Ientulehdus ei parane
Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.
Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa.
Kommentit (179)
toimiikohan se Lumoral-laite?
googlella löytää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että sä vähän panikoit liikaa tosta. Ei toi tilanne kuulosta miltään todella kamalalta eikä tulehdus miltään hirveän pahalta. Vai onko ikenet tosi kipeät? Miten tulehdus ilmenee? Vuotavatko? Tietenkin tulehdus pitäisi saada pois, mutta ei ne hampaat kovin helposti ala irtoilemaan. Mutta mene nyt vielä hammaslääkäriin uudestaan tai suuhygienistille
Ikenet eivät ole kipeät muuten, vaan enemmänkin arat jos niitä koskee, ja etenkin hampaita pestessä. Hampaiden pesun jälkeen myös muuttuvat entistä punaisemmaksi. Eivät vuoda verta kun itse harjaan ja tikutan, mutta hammaslääkärin käsittelyssä vuosivat kuin seula (ientaskumittaus ja tikkujen käytön demonstrointi).
Eniten se ienten vetäytyminen huolettaa, ja se ettei tulehdus tunnu talttuvan millään. Elämässäni on aiemmin ollut vaiheita etten ole pessyt hampaita välttämättä kuin kerran pä
Mulla on vähän sama muuten että ikenet alkaa punoittaa harjauksen jälkeen ja toisinaan vuotavat kun tikuttaa tai lankaa. On sitä tulehdusta ollut enkä ole oikeastaan koskaan kokonaan päässyt eroon mutta mulla tää on ollut aina vissii xd ja ei ole mitään sairautta löytynyt mikä aiheuttaisi sen. Tosin saattaa olla että ruokailutottumukseni ja liika sokeri yms napostelu ja sellainen ainakin aiheuttaa. Mutta mun täytyy siis oikeesti pestä ja langata joka päivä ja jopa tupla-aika kun mitä sanotaan tai muuten ne oikeesti tulehtuu pahemmin taas. Joillain se vaan riittää että jotenki pesee eikä mitään ongelmaa. Tosin viimeks hammaslääkärissä ei kuulemma ollut edes tulehdusta, mulla oli vaan hammaskiveä ja sit kävin suuhygienistillä niin se poisti sen kiven ja värjäymät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle annettu hoito-ohje ientulehdukseen:
Hampaiden pesu VAIN vedellä ja sähköhammasharjalla, hammaslankaus ja kurlaus Paroex 0,12% -suuvedellä. Tämä aamuin illoin max. 2 viikon ajan. Hammastahna heikentää tuon suuveden tehoa, joten on tärkeää että sen jättää pois. Tuota suuvettä ei saa käyttää jatkuvasti.
Toimi itsellä pitkittyneeseen tulehdukseen, saa käyttää. Hammaslääkäriltä saatu ohje.
Mikä järki on kurlata suuvedellä, jos sen on tarkoitus vaikuttaa hampaisiin?
Paroex on tulehdusta vähentävä (kuten Corsodyl) tuote, toisin kuin markteissa myytävät suuvedet, joista ei ole mitään hyötyä mihinkään. Eivät ne raikasta hengitystäkään, se raikastuu vain hyvän hammashygenian ansiosta. Paroex ei myöskään sisällä alkoholia, kuten markettien suuvedet ja alkoholi taas on huono asia suun limakalvoille.
Punainen Paroex on vain lyhytaikaiseen käyttöön, vihreä pidempiaikaiseen.
Apteekista saa myös Salutem-merkkistä hammastahnaa, jossa on vain tarpeelliset ainesosat eikä se maistu millekään.
On kallista, mutta riittoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että sä vähän panikoit liikaa tosta. Ei toi tilanne kuulosta miltään todella kamalalta eikä tulehdus miltään hirveän pahalta. Vai onko ikenet tosi kipeät? Miten tulehdus ilmenee? Vuotavatko? Tietenkin tulehdus pitäisi saada pois, mutta ei ne hampaat kovin helposti ala irtoilemaan. Mutta mene nyt vielä hammaslääkäriin uudestaan tai suuhygienistille
Ikenet eivät ole kipeät muuten, vaan enemmänkin arat jos niitä koskee, ja etenkin hampaita pestessä. Hampaiden pesun jälkeen myös muuttuvat entistä punaisemmaksi. Eivät vuoda verta kun itse harjaan ja tikutan, mutta hammaslääkärin käsittelyssä vuosivat kuin seula (ientaskumittaus ja tikkujen käytön demonstrointi).
Eniten se ienten vetäytyminen huolettaa, ja se ettei tulehdus tunnu talttuvan millään. Elämässäni on aiemmin ollut vaiheita etten
Mulla ei ollut edes sitä hammaskiveä, mutta silti kaikki ikenet tulehtuneet. Ja tosiaan ennen ei ikinä ole ollut tulehdusta edes yksittäisessä hampaassa. Normaalisti esim parodontiitin kehittymiseen menee kauan aikaa, ja tupakointi tai diabetes yms pahentaa tilannetta. Aiemmin on kyllä ollut hammaskiveä mutta ei siltikään tulehdusta.
Onko kellään kokemusta kokoproteesista? Jos pahin tapahtuu. Pystyykö laittamaan myös jos parodontiitti on vienyt hampaat ja on luukatoa?
Katsoin etteivät näköjään ole kovin kalliita. Saakohan suomesta ihan luonnollisen näköisiä proteeseja? Ainakin näköjään jenkeissä niitä on nuorillakin ja ovat ihan aidon näköisiä.
itä tarkoittaa komplisoitumaton parodontiitti
Mene hammaslääkärille uudestaan jos tilanne kerta pahentunut. Ja kiinnostaisi sitten mitä se sanoo että tulisit päivittämään tänne
Näin viime yönä unta tämön ketjun myötä, että etuhampaat irtosi 😄
Kummallista siinä oli, että etuhampaiden välissä oli vielä,yksi hammas joka roikkui ikenistö irti 😵💫
Vierailija kirjoitti:
Joku aiempi vastaaja laittoikin jo linkin Lumoral-laitteesta. Kallis on mutta joka sentin arvoinen. Mä sain vaikean ientulehduksen sillä pois. Laite nimenomaan puhdistaa plakin hampaiden pinnoilta pois. Suosittelen ehdottomasti tilaamaan!
Mikähän se tämmöinen laite, jota myydään lääketieteellisenä laitteena ohi Suomen lakien?
Voisin alkaa myymään taskumppuja suuhun tungettuna
Vierailija kirjoitti:
Lumoral.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/haitalliset-bakteerit-…
Anna kun kohta arvaan, että ap ilmaantuu aplstalle, että Lumoral pelasti Vähän samn tpn kuin korviin litetut valolöhteetkinnikoinan paransi kaamosmsannuksen
Vierailija kirjoitti:
Mene hammaslääkärille uudestaan jos tilanne kerta pahentunut. Ja kiinnostaisi sitten mitä se sanoo että tulisit päivittämään tänne
Ensi viikolla on uusi aika, tulen kertomaan sen jälkeen mikä on tuomio.
Vierailija kirjoitti:
Näin viime yönä unta tämön ketjun myötä, että etuhampaat irtosi 😄
Kummallista siinä oli, että etuhampaiden välissä oli vielä,yksi hammas joka roikkui ikenistö irti 😵💫
Olen itse nähnyt tätä samaa painajaista useita kertoja vuosien varrella, tällä kertaa painajainen vaan tuntuu muuttuneen todeksi 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumoral.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/haitalliset-bakteerit-…Anna kun kohta arvaan, että ap ilmaantuu aplstalle, että Lumoral pelasti Vähän samn tpn kuin korviin litetut valolöhteetkinnikoinan paransi kaamosmsannuksen
MIksi pitää haukkua toista? Tajuatko, että tuollaiset kommentit, joita kirjoitit on kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Sä syöt liikaa sokeristuvia juttuja, sekin vaikuttaa, liian usein syöminen vaikuttaa
Olin tulossa antamaan nämä kaksi vinkkiä, mutta täällä on näemmä muitakin tietäjiä. Ap, nämä ihan oikeasti auttavat. Minulla katosi ientulehdus pysyvästi kahdessa päivässä kun aloitin ketogeenisen ruokavalion. Nykyään olen lisäksi pätkäpaastolla, koska ketogeenisellä on niin helppo pidentää ateriaväliä kun nälkää ei tule ollenkaan.
Minulla on ollut lapsesta asti verta vuotavat ikenet eikä tilannetta saatu kuriin millään. Hämmästyin toden teolla kun ongelma katosi ihan itsestään hiilareita vähentämällä.
ap: olen lukenut ketjua vain sieltä täältä, jote sori, jos on nyt toistoa, mutta tulipa mieleeni, että oletko kokeillut myös elimistön tulehdustilaa laskevaa ruokavaliota tai sitten vastustuskykyä nostavaa (ovat molemmat melkein samat, mutta erojakin on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumoral.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/haitalliset-bakteerit-…Anna kun kohta arvaan, että ap ilmaantuu aplstalle, että Lumoral pelasti Vähän samn tpn kuin korviin litetut valolöhteetkinnikoinan paransi kaamosmsannuksen
MIksi pitää haukkua toista? Tajuatko, että tuollaiset kommentit, joita kirjoitit on kiusaamista?
Millä tavoin kiusaamista? Ja ketä tässä on haukuttu. Hassua kun tulee yks kaks nettiin yhminen jolla ongelma, mihin mikäön lääköri ym osaa parantaa.. pari päivää myöhemmin aletaan kauppaa jotain laitetta parill viestillä No, minkä johtopäätöksen tekee fiksu kuluttaja?
Vierailija kirjoitti:
Sä syöt liikaa sokeristuvia juttuja, sekin vaikuttaa, liian usein syöminen vaikuttaa
Olin tulossa antamaan nämä kaksi vinkkiä, mutta täällä on näemmä muitakin tietäjiä. Ap, nämä ihan oikeasti auttavat. Minulla katosi ientulehdus pysyvästi kahdessa päivässä kun aloitin ketogeenisen ruokavalion. Nykyään olen lisäksi pätkäpaastolla, koska ketogeenisellä on niin helppo pidentää ateriaväliä kun nälkää ei tule ollenkaan.
Minulla on ollut lapsesta asti verta vuotavat ikenet eikä tilannetta saatu kuriin millään. Hämmästyin toden teolla kun ongelma katosi ihan itsestään hiilareita vähentämällä.
Totta, jätä kaikki sokeri heti pois sekä tyhjät hiilarit!
Vierailija kirjoitti:
ap: olen lukenut ketjua vain sieltä täältä, jote sori, jos on nyt toistoa, mutta tulipa mieleeni, että oletko kokeillut myös elimistön tulehdustilaa laskevaa ruokavaliota tai sitten vastustuskykyä nostavaa (ovat molemmat melkein samat, mutta erojakin on).
Sähän sanoit aiemmin, ettet ole kokeillut ruokavaliomuutosta, kun syöt niin erilailla koko ajan, ettei väliä. Nyt kerrot, että ruokavaliotakinnolet muuttanut.
Eli koko aloituksesi onnihan vitsi ja taidat olla näitä Lumoralin markkinoijia. Kerrotko kohta että sait ihmeparannuksen tästä laitteesta? Sori, tää ketju meni mönkään Ensi kerralla parempi yritys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän sanoit aiemmin, ettet ole kokeillut ruokavaliomuutosta, kun syöt niin erilailla koko ajan, ettei väliä. Nyt kerrot, että ruokavaliotakinnolet muuttanut.
Eli koko aloituksesi onnihan vitsi ja taidat olla näitä Lumoralin markkinoijia. Kerrotko kohta että sait ihmeparannuksen tästä laitteesta? Sori, tää ketju meni mönkään Ensi kerralla parempi yritys?
Toisaalta ihan tueha missä alat saruilee, jos tää ketjuu säilyy täällä, se löytyy aina tiktokkeihin sti.