Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autossa ei ole lohkolämmitintä ja kovat pakkaset tulossa

Vierailija
29.12.2023 |

Miten saan auton käyntiin kun ensi viikolla on kovat pakkaset? Ostin auton syksyllä ja tähän mennessä ei oo lämmitystä tarvinnut, nyt vasta muistin että koko lohkolämmitin puuttuu. Ei sitä nyt ehdi asentaakaan noita tulevia pakkasia ajatellen. 

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat pienen nuotion auton alle pari tunria ennen ajoon lähtöä.

Vierailija
2/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät moottoria 5 minuuttia tunnin välein. Niin me armeijassa tehtiin ja hyvin starttasi aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosen lisälaturin vois hommaa jos akku sattuisi menemään tyhjöksi

Vierailija
4/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat päivittäin niin että öljyt pysyy juoksevina. Jos paikkakunnalla autoparkki sisätiloissa,sulata autoa kauppareissuilla siellä.

Vierailija
5/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat pienen nuotion auton alle pari tunria ennen ajoon lähtöä.

Kyllä pieni kaasupoltinkin käy, jos ei ole risuja käsillä. Tai hommaa webasto.

Vierailija
6/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.

Vierailija
8/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 vuotta vanha auto jos on,osta uusi akkumulaattori,niin pelittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.

On pikkasen kehittyneet öljyt ja autot noista ajoista,-30 ei ongelmia.

Vierailija
10/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siperiassa 70 asteen pakkasessa dieselit on pidettävä koko ajan päällä. Muuten ei saa enää käyntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkojohto peräluukun tiivisten alta

Vierailija
12/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto on käytetty, se on käynnistynyt ennenkin kovalla pakkasella. Tietysti kannattaa testata akku ja hankkia tarvittaessa uusi. Mutta käynnistät vaan normaalisti, pidät ennen liikkeelle lähtöä tyhjäkäynnillä että öljyt notkistuu ja ajat auton kunnolla lämpimäksi. Lyhyet nurkka-ajot kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 30 astetta ole vielä ongelma hyväkuntoiselle autolle. Laita pois kaikki sähkölaitteet ja vain parkkivalo päälle. Käynnistä sen verran että moottori vähän pyörähtää = öljyt lähtevät liikkeelle. Odota pari minuuttia ja käynnistä sitten uudestaan. Pitäisi toimia.

Olisiko mahdollisuus laittaa joku lämpöilmapuhallin, vaikka hiustenkuivaaja puhaltamaan lämmintä ilmaa konepeltin alle pariksi tunniksi?

Vierailija
14/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasella lasket aina öljyt ja jäähdytysnesteet pois johonkin astiaan ja sisälle. Aamulla takas nin lähtee kuin palmupuun alta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada yöksi mooottorin päälle vettä

Vierailija
16/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.

🤦🏻

Ei se auto vanhalla akulla käynnisty pakkasyön jälkeen. Milläs ajat 'päivittäin'? Sehän tässä on ap:n huolena.

Kylmäkäynnistys vie akusta lopunkin varauksen. Autoa pitäisi ajaa ainakin tunnin verran hyvillä kierroksilla, esim. moottoritiellä, että akku latautuu edes sen verran, kuin siinä oli tehoa jäljellä ennen käynnistystä.

Pahinta on starttailla kohmeista akkua/autoa vähän väliä, ja ajaa muutama kilometri. Siitä ei ole kerrassaan mitään hyötyä, päin vastoin.

Jos ap:lla on mahdollisuus tilapäisesti lämmittää autoa esim. siirrettävällä sähköpatterilla jatkojohdon avulla, sekin on parempi kuin ei mitään. Lämmitin pitää viedä lämpimänä autoon ja kytkeä päälle ainakin pariksi tunniksi ennen starttausyritystä. Kaikki auton sähkölaitteet ensin nollille. Lämpöpuhallus, istuinlämmitin ym. päälle vasta, kun auto on startannut ja moottori käy tasaisesti.

Vierailija
17/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoni lähtee kuin palmun alta.

Vierailija
18/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tulee mitään ongelmia, jos päivittäin ajat autolla.

🤦🏻

Ei se auto vanhalla akulla käynnisty pakkasyön jälkeen. Milläs ajat 'päivittäin'? Sehän tässä on ap:n huolena.

Kylmäkäynnistys vie akusta lopunkin varauksen. Autoa pitäisi ajaa ainakin tunnin verran hyvillä kierroksilla, esim. moottoritiellä, että akku latautuu edes sen verran, kuin siinä oli tehoa jäljellä ennen käynnistystä.

Pahinta on starttailla kohmeista akkua/autoa vähän väliä, ja ajaa muutama kilometri. Siitä ei ole kerrassaan mitään hyötyä, päin vastoin.

Jos ap:lla on mahdollisuus tilapäisesti lämmittää autoa esim. siirrettävällä sähköpatterilla jatkojohdon avulla, sekin on parempi kuin ei mitään. Lämmitin pitää viedä lämpimänä autoon ja kytkeä päälle ainakin pariksi tunniksi ennen starttausyritystä. Kaikki auton sähkölaitteet ensin nol

Startti buusterilla on aina lähteny. Tosin akku ei ole koskaan ollut luokattoman paskassa kunnossa. Ja ei nyt mitään parin kilsan lenkkejä ajella vaan kun lähtee käyntiin niin silloin ajetaan vähintään 50 kilsaa maantieajoa rauhallisesti ja mielellään käydään parkkihallissa sulattamassa auto kohmeesta.

Vierailija
19/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se vuosi 1985 vai -86, kun oli Turussakin pari viikkoa pakkasta 30 asteen pintaan. Hyvin me autotallittomat pärjäsimme, jos oli lohkolämmitin, mutta ilman sitä auto ei pihahtanutkaan.

On pikkasen kehittyneet öljyt ja autot noista ajoista,-30 ei ongelmia.

 

Kyse ei ole öljyistä tai autosta itsesään, vaan siitä, onko akun lataus purkautunut vanhuttaan tai kovan pakkasen takia. Akussa pitää olla riittävä sähkövaraus starttimoottorin käynnistykseen.

Akut ovat käyttötavaraa, elinkaari yleensä max 5 v.

Vierailija
20/122 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on käytetty, se on käynnistynyt ennenkin kovalla pakkasella. Tietysti kannattaa testata akku ja hankkia tarvittaessa uusi. Mutta käynnistät vaan normaalisti, pidät ennen liikkeelle lähtöä tyhjäkäynnillä että öljyt notkistuu ja ajat auton kunnolla lämpimäksi. Lyhyet nurkka-ajot kokonaan pois.

Sitä on saatettu pitää lämpimässä tallissa. Tästä syystä meidän entisessä autossa ei ollut lohkolämmitintä. Sen asentaminen uuteen autoon maksoi n. 600€ ja ihan yhdessä päivässä sujui asennus.

Uusi auto lähti ainakin -27c pakkasilla ilman ongelmia käyntiin.