Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??

Vierailija
02.01.2024 |

Olisiko vinkkejä antaa? 

Kommentit (180)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 70: "No se on eri asia jos asiasta on erikseen sovittu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. "

Totta ja sen vuoksi, jos elämässä on sellaisia ihmisiä, joiden kanssa voi näin sopia ja kenties tehdä jopa yhteishankintoja (esim minä ja siskoni ollaan maksettu se airfryer puoliksi) , niin ihan hyvin voi heiltä kysyä. Tosi moni kun ei halua täyttää asuntoaan tavaroilla, joita tarvitaan kuitenkin vain aika harvoin. 

Jos tarvitsette airfryeriä vain harvoin, niin mihin sitä tarvitsette ollenkaan, kun teillä varmaan on uunitkin? 

Kun mieli tekee ranskiksia, lähdet hakemaan airfryerin siskoltasi?

Minä laittaisin uunin päälle. 

Mä voin hakea sen samalla reissulla kun käyn viemässä roskat. Eikä siskoni tarvitse olla edes kotona vaan voin mennä omilla avaimillani. Mä käyn muutenkin hoitamassa sen kilpikonnat, kun systeri on mökillä. Eli me asutaan viereisissä rakennuksissa. Mutta kyllä esim mun siskonpoika on tosta muutaman kilometrin päästä tullut lainaamaan multa höyrypesuria. Tulee autolla. Ei meistä kukaan tarvitse sitä täysin yllättäen ja juuri samalla sekunnilla. 

Vierailija
82/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs nauramista siinä on? Kuivatut sienet säilyvät vuosia, kuivurilla voi toki kuivattaa myös yrttejä, hedelmiä, marjoja jne.. Äärettömän hyödyllinen vekotin meillä. 

Mehumaijalla mm. marjat, omenat ja raparperit mehuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nauramista siinä on? Kuivatut sienet säilyvät vuosia, kuivurilla voi toki kuivattaa myös yrttejä, hedelmiä, marjoja jne.. Äärettömän hyödyllinen vekotin meillä. 

Jos ongelma on liika tavara, niin tuskin ongelma on oikeasti mehumaija ja sienikuivuri. Tuskinpa on tuolloin tarvetta myöskään mehupurnukoille ja sienipurkeille. 

Vierailija
84/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma on liika tavara, niin tuskin ongelma on oikeasti mehumaija ja sienikuivuri. Tuskinpa on tuolloin tarvetta myöskään mehupurnukoille ja sienipurkeille. 

Juu, kaikki ruokahan kannattaa vain tilata valmiina ovelle, vai mitä? 

Vierailija
85/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat ne olla jollekin ongelma, koska kumpikin vie aika paljon tilaa ja käyttö on kausittaista. Meillä onneksi tilaa on, joten eivät ole ongelma. Eivät myöskään "mehupurnukat", koska pakastetut mehut ovat pakastimessa ja niitä käytetään pikkuhiljaa. Kyllä ne pakastepullot varastoon mahtuvat. Kuivatut tuotteet taas menevät hyvin pieneen tilaan, joten "sienipurkkeja" ei kovin montaa tarvita. 

Vierailija
86/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.

Jos et ole muuttamassa, niin mieti, että jos saisit jostain nyt unelma-asunnon. Niin haluaisitko viedä just sen tavaran sen uuden asunnon kaappiin lojumaan?

Unelma-asuntoni olisi niin iso, että sinne mahtuu kaikki nykyiset tavarat. 

ohis

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 73: "Tuo on ihan ok, jos ei tule äkillistä tarvetta porakoneelle ja sen omistajat ei olekaan kotona, tai mehumaijaa tarvitsee vain yksi kerrallaan. Itse ainakin tarvitsen mehumaijaa pitkin kesää ja syksyä monta kertaa, ja joskus talvellakin. Kiireisimpänä aikana se ei joutaisi lainaan. Sama koskee vaikkapa sienikuivuria. "

Kuten sanoin, ihan tilannekohtaistahan tällainen on. Olen elänyt jo 62 vuotta eikä mulle ole vielä koskaan tullut äkillistä tarvetta porakoneelle. Jos mulle sellaisia äkillisiä tarpeita tulisi ja jos asuisin kauempana sellaisista läheisistäni, joilla porakone on, tietysti olisin hankkinut oman. Me ryhdyttiin mun siskon kanssa tähän systeemiin silloin, kun lapset aikuistuivat. Ei ole mitään järkeä, että kummallakin on kaapeissaan isoja kattiloita, joita kuitenkin yksin asuvana tarvitsee varsin harvoin. Riitti, että toisella on. Eikä isolle kattilallekaan koskaan ole tullut tarvetta ylllättäen vaan aina on tiennyt etukäteen, milloin isompi porukka on tulossa syömään. Meilä tietty vielä sekin tilanne, että se "iso porukka" on sekä siskollani että mulla yleensä samat ihmiset eivätkä he tule samaan aikaan syömään sekä siskolleni että mulle. 

Mutta pointtini siis on, että on hyvä miettiä tavaroita karsiessaan, pitääkö jokainen tavara omistaa itse vai voisiko olla jonkun kanssa yhteisomistusta tai ainakin niin, että toisella on jokin tavara ja toisella sitten jokin muu. Esim esikoiseni lainaa multa ompelukonetta silloin, kun tarvitsee. Ei hänkään ompele usein eikä varsinkaan yllättäen, joten aina on voinut lainata. 

Vierailija
88/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 70: "No se on eri asia jos asiasta on erikseen sovittu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. "

Totta ja sen vuoksi, jos elämässä on sellaisia ihmisiä, joiden kanssa voi näin sopia ja kenties tehdä jopa yhteishankintoja (esim minä ja siskoni ollaan maksettu se airfryer puoliksi) , niin ihan hyvin voi heiltä kysyä. Tosi moni kun ei halua täyttää asuntoaan tavaroilla, joita tarvitaan kuitenkin vain aika harvoin. 

Jos tarvitsette airfryeriä vain harvoin, niin mihin sitä tarvitsette ollenkaan, kun teillä varmaan on uunitkin? 

Mä voin hakea sen samalla reissulla kun käyn viemässä roskat. Eikä siskoni tarvitse 

Ihan kiva tarina, mutta mitä oikeastaan teet tässä ketjussa? Suurimmalla osalla ei ole tilannetta, että niin hyviä tuttuja asuu parin metrin päässä naapurissa ja sinne on ihan omat avaimetkin, jotta voi käydä hakemassa tavaroita, milloin huvittaa. 

Eli tuo ei ole mikään normiratkaisu ihmisten tavaraongelmiin. 

Vierailija
89/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalut saa myytyä Torissakin helposti, kunhan ovat hyväkuntoisia ja hinta kohdillaan. Itse myin muuttoa ennen pois kaikki talonpoikaishuonekaluni, koska niiden muuttamiseen ei ollut tilaa eikä kantajia. Laitoin myyntiin mm. täyspuisia vaatekaappeja, kulmakaapin, senkin, tuoleja, ruokapöydän,... Ja yksikään niistä ei ollut edes viikkoa myynnissä kun meni jo kaupaksi. Ja sain hyvät rahat, eli vaikka ostin uudet (vanhat) huonekalut tilalle niin jäin plussalle pari tonnia 👍

Vierailija
90/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin hakea sen s

Itse on tullut hankittua paljon itse. Musta tuo on kuitenkin hyvä ratkaisu, jos toimii. Aina voi jakaa naapurin, ystävän tai sukulaisen kanssa. 

Vierailija
91/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niitä vähentää? Miksi?

Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.

Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Otan osaa ymmärtämättömyyteesi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 88: "Ihan kiva tarina, mutta mitä oikeastaan teet tässä ketjussa? Suurimmalla osalla ei ole tilannetta, että niin hyviä tuttuja asuu parin metrin päässä naapurissa ja sinne on ihan omat avaimetkin, jotta voi käydä hakemassa tavaroita, milloin huvittaa. 

Eli tuo ei ole mikään normiratkaisu ihmisten tavaraongelmiin. "

Tavaroiden lainaaminen on vain yksi asia, mistä olen ketjussa kirjoittanut. Tietenkään se ei sovi kaikkiin tapauksiin. Mutta on hyvä miettiä, sopisiko se omaan tapaukseen. Taloyhtiöissäkin on ihan normaalia, että on esimerkiksi kahdet kottikärryt, joita asukkaat sitten käyttävät. Kukaan ei pidä kummallisena, jos jokaisella asukkaalla ei ole omia kottikärryjä. Olen mä lainannut esimerkiksi ompelukonettakin ihan ystävillenikin. Jos ei ompele kovin usein, miksi jokaisen pitäisi omistaa ompelukone? 

Vierailija
93/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat ne olla jollekin ongelma, koska kumpikin vie aika paljon tilaa ja käyttö on kausittaista. Meillä onneksi tilaa on, joten eivät ole ongelma. Eivät myöskään "mehupurnukat", koska pakastetut mehut ovat pakastimessa ja niitä käytetään pikkuhiljaa. Kyllä ne pakastepullot varastoon mahtuvat. Kuivatut tuotteet taas menevät hyvin pieneen tilaan, joten "sienipurkkeja" ei kovin montaa tarvi

Teillä ei varmaan ole muutenkaan epäjärjestyksen kanssa ongelmia?

Vierailija
94/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä rikkinäiset vaatteet pois. Kunnioita itseäsi sen verran, että pukeudu mukavasti ja ehjiin vaatteisiin vaikka olisit vain kotona. Arvostat niitä vaatteitakin enemmän.

Ei minulla ainakaan ole mitään rikkinäisiä vaatteita. Silti on kaapit täynnä tavaraa. Ohjeiden pitäisi olla ehkä erilaiset niille, joilla on sairaalloinen roinan ja jätteen keräilyvimma ja niille, joilla on koti täynnä tavaraa nykyisen kulutukseen perustuvan elintason vuoksi.

Vierailija
95/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Heität nyt pois ja ostat ensi vuonna uudet tilalle? Idiootin touhua 😄. Eihän mitään kuluvaa kannata pois heittää, pyyhkeet käy vielä siivoukseen, monta vuotta."

Minä en ainakaan ole saanut ainuttakaan pyyhettä kulutettua loppuun ja siivoukseen käytän siihen tarkoitettuja siivousvälineitä. Pyyhkeitä ei tarvita montaa.

Minä olen saanut pyyhkeitä ohentumaan ja kulumaan kun niitä ei ole liikaa ja pesen ja pidän.

Lopuksi kun ei kehtaa edes vessaan laittaa käytän ikkunoiden pesussa reunoja pyyhkiessä.

Siivoukseen käytän myös mikrokuiturättejä.

Vierailija
96/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä rikkinäiset vaatteet pois. Kunnioita itseäsi sen verran, että pukeudu mukavasti ja ehjiin vaatteisiin vaikka olisit vain kotona. Arvostat niitä vaatteitakin enemmän.

Ei minulla ainakaan ole mitään rikkinäisiä vaatteita. Silti on kaapit täynnä tavaraa. Ohjeiden pitäisi olla ehkä erilaiset niille, joilla on sairaalloinen roinan ja jätteen keräilyvimma ja niille, joilla on koti täynnä tavaraa nykyisen kulutukseen perustuvan elintason vuoksi.

Tässä on varmaan ero myös siinä, kuinka monta henkeä asunnossa asuu ja kuinka monta neliötä asunnossa on. Pikkulapsiperheen tavaroita on väkisinkin paljon, koska vaunut, kopat, paljon pieniä vaatteita ja suhteessa melko isoja leluja.

Vierailija
97/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat vähenee sillä tavalla, että niistä luopuu yksitellen, joko roskikseen heittäen tai kierrättäen.

Itse käyn omaisuuttani perusteellisemmin läpi aina kerran tai pari kertaa vuodessa, kevään tai talven tullessa tai uuden vuoden lähestyessä ja vien turhaa pois. Mutta myös aina, jos silmääni osuu joku pienempi tavara, jota en ole tarvinnut, enkä uskokaan tarvitsevani tulevaisuudessa, saatan heittää sellaisen samantien pois.

Joskus talletin kaikki paperit, mitä postista tuli, kunnes tajusin, mitä hölmöläisen hommaa sellainen on. Nyt hävitän paperit sitä mukaa, kun ne voi hävittää, enkä vasta vuoden lopussa.

Vierailija
98/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi vähentää? Keskity siihen, että opettelet ettei tavarat lisäänny. 

Vierailija
99/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 88: "Ihan kiva tarina, mutta mitä oikeastaan teet tässä ketjussa? Suurimmalla osalla ei ole tilannetta, että niin hyviä tuttuja asuu parin metrin päässä naapurissa ja sinne on ihan omat avaimetkin, jotta voi käydä hakemassa tavaroita, milloin huvittaa. 

Eli tuo ei ole mikään normiratkaisu ihmisten tavaraongelmiin. "

Tavaroiden lainaaminen on vain yksi asia, mistä olen ketjussa kirjoittanut. Tietenkään se ei sovi kaikkiin tapauksiin. Mutta on hyvä miettiä, sopisiko se omaan tapaukseen. Taloyhtiöissäkin on ihan normaalia, että on esimerkiksi kahdet kottikärryt, joita asukkaat sitten käyttävät. Kukaan ei pidä kummallisena, jos jokaisella asukkaalla ei ole omia kottikärryjä. Olen mä lainannut esimerkiksi ompelukonettakin ihan ystävillenikin. Jos ei ompele kovin usein, miksi jokaisen pitäisi omistaa ompelukone? 

Minä en tunne ketään, jolla olisi ompelukone, joten se täytyy olla itselläni.

Kaapit eivät pursua tuollaisia kummallisia isoja tavaroita, vaan arkista. Esimerkiksi koiran varusteet vievät tilaa verrattuna siihen, ettei olisi koiraa. Astioista vievät tilaa vaikkapa viinilasit, joita käytän n kerran vuodessa, kun sukulaiset tulevat joululounaalle, niitä täytyy olla siksi myös aika monta. Minulla on myös makuuhuoneen nurkassa muutama matkalaukku, niitä lainaa minulta lapseni, kun hän käy matkoilla, säilytys on kuitenkin.minun vastuullani, sillä hänen yksiönsä on pienempi. Kukkaruukkuja ja istutusvälineitä löytyy, sillä kausittain innostun viherkasveista ja parvekeviljelystä, kalliiksi tulisi ostaa ne aina uudestaan joka kerta. Vievät paljon tilaa kuitenkin. Siis tällaista isoa harvemmin käytettävää tavaraa, mitä ei ole järkeä heittää poiskaan.

Vierailija
100/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitäisi vähentää? Keskity siihen, että opettelet ettei tavarat lisäänny. 

Siksi, kun niitä jo on liikaa, niin silloin pitää tietenkin luopua ylimääräisestä, jos haluaa lisää tilaa.