Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?

Vierailija
29.12.2023 |

Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.

Kommentit (359)

Vierailija
41/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun köyhtyy, ei ole varaa pitää yllä verkostoja joissa työpaikoista saa vinkkejä (esim. mennä istumaan ravintoloihin entisten kollegoiden kanssa jne.)   

Vierailija
42/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku auttaa keksimään mistä minun kuuluisi löytää motivaatio työntekoon kun asumistukea leikataan? Suutaan sanottuna jo nyt alkoi motivaatio laskea, työni alkaa olla minulle merkityksetön. En itse pysty keksimään miten motivaationi paranee leikkauksen myötä.

Hanki pienempi halvempi asunto.  Muuta elintapojasi.

Eikä sitä asumistukea nyt niin suuresti leikata, että valittaa kannattaisi.

Itse olen duunissa, jossa palkka on kuukausipalkka 2510 euroa brutto.

Maksan AMK:n opintolainaa. Ja säästön kaikessa, kun aioin hankkia pienen omistusasunnon.

Vuokra on suuri, asun yksityisen omistamassa asunnossa. En kuitenkaan saa tällä palkalla 

asumistuk

Olet aika hyvätuloinen, miksi sinusta pitäisi pitää jokin erityinen huoli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon työkyvytön, mutta Kela ei oo hyväksynyt lääkärintodistusta asiasta, eli ei, mikään tukien leikkaaminen ei saa motivoitumaan työllistymiseen. 

Työkyvyttömyyden ymmärrän.

Mutta en laiskuutta.

Yritä sitten ymmärtää että työttöminä on aika moni työkyvytön joita ei syystä tai toisesta päästetä eläkkeelle.

Vierailija
44/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo vassarit ja demarit halua työllistyä, he vinkuvat vaan kun heidän tukia leikataan. Vielä enemmän tukia pitäisi heiltä leikata jotta työnteko alkais niitä kiinnostamaan. 

Tässä syy, miksi en äänestä oikeistoa tai äärioikeistoa. Aivojen tilalla on kokkareista kastiketta.

Itse olen "vassari" käteen jää yli 3k kuukaudessa. Ero taitaa olla siinä, että maksan mielelläni siitä, että tämän yhteiskunnan heikoimmista pidetään huolta ja tukiverkko on olemassa myös minua varten. Te ette ole.

Jossian on suuria ongelmia, jos palkan lisäksi tarvitsee tukia elääkseen. Vertaa tähän niitä, jotka elävät tuilla. Jos käy kateeksi, lopeta ihmeessä työsi.

Tässä syy miksi en äänestä vihreitä,demareita,keskustaa enkä vasemmistoliittoa. 

Heitä äänestää ihmiset joilla on hyvä palkka ja he vaativat aina lisää veroja. Kyllä minäkin hyvällä palkalla voisin maksella veroja mutta näin pienituloisena jolla jää käteense 2k kuukaudessa en halua maksaa yhtään veroja ja polttoaine on aivan liian kallista, kiitos verojen.

Vasemmistopuolueet ajaa meidät pienipalkkaiset ahdinkoon veroilla, teidän pitäisi ajaa että meidän verotusta kevennettäisiin mutta miksi ette näin tee? 

Vierailija
45/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan työllistä. Olen työtön mutta mulla on myös osa-aikatyöpaikka. Leikkausten jälkeen ei vaan kannata enää kun peseytymiseen, puhtaisiin vaatteisiin ja matkakustannuksiin menee rahaa. Lopulta siis täysin työtön. Näin se hallitus työllistää.;)

46/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että "kukaan ei suostu työhön, josta palkka on alle 2700€"? No suurin osa hoitajista tienaa alle tuon summan ainakin jos on päivätyössä. Esim. mun paikkakunnalla lähihoitajan peruspalkka on 2200€ ja risat ilman siis lisiä.

Vierailija
47/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa, on täystyöllisyys. 

Vierailija
48/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vai että "kukaan ei suostu työhön, josta palkka on alle 2700€"? No suurin osa hoitajista tienaa alle tuon summan ainakin jos on päivätyössä. Esim. mun paikkakunnalla lähihoitajan peruspalkka on 2200€ ja risat ilman siis lisiä.

Tuolla palkalla ei enää tule toimeen koska suomessa on liian kova verotus. 

Vierailija
49/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten joku luulee että pahuus, viha, raivo ja ihmisten rikollisena pitäminen motivoi johonkin. Jos se jollekulle toimii, niin onneksi olkoon, muille hyvin ahdistavaa ja vie loukkoon.

Vierailija
50/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl maar motivoi!:D 

Vierailija
51/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku auttaa keksimään mistä minun kuuluisi löytää motivaatio työntekoon kun asumistukea leikataan? Suutaan sanottuna jo nyt alkoi motivaatio laskea, työni alkaa olla minulle merkityksetön. En itse pysty keksimään miten motivaationi paranee leikkauksen myötä.

Hanki pienempi halvempi asunto.  Muuta elintapojasi.

Eikä sitä asumistukea nyt niin suuresti leikata, että valittaa kannattaisi.

Itse olen duunissa, jossa palkka on kuukausipalkka 2510 euroa brutto.

Maksan AMK:n opintolainaa. Ja säästön kaikessa, kun aioin hankkia pienen omistusasunnon.

Vuokra on suuri, asun yksityisen omistamassa asunnossa. En kuitenkaan saa tällä palkalla 

asumistuk

Eli ajattelet että saan motivaatiota työhöni sillä että muutan pois kodistani. Millä logiikalla? Uskon että se tappaisi viimeisetkin tunteet että tällä työllä on mitään merkitystä.

Vierailija
52/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukset motivoi vähätuloista ja porkkana puolestaan menestyjää. Näinhän se on

Päinvastoin- orpopurran viritys leikata koko tukipaletti niin pieneksi että provikka-puh.myyjän työkin olisi "voitto" saada osuu vain omaan nilkkaan päättäjillä. Nythän nimenomaan kannattavinta on jäädä täysin ammattityöttömäksi kun työssä käyminen maksaa. Se maksaa ja huonopalkka ei kannata ensinkään tekee pitkää päivää ja määräaikaisuus loppuu niin saman rahan saa kelasta. Sinne töihin menemisen kk-kulut, ruokailu, tarvikkeet, vaatteet, parturissa kerran kuussa yms. laskee jokainen joka tajuaa tilanteen.  

Työttömän tuloraja 300eur tai peräti 500eur/kk (Marin-korona kausi) mahdollistaa juuri niiden huonojen pätkätöiden tekemisen joustavasti ja se on win-win niin työttömälle kuin aloille joissa on vaihtuvuutta työntekijöiden määrässä kausiluonteisesti etenkin. 

Se että ansiosidonnaisen ääliöt muuttivat 12kk työssäoloehdon täyttämiseksi takaa sen että moniko "hyvä" ansiosidonnais-työtön jättää pätkätöiden metsästämisen kokonaan ja alkaa työmarkkinatuki-linjalle. Ties miten pitkäksi aikaa. 

Siinä orpopurra menee väärään kun luulevat että tukia kurjistamalla (ensi vuonna jo niin moni tippuu Kelan työmarkkinatuelle eikä jatkoa ansio.sid. näy) muuttuu kurjapalkkaiset (siis ne osa-aikaiset pätkät joita muut ei halua) työt riemuvoitoksi. 

Vierailija
53/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Minä saan vähemmän kuin hoitaja. En todellakaan enää suostuisi vastaanottamaan tätä työtä, etenkään kun asumistuen leikkaus tulee. Matalapalkkaisten töiden kannattavuus laskee.

Vierailija
54/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin takavuosina ilman mitään tukia. En saanut töitä mutta onneksi tvp- koulutuksessa sai työmarkkinatukea puolison tuloista riippumatta, 2007  ne vaikutti. Sen jälkeen sain töitä omalta alalta. Muista naurettiin pois. 

Vierailija
55/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon työkyvytön, mutta Kela ei oo hyväksynyt lääkärintodistusta asiasta, eli ei, mikään tukien leikkaaminen ei saa motivoitumaan työllistymiseen. 

Mikäs taho ja millä perusteella tämän sinun työkyvyttömyyden on todennut? Ihan vain sillä mietin kun suomessa on aivan järkyttävästi erilaisia ja tyylisiä työpaikkoja ja sinä et mitään pysty tekemään

Minä pystyn tekemään vaikka mitä, mutta eihän se auta, jos kukaan ei silti palkkaa. 

(eri)

Vierailija
56/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron."

Jahas jos näin on niin noi hallituksen leikkaukset pitää olla vasta alkusoittoa. On aika veteläksi pullamössöksi herranduudeli päiväpötköttäjien elämä tehty ja ei tarvitse ihmetellä miksi minkäänlaiset miljardit ei riitä mihinkään.

Onko teillä minkäänlaista ylpeyttä tuossa kerjäämisenne ylenmääräisessä ahnehtimessa enää? Hävetkää!

Vierailija
57/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Johtaa vaan suurempaan ahdistukseen ja sitä myötä työkyvyttömyyteen. 

Vierailija
58/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoi etsimään pimeää duunia. 

Vierailija
59/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ottamaan kokoaikaista työtä vastaan, kun opiskelen uutta ammattia. On tehtävä osa-aikaista työtä tai ei ollenkaan työtä, koska opiskelu vie paljon aikaa. Kaikki vinkujat, jotka haukkuvat opiskelijoita; Tein 17 v. töitä ja irtisanottiin. Varmaan ajattelivat, että toi kannattaa irtisanoa, kun se kuitenkin keksii uutta työtä. Vanhemmat tekijät saivat jäädä, mutta oli sekin tosi väärin, että minut ja moni ikäisistäni sai lähteä ja kaikki vanhat saivat pitää paikkansa. 

Vierailija
60/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Johtaa vaan suurempaan ahdistukseen ja sitä myötä työkyvyttömyyteen. 

Huutista :D vassarit ahdistuu kun heidän pitäisi mennä töihin :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä