Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.
Vai baariin pääsy on se the juttu tai ajokortti...
No se on iso juttu. Eka meni kesä ilman mopoa, kun kaverit liikkuivat mopoillaan. Siten kaverit riemuitsivat parhaasta vuodesta ikinä 18-vuotiaina. Itse en päässyt mihinkän ja menetin kaverit.
Jep pahinta ikinä on syntyä loppuvuodesta..
😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.
Niinhän sä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Syntymäaikaan pystyy sentään useimmiten jotenkin vaikuttamaan, niihin geeneihin ei. Joten eikö kannattaisi tähdätä alkuvuoden lapseen jos voi?
Vittumikäääliö.
Menee ihan mengele-jutuiks.
Antakaa lasten syntyä ajallaan ja kannustakaa ja nähkää se hienous. Siitä ne kasvaa omikseen. Suokaa rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsen parasta miettivät, ei taas mamman tunteet olleet keskiössä. Kyllähän loppuvuodesta syntyvät ovat monessa asiassa altavastaaja-asemassa vuoden alussa syntyviin.
Jos mietit omaa lähipiiriäsi, niin onko kaikki lokakuusta eteenpäin syntyneet heikosti menestyneitä? Jostain syystä minä tunnen paljon korkeasti koulutettuja, jotka ovat loppuvuonna syntyneitä.
Voi hyvää päivää tätä argumentoinnin tasoa taas. Tuossa sinun kommenttia ylempänä oli jo niin hyvin joku asian selittänyt, että lukasepa se ja mieti asioita uudestaan. Palataan sitten asiaan.
Hyvää päivää vaan ittelles. Ei palata asiaan.
Hyvin me loppuvuoden lapset pärjätään. Maidon vanhemmat kannustaa ja me ollaan aika ketterää tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi
En ole vielä kuullut kenenkään harmittelevan sitä, että lapsensa on luokkansa vanhin tai taitavin.
Itseasiassa ne tammikuussa syntyneet ovat luokkansa vanhimpia, mutta eivät suinkaan sen taitavampia. Kun tammikuussa syntynyt menee ekaluokalle ja oppii syyskuussa lukemaan, hän on jo 7v 8kk, lähes 8-vuotias. Kun joulukuussa syntynyt oppii ekaluokan syksyn aikana lukemaan, hän on oppinut lukemaan alle 7-vuotiaana.
Eli kuka se taitavin olikaan?
Itseasiassa aikaisin lukemaan oppiminen EI ennusta hyvää lukutaitoa myöhemmässä elämässä, ainakaan tutkimusten mukaan. Joku voi oppia 5-vuotiaana mutta lukutaito on auttavalla tasolla vielä 4. lu
No, jaa äitini oppi ihan vaan uteliaisuudesta ja lahjakkuudesta. Silloin 4-vuotiaana lukemaan vuonna 1949.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.
Niinhän sä luulet.
Sinäkö joku tähti? Pessimismiin taivut.
Loppuvuoden lapset on täynnä toivoa. Se vie eteenpäin. Heillä on hyviä malleja ja sinnikkyyttä -ja pieniä kannustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää taas synnyin tammikuun alussa ja mulle ehdoteltiin koulun aloittamista vuotta aiemmin. En tiedä kenen idea se oli. Vanhemmat olis tietenki säästäny päivähoitomaksuissa. Olisin ollut sitten luokan nuorin. En ymmärtänyt asiaa, hätäännyin ja aloin itkeä, joten ei tarvinnut aloittaa vuotta aiemmin. Olin sitten luokan vanhin enkä nuorin... Koulumenestys aivan hyvää, mutta kaikilla nuoremmilla sisaruksilla parempaa. He ei oo syntyneet vuodenvaihteessa kukaan.
Tätä en usko. Tai riippuu tietysti minkä ikäinen olet. Me käytiin monet seulat ennen kuin lapsi aloitti varhaistetusti koulun. Nykyään näissä on hyvin tiukat kriteerit.
Niin. Nykyään.
Siitähän on valtavasti tutkimustietoa, miten loppuvuodesta syntyminen on haitaksi etenkin Suomessa juuri koululaitoksen vuoksi. Saa olla vähemmän aikaa lapsi ja joutuu aloittamaan koulun vuoden aiemmin kun alkuvuodesta syntyneet. Loppuvuoden lapsi kärsii tutkimusten mukaan useimmin masennuksesta ja saavat helpommin adhd diagnoosin sekä pärjääävät koulussa heikommin.
Meillä on kolme alkuvuoden lasta ja aina pidetty lapsen yrittämisessä taukoa sillä tavalla, että lapsi ei syntyisi loppuvuodesta juuri yllä mainittujen vuoksi. Mutta ymmärrän, että aina ei ole mahdollista suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo joulukuussa syntyminen on turhauttavaa, kun muut pääsee baariin aikaisemmin kuin sinä. Muut saa ajokortin aikaisemmin kuin sinä.
Ennen eli -80-luvulla oli kaikki paremmin. Myös minä joulukuun lapsi, kävin baareissa jo 16vuotiaana säännöllisesti. Ei alaikäisenä ollut merkitystä oliko missäkin kuussa oli syntynyt. Tuo ajokortti vähän kismitti, mutta olihan minulla nuorempiakin kavereita, jotka vielä sitä ihanaa hartaasti odotettua vapauskorttia odottivat minunkin jälkeeni. Kaikki pääsivät kyytiin kuitenkin!
Meidän poika on syntynyt joulukuussa 2011 ja pelaa jalkapalloa vuotta vanhempien 2010 syntyneiden kilpajoukkueessa. Joulutodistuksessa kaikkien aineiden keskiarvo oli 8,8 ja lukuaineiden 9,1.
Laskettu aika oli 14.1.2012, mutta syntyi 22.12.2011.
Itse olen joulukuussa syntynyt, enkä ole kyllä ikinä kokenut, että pärjäisin jotenkin huonommin kuin muut ikäryhmässäni.
Loppuvuodesta syntyneet on yleensä aina iloisia, sympaattisia ja huumorintajuisia porukan lemmikkejä ja alkuvuodesta syntyneet taas kovia päällepäsmäreitä. Jälkimmäiset varmaan menestyykin paremmin esim.työelämässä, mutta itse pidän tärkeämpänä menestystä ihmissuhteissa yms.
Olen syntynyt marraskuun loppupuolella. Menin aikoinaan siis 6-vuotiaana kouluun. Olin aina luokkani nuorimpia mutta ei se haitannut. Opiskelin yliopistossa tutkinnon ja pääsin hyvin töihin.
Oma mieheni on syntynyt viikkoa ennen joulua ja tästä hänelle mielipahaa kuulema aiheutunut, kun sai vain yhdet lahjat (jouluna)... En ota kantaa, itse olen kesällä syntynyt (eli ei käverisynttäreitä käytännössä koskaan, mutta kestin sen).
Suomessa loppuvuodesta syntymisellä ei koulun kannalta ole niin merkitystä, koska täällä koulu alkaa muutenkin verrattain myöhään, sinä vuonna kun täytetään 7v. Eli siis ne nuorimmatkin on koulun alkaessa 6v 8kk ja täyttävät muutaman kuukauden sisällä koulun alkamisesta 7v. kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää taas synnyin tammikuun alussa ja mulle ehdoteltiin koulun aloittamista vuotta aiemmin. En tiedä kenen idea se oli. Vanhemmat olis tietenki säästäny päivähoitomaksuissa. Olisin ollut sitten luokan nuorin. En ymmärtänyt asiaa, hätäännyin ja aloin itkeä, joten ei tarvinnut aloittaa vuotta aiemmin. Olin sitten luokan vanhin enkä nuorin... Koulumenestys aivan hyvää, mutta kaikilla nuoremmilla sisaruksilla parempaa. He ei oo syntyneet vuodenvaihteessa kukaan.
Tätä en usko. Tai riippuu tietysti minkä ikäinen olet. Me käytiin monet seulat ennen kuin lapsi aloitti varhaistetusti koulun. Nykyään näissä on hyvin tiukat kriteerit.
Niin. Nykyään.
Olen marraskuussa syntynyt ja muistan, että 80-luvun alussa olin joissain testeissä, joissa testattiin koulukypsyyttä. Asia on jäänyt mieleen, koska yksi kaveri oli vuotta vanhempi ja joulukuussa syntynyt, mutta hänpä tulikin samalle luokalle ja selitti myös olleensa testeissä. Olisikohan neuvolassa näitä testejä tehty? Mutta pointti siis, että kyllä koulukypsyyttä on testattu ennenkin eikä vain nykyään.
Ei me ainakaan kuultu mitään negatiivista.
Uskallanko eräiden kommenttien jälkeen edes myöntää, että olen tähdännyt tarkoituksella lapset syntymään keväällä/alkukesällä.
Mm. koska se on kivaa aikaa viettää synttäreitä ja ei ollut vastasyntyneille pakkasia.
Kaverisynttäreistä harmitteleville sellainen huomio, että eipä meidän keskikesällä syntyneidenkään synttäreillä kavereita hirveästi ollut, kun kaikki olivat lomalla kukin missäkin.
Menin vuotta aikaisemmin kouluun, muuten olisin ollut luokkani vanhin, nyt olin nuorin. En koskaan ole osannut pitää tätä ongelmana, kuulin ekan kerran koko ilmiöstä vasta aikuisena. Päin vastoin olen aina ollut ylpeä siitä miten muita nuorempana olen aina pärjännyt elämässäni niin hyvin.
Sanoisin, että yksilölliset erot vaikuttaa kaikkeen enemmän kuin pelkkä syntymäkuukausi.
Olen syntynyt elokuussa ja aloitin koulun muutama viikko sen jälkeen kun olin täyttänyt 5v. Asuimme Britanniassa ollessani lapsi. Luokalla vanhimmat oli syntyneet edellisen vuoden syyskuussa ja osa täytti tai oli täyttänyt jo koulun alkaessa 6v. Ehkä eroa oli ekoilla luokilla varsinkin fyysistä kokoeroa, mutta muuten en muista eroa olleen. Asiat oli kuitenkin suunnattu sen ikäisille kuin me olimme. En siis kokenut tai ajatellut olevani muita nuorempi tai huonompi vaan koin kuuluvani porukkaan. Koulumenestykseni oli aina hyvä ja olin kiinnostunut asioista.
Siskoni taas on syntynyt syyskuun puolivälissä ja hän oli luokkansa vanhimpia. Hän oli samalla vuosiluokalla kuin minä, koska meillä on ikäeroa 11 kk, mutta ei samalla luokalla. Siskolla koulunkäynti oli aina paljon haasteellisempaa, vaikka varsinaisia oppimisvaikeuksia ei ollutkaan. Meillä kotona kannustettiin lukemaan ja kirjoja oli aina paljon saatavilla.