Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??
Kommentit (180)
"Totta! Meitä on 2-3 henkilöä ja koira 50 neliön kerrostaloasunnossa. Se kuulostaa paljolta, mutta ennenvanhaan oli aivan normaalia ja hyvän mahtuikin ja ehkä osin siksi, kun ihmisillä oli vähemmän tavaraa."
Tämä. Me asutaan 33 neliön talossa, minä, mies ja kaksi koiraa. Moni kauhistelee miten mahdutaan. Mutta aikoinaan tässä on asunut äiti, isä ja kuusi lasta. Että kyllä meidän todellakin pitää mahtua kaksin tässä asumaan 😄 Tavaramäärä sitten sen mukaan.
Nro 99: "Minä en tunne ketään, jolla olisi ompelukone, joten se täytyy olla itselläni.
Kaapit eivät pursua tuollaisia kummallisia isoja tavaroita, vaan arkista. Esimerkiksi koiran varusteet vievät tilaa verrattuna siihen, ettei olisi koiraa. Astioista vievät tilaa vaikkapa viinilasit, joita käytän n kerran vuodessa, kun sukulaiset tulevat joululounaalle, niitä täytyy olla siksi myös aika monta. Minulla on myös makuuhuoneen nurkassa muutama matkalaukku, niitä lainaa minulta lapseni, kun hän käy matkoilla, säilytys on kuitenkin.minun vastuullani, sillä hänen yksiönsä on pienempi. Kukkaruukkuja ja istutusvälineitä löytyy, sillä kausittain innostun viherkasveista ja parvekeviljelystä, kalliiksi tulisi ostaa ne aina uudestaan joka kerta. Vievät paljon tilaa kuitenkin. Siis tällaista isoa harvemmin käytettävää tavaraa, mitä ei ole järkeä heittää poiskaan."
Niin, sinä et tunne. Joku muu taas saattaa tuntea. Vastaukseni ei ollutkaan siihen, että juuri sinun pitäisi toimia jollain tietyllä tavalla. Mitä tulee sitten taas vaikkapa kukkaruukkuihin ja istutusvälineisiin, löytyisikö niille paikka jostain muualta kuin asunnosta sisältä? Kellarikomero tai ulkovarasto? Tai parveke? Ja sitten ihan sellainen ilmaan heitetty ajatus, että voisiko sukulaiset tuoda joululounaalle tullessaan omat viinilasit? Miksi juuri sinun pitää säilyttää kodissasi suvun viinilaseja? Mä ymmärrän kyllä hyvin sun dilemman, koska olen itsekin elänyt ajan, jolloin joka huushollissa oli kaikkea. Ja siitä ajattelutavasta voi olla hankala päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
No olen ostanut jätesäkkirullan ja heitellyt sinne tavaraa ja vienyt taloyhtiön roskiksiin.
No näinpä ei pidä toimia!
Minä ehdotin yhtiökokouksessa, että perustetaan alaeteiseen tavaralainaamo, eli yksi tuo sinne just sauvasekoittimen, toinen poran, kolmas tikkaat jne. Ja muut voi heittää omansa, niin tulee tilaa. Melkein kaiken voisi hoitaa lainaamalla! Mutta eipä saanut kannatusta, ihmiset ei vielä ole valmiita luopumaan ja ei ole näemmä kovin valveutuneita naapureita mulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin yhtiökokouksessa, että perustetaan alaeteiseen tavaralainaamo, eli yksi tuo sinne just sauvasekoittimen, toinen poran, kolmas tikkaat jne. Ja muut voi heittää omansa, niin tulee tilaa. Melkein kaiken voisi hoitaa lainaamalla! Mutta eipä saanut kannatusta, ihmiset ei vielä ole valmiita luopumaan ja ei ole näemmä kovin valveutuneita naapureita mulla.
Sinällään hyvä idea, mutta varmaan alaeteinen haasteellinen paikka jo paloturvallisuussyistä. Lisäksi pitäisi olla vierailijoiden vuoksi lukittava tila. Voisi olla myös niin, että taloyhtiö hankkii pikkuhiljaa lainattavaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Jokus luin jutun - olikohan Tanskasta vai Hollannista - missä on yleistymässä tällainen toimintamalli.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.
Itsellä auttoi muuton yhteydessä: haluanko viedä tämän vielä uuden asunnon kaappiin ja tarvitsenko sitä tavaraa siellä.
Olenko käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana?
Jos et ole muuttamassa, niin mieti, että jos saisit jostain nyt unelma-asunnon. Niin haluaisitko viedä just sen tavaran sen uuden asunnon kaappiin lojumaan?
Se tavara on sellaista kuin esimerkiksi pyöräilykypärä ja polkupyörän pumppu - pyöräilen ehkä kerran kesällä, mutta silloin niitä tarvitsee. Ei kannata heittää pois siis, mutta vievät älyttömästi tilaa säilytyksessä. Tällaista vastaavaa tavaraa on hirveästi
Onko nuo muovilaatikot siinä ihan näkösällä? Eikö se ole sekalaisen näköistä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi vähentää? Keskity siihen, että opettelet ettei tavarat lisäänny.
Siksi, kun niitä jo on liikaa, niin silloin pitää tietenkin luopua ylimääräisestä, jos haluaa lisää tilaa.
Liikaa tulee aina vain lisää jos ei ymmärrä aloittaa siitä ettei tavaraa enää kerry. Sen jälkeen voi miettiä mikä on oikeasti turhaa. Mikä on säilössä väärässä paikassa jne.
Nro 108: "Onko nuo muovilaatikot siinä ihan näkösällä? Eikö se ole sekalaisen näköistä kuitenkin?"
On ne toistaiseksi näkösällä. Näyttäähän se tietysti varastolta, vaikka laatikot ovat kaikki saman värisiä ja samaa sarjaa. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa hankkia siihen Lundian hyllyyn ovet. Mulla oli aiemmin yksi leveä hylly ja yksi kapea hylly ja siihen kapeaan mulla olisi ovetkin. Mutta sen vesivahingon jälkeen päätin laittaa kaksi leveää hyllyä vierekkäin. Mulla on olohuoneessa lisää Lundiaa ja siinä 3 korkeaa ovellista kaappia. Niissä kaapeissa säilytän mm sellaisia astioita, joita en käytä arkisin.
Nro 99: "Minä en tunne ketään, jolla olisi ompelukone, joten se täytyy olla itselläni.
Kaapit eivät pursua tuollaisia kummallisia isoja tavaroita, vaan arkista. Esimerkiksi koiran varusteet vievät tilaa verrattuna siihen, ettei olisi koiraa. Astioista vievät tilaa vaikkapa viinilasit, joita käytän n kerran vuodessa, kun sukulaiset tulevat joululounaalle, niitä täytyy olla siksi myös aika monta. Minulla on myös makuuhuoneen nurkassa muutama matkalaukku, niitä lainaa minulta lapseni, kun hän käy matkoilla, säilytys on kuitenkin.minun vastuullani, sillä hänen yksiönsä on pienempi. Kukkaruukkuja ja istutusvälineitä löytyy, sillä kausittain innostun viherkasveista ja parvekeviljelystä, kalliiksi tulisi ostaa ne aina uudestaan joka kerta. Vievät paljon tilaa kuitenkin. Siis tällaista isoa harvemmin käytettävää tavaraa, mitä ei ole järkeä heittää poiskaan."
Niin, sinä et tunne. Joku muu taas saatt
Parveke onkin yksi romuvarasto lisää! Viime kesänä tyhjensin sieltä roinaa pois, joten en ihan heti lämpene ajatukselle, että sitä pitäisi köyttää säilytyspaikkana. Siellä ei ole kiva viettää aikaakaan kesällä, jos tuntuu, että se on tunkio.
Nro 111: "Parveke onkin yksi romuvarasto lisää! Viime kesänä tyhjensin sieltä roinaa pois, joten en ihan heti lämpene ajatukselle, että sitä pitäisi köyttää säilytyspaikkana. Siellä ei ole kiva viettää aikaakaan kesällä, jos tuntuu, että se on tunkio."
Ymmärrän tuonkin, mutta eikös kesällä ne kukkaruukut ole jo käytössä? Ja hankkii sinne vaikka jonkun tällaisen ratkaisun kukkaruukuille ja muille tarvikkeille:
https://www.taloon.com/sailytyslaatikko-lyfco-134x54x59cm-polyrottinki-…
Nro 88: "Ihan kiva tarina, mutta mitä oikeastaan teet tässä ketjussa? Suurimmalla osalla ei ole tilannetta, että niin hyviä tuttuja asuu parin metrin päässä naapurissa ja sinne on ihan omat avaimetkin, jotta voi käydä hakemassa tavaroita, milloin huvittaa.
Eli tuo ei ole mikään normiratkaisu ihmisten tavaraongelmiin. "
Tavaroiden lainaaminen on vain yksi asia, mistä olen ketjussa kirjoittanut. Tietenkään se ei sovi kaikkiin tapauksiin. Mutta on hyvä miettiä, sopisiko se omaan tapaukseen. Taloyhtiöissäkin on ihan normaalia, että on esimerkiksi kahdet kottikärryt, joita asukkaat sitten käyttävät. Kukaan ei pidä kummallisena, jos jokaisella asukkaalla ei ole omia kottikärryjä. Olen mä lainannut esimerkiksi ompelukonettakin ihan ystävillenikin. Jos ei ompele kovin usein, miksi jokaisen pitäisi omistaa ompelukone?
Onhan tuo kaunis ajatus, mutta kumpi maksaa, jos se ompelukone esim. kärähtää lainassa ollessaan?
Noni eikun muuttamaan sitten vaikka kerran vuodessa niin tulee vähennettyä tavaraa tällä kätevällä neuvolla..,
Nro 113: "Onhan tuo kaunis ajatus, mutta kumpi maksaa, jos se ompelukone esim. kärähtää lainassa ollessaan? "
Jos mun ompelukoneeni on niin vanha, että se käytössä kärähtää, ostan uuden. Olisihan se kärähtänyt silloin myös omassa käytössänikin. Toki, jos toinen tahallaan tai huolimattomuuttaan rikkoo jotain toiselta lainaamaansa, silloin tietysti vahingon aiheuttaja korvaa. Minusta nämä ovat ihan itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö niitä vähentää? Miksi?
Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.
Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.
Kaikki tavara ei ole krääsää.
On se krääsää jos sen voi heittää roskiin tai kierrättää. Kukaan ei luovu tarpeellisista tavaroista.
Niin, sinä et tunne. Joku muu taas saatt
Ei juma, omat viinilasit mukaan 😄😄😄 Entäs lautaset, ruokailuvälineet ja servetit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö niitä vähentää? Miksi?
Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.
Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.
Kaikki tavara ei ole krääsää.
On se krääsää jos sen voi heittää roskiin tai kierrättää. Kukaan ei luovu tarpeellisista tavaroista.
Moni taitaa käsittää krääsän vähän eri tavalla. Eli krääsä on tavaraa, jolla ei ole koskaan ollut tarpeellinen (esim jokin koriste-esine). Sinä taas miellät alunperin ihan tarpeellisen tavaran (vaikka äitiysvaatteet) krääsäksi sen jälkeen, kun sitä ei enää tarvita (esim ei aio hankkia enää lisää lapsia, jolloin äitiysvaatteet muuttuvat krääsäksi).
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se tavara ei lainassa parane. Kun se sauvasekoitin tai porakone palautuu lainasta rikkinäisenä, tai terä on kadonnut, ja tikkaat on tuhrittu maaliin tai tervaan, niin omistaja ei mahda olla hyvillään.
Nro 117: "Ei juma, omat viinilasit mukaan 😄😄😄 Entäs lautaset, ruokailuvälineet ja servetit? "
Miksi ei omat viinilasit? Ottaahan nykyisin monet yökylään tai jonkun mökille mennessään omat lakanatkin mukaan? Jos kerran jollain on asunnossaan tilanpuutetta, mutta joka vuotista joululounasta varten pitää säilyttää sukua varten viinilaseja, niin miksi? Tilanne on toki toinen, jos ihan mielellään säilyttää viinilaseja, vaikka tarvitsee sitä määrää vain kerran vuodessa. Ja mäkin muistan kyllä viel ajan, kun mulla oli hirveät määrtä liinavaatteita, tyynyjä ja peittoja just sitä varten, kun sukulaisia tuli käymään ja yöpyivät meillä. Kukaan ei kitissyt, kun sanoin, että omat tavarat sitten mukaan, koska mulla ei ole niitä niin paljon, että riittää kaikille. En halua säilyttää kaapeissani tavaroita muita ihmisiä varten silloin, kun niille tavaroille on vain harvoin tarvetta.
Totta! Meitä on 2-3 henkilöä ja koira 50 neliön kerrostaloasunnossa. Se kuulostaa paljolta, mutta ennenvanhaan oli aivan normaalia ja hyvän mahtuikin ja ehkä osin siksi, kun ihmisillä oli vähemmän tavaraa.