Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.
Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.
Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi vastaa kauppatieteiden kandia. Tämä ei ole oma vaan ns. virallinen mielipide, eli kelvollisilla tradenominpapereilla voi jatkaa halutessaan KTM opintoihin.
Ei ole koulutustaustasta kiinni, että mitkä mahdollisuudet on edetä uralla. Tunnen merkonomeja, datanomeja jne. jotka ovat fiksuja ja ovat edenneet urallaan vaativiin (yleensä korkeakoulututkintoa vaativiin) asiantuntijatehtäviin tai johtoportaaseen. Tunnen myös KTM ja muita maistereita, jotka eivät pärjää/jaksa edes simppeleissä hommissa.
Ei riitä pelkkä traden tutkinto että pääsis suoraan maisteriin. Lisänä pitää olla vähintään 25 pinnaa yliopistotason kursseja valitsemastasi maisteriohjelman alasta kuten esim johtaminen, laskentatoimi tms
Liiketalouden tradenomilla riittää koska nuo tarvittavat opinnot sisältyy automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi vastaa kauppatieteiden kandia. Tämä ei ole oma vaan ns. virallinen mielipide, eli kelvollisilla tradenominpapereilla voi jatkaa halutessaan KTM opintoihin.
Ei ole koulutustaustasta kiinni, että mitkä mahdollisuudet on edetä uralla. Tunnen merkonomeja, datanomeja jne. jotka ovat fiksuja ja ovat edenneet urallaan vaativiin (yleensä korkeakoulututkintoa vaativiin) asiantuntijatehtäviin tai johtoportaaseen. Tunnen myös KTM ja muita maistereita, jotka eivät pärjää/jaksa edes simppeleissä hommissa.
Ei riitä pelkkä traden tutkinto että pääsis suoraan maisteriin. Lisänä pitää olla vähintään 25 pinnaa yliopistotason kursseja valitsemastasi maisteriohjelman alasta kuten esim johtaminen, laskentatoimi tms
Ei ainakaan Helsingin Kauppakorkeakouluun vaadita. Toki et voi hakea opiskelemaan esim.
"Helsingin Kauppakorkeakouluun". Heh, huomaa että elät menneessä. Ei tosiaan vaadita missään lisäopintoja, vaan voi hakea suoraan maisteriohjelmaan. Liekö Bolognan sopimuksen syytä tämä.
Vierailija kirjoitti: Eikä ole! Älä puhu paskaa.
T. Vuonna 2021 ammattiopistosta valmistunut merkonomi
Koulun nimi ei tee koulusta opistoasteen oppilaitosta. Voit googlata noiden selitykset sellaisesta lähteestä, jota uskot ja ymmärrät.
Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, joka on koulutusaste. Olen valmistunut 2 eri ammattiopistosta, joka on koulun nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis osa käyttää tuota opistomerkonomi termiä kuten opistoinsinööriä eli ennen amk-aikaa valmistuneista. Opistomerkonomi = tradenomi nykyään ja opistoinsinööri on tätä nykyä AMK-inssi. Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet. Sekavaa, mutta johtuu siitä että amkien tultua osa tutkintonimikkeistä vaihdettiin ja osa ei.
Se on kylläkin ammattikoulu ei ammattiopisto, mistä nämä uudet merkonomit valmistuvat. Koulutus on aivan eri kuin aikoinaan oli opistossa.
Eikä ole! Älä puhu paskaa.
Kyllä on. Nykyinen merkono
Nyt oli kyllä niin ohis kuin olla ja voi. Kuten sanoin, ammattiopistosta valmistuu nykyään merkonomeja. Tiedän sen paremmin kuin sinä. Joten lopeta väärien väitteiden jankkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Koulun nimi ei tee koulusta opistoasteen oppilaitosta. Voit googlata noiden selitykset sellaisesta lähteestä, jota uskot ja ymmärrät.
Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, joka on koulutusaste. Olen valmistunut 2 eri ammattiopistosta, joka on koulun nimi.
"Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet."
Kukaan ei ole puhunut opistoasteen tutkinnosta tässä yhteydessä 🤦🏻. Ettekö te osaa tuon vertaa oikeasti lukea, vaan jankkaatte yhtä ja samaa päähän pinttymää?
Minä olen merkonomin tutkintoni suorittanut ammattiopistossa, joten kyllä minä olen ammattiopistosta valmistunut. Siitä on ihan mustaa valkoisella.
Vierailija kirjoitti:
En ole työllistynyt tällä tutkinnolla mihinkään ja olen pitkäaikaistyötön. Valmistuin liiketalouden tradenomiksi 4 vuotta sitten. Pidän tätä tutkintoa täysin turhana. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki.
Ikävää, ettet ole onnistunut työllistymään. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kyseinen tutkinto olisi turha, koska moni muu sen avulla on saanut työpaikan. Yhden ihmisen kokemus ei ole koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet."
Kukaan ei ole puhunut opistoasteen tutkinnosta tässä yhteydessä 🤦🏻. Ettekö te osaa tuon vertaa oikeasti lukea, vaan jankkaatte yhtä ja samaa päähän pinttymää?
Minä olen merkonomin tutkintoni suorittanut
Merkonomit valmistuvat nykyään ammattikouluista eli on toisen asteen tutkinto. Koulu voi olla nimeltään ammattiopisto kuten vaikka työväenopisto, mutta tutkintosi on koulusta. Ei opistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen merkonomin tutkintoni suorittanut
Niin olet, ja se vastaa sitä entistä merkantin tutkintoa. Sen jälkeen kun AMK uudistus tuli ja esim yo-merkonomin tutkinto (opistotaso) jäi pois ja vastaava tutkinto on siitä saakka ollut tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työllistynyt tällä tutkinnolla mihinkään ja olen pitkäaikaistyötön. Valmistuin liiketalouden tradenomiksi 4 vuotta sitten. Pidän tätä tutkintoa täysin turhana. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki.
kai sä nyt jotakin töitä koulun ohellakin teit vai kuvittelitko että pelkät paperit tuo kaiken auvon?
En käynyt opiskeluaikoina ollenkaan töissä. Asuin koko opiskeluajan vanhempani luona ilmaiseksi. Tutkinnon työharjoittelun suoritin koulun omassa projektissa. Olen toki moniakin töitä hakenut, mutta hyvin harvoin olen päässyt edes haastatteluun. En odota työllistyväni.
Työllistyminen vaatii yleensä aina myös omaa panostusta, jo opiskeluaikana. Useimmat saavat harjoittelupaikoistaan ne alan ensimmäiset kesätyöt ja varsinaiset työpaikat. Harjoitteluista saatava työkokemus on äärimmäisen tärkeää, varsinkin kun on kyse amk- tutkinnoista (vrs yliopisto). Mutta jos ei opiskeluaikana ole panostanut edes työharjoittelun vertaa, niin eipä niitä töitä yleensä irtoa myöhemminkään pelkästään sillä on siellä koulun penkillä käynyt istumassa itselleen sen tutkintopaperin. Tuosta tutkinnosta on oikeasti moni saanut hyödyn ja toimeentulon, mutta tottakai se vaatii viitseliäisyyttä ja vastuunottoa itseltäkin. Ihan niin kuin millä tahansa alalla ja minkä tahansa tutkinnon suhteen.
Aiemman opistoasteen ja esimerkiksi nykyisen toisen asteen tutkintojen vaativuuseroja voi tarvittaessa selventää Tilastokeskuksen koulutusluokitusta käyttäen.
Opistossa suoritettu merkonomin tutkinto katsotaan sen mukaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi. Sitä alemman tason eli keskiasteen tutkintoja ovat muun muassa ylioppilastutkinto, erityisammattitutkinto, artesaanin, asentajan, mekaanikon, laborantin ja lähihoitajan tutkinnot.
Viimeiset opistomerkonomit valmistuivat Suomessa vuonna 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis osa käyttää tuota opistomerkonomi termiä kuten opistoinsinööriä eli ennen amk-aikaa valmistuneista. Opistomerkonomi = tradenomi nykyään ja opistoinsinööri on tätä nykyä AMK-inssi. Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet. Sekavaa, mutta johtuu siitä että amkien tultua osa tutkintonimikkeistä vaihdettiin ja osa ei.
Se on kylläkin ammattikoulu ei ammattiopisto, mistä nämä uudet merkonomit valmistuvat. Koulutus on aivan eri kuin aikoinaan oli opistossa.
Kyllä on. Nykyinen merkono
Ei todellakaan vastaa. Merkonomin tutkinto ei ikinä ole ollut korkeakoulututkinto toisin kuin tradenomin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Eikä ole! Älä puhu ammattiopistosta valmistunut merkonomi
Merkonomit valmistuvat nykyään ammattikouluista eli on toisen asteen tutkinto. Koulu voi olla nimeltään ammattiopisto kuten vaikka työväenopisto, mutta tutkintosi on koulusta. Ei opistosta.
Sinä nyt jankkaat tuohon vanhaan opistoasteen koulutukseen, etkä ymmärrä opisto -sana on edelleen käytössä ja elää tänä päivänäkin vaikka sen merkitys/sisältö ei ole ihan se mitä sinä nyt jankkaat. Ammattikoulu ja ammattiopisto ovat molemmat toisen asteen oppilaitoksia. Että kyllä ammattiopistosta valmistuu edelleen merkonomeja. Osaat kai googlettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vuonna 2021 ammattiopistosta valmistunut merkonomi<
Ei tietenkään ole ollut, kun koko ammattikorkeakouluja Ei ollut edes olemassa. Mutta opistotason tutkinnot kun jäi pois, tilalle tuli AMK vastaavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeustradenomi? Millainen palkka?
Pääseekö AMK ilman valintakokeita jos on toisen asteen paperit?
Pääset, jos pisteesi riittävät.
Sehän riippuu hommastasi. Valtion työpaikkailmoituksissa on alkupalkka 2190 euroa esim. perintäsihteerin, oikeusapusihteerin ja käräjäsihteerin työhön.
Mitkä pisteet?
Todistuspisteet. Näet pisteesi pistelaskurista. Vertaa niitä Vipusen pisterajoihin.
Pistelaskurin mukaan minulla olisi 89 pistettä ja tutkinnon painotettu keskiarvo: 39
Tarkoittaako tämä että pääsen opiskelemaan ilman valinta,- pääsy,- höpöhöpökokeita Amk esim. Laurea tikku
Jaahas, Vastaukseksi ei tullut kuin alapeukku
Opistomerkonomi luokitellaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi.
Oon liiketalouden tradenomi ja teen mainontaa/markkinointia 5700 €/ kk.
Mies on it-tradenomi (samasta koulusta) ja tienaa it-puolella 6500€.
ollaan molemmat kolmekymppisiä ja työkokemusta yli 10v. En tajua miten tämä olisi muka turha tutkinto, meille ainakin nappivalinta. En usko että maisteriohjelma tai yamk toisi mitään lisää tähän enää.
4500 brutto sisältäen etuineen, it-konsultti
Vierailija kirjoitti:
Opistomerkonomi luokitellaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi.
Se ei edelleenkään tarkoita korkeakoulututkintoa. Korkeakoulututkintoja ovat ainoastaan amk- ja yliopistotutkinnot.
Kyllä on. Nykyinen merkonomitutkinto vastaa entisajan merkanttia, silloinen yo-merkonomi nykyistä tradenomia.
Ohis