Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?

Vierailija
29.12.2023 |

Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.

Kommentit (359)

Vierailija
61/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ja laiskat taas vinkuu.  Hakekaa ja tehkää töitä,  niin tekee suurin osa kansasta 

Vierailija
62/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron."

Jahas jos näin on niin noi hallituksen leikkaukset pitää olla vasta alkusoittoa. On aika veteläksi pullamössöksi herranduudeli päiväpötköttäjien elämä tehty ja ei tarvitse ihmetellä miksi minkäänlaiset miljardit ei riitä mihinkään.

Onko teillä minkäänlaista ylpeyttä tuossa kerjäämisenne ylenmääräisessä ahnehtimessa enää? Hävetkää!

Miten se on ahnehtimista että haluaa palkan jolla elää? Eli se ettei niitä tukia tarvitsisi. Nyt vähän valoja päälle siellä, pösilö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ja laiskat taas vinkuu.  Hakekaa ja tehkää töitä,  niin tekee suurin osa kansasta 

Köyhä ja kaiketi laiska olen kun ei tämä työni jaksa kiinnostaa kun itse en siitä mitään hyödy. Yhä ihmettelen miten motivaationi tulee nousemaan ensi vuonna.

Vierailija
64/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska et mainitse mitään että suomessa asuu myöskin somaaleja ilmoitan viestisi asiattomaksi

Vierailija
65/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nälkä vaivaa eikä ole rahaa ruokaan niin työn hakeminen on myöhäistä siinä vaiheessa ja otetaan muut keinot käyttöön ravinnon hankkimiseksi.

Ainahan voi dyykata tai pyydystää rottia tms.

Vierailija
66/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Se on todella pienen pieni osa kansasta joka täällä vinkuu. Niin pieni, ettei sillä ole edes merkitystä. Suurin osa tekee töitä.

Vierailija
67/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron."

Jahas jos näin on niin noi hallituksen leikkaukset pitää olla vasta alkusoittoa. On aika veteläksi pullamössöksi herranduudeli päiväpötköttäjien elämä tehty ja ei tarvitse ihmetellä miksi minkäänlaiset miljardit ei riitä mihinkään.

Onko teillä minkäänlaista ylpeyttä tuossa kerjäämisenne ylenmääräisessä ahnehtimessa enää? Hävetkää!

Miten se on ahnehtimista että haluaa palkan jolla elää? Eli se ettei niitä tukia tarvitsisi. Nyt vähän valoja päälle siellä, pösilö!

Koko ikäni olen tehnyt töitä jossa palkka alle 2700 e. Nyt työtön ja osa-aikaduuni 11 egen tuntipalkalla. Kun suojaosuus loppuu niin lopetan ja rupeen rosvoksi.

Vierailija
68/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän me haetaankin mutta kun ei palkata.

Vierailija
69/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOTIVOI YLEISLAKKOON... TÄTÄ SE SAI AIKAAN.. SATAMAT MYÖS KIINNI VAIKKA 2 VIIKOKSI NÄIN ALUKSI. 🤛🤛🤛

Vierailija
70/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, millä kukin elää, riippuu täysin siitä, millaiseksi on elämänsä rakentanut tai millaiseksi se on rakentunut.

Asuinpaikkakunta, asumismuoto, lapsiluku, lemmikit, sinkku/avio, tukiverkot, elintavat, yms kaikki vaikuttaa perheen kulurakenteeseen. Jos tällä hetkellä ei pärjää palkallaan, muutoksia tekemään vaan, eikä käsi ojossa odottamaan muiden tienaamia rahoja.

Vierailija
71/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudun tekemään vähemmän.

Vierailija
72/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kk työssäoloehtoa ei tarvitse kerätä yhdellä kertaa, joten tottakai jokainen pätkätyö kannattaa ottaa vastaan ja niistä kerryttää työssäoloehtoa kuten ennenkin. Esim. opettaja ei ensimmäisen lukuvuoden perusteella (n. 9 kk töitä) vielä saa jatkossa ansiosidonnaista, mutta seuraavana kesänä jo saa.

Vierailija
73/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku auttaa keksimään mistä minun kuuluisi löytää motivaatio työntekoon kun asumistukea leikataan? Suutaan sanottuna jo nyt alkoi motivaatio laskea, työni alkaa olla minulle merkityksetön. En itse pysty keksimään miten motivaationi paranee leikkauksen myötä.

Hanki pienempi halvempi asunto.  Muuta elintapojasi.

Eikä sitä asumistukea nyt niin suuresti leikata, että valittaa kannattaisi.

Itse olen duunissa, jossa palkka on kuukausipalkka 2510 euroa brutto.

Maksan AMK:n opintolainaa. Ja säästön kaikessa, kun aioin hankkia pienen omistusasunnon.

Vuokra on suuri, asun yksityisen omistamassa asunnossa. En kuitenkaan saa tällä palkalla 

asumistukea.

Elämä on ja itse ne valinnat pitää tehdä, eikä jatkuvasti itkeä ja parkua ja huutaa:

MIKSI YHTEISKUNTA HUOLEHDI MINUSTA PAREMMIN ?

Mieti miksi yhteiskunnan pitäisi juuri sun menosi ja kulusi?

Kokeilepa välillä 500 e/kk työtä ja tule sitten kertomaan, miten motivoi kun asumistukea leikataan. Säästän minäkin kaikessa mahdollisessa, maksoin jo ajat sitten AMK:n opintolainani pois toimeentulotuella, kun en valmistumisen jälkeen saanut mistään mitään työtä. Asun halvassa vuokra-asunnossa, en edes haaveile omistusasunnosta.

Aina ei voi itse tehdä valintoja, joskus muut tekevät ne puolestamme. Minäkin voisin valita duunin, josta maksetaan 2510 e/kk palkkaa, mielelläni valitsisin yli 3000 e/kk työn, tai no miksei samalla 6000 e/kk. Olen mielestäni tehnyt oman osuuteni, olen kouluttautunut, hakenut töitä ja ottanut vastaan mitä tahansa työtä saan. Kiitoksena siitä kaikesta minulta viedään työttömyystukien suojaosa ja leikataan asumistukea. Ja vielä pitäisi riittää motivaatiota nykyiseen pa.kaduuniin?

Miksi en saa työtä, josta maksetaan sellaista palkkaa, jolla voi elättää itsensä? Mikä motivoisi työnantajia maksamaan kunnon palkkaa?

Vierailija
74/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin vastaan kaikki pienetkin osa-aikatyöt ennen vuotta 2014, jolloin ei ollut tuota suojaosaa olemassa. Ei työstä paljoa käteen jäänyt, mutta ainakin omalle mielenterveydelle oli tärkeää olla jotenkin hyödyksi. Lisäksi se auttoi saamaan CV:hen täytettä millä ponnistin sitten eteenpäin. Nykyisin olen hyväpalkkaisessa vakityössä.

Vierailija
75/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me teemme työntekijöistä orjia, työttömät laitamme kaduille asumaan nälässään, sairaat kärsikööt kivuissaan ilman hoitoa ja te alistutte tahtooni, sillä minä olen teidän herranne ja ylijumala.

Näin me lopetamme osa-aikaisuudet  ja teemme työttömiä.

Teille jotka ihmeenkaupalla selviätte tästä, joudutte leireille uudelleen koulutettavaksi.

-Orpo the Destroyer-

Kuitenkin hallitus odottaa sinisilmäisesti, että palkkaorjat ovat tarvittaessa valmiita puolustamaan orjuuttajiaan ja jopa lähtemään ulkomaille sotimaan.

Vierailija
76/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 kk työssäoloehtoa ei tarvitse kerätä yhdellä kertaa, joten tottakai jokainen pätkätyö kannattaa ottaa vastaan ja niistä kerryttää työssäoloehtoa kuten ennenkin. Esim. opettaja ei ensimmäisen lukuvuoden perusteella (n. 9 kk töitä) vielä saa jatkossa ansiosidonnaista, mutta seuraavana kesänä jo saa.

Opettajien työtä ei todellakaan arvosteta.

Vierailija
77/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti.  Kun nälkä tulee.

Miksi nuori  terve ihmine ei edes hae aktiivisesti töitä ?  Minä vaan kysyn?

Ainoastaan varoo ja pelkää joutuvansa töihin?

Miksi?

kyllä ainakin itse haen töitä. olen hakenut jo yli vuoden ajan töitä. monelta eri alalta, mutta ei vaan onnistu millään. oon jo 30vuotias ja ainoat työkokemukset ovat kesätyöt joissa olin kunnes täytin 18 vuotta.

en tiedä miksi suomessa kohdellaan reipasta nuorta miestä tälleen. en tiedä voiko se vaikuttaa että olen opiskelija, vai mikä ihme on syy tähän.

Vierailija
78/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien työtä ei todellakaan arvosteta.

Millä perusteella? Opettajillahan (poislukien ehkä luokanopet) on aika hyvä palkka ja työsuhde-edut. Lapset, nuoret ja heidän vanhempansa eivät aina ole helppoja, mutta on opettajien asema silti yhteiskunnassa ollut aina melko hyvä. Moni saa lahjojakin oppilailta, mikä on harvinaista muissa ammateissa.

Vierailija
79/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukset motivoi vähätuloista ja porkkana puolestaan menestyjää. Näinhän se on

Kysyn ihan mielenkiinnosta että miten se motivoi ottamaan osa-aikaista työtä vastaan, kun 300€ suojaosa poistuu ja jokainen ansaittu euro vähentää korvausta 50 senttiä eikä työnteosta hyödy yhtään? Teetkö sinä työtäsi ilmaiseksi? Jos omalle kohdalleni työttömyys osuu niin on aika selvää mitä teen. Ihmisarvo se on minullakin ja kun se hallituksen toimesta syyllistäen näin viedään niin loppuu oma maallinen taivallukseni siihen. 

Vierailija
80/359 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse edes motivaatiosta vaan niitä työpaikkoja ei joko ole tai työnantajat ovat ikärasisteja/nirsoja/maksavat surkeaa palkkaa.

Töitä on.  Etenkin suurissa kaupungeissa, vaikka minkälaisia hommia.

Ja mikä muka on surkea palkka?

Miksi helvetissä ne muut ovat töissä, sillä surkealla palkalla?

Kulunut fraasi valitus tuo palkka, tympeä muka puolutustus omalle tahalliselle työttömyydelle.

Ei niitä ole tarpeeksi. Montaa, ei niin kummoisesti palkattuakin hommaa hakee useampi ihminen, eikä työnantaja vaan ota esimerkiksi sellaista jolla on cvssä liikaa tyhjää. 

miksei työnantaja ottaisi sellaista jolla on cvssä tyhjää? eihän se tarkoita yhtään mitään. vai oletko heti huono tyyppi jos et ole saanut jalkaa oven väliin työnsaamisessa, kun olet täyttänyt 18 tai kun olet valmistunut.

joillakin on myös elämässä tapahtunut paljon muutakin joka on vaikuttanut siihen ettei ole päätynyt työelämään heti nuorena. Esim joillakin nuorilla on elämä alkanut silleen että muutetaan lastenkodista omilleen asumaan heti kun täytetään 18v, jonka jälkeen ei olla saatu tukea siihen kuinka asioita pitäisi hoitaa, joten saattaa kulua monta vuotta että löytää sen balanssin omaan elämään ja alkaa etsiä töitä.

mutta mutta, sitten kun alat etsimään töitä, niin sinua katsotaan pahalla vain koska sinulla ei ole cvtä? onko se oikeasti niin tärkeä, kun voisit näyttää omalla työnteolla sen motivaation jos paikan saat.

meillä jokaisella on erilaiset lähtökohdat, eikä se tarkoita sitä että jos et ole ehtinyt töitä tehdä, niin sinua ei kuuluisi palkata koskaan, vain sen takia koska työttömyys on jatkunut pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme