Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??

Vierailija
02.01.2024 |

Olisiko vinkkejä antaa? 

Kommentit (180)

Vierailija
61/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksesta ei nykyään kierrä mitään eteenpäin, vaan menee hävitykseen. Laki muuttui parisvuotta niin etteivät saa enää "myydä " eteenpäin, eli sinne saa viedä muttei sieltä saa ottaa mitään. Ja jokaisesta sinne jätetystä kuormasta joutuu maksamaan muutaman kympin. Eli kannattaa laittaa vaan suoraan roskiin.

Vierailija
62/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hävitätte täysin hyväkuntoiset kodintekstiilit ja astiat?

Mietit minkä verran käytät, esim 2 talvipussilakanaa ja 2 kesä. 3 aluslakanaa. Pidät mieleiset astiat. Katsot vielä niiden arvon netistä jos mietit sitä arvon takia säilytystä, usein yllättävän arvottomia. Loput laitat kierrätykseen.

Suihkupyyhkeen ei tarvitse olla hehtaarikokoa vaan sellainen 2x käsipyyhkeen kokoinen tulee vähemmän pyykkiä.

Mulla on vain kahdet petivaatteet. Toiset käytössä, toiset pyykissä. Ostan uudet kun menevät huonoksi, ja vanhat roskiin.

Samalla periaatteella on vain kaksi suihkupyyhettä. Jos tulee ylimääräisiä, esim lahjaksi, lahjoitan kierrätykseen. Käsipyyhkeitä turhan monia. Menenkin heittämään ne pois.

Meillä yhdet lakanat per henkilö. Riittää hyvin, koska on pesukone ja kuivausrumpu. Kahdessa tunnissa lakanat on pesty ja kuivattu. Vieraita varten on kahdet lakanat, jotka periaatteessa toimivat myös varalakanoina, jos vaikka joku sattuisi mahataudissa oksentamaan sänkyyn tms. (ei ole kuitenkaan tapahtunut)

Pyyhkeitä meillä on sen sijaan reilusti, koska on pari urheilijaa, jotka tarvitsevat myös salille, uimahalliin, kisoihin jne. mukaan otettavia pyyhkeitä, sellaisia joilla ei ole niin väliä vaikka unohtuisivat sinne. Plus että meillä on koira.

Paremmat pyyhkeet sitten on kotikäytössä. Saunapyyhkeitä tarvitaan vain yhdet per naama, toiset sitten mökille + vieraspyyhkeet. Käsipyyhkeitä ja keittiöpyyhkeitä tarvitaan paljon, koska ne vaihdetaan usein, monta kertaa viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niitä vähentää? Miksi?

Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.

Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.

Kaikki tavara ei ole krääsää. 

Vierailija
64/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä rikkinäiset vaatteet pois. Kunnioita itseäsi sen verran, että pukeudu mukavasti ja ehjiin vaatteisiin vaikka olisit vain kotona. Arvostat niitä vaatteitakin enemmän.

Vierailija
65/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kaikki josta mietit "tätä voi joskus vielä tarvia" voit surutta laittaa kiertoon. Ei niitä tarvi. Ja jos joskus tarvitset vaikka sauvasekoitinta kerran vuodessa, niin etköhän voi ennakoida ja pyytää lainaan tutulta.

En minä ainakaan tunne ihmisiä, joilta voisin alkaa lainailla sauvasekoitinta tarpeentullen.

Muutenkin aika tekopyhää heitellä tarve-esineitä minimalismin nimissä pois ja sitten juosta lainaamassa niitä niiltä jotka on katsonut tarpeelliseksi ne säilyttää. Jos heität jotain pois ja uskot asiaasi niin sitten et lainaile samaa asiaa muualta vaan tulet toimeen ilman sitä. 

Vierailija
66/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kaikki josta mietit "tätä voi joskus vielä tarvia" voit surutta laittaa kiertoon. Ei niitä tarvi. Ja jos joskus tarvitset vaikka sauvasekoitinta kerran vuodessa, niin etköhän voi ennakoida ja pyytää lainaan tutulta.

Että semmoista lokkeilua taas. Varmaan et tarvitse autoakaan etkä raaski taksia käyttää, kun ainahan voi tutuilta pummailla kyytejä ja kuljetusapua. Tuollaisille ei pidä lainata yhtään mitään (tavara kun ei lainassa parane) ja autokyydistä pitää ottaa 2x taksin taksa. 

Vierailija
67/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä hävitin itse kaikki mitä en tarvitse enää. Roskiin kaikki jo ns. loppuunkäytetty joka ei olisi enää hyvä edes eteenpäin. Käytän vanhoja vaatteitani loppuun ja ostan vain pakon edessä tällä hetkellä uusia tai jos löydän must have-tuotteita. Ne sallin itselleni! Uudistan kotiani tälläkin tavalla käytännöllisesti sekä taloudellisesti. En pidä turhasta tavarasta ja pienehkössä asunnossa on leikki- sekä elintilaa mukavasti.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tunne ihmisiä, joilta voisin alkaa lainailla sauvasekoitinta tarpeentullen.

Muutenkin aika tekopyhää heitellä tarve-esineitä minimalismin nimissä pois ja sitten juosta lainaamassa niitä niiltä jotka on katsonut tarpeelliseksi ne säilyttää. Jos heität jotain pois ja uskot asiaasi niin sitten et lainaile samaa asiaa muualta vaan tulet toimeen ilman sitä. 

Tämäkin vähän riippuu tilanteesta. Mulla ja siskollani on jo lapset aikuisia. Kummankin lapset asuvat aika lähellä meitä. Ollaankin jo vuosia sitten sovittu, että joka huushollissa ei tarvitse olla isoja kattiloita, mehumaijaa, airfryeriä, höyrypesuria, pitkiä tikkaita, porakonetta jne. Se riittää, että yhdellä on jotain, toisella jotain toista. Sitten lainataan, jos tulee tarvetta.

Vierailija
69/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Se on tekopyhää, lokkeilua ja suoranaista hyväksikäyttöä.

Vierailija
70/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin vähän riippuu tilanteesta. Mulla ja siskollani on jo lapset aikuisia. Kummankin lapset asuvat aika lähellä meitä. Ollaa

No se on eri asia jos asiasta on erikseen sovittu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. 

Vierailija
71/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjensin isäni kuoleman jälkeen omakotitalon kolme kerrosta; yksi asuinkerros ja vintti ja kellari täynnä kamaa vuosikymmenten varrelta; vanhoja vaatteita, kenkiä, papereita, meidän lasten koulukirjoja jne. Kolme jätelavallista meni kaatopaikalle. Hyvät miesten puvut ja päällystakit vein Fidalle (isällä oli vielä arki- ja pyhävaatteet erikseen) ja kaiken irtaimen mitkä oli hyvässä kunnossa mutta ei kellekkään jälkikasvusta kelvannut.

Silloin päätin tehdä kuolinsiivouksen kotonani. En jätä perikunnalle mitään romuröykkiöitä, siivoan paperit, vaatteet, kaapit ym. säännöllisesti. Kellarikomero on tyhjä ollut jo pitkän aikaa enkä vie sinne mitään. Testamentti on tekemättä vielä, pitäisi tehdä.

N64

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 70: "No se on eri asia jos asiasta on erikseen sovittu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. "

Totta ja sen vuoksi, jos elämässä on sellaisia ihmisiä, joiden kanssa voi näin sopia ja kenties tehdä jopa yhteishankintoja (esim minä ja siskoni ollaan maksettu se airfryer puoliksi) , niin ihan hyvin voi heiltä kysyä. Tosi moni kun ei halua täyttää asuntoaan tavaroilla, joita tarvitaan kuitenkin vain aika harvoin. 

Vierailija
73/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin vähän riippuu tilanteesta. Mulla ja siskollani on jo lapset aikuisia. Kummankin lapset asuvat aika lähellä meitä. Ollaa

Tuo on ihan ok, jos ei tule äkillistä tarvetta porakoneelle ja sen omistajat ei olekaan kotona, tai mehumaijaa tarvitsee vain yksi kerrallaan. Itse ainakin tarvitsen mehumaijaa pitkin kesää ja syksyä monta kertaa, ja joskus talvellakin. Kiireisimpänä aikana se ei joutaisi lainaan. Sama koskee vaikkapa sienikuivuria. 

Vierailija
74/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt kaiken turhan tavaran. Huonekaluja oli varasto täynnä mutta kyllä ihmiset osti ne kaikki. Facebookin osto ja myynti ryhmissä myin. Sitten oli vaatteita monta pahvilaatikkoa vanhoja ja pieniä. Myin 15 eurolla per pahvilaatikko. Kuvat piti otaaa tietenkin ja vaatteiden koot laittaa ilmoitukseen. Yh äidit osti niitä vaatteita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjensin isäni kuoleman jälkeen omakotitalon kolme kerrosta; yksi asuinkerros ja vintti ja kellari täynnä kamaa vuosikymmenten varrelta; vanhoja vaatteita, kenkiä, papereita, meidän lasten koulukirjoja jne. Kolme jätelavallista meni kaatopaikalle. Hyvät miesten puvut ja päällystakit vein Fidalle (isällä oli vielä arki- ja pyhävaatteet erikseen) ja kaiken irtaimen mitkä oli hyvässä kunnossa mutta ei kellekkään jälkikasvusta kelvannut.

Silloin päätin tehdä kuolinsiivouksen kotonani. En jätä perikunnalle mitään romuröykkiöitä, siivoan paperit, vaatteet, kaapit ym. säännöllisesti. Kellarikomero on tyhjä ollut jo pitkän aikaa enkä vie sinne mitään. Testamentti on tekemättä vielä, pitäisi tehdä.

N64

Tämä voi olla vähän sellainen sukupolvikysymys. Mun vanhempani ovat eläneet lapsuutensa 30-luvun pula-ajalla ja teinivuotensa sotien aikaan. Heille on ollut todella vaikeaa heittää mitään pois. Just sillä ajatuksella, että tätä voi vielä tarvita. Vasta, kun muuttivat isosta asunnosta pienempään, oli pakko karsia. Mutta edelleen heillä on ihan liikaa tavaraa. Käyttökelpoista kylläkin ja osa ihan arvokastakin, mutta eivät he tee niillä yhtään mitään. Tunnistan itsestäni tuon "tätä voi vielä tarvita" -ajattelutavan. Esim juuri siinä, että rikkinäisiä t-paitoja saatoin säästää siivousta varten. Kuitenkin mulla oli siivousliinat erikseen enkä mä niillä risoilla t-paidoilla tehnyt yhtään mitään. 

Vierailija
76/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pikkulapsivaiheessa ei kyllä ole pystynyt kaikkea risaa ja epäjärjestyksessä olevaa heittämään pois ja järjestämään kerralla. Mutta:

- Pienimmän vaatteet, vaipat, lelut tms. aina pois, kun  "jäävät pieneksi". 

- Äitiysvaatteet ja vauvatarvikkeet myös heti pois, koska viimeinen pikkuinen talossa.

- Sukat yhteen koriin, jos ei ehdi lajittelemaan. pari kertaa vuodessa parittomat pois. 

- Panostan siihen, että isojen lasten ehjät vaatteet menevät siististi talteen = tietää mistä mikäkin koko löytyy.

- Olen opettanut isot lapset siivoamaan ikätasoisesti koko ajan. Nyt ovat koululaisia ja osaavat järjestää pienemmän leluja, viikata omat pyykkinsä, pestä vessan ja siivota omat kaappinsa ihan siedettävällä tasolla. Tuskaa pikkulasten kanssa opetella näitä taitoja. Nyt vanhempien lasten kanssa jää enemmän aikaa kodin järjestämiselle. Alkaa pikkuhiljaa järjestyä.

Vierailija
77/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 70: "No se on eri asia jos asiasta on erikseen sovittu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. "

Totta ja sen vuoksi, jos elämässä on sellaisia ihmisiä, joiden kanssa voi näin sopia ja kenties tehdä jopa yhteishankintoja (esim minä ja siskoni ollaan maksettu se airfryer puoliksi) , niin ihan hyvin voi heiltä kysyä. Tosi moni kun ei halua täyttää asuntoaan tavaroilla, joita tarvitaan kuitenkin vain aika harvoin. 

Jos tarvitsette airfryeriä vain harvoin, niin mihin sitä tarvitsette ollenkaan, kun teillä varmaan on uunitkin? 

Kun mieli tekee ranskiksia, lähdet hakemaan airfryerin siskoltasi?

Minä laittaisin uunin päälle. 

Vierailija
78/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vienyt Kierrätyskeskukseen tai Fidaan.

Vierailija
79/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein tipsi on, että lakkaa tuomasta sitä tavaraa sisälle! Ihan sama paljonko järjestelet ja karsit jos sitä koko ajan tulee lisää. Lakkaa ostamasta, siinä se. 

Vierailija
80/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin vähän riippuu tilanteesta. Mulla ja siskollani on jo

Sienikuivuri ja mehumaija. :D