Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.
Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.
Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?
Kommentit (165)
"Kauppaopiston naiset, ne todella kääntää sun pään"...
Voi että, kyllä oli ihanaa aikaa 🤓
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin koulussa selittävät, niin kaupallisella sektorilla ei työllistytä tutkinnon perusteella. Se ei ole sellainen ala. Lääkäri on ääriesimerkki toisesta laidasta. Et voi olla lääkäri ilman tutkintoa. Mutta kaupallisella puolella konsultiksi, myyntipäälliköksi, henkilöstöpäälliköksi, toimitusjohtajaksi, asiakaspalvelutiimin vetäjäksi tai vaikka nyt tuotantojohtajaksi voi päästä (tai olla pääsemättä) oli tutkintoa tai ei. Kaupallisella sektorilla tutkinto on ponnahduslauta, mutta siihen se jää. Sen jälkeen uralla edetään näytöillä. Jos kyvyt riittää, tulosta ja menestystä tulee, niin ketään ei kiinnosta oletko merkonomi, tradenomi, KTM tai taloustieteen tohtori. Ei mitään merkitystä. Tätä faktaa ei ymmärrettävästi koulut paljon opiskelijoilleen mainosta, koska sehän sahaisi heidän omaa oksaansa. Tiedän monta merkonomia, jotka ovat edenneet urallaan yrityksen johtoryhmään saakka. Toisaalta tiedän myös kauppatieteiden maist
Kysymykseen mitä tienaan: 6402€/kk ja trade vuosimallia 2010.
Se kysymys kylläkin oli, että MILLAISIIN hommiin olet työllistynyt... 😒
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeustradenomi? Millainen palkka?
Pääseekö AMK ilman valintakokeita jos on toisen asteen paperit?
Muakin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti: Pistelaskurin mukaan minulla olisi 89 pistettä ja tutkinnon painotettu keskiarvo: 39
Tarkoittaako tämä että pääsen opiskelemaan ilman valinta,- pääsy,- höpöhöpökokeita Amk esim. Laurea tikku
Ei mitään jakoja tuolla amistodistuksella Tikkurilaan. Ensikertalaisjonossakin 120 pistettä vähintään. Muualla saattaisi käydä mäihä, jos olet ensikertalainen. Katso ne Vipusen pisteet. Pelkkiä ykkösiäkö sulla on amistokarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeustradenomi? Millainen palkka?
Pääseekö AMK ilman valintakokeita jos on toisen asteen paperit?
Muakin kiinnostaa.
Ensin katsot onko haluamassasi oppilaitoksessa todistusväylä, jos on niin katsot laskurista omat pisteesi. Sitten vipuseen katsomaan pisterajat ja arvioimaan mihin oppilaitokseen pisteesi riittävät. Ensikertalainen voi päästä keskinkertaisellakin tokarilla, mutta yleensä todistusvalintaan tarvitsee aika kovat pisteet. Täydet, jos ei ole ensikertalainen. Riippuu tietysti alasta, jos ala ei ole suosittu, niin mikäs siinä sisään päästessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli puheet tradenomin tutkinnon soveltuvuudesta kaupan kassalle eivät olekaan silkkaa dissausta, vaan totista totta.
No eivät taida olla. Itellä on tämä tutkinto ja mielestäni turha on kyllä
Samaa mieltä. Harmittaa, etten silloin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen hakenut miettimääni terveydenhoitajan koulutukseen.
Tutkinnolla ei useinkaan ole väliä vaan mitä on tehnyt tutkinnon jälkeen. Oletko hankkinut lisäkoulutusta omaehtoisesti? Talouspuolen kursseja? lainsäädäntöä? Johtamista, hr?
Ai et... niin no...
Täällä Pohjois-Suomessa ei tradenomit tienaa kuin varmaan 2500€/kk keskimäärin. Olen itse tradenomi ja tiedän muutamia muitakin, ja kukaan ei tienaa lähellekään kolmea tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Pistelaskurin mukaan minulla olisi 89 pistettä ja tutkinnon painotettu keskiarvo: 39
Tarkoittaako tämä että pääsen opiskelemaan ilman valinta,- pääsy,- höpöhöpökokeita Amk esim. Laurea tikku
Ei mitään jakoja tuolla amistodistuksella Tikkurilaan. Ensikertalaisjonossakin 120 pistettä vähintään. Muualla saattaisi käydä mäihä, jos olet ensikertalainen. Katso ne Vipusen pisteet. Pelkkiä ykkösiäkö sulla on amistokarissa?
En tajua miten toi toimii. Lasketaanko siihen ammatilliset opinnot reaaliaineiden kanssa? reaaleista minulla on vain 4 ja 5 siksi haluan jatkaa korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Pohjois-Suomessa ei tradenomit tienaa kuin varmaan 2500€/kk keskimäärin. Olen itse tradenomi ja tiedän muutamia muitakin, ja kukaan ei tienaa lähellekään kolmea tonnia.
Kainuu, 49 000 euroa olen tienannut tänä vuonna.
Aloitin tradenomina ihan suorittavassa toimistotyössä, palkka tässä työssä tällä hetkellä vähän reilut 3000. Hetken päästä sain omia erikoisvastuita ja palkka oli n. 3500. Nyt olen asiantuntija ja palkka 4200. Tähän sisältyy jo paljon vastuuta, mutta ei alaisia. Palkka tuskin tästä enää nousee ellei vaihda työpaikkaa tai ryhdy esimieheksi tämän oman työn lisäksi..
Rahoitusalan myyntityö, palkka 6600 / kk
Vierailija kirjoitti:
Uskallan veikata, että siellä Kainuussakin on vähän enemmän tradenomeja kuin vaan ne muutama 😄.
Oon pankissa rahoituspuolella ja peruspalkka 3400. Lisäksi tulospalkkiot, ehkä n. 5000-6000 e vuodessa. Ihan hyvin tällä palkalla pärjää, oon tyytyväinen tradenomin tutkintoon, vaikka monet sitä vähätteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin koulussa selittävät, niin kaupallisella sektorilla ei työllistytä tutkinnon perusteella. Se ei ole sellainen ala. Lääkäri on ääriesimerkki toisesta laidasta. Et voi olla lääkäri ilman tutkintoa. Mutta kaupallisella puolella konsultiksi, myyntipäälliköksi, henkilöstöpäälliköksi, toimitusjohtajaksi, asiakaspalvelutiimin vetäjäksi tai vaikka nyt tuotantojohtajaksi voi päästä (tai olla pääsemättä) oli tutkintoa tai ei. Kaupallisella sektorilla tutkinto on ponnahduslauta, mutta siihen se jää. Sen jälkeen uralla edetään näytöillä. Jos kyvyt riittää, tulosta ja menestystä tulee, niin ketään ei kiinnosta oletko merkonomi, tradenomi, KTM tai taloustieteen tohtori. Ei mitään merkitystä. Tätä faktaa ei ymmärrettävästi koulut paljon opiskelijoilleen mainosta, koska sehän sahaisi heidän omaa oksaansa. Tiedän monta merkonomia, jotka ovat edenneet urallaan yrityksen johtoryhmään saakka. Toisaalta tiedän myös kauppatieteiden maist
Tämä pätee yksityisellä puolella, varsinkin jos on suhteita. Julkisella sektorilla on oltava myös muodollinen pätevyys jos meinaa vakituisen viran tai toimen saada.
itse julkisorganisaatiossa asiantuntijana ja palkka 3800€ + KVTES maksimilomat. En valita.
70-luvulla naureskeltiin: "Ei tätä tavallinen merkonomi"! Nyt tradenomit on niinku pellen asemassa. Niin haihtuu mainen kunnia.
https://www.tradenomi.fi/tyoelama-ja-osaaminen/tradenomien-palkkaus/
Tässä tradenomiliiton jäsenten palkkatilastoja.
Itse olen huomannut työmarkkinoilla, että tradenomitutkinnolla pääsee tekemään usein pelkästään jotakin asiakaspalvelutyötä, kuten pankkivirkailijaksi. Asiantuntija- ja johtotason tehtävät menevät hyvin usein kauppatieteiden ja oikeustieteiden maisterin tutkinnon suorittaneille.
Itse olen taloushallinnon asiantuntija -nimikkellä ja lähtöpalkka 3200.
Toinen selkeä palkkaan vaikuttava tekijä on sijainti. Isoimmat palkat ovat luonnollisesti isoissa pk-seudun yrityksissä. On hyvin vaikeaa työllistyä tradenomina maakunnissa yhtään mihinkään muuta kuin pankkiin vastaanottotyöntekijäksi tai johonkin te-toimistoon asiakaspalvelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi vastaa kauppatieteiden kandia. Tämä ei ole oma vaan ns. virallinen mielipide, eli kelvollisilla tradenominpapereilla voi jatkaa halutessaan KTM opintoihin.
Ei ole koulutustaustasta kiinni, että mitkä mahdollisuudet on edetä uralla. Tunnen merkonomeja, datanomeja jne. jotka ovat fiksuja ja ovat edenneet urallaan vaativiin (yleensä korkeakoulututkintoa vaativiin) asiantuntijatehtäviin tai johtoportaaseen. Tunnen myös KTM ja muita maistereita, jotka eivät pärjää/jaksa edes simppeleissä hommissa.
Ei riitä pelkkä traden tutkinto että pääsis suoraan maisteriin. Lisänä pitää olla vähintään 25 pinnaa yliopistotason kursseja valitsemastasi maisteriohjelman alasta kuten esim johtaminen, laskentatoimi tms
Ei ainakaan Helsingin Kauppakorkeakouluun vaadita. Toki et voi hakea opiskelemaan esim.
Nyt tuossa oli täyttä tuubaa. Ei korkeakoulu, siis oikea ylemmän asteen korkeakoulu, mitään soveltuvuutta katso tai arvioi. Joku trade-raukka siinä vinkuu
Asiantuntija (taloushallinto), palkka noin 3800 €.
Toisin kuin koulussa selittävät, niin kaupallisella sektorilla ei työllistytä tutkinnon perusteella. Se ei ole sellainen ala. Lääkäri on ääriesimerkki toisesta laidasta. Et voi olla lääkäri ilman tutkintoa. Mutta kaupallisella puolella konsultiksi, myyntipäälliköksi, henkilöstöpäälliköksi, toimitusjohtajaksi, asiakaspalvelutiimin vetäjäksi tai vaikka nyt tuotantojohtajaksi voi päästä (tai olla pääsemättä) oli tutkintoa tai ei. Kaupallisella sektorilla tutkinto on ponnahduslauta, mutta siihen se jää. Sen jälkeen uralla edetään näytöillä. Jos kyvyt riittää, tulosta ja menestystä tulee, niin ketään ei kiinnosta oletko merkonomi, tradenomi, KTM tai taloustieteen tohtori. Ei mitään merkitystä. Tätä faktaa ei ymmärrettävästi koulut paljon opiskelijoilleen mainosta, koska sehän sahaisi heidän omaa oksaansa. Tiedän monta merkonomia, jotka ovat edenneet urallaan yrityksen johtoryhmään saakka. Toisaalta tiedän myös kauppatieteiden maistereita vain shittarin osastovastaavina. Eli ei se tutkinto estä tai mahdollista. Se on kuten sanoin, pelkkä ponnahduslauta työelämän ekoilla metreillä.
Kysymykseen mitä tienaan: 6402€/kk ja trade vuosimallia 2010.