tehostenestettä, tai mitä lienee. Viime aikoina olen käyttänyt Lumoa vain silloin ja tällöin. Ajoittain testaan hammaslangalla ikenien kunnon. Lanka solahtaa ikenien alle kuin kuuma veitsi voihin ja verta tulee vain erittäin vähän, likimain ei lainkaan, elikäs ilmeisesti plakkia ei muodostu juuri ollenkaan!?
Ettei vain kyseessä olisi koronan jälkitauti tai -vaiva? :0
Muistathan vaihtaa tai desinfioida hammasharjan. Esim vettä kattilaan ja kun kiehuu, dippaat harjaosan sinne.
Harjaus max 2krt pvä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan Lumoral'ia. Olen käyttänyt sitä nyt noin vuoden verran. Vain alkuun käytin sitä vihreätä tehostenestettä, tai mitä lienee. Viime aikoina olen käyttänyt Lumoa vain silloin ja tällöin. Ajoittain testaan hammaslangalla ikenien kunnon. Lanka solahtaa ikenien alle kuin kuuma veitsi voihin ja verta tulee vain erittäin vähän, likimain ei lainkaan, elikäs ilmeisesti plakkia ei muodostu juuri ollenkaan!?
Sen koko laitteen ideahan perustuu siihen vihreään aineeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai verta kuuluisi tulla ollenkaan.
Voiko koko vaiva alkaa siitä ientaskujen mittaamisesta? Ap:n mukaan "Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi." Minulla ikenet eivät lainkaan vuotaneet harjatessa ja olivat terveen näköiset mutta ientaskujen tökkiminen mittarilla sai kaikki vuotamaan ja ikenet aroiksi. Miksi ientaskujen mittaus kuuluu hampaiden perustutkimukseen? Sitten hl-käynnin jälkeen alkaa vaivat joita ei ollut.
Siirry syömään lihaa ja eläinrasvaa niin ientulehduskin paranee. Sokerit ja hiilihydraatit ylläpitävät myös suun sairauksia. Muinaisten ihmisten luista on havaittu, että erilaiset hammasvauriot yleistyivät vasta maatalouteen siirtymisen jälkeen.
Mistä voi johtua se että mun ikenet vuotaa älyttömästi vain Suomessa?
Nyt 5 vkoa reissussa eikä pisaraakaan vuotanut. Sama hammasharja ja tahna??
Voisiko tosiaan ientaskujen mittaaminen olla alkusyy, jos ennen olleet terveet ikenet? Eli ikenet ärsyyntyy kun niitä ronkitaan sillä mittarilla ja silloin tutkittaessa vuotavat verta, vaikka eivät aiemmin hampaita harjatessa ole vuotaneet. Myöhemmin niihin menee jotain töhnää syödessä ja alkavat sitten tulehtua? Onko tämä ientaskujen mittaus siis hoitokäytäntö, joka myöhemmin osoittautuukin ientulehduksen aiheuttajaksi? Itselläkin ienongelmat alkaneet nimittäin vasta tarkastuskäyntien jälkeen. En silti tarkoita, että tarkastukset pitäisi jättää pois, en vain ymmärrä noiden ientaskumittausten tarpeellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi johtua se että mun ikenet vuotaa älyttömästi vain Suomessa?
Nyt 5 vkoa reissussa eikä pisaraakaan vuotanut. Sama hammasharja ja tahna??
Et syö reissussa kalaöljyä?
Minun suun ja hampaiden kunto parani silmissä, kun lopetin tupakoinnin ja sokeripitoisten tuotteiden syöntini väheni huomattavasti.
Vaihda hammasharjat, pese suolavedellä js purskuttele suolavedellä n. viikko ja katso auttaako.
Onko kukaan ammattilainen koskaan myöntänyt, että jostakin heidän tekemästään toimenpiteesta olisi voinut aiheutua haittaa? Milläpä sitä voi itse todistaa suuntaan tai toiseen vaikka voisi akjatella ettei ne ikenet siitä tökkimisestä tykkää.
Itseä ärsyttää kun kaikki ohjeet niin epämääräisiä, milloin on muka harjannut liian vähän, milloin liikaa tai väärällä tekniikalla. Kehittavat käsittelemään ikeniä hellävaraisesti mutta itse ronkkivat niitä sangen kovakouraisesti kun tökkivät mittaustikulla.
En lukenut (vielä) kaikkia kommentteja, mutta C-vitamiinin puutos aiheuttaa ientulehdusta, josta ei pääse eroon normaaleilla konsteilla. Pitkään jatkuessaan siitä kehkeytyy keripukki. Lisäisin sinuna C-vitamiinia ruokavalioon ihan varmuuden vuoksi, erityisesti, jos sinulla on ruoansulatushäiriöitä, ruoka-aineallergioita tai tupakoit säännöllisesti.
Minulla ientulehdusta ylläpiti fluorihammastahna. Olen tosin muutenkin yliherkkä monelle aineelle, ruoka-aineelle ja eläimelle. Huomasin eron, kun vaihdoin fluorittomaan hammastahnaan. Sitä ennen valui veri ikenistä joka harjauskerta (minulla on kroonisia sairauksia, jotka edesauttavat ientulehduksen syntymistä ja pysymystä). Nyt eivät ole ikenet vuotaneet ollenkaan kuukauteen. Ja kyllä, olen kokeillut tässä kohta 40 vuoden aikana suuvedet, Cordosylit, suolapurskuttelut, kookosöljyt, eri hammasharjat, eri harjaustekniikat, xylitolit, Paradontaxit, suolat jne.
Tämä herkkä hipiä oli tyytyväinen ilman ientulehduksia vasta Ecodentan luonnonhammastahnalla, jota saa ainakin Ruohonjuuresta.
Varmaan sama kuin se, että jotkut eivät voi käyttää kasvoilla muuta kuin luonnonkosmetiikkaa ja luonnollisista ainesosista tehtyjä meikkejä. Minulla sama, mutta ikenien kanssa.
Hammaslääkärit aina käskevät käyttää fluoritahnaa, suojaako tuo Ecodentan yhtä lailla reikiintymiseltä?
Itselläkin fluoritahna ärsyttää ikeniä mutta en ole uskaltanut vielä luopua siitä.
GUM Paroex 0,06% hammastahna on tosi hyvä, varsinkin jos on herkät ikenet. Se sopii päivittäiseen käyttöön. Sitä saa apteekista. Suuhygienisti suositteli joskus mulle sitä. Kandee kokeilla :)