Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voihan ne surkutella. Mitä kaikkea muuta ne surkutteleekaan? Varmaan ihan mitä vaan. Voivoivoivoi

Ole sinä ylpeä lapsestasi. Sinulla on maailman hienoin lapsi ja lapsella se oma maailman paras äiti.

Vierailija
102/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.

Vai baariin pääsy on se the juttu tai ajokortti...

No se on iso juttu. Eka meni kesä ilman mopoa, kun kaverit liikkuivat mopoillaan. Siten kaverit riemuitsivat parhaasta vuodesta ikinä 18-vuotiaina. Itse en päässyt mihinkän ja menetin kaverit.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi 

En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.

Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.

Eli kuka se taitavin olikaan?

Ja kun se tammikuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v:nä ja se joulukuussa syntynyt 2.lk:n keväällä, on ero lukemisessa jo 4vuotta eli erot voivat tosiaan olla huimia. Tässä kohtaa on moni nuorin ehtinyt jo lannistua ja todeta itsensä tyhmäksi kun ei osaa.

ope

Vierailija
104/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.

Ketkä muut? 

Vierailija
105/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuun lopussa ja koskaan ei järjestetty kaverisynttäreitä, koska kaikki kaverit olivat jossain joululomalla perheensä kanssa. Olin myös huono koulussa verrattuna luokkakavereihini, varsinkin ala-asteella. Motoriset taidot olivat heikommat luokkakavereihini verrattuna, toki tämä on myös yksilöllinen asia. Suurin trauma on kuitenkin se, että myöskään perheen kesken synttäreitäni ei vietetty mitenkään, koska "vastahan se joulu oli ja sait jouluna lahjoja". Syntymäpäivänä kuitenkin juhlitaan lapsen syntymää ja se saa lapsen tuntemaan itsensä tärkeältä ja rakkaalta, joten joulun vietto ja joululahjat eivät todellakaan voi korvata sitä! Joten vanhemmat, jos lapsenne on syntynyt jouluna, niin muistakaa juhlistaa myös lapsenne syntymäpäivää edes perheen kesken!

Vierailija
106/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini joulukuussa syntyneellä tyttärellä oli vähän vaikeuksia koulun alussa. Opettaja sanoi, että ihan normaalia loppuvuoden lapsilla. Eihän tuollaista saisi ilmeisesti edes sanoa ääneen nykyään, jos tätä ketjua lukee.

Kaveri otti sen ihan rennosti. Antoivat ajan kulua eivätkä asettaneet turhia paineita. Nykyään lapsella menee ihan hyvin, ja urheileekin menestyksekkäästi.

Vierailija
107/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Minä en jäänyt koulussa jälkeen muussa kuin liikunnassa. Olin vuoden lopussa syntyneenä aina pienempi ja heikompi. Siksi myös helpompi kiusata. Ei se nyt tietenkään enää aikuisena haittaa, mutta koulussa harmitti.

Vierailija
108/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.

Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.

Ja kun se tammikuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v:nä ja se joulukuussa syntynyt 2.lk:n keväällä, on ero lukemisessa jo 4vuotta eli erot voivat tosiaan olla huimia. Tässä kohtaa on moni nuorin ehtinyt jo lannistua ja todeta itsensä tyhmäksi kun

Tai se joulukuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v ja tammikuussa syntynyt 2lk keväällä. Syntymäkuukaudella ei tuossa kohtaa kai hirveästi ole tekemistä.

Vierailija
109/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?

Jos tähtää lasketun tammi- tai helmikuulle, niin voi tulla joulukuussa. 

Keskosuus altistaa myöhemmille kouluvaikeuksille, joten silloin kannattaa erityisesti olla tietoinen lapsen mahdollisista haasteista.

Niin? 

Yritetään vielä kerran. Keskosena joulukuussa syntyneellä on todennäköisemmin oppimisvaikeuksia kuin täysiaikaisena tammikuussa syntyneellä. Niin.

Vierailija
110/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Minä en jäänyt koulussa jälkeen muussa kuin liikunnassa. Olin vuoden lopussa syntyneenä aina pienempi ja heikompi. Siksi myös helpompi kiusata. Ei se nyt tietenkään enää aikuisena haittaa, mutta koulussa harmitti.

Minä olen syntynyt joulukuussa ja olin aina luokan pisimpiä...

Vierailija
111/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen aivan vuoden lopussa syntynyt, siis joulun ja uuden vuoden välipäivinä. Ei minua ole syntymäajankohtani koskaan mitenkään haitannut. Osasin lukea ja kirjoittaa, kun menin kouluun ( kiitos isompien sisarusten). Olin luokkani nuorin, kun pääsin ylioppilaaksi. Eiköhän se ole enemmän kiinni ympäristön tuesta ja lapsen henkilökohtaisista ominaisuuksista, miten elämässä menee.

Vierailija
112/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyy omaan aikaansa. Sallikaa se ja olkaa siitä lapsesta ylpeitä.

En oikein tajua laskelmointia. Että kyylätään ovulaatiot ja tähdätään tiettyyn aikaan vuodesta.

Ei me olla robotteja.

Oli se lapsi milloin vaan syntynyt, niin antakaa sille hyvät eväät ja antaa olla lapsi. Ei kannata mennä tän yhteiskunnan höyryihin.

Meidän kaikki lapset on syntyneet loppuvuonna. Ehkä mun elimistö on sellainen, että se nappaa kevään puolella parhaiten alkiot kiinni.

Hienot on elimistöni napannut:)

Ja kyllä tässä elämässä on paljon muutakin kuin se syntymisen päivä.

Ja lapsen kantilta: Itse olen syntynyt joulukuussa. Olen aina jollain lailla tykännyt siitä. Hieno aika syntyä ja olla se luokan nuorin. Oli oma spesiaali asema. Ei minulla koulussa ollut ongelmia. Varsin hyvin pärjäsin.

Vierailija
113/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 108. Lukutaito vaatii tiettyä hermoston kypsyyttä. Eli on ihan älytöntä väittää että vuoden ikäero ei vaikuttaisi, jos nimenomaan katsotaan lukutaitoa tokan luokan keväällä, kuten teit. Toisella lapsella on ollut vuosi enemmän aikaa toiseen nähden.

Vierailija
114/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai baariin pääsy on se the juttu tai ajokortti...

No se on iso juttu. Eka meni kesä ilman mopoa, kun kaverit liikkuivat mopoillaan. Siten kaverit riemuitsivat parhaasta vuodesta ikinä 18-vuotiaina. Itse en päässyt mihinkän ja menetin kaverit.  

Jep pahinta ikinä on syntyä loppuvuodesta..

Vierailija
115/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni syntyi 24.12. Hän vietti lapsena synttärit 22.12, 1.1 tms koska aattona kaverit eivät olisi tulleet. Vanhempani myös korostivat että osa joululahjoista on myös synttärilahjoja.

Nykyään veljeni ei enää juhli koko synttäreitä.

Vierailija
116/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun se tammikuussa syntynyt on oppinut lukemaan 5v:nä ja se joulukuussa syntynyt 2.lk:n keväällä, on ero lukemisessa jo 4vuotta eli erot voivat tosiaan olla huimia. Tässä kohtaa on moni nuorin ehtinyt jo lannistua ja todeta itsensä tyhmäksi kun

Onpas outo asenne opella. Melko tyhmä ope. Koulussa opetellaan. Kai? Vai oletko joku mukanasopettaja, joka pistää vastuun kodille? Sinun asiasi on opettaa ja kannustaa. Kyllähän kaikki ekalla oppii lukemaan, jos joku opettaa.  Normaalit oppii.

Sinulla on kyllä oikeasti ihan paska asenne lapsiin. Kamalaa. Mene vaikka psykologille- sinähän lannistat ihan ne oppilaasi noilla ennakkoasenteillasi.

Terveisin, äiti ja ope

Vierailija
117/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

116: oikea ope ehkä tietäisi, etteivät kaikki opi lukemaan ekalla luokalla.

Vierailija
118/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?

Jos tähtää lasketun tammi- tai helmikuulle, niin voi tulla joulukuussa. 

Keskosuus altistaa myöhemmille kouluvaikeuksille, joten silloin kannattaa erityisesti olla tietoinen lapsen mahdollisista haasteista.

Niin? 

Yritetään vielä kerran. Keskosena joulukuussa syntyneellä on todennäköisemmin oppimisvaikeuksia kuin täysiaikaisena tammikuussa syntyneellä. Niin.

Entä keskosena tammikuussa syntynyt? Niin.

Vierailija
119/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ihan marraskuun lopussa, eli minut voi hyvinkin laskea tuohon kyseiseen ikäryhmään. Olin tosi pitkään luokkani pienin. Itse asiassa kokoero tasoittui vasta lukioaikana, jolloin ohitin muut tytöt pituudessa. Huolimatta ikäerosta olin aina luokkani priimus. Yliopistoon pääsin jo 18-vuotiaana ja neljän vuoden kuluttua tästä olin taloustieteen maisteri:) 

Vierailija
120/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

116: oikea ope ehkä tietäisi, etteivät kaikki opi lukemaan ekalla luokalla.

Teknisen lukutaidon oppivat kyllä lähes tulkoon kaikki ekaluokkalaiset kevääseen mennessä, jos eivät jo ennen koulun alkua osaa. Luetun ymmärtäminen ja vaihtelu siinä taidossa on sitten eri asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme