Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??

Vierailija
02.01.2024 |

Olisiko vinkkejä antaa? 

Kommentit (180)

Vierailija
1/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuton yhteydessä tulee luonnostaan. Myyn tori.fi, vien kierrätykseen tai heitän roskiin. Roskalavat on hankalia, koska vaikka sinne veisi tavaraa niin tulee dyykattua jotain tilalle. Luin jostain ohjeen, että joka päivä voi heittää yhden asian pois. Näin ei ole pakko järjestää kauheasti aikaa projektille.

2/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui viime kesänä mittava vesivahinko. Vesi ei siis tullut näkyville pinnoille vaan meni suoraan rakenteisiin. Mulla oli viikko aikaa tyhjentää asuntoni alakerta kokonaan, jotta ensin pääsee purkumiehet hommiin ja sitten kuivausfirma. Yläkertaan mahtui jonkin verran tavaraa, mutta ei läheskään kaikki. Koska alakertaan ei saanut jäädä mitään muuta kuin kattolamput, aloitin yksinkertaisesti ottamaan tavaran kerrallaan. Mietin 30 sekuntia, tarvitsenko varmasti ko tavaraa seuraavan vuoden aikana. Jos vastaukseni oli kyllä, laitoin tavaran yläkertaan menevään pahvilaatikkoon. Jos vastaus oli ei, niin sitten joko roskiin tai laatikkoon, jonka sitten noutofirma kävi hakemassa sortti-asemalle. Ei ollut aikaa jäädä miettimään ehkä-vastauksia vaan se oli joko tai.

Aion kesälomalla tehdä vastaavan yläkerrassa. Aloitan silloin vaatteista ja liinavaatteista. Ihan sen vuoksi, että viime kesänä multa lähti myös kaikki olohuoneen huonekalut (eivät olisi mahtuneet yläkertaan säilytykseen) ja tiedän, että mulla on aika paljon isoja pöytäliinoja, koska edellinen olohuoneen ruokapöytäni oli 12 hengen tuokapöytä ja uusi, minkä vesivahinkoevakon jälkeen ostin, on vain 6 hengen ruokapöytä. En siis tarvitse enää isoja pöytäliinoja. Aloitan siis kesälomalla niistä tavaroista, joita tiedän mulla olevan nyt tarpeettomina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pahvilootia ja jätesäkkejä! Ihan surutta roskiin jos on vähääkään reikää tms, kaikki joutavat paperit paperisyöppöön, kirjastoissa on lukittuja astioita joihin voi laittaa tuhottavat!

Yhtään ei saa jäädä miettimään että tämä paita oli....roskiin vaan, ei mökille, vanha ja risa, pois vaan!

Soita paikalliseen päiväkotiin ottavatko leluja, vanhuspaikkaan tms ottavatko kirjoja, tai lahjoita fidaan tms, he hakevat ilmaiseksi...vielä...

Facebook annetaan ryhmä on kans hyvä, jos jaksat sitä showta.

Vierailija
4/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.

Vierailija
5/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellarikoppi tyhjäksi tai vähentää sieltä, tulee tilaa. Sinne voi laittaa ne joista on epävarma. Ja vielä vatkata eestaas. Lopulta kirkastuu mikä pois ja mikä jää. Kotona vain pitää miettiä mitä tarvitsee eniten ja mitä ei oikeasti ehdi käyttämään, vaikka on mielenkiintoinen esine tai asia.

Vierailija
6/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.

Itsellä auttoi muuton yhteydessä: haluanko viedä tämän vielä uuden asunnon kaappiin ja tarvitsenko sitä tavaraa siellä.

Olenko käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana?

Jos et ole muuttamassa, niin mieti, että jos saisit jostain nyt unelma-asunnon. Niin haluaisitko viedä just sen tavaran sen uuden asunnon kaappiin lojumaan?

Vierailija
7/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän periaatteita, mutta kaksi mainittavaa: jos olen joskus laittanut pois jonkun käyttökelpoisen tavaran, en osta samanlaista tai samaa enää uudestaan. Välillä joutuu oikein pohtimaan, miksi esim laitoin hyvän sohvan eteenpäin, ja nyt sitten haluaisin ostaa sohvan. Toinen on, että mietin, tarvitsenko jotain vai pelkästään haluan. Näillä saa hyvin rajoitettua hankintoja. Jo olevat tavarat alistan pohdinnalle, että tarvitsenko oikeasti, vai onko kyse vain omistamisen ilosta. Esim epämukava vaate jota en pidä joutaa laittaa eteenpäin, eikä hillota kaapin perukoilla. Kyse on lopulta vain tavarasta, ei mistään, mitä ilman en pystyisi elämään. 

Vierailija
8/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikkea on liikaa muttei raaskisi heittää pois täysin hyväkuntoista tavaraa. Ihan pyyhkeistä ja astioista alkaen.

Vierailija
9/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hävitätte täysin hyväkuntoiset kodintekstiilit ja astiat?

Vierailija
10/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen ostanut jätesäkkirullan ja heitellyt sinne tavaraa ja vienyt taloyhtiön roskiksiin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lahjoittanut kodintekstiilejä joskus aiemmin eläinsuojeluyhdistykselle. En tiedä, vieläkö ottavat vastaan. Ainakin Hesylle kelpasi silloin vähän huonokuntoisemmatkin.

Vierailija
12/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös olemassa kodin järjestelykursseja. Ite oon menossa tällaiselle. Kirjojakin aiheesta on :)

Vierailija
13/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari-metodilla. Millään muulla en ole saanut pysyviä tuloksia.

Vierailija
14/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin kierrätykseen. Ei ehjiä tekstiilejä roskikseen. Jonnekin löytöeläintaloon voivat myös peitot ja sellaiset kelvata.

Vierailija
15/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietit minkä verran käytät, esim 2 talvipussilakanaa ja 2 kesä. 3 aluslakanaa. Pidät mieleiset astiat. Katsot vielä niiden arvon netistä jos mietit sitä arvon takia säilytystä, usein yllättävän arvottomia. Loput laitat kierrätykseen.

Suihkupyyhkeen ei tarvitse olla hehtaarikokoa vaan sellainen 2x käsipyyhkeen kokoinen tulee vähemmän pyykkiä.

Vierailija
16/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö niitä vähentää? Miksi?

Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.

Vierailija
17/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uudenvuoden konmarituksen ja pistin koko sisustuksen tuleen. Olisi kuitenkin varmaan ensin kannattanut kantaa se pihalle...

Vierailija
18/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että joudun sairaalaan isoon leikkaukseen ja halusin karsia sitä ennen mahdollisimman paljon tavaraa. Useamman päivän tein tuota työtä.Isoja jätesäkkejä lattialle ja kävin läpi jokaisen kaapin ja komeron. Monta säkillistä tulikin ja vein ne taloyhtiön roskikseen. Kyllä oli kiva tulla sairaalasta väljään, siistiin ja raikkaaseen kotiin. Tästä on reilu vuosi aikaa ja siisteys on pysynyt, koska käyn säännöllisesti läpi tavaroita. Nyt se on helppoa kun iso raivaus on tehty. 

Vierailija
19/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemällä kierrätyskeskukseen ehjät ja tarpeettomat tavarat ja vaatteet.

Vierailija
20/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mitään turhaa, en ole koskaan hankkinut tavaroita, joista en pidä tai joille ei ole käyttöä. Suurin osa jokapäiväisistä käyttöesineistä on perittyjä, yhä on käytössä vanhaa Arabiaa ja savonia-aterimia vuodesta 1977 (tai jotain).