Autossa ei ole lohkolämmitintä ja kovat pakkaset tulossa
Miten saan auton käyntiin kun ensi viikolla on kovat pakkaset? Ostin auton syksyllä ja tähän mennessä ei oo lämmitystä tarvinnut, nyt vasta muistin että koko lohkolämmitin puuttuu. Ei sitä nyt ehdi asentaakaan noita tulevia pakkasia ajatellen.
Kommentit (122)
Käytät moottoria 5 minuuttia tunnin välein. Niin me armeijassa tehtiin ja hyvin starttasi aina.
Semmosen lisälaturin vois hommaa jos akku sattuisi menemään tyhjöksi
Ajat päivittäin niin että öljyt pysyy juoksevina. Jos paikkakunnalla autoparkki sisätiloissa,sulata autoa kauppareissuilla siellä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat pienen nuotion auton alle pari tunria ennen ajoon lähtöä.
Kyllä pieni kaasupoltinkin käy, jos ei ole risuja käsillä. Tai hommaa webasto.
Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.
Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.
4-5 vuotta vanha auto jos on,osta uusi akkumulaattori,niin pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.
On pikkasen kehittyneet öljyt ja autot noista ajoista,-30 ei ongelmia.
Siperiassa 70 asteen pakkasessa dieselit on pidettävä koko ajan päällä. Muuten ei saa enää käyntiin.
Jatkojohto peräluukun tiivisten alta
Jos auto on käytetty, se on käynnistynyt ennenkin kovalla pakkasella. Tietysti kannattaa testata akku ja hankkia tarvittaessa uusi. Mutta käynnistät vaan normaalisti, pidät ennen liikkeelle lähtöä tyhjäkäynnillä että öljyt notkistuu ja ajat auton kunnolla lämpimäksi. Lyhyet nurkka-ajot kokonaan pois.
Ei 30 astetta ole vielä ongelma hyväkuntoiselle autolle. Laita pois kaikki sähkölaitteet ja vain parkkivalo päälle. Käynnistä sen verran että moottori vähän pyörähtää = öljyt lähtevät liikkeelle. Odota pari minuuttia ja käynnistä sitten uudestaan. Pitäisi toimia.
Olisiko mahdollisuus laittaa joku lämpöilmapuhallin, vaikka hiustenkuivaaja puhaltamaan lämmintä ilmaa konepeltin alle pariksi tunniksi?
Iltasella lasket aina öljyt ja jäähdytysnesteet pois johonkin astiaan ja sisälle. Aamulla takas nin lähtee kuin palmupuun alta
Kaada yöksi mooottorin päälle vettä
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.
🤦🏻
Ei se auto vanhalla akulla käynnisty pakkasyön jälkeen. Milläs ajat 'päivittäin'? Sehän tässä on ap:n huolena.
Kylmäkäynnistys vie akusta lopunkin varauksen. Autoa pitäisi ajaa ainakin tunnin verran hyvillä kierroksilla, esim. moottoritiellä, että akku latautuu edes sen verran, kuin siinä oli tehoa jäljellä ennen käynnistystä.
Pahinta on starttailla kohmeista akkua/autoa vähän väliä, ja ajaa muutama kilometri. Siitä ei ole kerrassaan mitään hyötyä, päin vastoin.
Jos ap:lla on mahdollisuus tilapäisesti lämmittää autoa esim. siirrettävällä sähköpatterilla jatkojohdon avulla, sekin on parempi kuin ei mitään. Lämmitin pitää viedä lämpimänä autoon ja kytkeä päälle ainakin pariksi tunniksi ennen starttausyritystä. Kaikki auton sähkölaitteet ensin nollille. Lämpöpuhallus, istuinlämmitin ym. päälle vasta, kun auto on startannut ja moottori käy tasaisesti.
Sähköautoni lähtee kuin palmun alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.
🤦🏻
Ei se auto vanhalla akulla käynnisty pakkasyön jälkeen. Milläs ajat 'päivittäin'? Sehän tässä on ap:n huolena.
Kylmäkäynnistys vie akusta lopunkin varauksen. Autoa pitäisi ajaa ainakin tunnin verran hyvillä kierroksilla, esim. moottoritiellä, että akku latautuu edes sen verran, kuin siinä oli tehoa jäljellä ennen käynnistystä.
Pahinta on starttailla kohmeista akkua/autoa vähän väliä, ja ajaa muutama kilometri. Siitä ei ole kerrassaan mitään hyötyä, päin vastoin.
Jos ap:lla on mahdollisuus tilapäisesti lämmittää autoa esim. siirrettävällä sähköpatterilla jatkojohdon avulla, sekin on parempi kuin ei mitään. Lämmitin pitää viedä lämpimänä autoon ja kytkeä päälle ainakin pariksi tunniksi ennen starttausyritystä. Kaikki auton sähkölaitteet ensin nol
Startti buusterilla on aina lähteny. Tosin akku ei ole koskaan ollut luokattoman paskassa kunnossa. Ja ei nyt mitään parin kilsan lenkkejä ajella vaan kun lähtee käyntiin niin silloin ajetaan vähintään 50 kilsaa maantieajoa rauhallisesti ja mielellään käydään parkkihallissa sulattamassa auto kohmeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.
On pikkasen kehittyneet öljyt ja autot noista ajoista,-30 ei ongelmia.
Kyse ei ole öljyistä tai autosta itsesään, vaan siitä, onko akun lataus purkautunut vanhuttaan tai kovan pakkasen takia. Akussa pitää olla riittävä sähkövaraus starttimoottorin käynnistykseen.
Akut ovat käyttötavaraa, elinkaari yleensä max 5 v.
Vierailija kirjoitti:
Jos auto on käytetty, se on käynnistynyt ennenkin kovalla pakkasella. Tietysti kannattaa testata akku ja hankkia tarvittaessa uusi. Mutta käynnistät vaan normaalisti, pidät ennen liikkeelle lähtöä tyhjäkäynnillä että öljyt notkistuu ja ajat auton kunnolla lämpimäksi. Lyhyet nurkka-ajot kokonaan pois.
Sitä on saatettu pitää lämpimässä tallissa. Tästä syystä meidän entisessä autossa ei ollut lohkolämmitintä. Sen asentaminen uuteen autoon maksoi n. 600€ ja ihan yhdessä päivässä sujui asennus.
Uusi auto lähti ainakin -27c pakkasilla ilman ongelmia käyntiin.
Laitat pienen nuotion auton alle pari tunria ennen ajoon lähtöä.