Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?
Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Rahattomuus ja nälkä vain lannistavat lisää.
Ei. Tasan toisinpäin. Kovin motivaattori ikinä
Voisko joku auttaa keksimään mistä minun kuuluisi löytää motivaatio työntekoon kun asumistukea leikataan? Suutaan sanottuna jo nyt alkoi motivaatio laskea, työni alkaa olla minulle merkityksetön. En itse pysty keksimään miten motivaationi paranee leikkauksen myötä.
Ei. Se vie elämänvoiman monelta ja riittävän huolenpidon. Millään muulla ei saa apua nykyään kuin rahalla, ellei osaan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse edes motivaatiosta vaan niitä työpaikkoja ei joko ole tai työnantajat ovat ikärasisteja/nirsoja/maksavat surkeaa palkkaa.
Töitä on. Etenkin suurissa kaupungeissa, vaikka minkälaisia hommia.Ja mikä muka on surkea palkka?
Miksi helvetissä ne muut ovat töissä, sillä surkealla palkalla?
Kulunut fraasi valitus tuo palkka, tympeä muka puolutustus omalle tahalliselle työttömyydelle.
Täällä on 8 paikkaa auki. Yhteenkään en voi hakea.
Kouluttaudu. Ihmiset kouluttautuvat vielä viisikymppisinäkin. Miks
Minulla on 3 koulutusta. Nuo on lähinnä hoitajien tai rekkakuskin paikkoja joihin minusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo vassarit ja demarit halua työllistyä, he vinkuvat vaan kun heidän tukia leikataan. Vielä enemmän tukia pitäisi heiltä leikata jotta työnteko alkais niitä kiinnostamaan.
Tässä syy, miksi en äänestä oikeistoa tai äärioikeistoa. Aivojen tilalla on kokkareista kastiketta.
Itse olen "vassari" käteen jää yli 3k kuukaudessa. Ero taitaa olla siinä, että maksan mielelläni siitä, että tämän yhteiskunnan heikoimmista pidetään huolta ja tukiverkko on olemassa myös minua varten. Te ette ole.
Jossian on suuria ongelmia, jos palkan lisäksi tarvitsee tukia elääkseen. Vertaa tähän niitä, jotka elävät tuilla. Jos käy kateeksi, lopeta ihmeessä työsi.
Tuet ovat liian hyvät niin kauan, kuin ihmiset eivät ota vastaan työtä. Täällähän on nyt itketty miten osa-aikatyöt lopetetaan omalla kohdalla. Tuet pois ja alkaa motivaatio olla kohdillaan.
Elämä menee hukkaan tukien kanssa leikkiessä ja eläkettä ei kerry. Oma valinta - muistakaa se. Yhteiskunta mahdollistaa tämän, mutta valinta on oma.
Minulla on ollut motiivi työllistyä jo vuosikausia, mutta työnantajilla ei ole motiivia työllistää.
Olemassa olevista työpaikoista kilpaileminen hienompia hakemuksia tekemällä ei aja kenenkään etua. Tuo tukien leikkaaminen ohjaa tilannetta terveeseen suuntaan, eli palkalla pitää pystyä elämään ja pienemmällä palkalla on turha tehdä mitään jos joutuu samalla tukia hakemaan.
Laskeminen on hyvä alku motivoimaan. Jos kodittomuus tai vaikka nälkäkuolema olisi oikeasti uhkana motivoisi paremmin ihmisiä hankkimaan itse tuloja millä itsensä elättää kun pummimalla ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku auttaa keksimään mistä minun kuuluisi löytää motivaatio työntekoon kun asumistukea leikataan? Suutaan sanottuna jo nyt alkoi motivaatio laskea, työni alkaa olla minulle merkityksetön. En itse pysty keksimään miten motivaationi paranee leikkauksen myötä.
Hanki pienempi halvempi asunto. Muuta elintapojasi.
Eikä sitä asumistukea nyt niin suuresti leikata, että valittaa kannattaisi.
Itse olen duunissa, jossa palkka on kuukausipalkka 2510 euroa brutto.
Maksan AMK:n opintolainaa. Ja säästön kaikessa, kun aioin hankkia pienen omistusasunnon.
Vuokra on suuri, asun yksityisen omistamassa asunnossa. En kuitenkaan saa tällä palkalla
asumistukea.
Elämä on ja itse ne valinnat pitää tehdä, eikä jatkuvasti itkeä ja parkua ja huutaa:
MIKSI YHTEISKUNTA HUOLEHDI MINUSTA PAREMMIN ?
Mieti miksi yhteiskunnan pitäisi juuri sun menosi ja kulusi?
Vierailija kirjoitti:
Hullut linjoilla perjantai-iltäpäuvällä. Näkee viesteistä selvästi.
Bentsoja nappailtu, ja viina tai olutta päälle. Oliko teillä tänään joku ns. tilipäivä, kun on kuun loppu.
Niin sekaisin olette, että on nautittu muutakin kuin maitoa ja vettä.
Semmoinen analyysi. Voitko kertoa mikä on perustelusi näille 'hullu' ja bentso/viina/olut -arvioinneille?
Huh - onkohan saman koulutuksen saaneita "asiantuntijoita" täällä enemmänkin?
Vierailija kirjoitti:
Oon työkyvytön, mutta Kela ei oo hyväksynyt lääkärintodistusta asiasta, eli ei, mikään tukien leikkaaminen ei saa motivoitumaan työllistymiseen.
Mikäs taho ja millä perusteella tämän sinun työkyvyttömyyden on todennut? Ihan vain sillä mietin kun suomessa on aivan järkyttävästi erilaisia ja tyylisiä työpaikkoja ja sinä et mitään pysty tekemään
Jos tarkastelee milloin ihmiset työllistyy uudelleen (jos ylipäätään työllistyy) työttömäksi joutumisen jälkeen, siinä erottuu kaksi kohtaa. Toinen on melko nopeasti työn loppumisen jälkeen (helposti työllistyviä, aktiivisia), toinen on vähän ennen ansiosidonnaisen loppumista (helposti työllistyviä, ei niin aktiivisia). Jälkimmäiseen ryhmään leikkauksilla on vaikutusta.
Sitten on vielä se iso vajaatyökykyisten joukko, joista osa saattaisi pystyä hyvinkin tekemään vielä jotain, mutta työpaikka pitäisi räätälöidä jokaiselle erikseen. Tämä ei yrityksiä kiinnosta. Itse kuulun tähän porukkaan, ja jäin/pääsin juuri eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Laskeminen on hyvä alku motivoimaan. Jos kodittomuus tai vaikka nälkäkuolema olisi oikeasti uhkana motivoisi paremmin ihmisiä hankkimaan itse tuloja millä itsensä elättää kun pummimalla ei saa.
Pakko on äärimmäisen huono motivaattori. Oma halu parantaa taloudellista tilannettaan on hyvä motivaattori. Oma halu ei synny siitä, että taistelet joka päivä elääksesi, kun ei ole varaa edes kouluttautua uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse edes motivaatiosta vaan niitä työpaikkoja ei joko ole tai työnantajat ovat ikärasisteja/nirsoja/maksavat surkeaa palkkaa.
Töitä on. Etenkin suurissa kaupungeissa, vaikka minkälaisia hommia.Ja mikä muka on surkea palkka?
Kulunut fraasi valitus tuo palkka, tympeä muka puolutustus omalle tahalliselle työttömyydelle.
Kumpi on syynä että vain noin vähän. Sinun nirsoilu työpaikan suhteen vai onko ongelma siinä että haet työpaikkoja yhdestä pienestä kylästä?
Otsikon kysymykseen: Tuskin ketään saavutettujen etujen poistaminen motivoi. Mieti omalle kohdallesi miten tuollainen sinua motivoisi.
Sen sijaan ennustan ruoan varastamisen lisääntymistä, rikollisuuden kasvua ja lasten turvattomuuden tunteen lisääntymistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki pienempi halvempi asunto. Muuta elintapojasi.Eikä sitä asumistukea nyt niin suuresti leikata, että valittaa kannattaisi.
Itse olen duunissa, jossa palkka on kuukausipalkka 2510 euroa brutto.
Maksan AMK:n opintolainaa. Ja säästön kaikessa, kun aioin hankkia pienen omistusasunnon.
Vuokra on suuri, asun yksityisen omistamassa asunnossa. En kuitenkaan saa tällä palkalla
asumistuk
Koska yhteiskunta käyttää sinun verorahojasi tämän yhteiskunna pyörittämiseen. On vain oikeis ja kohtuus pyytää hieman takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on syynä että vain noin vähän. Sinun nirsoilu työpaikan suhteen vai onko ongelma siinä että haet työpaikkoja yhd
Minun syykö se on että tässä Kunnassa on vain 8 paikkaa auki?
Vierailija kirjoitti:
Taatusti. Kun nälkä tulee.
Miksi nuori terve ihmine ei edes hae aktiivisesti töitä ? Minä vaan kysyn?
Ainoastaan varoo ja pelkää joutuvansa töihin?
Miksi?
Kun on nälkä mennään nukkumaan, että pystyy pitämään elintoiminnot yllä. Tietysti jos työnanatajat alkaa maksaa ensimmäisestä työpäivästä vaikkapa 1000e sisäänheittorahaa joka on verotonta niin sitten voi saada sen nukkujan sieltä sängystä koska se tietää saavansa ruokaa. Muuten se jää kotiinsa pitämään elintoimintojaan yllä.
T: ihminen joka on ollut köyhä ja päiviä syömättä ja tietää mikä käytäntö on.
Kouluttaudu. Ihmiset kouluttautuvat vielä viisikymppisinäkin. Mikset sinä?