Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (195)
Minun poikani on luokkansa pienikokoisin, vaikka on syntynyt huhtikuussa!
Meillä on yksi lapsi syntynyt marraskuun lopussa, mikä ei tietty ole sama asia kuin joulukuu. Mutta on todella hyvin kehittynyt, pitkä poika. On nyt neljävuotias ja olen aivan varma, että oppii lukemaan hyvissä ajoin ennen eskaria, tuntee nyt jo hurjasti kirjaimia, laskee helppoja laskuja, työmuisti vaikuttaa olevan todella hyvä ja havainnointikyky samoin. Kuuntelee aina ohjeet ja joka paikassa kehutaan, kuinka rauhallinen hän on. En usko, että koulussa tulee mitään ongelmaa. Korkeintaan kaverisuhteissa siitä, että on niin rauhallinen ja saattaa vetäytyä vähän sivuun.
Jouljkuussa syntyminen oli mun pelastus. Koulussa oli tylsää näinkin, mutta jos olisin joutunut vuotta nuorempien kyytiin niin olisi ollut kestämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.
Lapsen parasta? Mitä ihmettä se auttaa siinä vaiheessa, kun pulla on jo uunissa senkin ääliö!?
Vierailija kirjoitti:
Aivojen kehittymisessä tapahtuu vuodessa ihmeitä. Eron näkee oletko 6 vai 7.
Miten luulet että se vaikuttaa opintomenestykseen?
Ei välttämättä yhtään mitenkään
Ohis
Meidän maaliskuussa syntynyt lapsemme on luokkansa hintelin. Hyvin on kehittynyt liikunnallisesti, mutta on vain tosi pieni. Muissa taidoissa sitten luokan kärkipäässä.
No ne luokkajaot menee vaan niin, että vuoden välein on nämä luokat. Se on siis ihan sama mihin kohtaan sen jaon laittaa, jotkut on aina nuorempia kuin toiset. Pitäisi laittaa puolen vuoden välein, jotta olisi suht tasaisesti. Ja sekään ei vielä takaa mitään. Omat lapset on loppuvuodesta syntyneet ja ei ole ongelmia koulussa. Toisen luokalla se ongelmaisin tapaus on myös vanhin. Onhan se vähän hassua että toisen kaveri täyttää nyt jo 13, kun hän täytti kuukausi sitten vasta 12. Mutta kuulemma mieluummin on nyt itse kutosella kuin vitosella. Vaikka silloin olisi luokkansa vanhin. Ja muistan itsekin ajatelleeni että ei olisi kiva jos syntyisi 1.1. Kun päivää aikaisemmin syntyneenä olisi jo ylemmällä luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon loppuvuodesta syntyneitä (lokakuu->), jotka ovat menestyneitä elämässään monin eri tavoin. Esim. korkeasti koulutettuja, hyvissä työpaikoissa.
Niin? Ja luulet, että se, että tunnet loppuvuodesta syntyneitä menestyjiä jotenkin kumoaa sen yleisen tutkimustiedon, että syntymäaika vaikuttaa?
Ketjussa on useita vastauksia tyyliä, olen syntynyt joulukuussa ja olin luokkani pisin. Lapset kun kuitenkin kasvavat iän myötä, niin keskimäärin 7-vuotiaat ovat pidempiä kuin 6-vuotiaat. Samoin taitavuus asiassa kuin asiassa kehittyy iän myötä.
Eskarivuoden kertausta suositellaan usein juuri marras-joulukuussa syntyneille. Heitä on huomattavasti enemmän, kuin tammi-helmikuussa syntyneitä.
Ihmiset eivät muuten nykyään synny tasaisesti ympäri vuoden. Loppuvuodessa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin alkuvuodessa. Niin monet välttelevät tuota loppuvuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.
Jos mietit omaa lähipiiriäsi, niin onko kaikki lokakuusta eteenpäin syntyneet heikosti menestyneitä? Jostain syystä minä tunnen paljon korkeasti koulutettuja, jotka ovat loppuvuonna syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon loppuvuodesta syntyneitä (lokakuu->), jotka ovat menestyneitä elämässään monin eri tavoin. Esim. korkeasti koulutettuja, hyvissä työpaikoissa.
Niin? Ja luulet, että se, että tunnet loppuvuodesta syntyneitä menestyjiä jotenkin kumoaa sen yleisen tutkimustiedon, että syntymäaika vaikuttaa?
Ketjussa on useita vastauksia tyyliä, olen syntynyt joulukuussa ja olin luokkani pisin. Lapset kun kuitenkin kasvavat iän myötä, niin keskimäärin 7-vuotiaat ovat pidempiä kuin 6-vuotiaat. Samoin taitavuus asiassa kuin asiassa kehittyy iän myötä.
Eskarivuoden kertausta suositellaan usein juuri marras-joulukuussa syntyneille. Heitä on huomattavasti enemmän, kuin tammi-helmikuussa syntyneitä.
Ihmiset eivät muuten nykyään synny tasaisesti ympäri vuoden. Loppuvuodessa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin alkuvuodessa. Niin monet välttelevät tuota lop
Kyllä se on paljon yksilöstä ja geeneistä kiinni loppuviimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietit omaa lähipiiriäsi, niin onko kaikki lokakuusta eteenpäin syntyneet heikosti menestyneitä? Jostain syystä minä tunnen paljon korkeasti koulutettuja, jotka ovat loppuvuonna syntyneitä.
Mitä jos pyytäisit jotakuta tuntemaasi korkeasti koulutettua selittämään sinulle tilastollisen todennäköisyyden käsitteen?
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Mää taas synnyin tammikuun alussa ja mulle ehdoteltiin koulun aloittamista vuotta aiemmin. En tiedä kenen idea se oli. Vanhemmat olis tietenki säästäny päivähoitomaksuissa. Olisin ollut sitten luokan nuorin. En ymmärtänyt asiaa, hätäännyin ja aloin itkeä, joten ei tarvinnut aloittaa vuotta aiemmin. Olin sitten luokan vanhin enkä nuorin... Koulumenestys aivan hyvää, mutta kaikilla nuoremmilla sisaruksilla parempaa. He ei oo syntyneet vuodenvaihteessa kukaan.
Tätä en usko. Tai riippuu tietysti minkä ikäinen olet. Me käytiin monet seulat ennen kuin lapsi aloitti varhaistetusti koulun. Nykyään näissä on hyvin tiukat kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..
Miten asiat olisi ollut toisin jos olisit syntynyt 1.1.?
Enpä osaa sanoa! Olisin ainakin mennyt vuoden vanhempana kouluun eli siinä mielessä varmaan paremmin koska olisin ollut enemmän samalla tasolla muiden kanssa. Myös vanhempani myönsivät että varmaan toi loppuvuodesta syntyminen on aiheuttanut ongelmia elämääni mutta turha sitä on sen enempää murehtia enää.
Mä olin luokkani nuorin. Oli kiva olla se nuorin. Olin myös hyvä koulussa. Liikunnassa olin parempi kuin luokan pojat. Pesin kaikki juoksussa. Jollain lailla lapsellisemmaksi itseni olen aina kokenut.
Oma poika on myös joulukuun lapsi. Kaikki lapsemme loppuvuoden loka marras joulu. Joku joskus puhui, että loppuvuoden lapset on lapsellisempia. Haittaaks se?
Lapsemme on syntynyt joulukuussa ja koulumenestys oli keskinkertaisen hyvä. Hain kyllä lykkäystä, mutta haastattelijana toiminut psykologi sanoi, että ei.
Olen itse syntynyt kesällä. Olisiko parasta kaikkien syntyä heinäkuun alussa? Puolessa välin vuotta ja menee sitten tasan, joskin luokkakoko on ilmeisesti sitten pieni. Marraskuussa hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.
Aika harva lapsi on syntynyt tammikuussa, joten asialla ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyytäisit jotakuta tuntemaasi korkeasti koulutettua selittämään sinulle tilastollisen todennäköisyyden käsitteen?
-eri.
Geenit.
Vierailija kirjoitti:
No ne luokkajaot menee vaan niin, että vuoden välein on nämä luokat. Se on siis ihan sama mihin kohtaan sen jaon laittaa, jotkut on aina nuorempia kuin toiset. Pitäisi laittaa puolen vuoden välein, jotta olisi suht tasaisesti. Ja sekään ei vielä takaa mitään. Omat lapset on loppuvuodesta syntyneet ja ei ole ongelmia koulussa. Toisen luokalla se ongelmaisin tapaus on myös vanhin. Onhan se vähän hassua että toisen kaveri täyttää nyt jo 13, kun hän täytti kuukausi sitten vasta 12. Mutta kuulemma mieluummin on nyt itse kutosella kuin vitosella. Vaikka silloin olisi luokkansa vanhin. Ja muistan itsekin ajatelleeni että ei olisi kiva jos syntyisi 1.1. Kun päivää aikaisemmin syntyneenä olisi jo ylemmällä luokalla.
No oman lapsen luokalla on sekä varhaistettuja että pari tuplaajaa, kaikki poikia. Niin siinäpä se ikäero vasta onkin, kun voi olla melkein 2 vuotta ikäeroa.
Viettääkö nelivuotias pääosin aikaa kirjainten ym. parissa? Ryhmätyöskentelytaidot ja leikeissä mielikuvituksen ja kehon käyttäminen olisi tärkeämpää tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen parasta? Mitä ihmettä se auttaa siinä vaiheessa, kun pulla on jo uunissa senkin ääliö!?
Lapsen parhaan näkökulmasta on mahdollista asioita silti pohtia. Kiistaton totuus on, että loppuvuodesta syntyvillä on monia haasteita edessä vrt alkuvuodesta syntyviin
Itselläni on kokemusta kevätvauvoista ja loppuvuoden vauvasta. Se loppuvuodesta syntynyt nukkui ja kukkui miten sattui paljon pidempään, kun ei ollut aamuvaloa tahdittamassa rytmiä. Neuvolassa sanottiin, että tämä on varsin yleistä. Itse olen miettinyt, että missä määrin loppuvuoden lapsi saa vähemmän virikkeitä varhaisina kuukausina, kun valveillaolosta iso osa on yöllä. Virikkeiden määrähän vaikuttaa vauvan kehitykseen.