Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??
Kommentit (180)
Kävin aikoinaan Konmari-methodilla kaikki vaatekaapit läpi, ja vaatteet ovat säilyneet järjestyksessä. Ne olivatkin mielestäni helpoin asia, joista päästä eroon.
Muu onkin sitten haastavempaa. Oikeastaan kaikki paperiset tuotteet: Lehdet, muistot, muistiinpanot jne tuottavat ongelmia. Plus kirjat. Niiden raikkoaminen on todella hidasta, vaikka käyn aina kasan kerrallaan. Uutta tulee tilalle koko ajan.
Hesari tulee vain kerran viikossa. Mainoksia ei tule. Olen tilannut ainoastaan yhden aikakausilehden, jonka pistän kierrätykseen noin neljä kertaa viikossa. Jostain kumman syystä hamstrasin edellisessä muutossa (10 vuotta sitten) ison kasan harrastuslehtiä. Nyt käyn noita lehtiä läpi ja se on hidasta. En voi vain suoraan heittää niitä roskiin, sillä niissä on juttuja itsestäni ja lähisukulaisista.
Toinen ongelma on kaikki Arabian ja Iittalan lasit ja kukkamaljakot, joita on yksi vitriini täynnä. Ne ovat äitini keräämiä. Helpointa olisi saada ne myytyä jonnekin, mutta toistaiseksi ei ole onnea ollut Facebook-kirppareilla tai soittamalla liikkeisiin.
Jumppamattoja omistan 2 kpl. Toinen on sisäkäyttöön ja toinen on ulos kesällä käytettäväksi. Käyn paljon sellaisissa jumpissa mm.puistojumpissa, joissa pitää olla oma alusta. Ne menevät rullallle ja säilyvät esim.nojatuolin takana. Sama juttu painojen kanssa.
Päiväkirjat olen säilyttänyt. Niissä on paljon sellaisia asioita, jotka olen jo unohtanut. Olen matkustanut ja kirjoittanut aika tarkasti. Yksi vaikea elämänvaihe oli, niin tuhosin sen päivänkirjan. Olen ajatellut päiväkirjojani niin, että jos kuolisin äkillisesti, haittaisiko minua, jos joku muu lukisi ne.
Ehkä joku päivä saan tavarat ja paperit järjestykseen!
Korjaus edelliseen kirjoitukseen: Olen tilannut ainoastaan yhden aikakausilehden, jonka pistän kierrätykseen noin neljä kertaa viikossa.
Piti olla siis kierrätys neljä kertaa VUODESSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että jotkut täyttävät kaappinsa tavaroilla, joita tarvitaan vain kerran vuodessa sukulaisia varten. Miksi pitää järjestää sukujouluja, jos tilaa ei ole?
Et voi olla tosissasi. Että luovutaan sitten sukujouluista tämän takia? Olet varmaan se sama, joka ehdotti, että pitäisi ottaa omat viinilasit mukaan... Tsiisus.
Opiskelen sairaanhoitajaksi enkä ymmärrä, miksi mun pitäis joskus hankkia niin iso asunto, että tilaa riittää koko suvun yhtenä päivänä vuodessa tarvitsemiin tavaroihin. Ei mun palkkani tule koskaan riittämään sellaiseen. Nämä sukujoulut on buumereiden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin yhtiökokouksessa, että perustetaan alaeteiseen tavaralainaamo, eli yksi tuo sinne just sauvasekoittimen, toinen poran, kolmas tikkaat jne. Ja muut voi heittää omansa, niin tulee tilaa. Melkein kaiken voisi hoitaa lainaamalla! Mutta eipä saanut kannatusta, ihmiset ei vielä ole valmiita luopumaan ja ei ole näemmä kovin valveutuneita naapureita mulla.
Ja hyvin toimii ainakin monessa opiskelijatalossa! Jo 25 vuotta sitten opiskelijatalon alakerrassa oli kierrätyshylly, vein sinne mm. lastenvaatteita ja otin mm. yhden edelleen parhaimmista uunipadoistani.
Sama nykyään, poikani muutti just opiskelija-asunnosta pois ja vei mm. ison taulun ala-aulaan, tuli rappuset ylös ja kannettiin joku huonekalu alas, niin taulu oli löytänyt uuden kodin jo siinä muutaman minuutin aikana 👍 Sinne vienyt myös mm.tv-tason ja nojatuolin ja kaikki on mennyt.
Ostan ainoastaan etukäteen kovan harkinnan jälkeen tarpeelliseksi todettuja asioita. Käytän kaiken loppuun enkä välitä, jos joku on vähän kulahtanutta. Aluksi pidin vuoden mittaisen ostolakon. Rahalla olen ostanut osakkeita ja kiinteää omaisuutta, shoppailusta tullut mielihyvä tulee nykyään vaurastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että jotkut täyttävät kaappinsa tavaroilla, joita tarvitaan vain kerran vuodessa sukulaisia varten. Miksi pitää järjestää sukujouluja, jos tilaa ei ole?
Et voi olla tosissasi. Että luovutaan sitten sukujouluista tämän takia? Olet varmaan se sama, joka ehdotti, että pitäisi ottaa omat viinilasit mukaan... Tsiisus.
Opiskelen sairaanhoitajaksi enkä ymmärrä, miksi mun pitäis joskus hankkia niin iso asunto, että tilaa riittää koko suvun yhtenä päivänä vuodessa tarvitsemiin tavaroihin. Ei mun palkkani tule koskaan riittämään sellaiseen. Nämä sukujoulut on buumereiden juttuja.
Nuorena opiskelijana sinun ei tarvitsekaan huolehtia sukujouluista. Mutta kun olet sukujoulujen järjestämisvastuussa, kun vanhemmat ovat joko kuolleet tai hoivakodissa, niin kyllä niitä vaan yleensä halutaan järjestää elossaoleville sukulaisille.
Tavaran karsiminen on ehkä vaikeampaa vanhana, kun muuttaa isosta perheasunnosta pienempään ns eläkepäivien asuntoon. Kaikenlaista on ehtinyt kertyä nurkkiin vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin yhtiökokouksessa, että perustetaan alaeteiseen tavaralainaamo, eli yksi tuo sinne just sauvasekoittimen, toinen poran, kolmas tikkaat jne. Ja muut voi heittää omansa, niin tulee tilaa. Melkein kaiken voisi hoitaa lainaamalla! Mutta eipä saanut kannatusta, ihmiset ei vielä ole valmiita luopumaan ja ei ole näemmä kovin valveutuneita naapureita mulla.
Ja hyvin toimii ainakin monessa opiskelijatalossa! Jo 25 vuotta sitten opiskelijatalon alakerrassa oli kierrätyshylly, vein sinne mm. lastenvaatteita ja otin mm. yhden edelleen parhaimmista uunipadoistani.
Sama nykyään, poikani muutti just opiskelija-asunnosta pois ja vei mm. ison taulun ala-aulaan, tuli rappuset ylös ja kannettiin joku huonekalu alas, niin taulu oli löytänyt uuden kodin jo siinä muutaman minuutin aikana 👍 Sinne vienyt myös mm.tv-tason ja nojatuolin ja kaikki on mennyt.
Ihan kiva idea mutta juolahtiko teillä innokkaille mieleen sellainen seikka, kuin että rappukäytävissä ja auloissa ei saa säilyttää tavaraa paloturvallisuuden vuoksi? Kun joku huolimaton heittää vaikka sätkän noihin ja ala-aulassa syttyy tulipalo, koko rappukäytävä on kohta täynnä myrkyllistä savua. Tämän vuoksi niitä lastenrattaitakaan ei saa säilyttää ala-aulassa.
Parempi on erillinen kierrätyspiste vaikka ulkona tai viekää mieluummin ne romut ihan itse hyväntekeväisyysjärjestöille, joilla on kirppareita. Meillä kamppaillaan jatkuvasti tämän kanssa, että ihmiset "kierrättävät" rappukäytävässä tajuamatta miten vaarallista se voi olla hätätilanteessa ja nyt ollaan tekemässä yhteistä kierrätyspistettä yhtiön lukitun roskakatoksen seinustalle. Ei ole kiva kun rappukäytävään hylätään kokonaisia patjoja ja kalusteita. Siitä tulee laskua, kun taas tilataan huoltoyhtiötä tyhjentämään sitä rappukäytävää paloturvalliseen kuntoon.
terv. taloyhtiön hallituksen jäsen.
Asuminen on nykyään kallista. Ei ole mitään järkeä käyttää kallista asuntoaan varastona tavaroille, joita tarvitset vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena opiskelijana sinun ei tarvitsekaan huolehtia sukujouluista. Mutta kun olet sukujoulujen järjestämisvastuussa, kun vanhemmat ov
Ei mulla tule olemaan töissäkään varaa järjestää sukujouluja. En ole missään vastuussa buumereille enkä koskaan tule olemaankaan. Buumerit eivät tätä asiaa ymmärrä. Mulla ei sairaanhoitajan palkalla tule koskaan olemaan varaa isompaan asuntoon kuin kaksio.
"Ihan kiva idea mutta juolahtiko teillä innokkaille mieleen sellainen seikka, kuin että rappukäytävissä ja auloissa ei saa säilyttää tavaraa paloturvallisuuden vuoksi? Kun joku huolimaton heittää vaikka sätkän noihin ja ala-aulassa syttyy tulipalo, koko rappukäytävä on kohta täynnä myrkyllistä savua. Tämän vuoksi niitä lastenrattaitakaan ei saa säilyttää ala-aulassa.
Parempi on erillinen kierrätyspiste vaikka ulkona tai viekää mieluummin ne romut ihan itse hyväntekeväisyysjärjestöille, joilla on kirppareita. Meillä kamppaillaan jatkuvasti tämän kanssa, että ihmiset "kierrättävät" rappukäytävässä tajuamatta miten vaarallista se voi olla hätätilanteessa ja nyt ollaan tekemässä yhteistä kierrätyspistettä yhtiön lukitun roskakatoksen seinustalle. Ei ole kiva kun rappukäytävään hylätään kokonaisia patjoja ja kalusteita. Siitä tulee laskua, kun taas tilataan huoltoyhtiötä tyhjentämään sitä rappukäytävää paloturvalliseen kuntoon.
terv. taloyhtiön hallituksen jäsen."
Älä vaahtoa. Ihan molemmissa näissä kertomissani tapauksissa oli ihan isännöitsijän lupa asialle. Kummassakaan tapauksessa ei kierrätyspiste ole ns normaalin kerrostalon "rappukäytävässä", jollaista sinä nyt tarkoitat puhuessasi vaikka lastenvaunuista. Ihan oli erikseen tila näille kierrätyspisteille ja ihan paloturvallisesti.
Ei täällä kukaan ole syyllinen sun talosi ongelmiin 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me järjestetään sukujoulu niin, että jokainen tuo jotain. Tuota kyllä miettii, että tarvitseeko silti kaikkia astioita löytyä kotoa ja voivatko ne olla vähemmän hienoja. Mukeja yms. voisi myös jokainen tuoda tullessaan.
Ketjun innostamana karsin tänään osan vaatteista ja heitin pois vanhentuneita mausteita. Alku se on pienikin alku.
Koululaisten joululahjat: HopLop-kortti, HM-kortti, askartelusetti, teatterilippu ja Legoja. Näissä siis sukulaisten antamat lahjat mukana. Ehkä olisi voinut toivoa enemmän pehmeitä paketteja, mutta ei nyt tullut mitään hirveän tilaa vievää tai tarpeetonta. Aika vissi ero tuohon pikkulapsiaikaan, jolloin täytyy olla paljon kaikenmaailman töppöstä ja tapposta jo ihan siitä syystä, että koko ajan sotketaan. Lisäksi vähemmän tarvetta isommille leluille. Tosi tarkka oon nykyään siitä, mikä on minkäkin tavaran käyttöikä, säilytysmuoto ja kuinka todennäköisesti sen saa halutessaan nopeasti eteenpäin. On jätetty näistä syistä kyllä erinäiset tavarat hankkimatta.
Itse otin projektiksi käydä yhden kaapin päivässä läpi. Tein sen huone kerrallaan kun muutin pienempään sinkkuasuntoon omakotitalosta.
Keittiön kaappeja läpikäydessä mietin kaikki astiat erikseen. Eli tarvitsenko silloisen 6 kattilan sijaan vain 3 eri kokoista kattilaa - kyllä. Ja ylijääneet 3 kattilaa suoraan myyntiin Toriin. Kskkukuvut ja salaattilingot laitoin suoraa Toriin koska vievät paljon tilaa ja käyttö todella vähäistä.
Sama liinavaatekaapin kanssa. Tarvitsenko 15 kylpypyyhettä vai säästänkö vain 5 parhaassa kunnossa olevaa Marimekon pyyhettä - kyllä.
Lapset muuttivat pois ja veivät tavaransa mennessään,nyt on tilaa.
Viemällä miniälle. Joka tapaamiskerralla kestokassillinen siirtyy sinne!😍
Olen lukutoukka. Kirjat oli hankala juttu karsimisessa. Jätin itselleni noin 10 lempikirjaani ja lahjoitin loput kirppikselle. Lisäksi jätin joitakin tietokirjoja joita oikeasti käytän enkä vain säilö. Nyt kirjat joutuisi heittämään roskiin, sillä monet kirppikset ei ota enää kirjoja.
Otin noin 5 vuotta sitten e-kirjapalvelun ja lopetin kirjojen ostamisen. Totuus on se, että kiinnostavia kirjoja ilmestyy koko ajan enemmän kuin ehtii lukea, ja todella harvoin niitä vanhoja palaa lukemaan montaa kertaa uudelleen.
Minä olen se, joka ei konmarita, joten tutut pitävät minua jonkinlaisena yleisenä lainaamona: mehumaija, iso kahvitermos, teltta, makuupussit, retkikeitin, leikkikehä, matkasänky, peräkärry, aurinkovarjo, tuuletin, ilmastointilaite jne. ovat kovasti kysyttyjä ja kun kieltäydyn lainaamasta, alkaa valitus että miksi ei, kun ei ne käytössä kulu. Ihanko oikeasti haluan antaa aurinkovarjoni lainaan kesäksi, koska toisella ei sellaista konmarituksen vuoksi ole enkä minä näköjään sitä tarvitse.
En ole yleinen varasto!
Nro 128: "Eihän heidän edes tarvitsisi kiistää, koska uskoisit mukisematta selityksen, että ihan itsestään hajosi vaan vanhuuttaan tai jotain."
Ikävää, että sinulla on tuollaiset vanhemmat, sisarukset ja ystävätkin, jotka toimivat tuolla tavoin. Mutta musta äärettömän surullista, että olet kasvattanut omista lapsistasikin epärehellisiä.