Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.

Vierailija
30.12.2023 |

Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.

Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3800 rahoitusalan back office töissä.

Ei stressiä, ei varsinaista vastuuta, mitä nyt itsekunnioituksen mukaan hommani hoidan.

Vierailija
122/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi vastaa kauppatieteiden kandia. Tämä ei ole oma vaan ns. virallinen mielipide, eli kelvollisilla tradenominpapereilla voi jatkaa halutessaan KTM opintoihin. 

Ei ole koulutustaustasta kiinni, että mitkä mahdollisuudet on edetä uralla. Tunnen merkonomeja, datanomeja jne. jotka ovat fiksuja ja ovat edenneet urallaan vaativiin (yleensä korkeakoulututkintoa vaativiin) asiantuntijatehtäviin tai johtoportaaseen. Tunnen myös KTM ja muita maistereita, jotka eivät pärjää/jaksa edes simppeleissä hommissa.

Mitä tarkoittaa ns. virallinen mielipide? Samaa kuin virallinen mielipide, eli Ammattikorkeakoululaki, joka ei toki mielipide olekaan, vaan laki. Sen lain mukaan tradenomi ei nimenomaan vastaa kauppatieteiden kandidaattia.

Eli konkreettisesti, mainitun lain 11 mukaan amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, mutta ei alempi korkeakoulututkinto, jota kandidaatti taas on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen loppusuoralla tradenomin opintoja ja olen jatkamassa opintoja yliopistoon.

"Tradenomin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto (Ammattikorkeakoululaki 932/2014 11). Tutkinto antaa pätevyyden hakea sellaisia virkoja ja julkisia tehtäviä, joihin on säädetty pätevyysvaatimukseksi korkeakoulututkinto, alempi korkeakoulututkinto tai ammattikorkeakoulututkinto"

Ja tradenomi voi jatkaa suoraan YAMK tutkintoon (90op) tai maisteriohjelmaan (120op). 

Vierailija
124/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilintarkastajana kk-palkka 4 300 euroa. Lisäksi tulee bonuksia niin, että tänä vuonna tulot yhteensä n. 60 000 euroa.

Ap, sinuna en menisi kaupan kassalle. Hyvistä kirjanpitäjistä on pulaa. Toinen vaihtoehto on, että jos et ole opiskellut HT-tenttiin vaadittavia opintoja tradenomin tutkinnon yhteydessä, niin voit opiskella ne avoimen puolella työn ohessa. Siitä sitten haet tilintarkastusassistentin paikkoja ja menet HT-tenttiin, kun opinnot ja työkokemus ovat kunnossa. Tai sitten yrität edetä kirjanpidosta sisäiseen laskentaan. Avoimen kautta voit suorittaa lisäopintoja ja pyrkiä etenemään urallasi.

Vierailija
125/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntisihteeri, 3400. Työn vaativuuteen nähden huippupalkka. 

Vierailija
126/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelyn tradenomi täällä. IT-helppari teollisuudessa ja palkka 3000€/kk

Vierailija
127/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rahoituspuolella, en sen koommin halua asiasta muuta sanoa. Palkka 4200€/kk

Vierailija
128/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400e/k softahommia. Meidän firmassa matala palkka.

Vierailija
129/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6200, it-ala.

Vierailija
130/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä saa kaupan kassalla 2300 € + LISÄT?!?

10 v myymälätyötä ja LISINEEN todella hyvänä kuukautena, eli tunteja enemmän kuin 30/ vko ja kolme sunnuntaita vähintään, niin saan 2300 € brutto. 

Ei juuri missään. Kaupan alan maksimi palvelusvuosilisät on surkeat ja jos et tee paljon iltaa/sunnuntaita niin ei pääse lähellekään.

Vierailija
131/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla taloushallinnon töitä, pelkkää perustyötä vaativampia tehtäviä. Palkka bruttona 3700.

Vierailija
132/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen juuri. Mut luottoa on, että töitä löytää. Pätkätyötä nyt hoitoalalla... Kyllästynyt 10 vuodessa tähän hoitoalaan

Vierailija
133/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5500 eur453, It-ala, asiantuntijatehtävät.

Vierailija
134/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kyselyyn voisi lisätä, että työskenteletkö isossa/pienessä kaupungissa ja millä alueella? Saisi vähän perspektiiviä palkkoihin, missä ne liikkuu eri puolilla Suomea.

Vierailija
135/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluasiantuntija Etelä-Suomessa ja 3000 brutto. 

Vierailija
136/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaupallisella sektorilla tutkinto on ponnahduslauta, mutta siihen se jää. Sen jälkeen uralla edetään näytöillä. Jos kyvyt riittää, tulosta ja menestystä tulee, niin ketään ei kiinnosta oletko merkonomi, tradenomi, KTM tai taloustieteen tohtori. Ei mitään merkitystä."

Minulle ainakin on big4 yrityksessä sanottu, että heillä on tietyt koulutuskriteerit tiettyihin positioihin, ja että tradet ei voi edetä määräänsä enempää siitä syystä ilman että menee tekemään sen maisterin ensin. Tästä tosin yli 10 vuotta aikaa, että liekö sittemmin asiat muuttuneet.

Vierailija
137/165 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla, työkokemusta alle 2 vuotta. Olen vasta valmistunut ja palkka 3200 euroa. 

Vierailija
138/165 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen loppusuoralla tradenomin opintoja ja olen jatkamassa opintoja yliopistoon.

"Tradenomin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto (Ammattikorkeakoululaki 932/2014 11). Tutkinto antaa pätevyyden hakea sellaisia virkoja ja julkisia tehtäviä, joihin on säädetty pätevyysvaatimukseksi korkeakoulututkinto, alempi korkeakoulututkinto tai ammattikorkeakoulututkinto"

Ja tradenomi voi jatkaa suoraan YAMK tutkintoon (90op) tai maisteriohjelmaan (120op). 

Kyllä, näin lainvastaisesti monet ammattikorkeakoulut nettisivuillaan väittävät.

Katsotaanpa mitä tuossa viitattu lainkohta eli Ammattikorkeakoululaki 11 pykälä sanoo, ja mitä se ei sano:

"Ammattikorkeakoulututkinnot ovat korkeakoulututkintoja ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja. "

Kuten huomaat, laki EI määrittele amk-tutkintoa alemmaksi korkeakoulututkinnoksi. Sanaa "alempi" ei löydy koko Ammattikorkeakoululaista.

Vierailija
139/165 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaupallisella sektorilla tutkinto on ponnahduslauta, mutta siihen se jää. Sen jälkeen uralla edetään näytöillä. Jos kyvyt riittää, tulosta ja menestystä tulee, niin ketään ei kiinnosta oletko merkonomi, tradenomi, KTM tai taloustieteen tohtori. Ei mitään merkitystä."

Minulle ainakin on big4 yrityksessä sanottu, että heillä on tietyt koulutuskriteerit tiettyihin positioihin, ja että tradet ei voi edetä määräänsä enempää siitä syystä ilman että menee tekemään sen maisterin ensin. Tästä tosin yli 10 vuotta aikaa, että liekö sittemmin asiat muuttuneet.

Eivät ole muuttuneet. Big4:ssa pitää edetäkseen olla maisteri, ei riitä kandi, tradenomi tai YAMK-tutkinto.

Vierailija
140/165 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuudessa asiantuntijatehtävissä, 4500 €/kk + tulospalkkio kerran vuodessa.