Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.
Jos mietit omaa lähipiiriäsi, niin onko kaikki lokakuusta eteenpäin syntyneet heikosti menestyneitä? Jostain syystä minä tunnen paljon korkeasti koulutettuja, jotka ovat loppuvuonna syntyneitä.
Mitä jos pyytäisit jotakuta tuntemaasi korkeasti koulutettua selittämään sinulle tilastollisen todennäköisyyden käsitteen?
-eri.
Geenit.
Nehän ovat kaikilla tässä ketjussa erinomaiset, pelkkiä priimuksia paikalla näin sivusta katsoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.
Lapsen parasta? Mitä ihmettä se auttaa siinä vaiheessa, kun pulla on jo uunissa senkin ääliö!?
Lapsen parhaan näkökulmasta on mahdollista asioita silti pohtia. Kiistaton totuus on, että loppuvuodesta syntyvillä on monia haasteita edessä vrt alkuvuodesta syntyviin
Joillakin voi olla, ei kaikilla. Se on totuus. Geenit ovat isossa roolissa. Kerrohan mitä tuollaisen asian kertominen auttaa tuoreita vanhempia? Esimerkiksi heitä, jotka ovat käyneet läpi lapsettomuushoitoja ja vihdoin tärppäsi? Turpa kiinni ja keskity omaan olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietit omaa lähipiiriäsi, niin onko kaikki lokakuusta eteenpäin syntyneet heikosti menestyneitä? Jostain syystä minä tunnen paljon korkeasti koulutettuja, jotka ovat loppuvuonna syntyneitä.
Voi hyvää päivää tätä argumentoinnin tasoa taas. Tuossa sinun kommenttia ylempänä oli jo niin hyvin joku asian selittänyt, että lukasepa se ja mieti asioita uudestaan. Palataan sitten asiaan.
Olen itse syntynyt vuoden viimeisinä päivinä ja pärjännyt koulussa aina hyvin. Liikunnassakin olen ollut aina hyvä ja pärjännyt urheilukilpailuissa, vaikka nuorempi olen ollutkin. Alakoulussa voitin useita urheilukilpailuja. Yliopistosta olen valmistunut erinomaisin arvosanoin.
En silti kiellä sitä, että vuosi kehityksessä ei vaikuttaisi mitään kouluiässä. Tietysti vaikuttaa ja paljon. Mutta paljon pystyy kompensoimaan myös harjoittelulla. Eli harjoittelua vain sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyytäisit jotakuta tuntemaasi korkeasti koulutettua selittämään sinulle tilastollisen todennäköisyyden käsitteen?
-eri.
Geenit.
Nehän ovat kaikilla tässä ketjussa erinomaiset, pelkkiä priimuksia paikalla näin sivusta katsoen.
Jep. Ja kaikki pelkkiä tilastopoikkeuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää tätä argumentoinnin tasoa taas. Tuossa sinun kommenttia ylempänä oli jo niin hyvin joku asian selittänyt, että lukasepa se ja mieti asioita uudestaan. Palataan sitten asiaan.
Geenit.
Jotenkin soisi, että mahdollisimman moni vanhempi miettisi näitä asioita etukäteen avoimin mielin. Vaikka kaikki tässä ketjussa ovatkin älykkäitä ja lahjakkaita ja priimuksia, joka luokalla on myös niitä hitaampia.
Ja jos vanhemmalla on kovin tiukka kieltomoodi päällä ja hän ajattelee lapsen kehityksen olevan kiinni pelkästään geeneistä, voi edessä olla monta itkua ja lapsi jää vaille tarvitsemaansa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin soisi, että mahdollisimman moni vanhempi miettisi näitä asioita etukäteen avoimin mielin. Vaikka kaikki tässä ketjussa ovatkin älykkäitä ja lahjakkaita ja priimuksia, joka luokalla on myös niitä hitaampia.
Ja jos vanhemmalla on kovin tiukka kieltomoodi päällä ja hän ajattelee lapsen kehityksen olevan kiinni pelkästään geeneistä, voi edessä olla monta itkua ja lapsi jää vaille tarvitsemaansa tukea.
Jotenkin soisi joidenkin ääliöiden miettivän, että miksi tällaisista asioista pitää voivotella tuoreille vanhemmille? En keksi oikeastaan mitään typerämpää kuin mennä voivottelemaan toisten ihmisten lapsien syntymäajoista!
Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?
Vierailija kirjoitti:
Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?
Jos tähtää lasketun tammi- tai helmikuulle, niin voi tulla joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin soisi joidenkin ääliöiden miettivän, että miksi tällaisista asioista pitää voivotella tuoreille vanhemmille? En keksi oikeastaan mitään typerämpää kuin mennä voivottelemaan toisten ihmisten lapsien syntymäajoista!
Ei tietenkään pidä päin naamaa mennä voivottelemaan. Jokainen lapsi on oikeanlainen silloin kun on sylissä. Mutta kyllähän näitä olisi hyvä miettiä jo etukäteen ja avoimin mielin, että sitten osaa tukea lastaan jos tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä päin naamaa mennä voivottelemaan. Jokainen lapsi on oikeanlainen silloin kun on sylissä. Mutta kyllähän näitä olisi hyvä mietti
Tässä ketjussa nimenomaan on kyse tästä, että voivotellaan päin naamaa. Sitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat tukea lapsen kehitystä harjoittelemalla taitoja etukäteen. Esim. kirjaimia voi harjoitella jo ennen esikouluun menoa leikin varjolla. Lukemista ja laskemista voi harjoitella kotona koululaisen kanssa. Lasten kunto ja taidot kasvavat huomaamatta, kun käy lasten kanssa säännöllisesti kävelylenkeillä, luistelemassa, hiihtämässä, uimassa, pyöräilemässä, marjastamassa, sienestämässä jne. Samalla voi harjoitella marjojen ja sienten nimiä sekä tunnistaa kasveja, lintuja ja eläimiä. Eivät kaikki ole syntyneet tammikuussakaan. Harjoittelemalla saa helposti kirittyä kehitystä kiinni, jos tahtoo.
Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskosuus altistaa myöhemmille kouluvaikeuksille, joten silloin kannattaa erityisesti olla tietoinen lapsen mahdollisista haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.
Vai baariin pääsy on se the juttu tai ajokortti...
Voi voi. Paljon riippuu geeneistä ja siitä, etä mitä sille lapselle syötetään-löytää kyllä oman polun. Monesti ne loppuvuoden lapset on nokkelia. Löytävät oman tiensä. Mä olen joulukuun 22. Olen pärjännyt ihan jees elämässäni.
Koulutus on ja perhe on ja menestystä tullut urheilussa. Itse arvostan omaa tapaani ajatella ja pohtia asioita. Olen myös empaattinen ja auttavainen ja osaan asettua heikomman puolelle. Puolustan heikompia. Kiusaamiseen puutun.
Mun äiti kannusti ja kehui. Ei äiti sanonut, että voi voi kun tuli joulukuun lapsi.
Hän sanoi, että tuli joululahja. Oli minusta ylpeä. Ihaili minua ja kannusti.
Luulenpa, että se asenne lapseen vaikuttaa paljon.
ja tietty moni muukin asia.
Olkaa ylpeitä niistä hienoista lapsistanne.
Voi olla että loppuvuoden lapset on pienempiä, mutta monesta kasvaa sinnikäs.
Jokainen me synnytään johonkin kohtaan.
Olin itse huolissani joulukuun lapsestamne, kun ei tajuttu kysyä sitä koulun aloituksen lykkäystä. Olenpa huono äiti -ajatuksella.
No, tuossapa tuo on kasvanut ja kehittynyt omaksi hienokseen. Elää innoissaan omaa abiturientin elämäänsä. Tavoitteena ei suuret arvosanat vaan se ylioppilaslakki. Hommansa on hoitanut. Haluaa tehdä itte.
Ihailen hänessä sellaista realismia. Välilä mietin, että laittaako liian alas oman rimansa. MUTTA jokaisella meillä omat haasteensa. Itse olen ollut niin suorituskeskeinen- ja se on ressin pesäke ollut.
Mikä on syntymäpäivästä kiinni ja mikä ei?
Surkutella ei ehkä kannata? Hienoja ovat kaikki- ihan minä päivänä vaan syntyneet.
Kyllä jokaiselle haasteita elämän aikana löytyy. Miten niihin suhtautuu ja toimii- se kai se olennainen. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskosuus altistaa myöhemmille kouluvaikeuksille, joten silloin kannattaa erityisesti olla tietoinen lapsen mahdollisista haasteista.
Niin?
Minusta joulukuu on paras kuukausi syntyä.
T. Joulukuussa syntynyt
Yksi nelivuotias tykkää urheilusta ja toinen kirjaimista. Tärkeintä on iloita lapsen taidoista siinä missä hän on hyvä ja rohkaista kokeilemaan niitä asioita missä ei ole. Ei ole oikeaa tai väärää järjestystä oppia asioita.