Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.

Vierailija
30.12.2023 |

Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.

Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eikä ole! Älä nut merkonomi

Koulun nimi ei tee koulusta opistoasteen oppilaitosta. Voit googlata noiden selitykset sellaisesta lähteestä, jota uskot ja ymmärrät.

Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, joka on koulutusaste. Olen valmistunut 2 eri ammattiopistosta, joka on koulun nimi.

"Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet."

Kukaan ei ole puhunut opistoasteen tutkinnosta tässä yhteydessä 🤦🏻. Ettekö te osaa tuon vertaa oikeasti lukea, vaan jankkaatte yhtä ja samaa päähän pinttymää?

Niin olet, ja se vastaa sitä entistä merkantin tutkintoa. Sen jälkeen kun AMK uudistus tuli ja esim yo-merkonomin tutkinto (opistotaso) jäi pois ja vastaava tutkinto on siitä saakka ollut tradenomi.  

Voi älykääpiö... minä kopsasin tuohon aiempaan viestiin sen lauseen mistä oli kyse, kun joku tuli hänelle väittämään, että ei nykyään valmistusta ammattiopistoista vaan ammattikouluista. Korjasin tuon väärän väittelemään, että kyllä valmistutaan ammattiopistosta. Koska niin se on!

Pidä nuo luentosi tutkinnoista jossain muualla, ne ei liity tähän.

Vierailija
82/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opistomerkonomi luokitellaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi. 

Juuri näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketalouden tradenomi, työskentelen controllerina, 4300 eur/kk, etätyö. Olen erittäin tyytyväinen.

Vierailija
84/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin liiketalouden perustutkinto oli merkantti ja opistotason tutkinto merkonomi.

Nykyään ei merkantteja valmistu eikä opistotasoa ole. Liiketalouden perustutkinto on merkonomi.  Koulun nimessä voi joskus olla sana "opisto" mutta entistä tutkintorakennetta se ei enää vastaa. Kyseessä on toisen asteen tutkinto eli ammattioppilaitos. 

AMK on korkeakoulu josta valmistuu tradenomit. 

Vierailija
85/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuota tutkinnon "turhuutta" ymmärrä. Mielestäni antaa hyvän perustan erittäin moninaisille töille ja hyvät jatko-opintomahdollisuudet.

Vierailija
86/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eikä ole! Älä nut merkonomi

Koulun nimi ei tee koulusta opistoasteen oppilaitosta. Voit googlata noiden selitykset sellaisesta lähteestä, jota uskot ja ymmärrät.

Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, joka on koulutusaste. Olen valmistunut 2 eri ammattiopistosta, joka on koulun nimi.

"Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet."

Kukaan ei ole puhunut opistoasteen tutkinnosta tässä yhteydessä 🤦🏻. Ettekö te osaa tuon vertaa oikeasti lukea, vaan jankkaatte yhtä ja samaa päähän pinttymää?

Ammattiopistosta juu, mutta se ei mitenkään vastaa aiempaa opistotason koulua vaan on ammattioppilaitos. 

Vierailija
87/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. 

Joo, niitä ei vaan ole valmistunut enää vuoden 2000 jälkeen. 

Vierailija
88/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virastossa viestintäsuunnittelijana, palkka bruttona n. 3850 €/ kk. Liiketalouden tradenomi, kuutisen vuotta sitten monimuoto-opiskelijana (ns. aikuiskoulutuslinjalta), työkokemusta siis kertynyt jo aiemmin. 

Vierailija
89/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei edelleenkään tarkoita korkeakoulututkintoa. Korkeakoulututkintoja ovat ainoastaan amk- ja yliopistotutkinnot. 

Korkea-asteen koulutukseen luetaan alin korkea-aste, alempi korkeakouluaste, ylempi korkeakouluaste ja tutkijakoulutusaste. Toisen asteen tutkinnon jälkeen ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa suoritettava tutkinto. Tässä koulutuksella tarkoitetaan tutkintoon johtavaa koulutusta. 

Vierailija
90/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin liiketalouden perustutkinto oli merkantti ja opistotason tutkinto merkonomi.

Nykyään ei merkantteja valmistu eikä opistotasoa ole. Liiketalouden perustutkinto on merkonomi.  Koulun nimessä voi joskus olla sana "opisto" mutta entistä tutkintorakennetta se ei enää vastaa. Kyseessä on toisen asteen tutkinto eli ammattioppilaitos. 

AMK on korkeakoulu josta valmistuu tradenomit. 

Kukaanhan ei ole edes väittänytkään, että entistä tutkintorakennetta olisi 🙄.

Voisikohan sitä nyt vaan palata siihen ap:n aiheeseen eli niihin tradenomeihin... siitähän tässä aloituksessa ja koko ketjussa oli puhe ennen kuin joku besserwisser opistomerkonomi tuli ihan omiaan pölisemään vastaamatta mihinkään mitä ap kysyi.

Vierailija
91/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ammattiopistosta juu, mutta se ei mitenkään vastaa aiempaa opistotason koulua vaan on ammattioppilaitos. "

No eihän tämmöistä ole missään väitettykään 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻.

Vierailija
92/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstöpäällikkö ja tienaan 5500€/kk. Sanoisin kyllä että kovalla työllä ja ripauksella tuuria tämä on ansaittu, ei koulutuksen avulla. Olen myös aika paljon lisäkouluttanut itseäni, omasta ja työnantajan kukkarosta. Ja vieläpä tykkään työstäni.

Vierailija
93/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. 

Joo, niitä ei vaan ole valmistunut enää vuoden 2000 jälkeen. 

Eipä ole, ei, mutta opistomerkonomeja on edelleen paljon työelämässä. 

Vierailija
94/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.

Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki? 

Samaa ihmetellyt. 

Opistomerkonomi, brutto 4400€, tosin halvemmalla mentiin lamavuosina ym. 

Opistomerkonomi enkä ikinä ole päässyt kolmeen tonniin, aina ollut himpun verran ali.

Mun pikkuserkku on merkonomi ja pikkupnkin pankinjohtaja nykyisin. Palkka 6900 e 

Vierailija
95/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelyn tradenomi, it-alalla asiantuntijatehtävissä, palkka 4600€/kk brutto.

Vierailija
96/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK ei ole korkeakoulu.

Vierailija
97/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ammattiopistosta juu, mutta se ei mitenkään vastaa aiempaa opistotason koulua vaan on ammattioppilaitos. "

"Koulutus on aivan eri kuin aikoinaan oli opistossa. 

Eikä ole! Älä puhu paskaa. "

Vierailija
98/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.

Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki? 

Eikö opistomerkonomeilta vaadita lukutaitoa?

Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos et usko.

Opistomerkonomi on toisen asteen tutkinto, nykyään nimeltään liiketoiminnan perustutkinto ja merkonomi tutkintonimike. Peruskoulupohjaisena 3-vuotinen ja YO-pohjaisena 2-vuotinen koulutus. Tradenomi (AMK) YO-pohjaisena 3,5 vuotta. Nämä

Mä olen viimeisiä opistomerkonomeja, mitä on valmistunut, ja pääsin kaupiksesta 1998. Sittemmin olen opiskellut myös tradenomin paperit.

Vierailija
99/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se on kylläkin ammattikoulu ei ammattiopisto, mistä nämä uudet merkonomit valmistuvat."

"Eikä ole! Älä puhu paskaa."

Laitahan lainaukset kuntoon, älä muuttele mielihalujesi mukaan.

Vierailija
100/165 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opistomerkonomeilta vaadita lukutaitoa?

Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos 

Opistomerkonomi ei tarkoita samaa kuin tradenomi.