Mitä liikuntaa voisi harrastaa nyt kun pakkaset kiristyvät 20 asteeseen? Mieli on virkeämpi, kun jotain liikuntaa tulee päivän aikana.
Pitäisikö nyt kiivetä vain portaita ylös alas sisätiloissa? Vai miten saisi helposti liikuntaa ilman että paleltuu?
Miten liikut nyt kun pakkaset kiristyvät?
Kommentit (105)
Minulla on aina tämä sama ongelma, hirveä hiki tulee kun käy kaupassa kun pitää laittaa niin paljon vaatetta. Kauppaakin saa kävellä tien toiselle puolelle, onneksi on wolt joka tuo ruokaa suoraan ovelle niin ei tarvitse enään kaupassa käydä eikä vaatteiden kanssa hikoilla.
Mulla on ratkaisu sun ongelmaan: Ota vähintään takki, kaulahuivi, pipo ja hanskat pois sisälle kauppaan päästyäsi. Helpottaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona kuulokkeista hyvää musiikkia ja kävelemään asunnossa huoneesta toiseen. Yksiössä haastavampaa.
Jos on auto, kauppakeskuksiin ja isoihin automarketteihin on hyvä ajaa kävelemään. Samalla hoituu ostokset.
Pakkasilla ei kannata pukeutua hyvin ja kävellä kauppaan. Sisätiloissa ehtii sitten tulla hiki ja kuitenkin pitää vielä kävellä takaisin kotiin. Kokeilin juuri äsken.
Minulla on aina tämä sama ongelma, hirveä hiki tulee kun käy kaupassa kun pitää laittaa niin paljon vaatetta. Kauppaakin saa kävellä tien toiselle puolelle, onneksi on wolt joka tuo ruokaa suoraan ovelle niin ei tarvitse enään kaupassa käydä eikä vaatteiden kanssa hikoilla.
Siis miksi te ette vähennä vaatteita, kun menette kauppaan sisälle? Jos ei kehtaa takkia ottaa pois, niin avaa edes vetskarin ja riisuu pipon, hanskat ja kaulaliinan. En vain ymmärrä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuntopyörä ja miehellä juoksumatto. Ei paljon tarvitse miettiä . Kokeilkaatte välillä juoksupyörää ja kuntomattoa. Kuntomatoksi käy jonkun kirkon käytävällä oleva pitkä matto. Sen pyydät saada rullata tötteröksi, puistellaksesi sen. Kah kai siellähi joskus siivouspäivä on. Sitten vain nouset tapulitorniin, avaat ikkunan, hulmautat rullan auki ja ravistat tomut poisa, toki tipuittamati mattoa tahi itseäsi maahan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ihan tosissaan vai esittääkö vain tyhmää? -20 ei ole edes kova pakkanen. Ihan normaalisti voi liikkua. Sitten alkaa olla hieman haastetta, jos aletaan hipoa -40 astetta.
t. pohjoisen tyttö
Ihmiset sietävät kylmää eri tavoin. Lisäksi meren läheisyys tekee samoista pakkaslukemista eri tuntuista kuin sisämaassa.
T. Rannikon nainen
Älä höpötä. Jos meri on sula se lämmittää ilmaa, kun vesi jäätyy vasta -0 asteessa. Siksi täällä missä meri jäätyy on keväällä kylmää ja syksyllä lämmin, kunnes se meri jäätyy. Ilman kosteus vaikuttaa mutta sillä ei mitään tekemistä onko vieressä meri vai ei. Esimerkiksi Ivalossa on nyt ilman kosteus 82% ja Helsingissä 80%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ihan tosissaan vai esittääkö vain tyhmää? -20 ei ole edes kova pakkanen. Ihan normaalisti voi liikkua. Sitten alkaa olla hieman haastetta, jos aletaan hipoa -40 astetta.
t. pohjoisen tyttö
Ihmiset sietävät kylmää eri tavoin. Lisäksi meren läheisyys tekee samoista pakkaslukemista eri tuntuista kuin sisämaassa.
T. Rannikon nainen
Älä höpötä. Jos meri on sula se lämmittää ilmaa, kun vesi jäätyy vasta -0 asteessa. Siksi täällä missä meri jäätyy on keväällä kylmää ja syksyllä lämmin, kunnes se meri jäätyy. Ilman kosteus vaikuttaa mutta sillä ei mitään tekemistä onko vieressä meri vai ei. Esimerkiksi Ivalossa on nyt ilman kosteus 82% ja Helsingissä 80%.
Mutta, voiko näitä verrata? katsoin kartasta äskön, missä on Ivalo niin siellä on myös iso meri, joka ei ole jäätynyt guuglen mukaan sekä kun zuumaa karttaa hiukan suuremmaksi tulee vielä suurempi meri.
Varustus:
Pitkät kalsarit, lämpökerrasto, toppahousut, sukat, villasukat, korkeavartiset nastakengät lämpöpohjallisilla, t-paita, pitkähihainen, villatakki hupulla, pitkä talvitakki hupulla, pitkä villainen kaulaliina, jolla huput kiristetään ja yltää silti suun ja nenän suojaksi. Paksut käsineet.
Tällä pärjää hyvin - 30 saakka, jos voi koko ajan liikkua.
Suomessa tämä on normaali pakkasvarustus.
Vierailija kirjoitti:
t. pohjoisen tyttö
Olen pohjoisesta kotoisin ja aina vihannut pakkasta. -20 asteella en ulos mene kuin pakosta. Se ulkoilu noilla keleillä on ihan silkkaa zontaa.
Uimahalli on ihana. Pääsee liikunnan jälkeen vielä löylyihin saunaan ja sen jälkeen se pakkanenkin tuntuu siedettävämmältä.
Uimaan tai vesijuoksemaan.
Tuohan on makukysymys. Lapsuudenkaverit pohjoisessa ulkoilee ihan normaalisti, vaikka siellä on -30 pakkasta.
Helsingissä oli eilen illalla/yöllä/aamulla jotain yli 20 astetta vissiin ja ihmiset käveleskeli sukkahousuissa kaupungilla. Siis ei pelkät sukkahousut tietenkään, mutta tyyliin mekko/hame, ohuet sukkikset, talvisaappaat, talvitakki, huivi/päähine, hanskat.
Itse ulkoilen ylipäätään kylmään vuodenaikaan selvästi vähemmän kuin huhtikuun ja lokakuun välillä, eli pakkasasteiden määrällä ei niin väliä. Ulkoilen/lenkkeilen kyllä kylmäänkin vuodenaikaan jonkin verran, mutta en läheskään niin paljon ja määrät aivan erilaisia ja puolet siitä kuin lämpimällä. Helteillä olen kaikista aktiivisimmillani.
Astmaatikolle tämä on aika huono ilma ulkoliikunnalle. Muuten hiihtäisin ja talipyöräilisin, mutta nyt jää pieniin kävelylenkkeihin ja sitten menen salille. Mutta kaunista on!
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikolle tämä on aika huono ilma ulkoliikunnalle. Muuten hiihtäisin ja talipyöräilisin, mutta nyt jää pieniin kävelylenkkeihin ja sitten menen salille. Mutta kaunista on!
Joo tuo on harmillista jos joku sairaus estää. Itselläni on vauvasta saakka ollut atopia joka puhkeaa aina kylmään vuodenaikaan ja on kesällä tai lämpimämmässä/kosteammassa ilmastossa oireeton. Heti syksyllä alkaa aina oireet, kun ilmat kylmenee ja kesä loppuu.
Tämä varmasti vaikuttaa osaltaan siihen miksi ulkoilen talvella paljon vähemmän, vaikka iho kyllä oireilee ihan sisätiloissa olemallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pohjoisen tyttö
T. Rannikon nainen
Höpö höpö. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että etelän vetelät eivät osaa pukeutua säänmukaisesti. Vai etkö tiennyt, että pohjoisessakin on rannikkokaupunkeja? :D
Miksi nuo lappilaiset sukulaiset sitten aina kitisee että täällä stadissa tuntuu niin kylmältä joku -15c vaikka kylmemmästä tulevat?
Upea keli ulkoiluun. Varusteet vain kuntoon,
-20 nyt voi ulkona reippaasti kävellä, hiihtää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan juoksulenkkejä läpi vuoden. Pakkasella pitää vain pukeutua sään mukaisesti. Enemmän ongelmia mulla on kesän helteillä juoksemisessa, kun vaatteita ei voi vähentää määräänsä enempää...
Mulle +40 astetta ei ole ongelma juoksulle, mutta -40 on. Jopa -20 tuntuu liialta.
Ulkona liikkuminen on muutakin kuin vaatetusta.
Juurikin näin. Jo 10 asteen pakkanen ja kerropukeutuminen muuttaa juoksun hölkäksi.
-10c ei kyllä vielä kerrospukeutumista juoksulenkille vaadi, jos ei hikoilla halua.
Vierailija kirjoitti:
Naama jäätyy ulkona. Kävelylenkit näillä keleillä ei sovi mulle.
Jos on astma niin ei ole kovin hyvä lähteä ulos pitkäksi aikaa kovalla pakkasella.
Minullakin posket jäätyvät todella herkästi. Pelkkä karvareunainen iso huppu ei riitä, mutta kun kietoo ensin pään ympärille villahuivin, naama säilyy ihan lämpimänä. Jonkin verran tämä systeemi myös lämmittää hengitysilmaa.
Mulla on kävely/juoksumatto. Ihan huippu!
Kun ulkona liikkuu lämpötilaan lisätään +10 astetta. Kävin eilen hiihtämässä ja luistelemassa lasten kanssa.
Kuntosalilla ja uimahallissa. Toki nuo on maksullisia. Ilmaiseksi vaihtoehdoksi jonnekin ostoskekukseen kävelemään....(takki vaikka kärryihin). Portaat myös hyvä idea.
Pyöräilen töihin ja takaisin.