Motivoiko leikkaukset sosiaaliturvasta työllistymään enemmän?
Helposti voin kuvitella, että jos olisi työtön työnhakija, niin ainakaan osa-aikatyötä (suojaosa asumistuessa sekä sovitellussa työttömyysetuudessa poistuu) ei edes kannata etsiä, saati ottaa vastaan. Työssäoloehdon vuoksi alle vuoden mittaista määräaikaisuutta ei kannata ottaa vastaan. Varmasti motivoi ottamaan vastaan ainoastaan toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella kokoaikatyötä, jossa minimipalkka on noin 1000 euron kieppeillä, jotta työssäoloehto täyttyy. Mutta ei kait kukaan enää edes suostu työhön, jos palkka jää kuukaudessa alle 2700 euron. Luulen, että työnantajalle voi kauniisti ilmaista palkkatoiveen, ja te-viranomainenkaan ei voi asetaa karenssia. Eihän kukaan tuossa tilanteessa ole kieltäytynyt ottamaan työtä vastaan, ainoastaan työnantaja laistaa maksamasta käypää palkkaa, ja itse toiminnallaan aiheuttaa sen, että kyseistä henkilöä ei voida palkata. Vika ei silloin ole työnhakijan. Palkkatoive ei ole työstä kieltäytymistä.
Kommentit (359)
Irtisanomissuojaa heikennetään. Ja sotesta leikataan 500 miljoonaa, mutta hoitajat voi tehdä työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä noita osastonsihteerin töitä. Tulee karenssi, jos ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla että lopetan osa-aikatyön, kun sitä jää noin 15e/täysi työpäivä enemmän kuin jos en tekisi mitään. Kokoaikatyötä tuskin saan tässä iässä ja tällä terveydellä.
Monilla se summa on pienempi kuin 15€, eräässä työpaikassa yksi työntekijä ei halunnut omasta tahdosta tehdä normaalia työsopimusta. Hän valitsi mieluummin olla töissä 9€/päivä. En ole varma oliko hän työharjoittelijana vai millä nimellä sitä kutsuttiin. Häntä kutsuttiinkin nimellä "yhdeksän euron nainen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä pitäisi mulkku leikata irti ja naisilta ommella pillu umpeen pysyvästi.
Entäs kun ne lapset on tehty työssä ollessa ja sen jälkeen on kohdannut työttömyys?
T.vela
Sterilointi voidaan tehdä silti ja lapset ottaa huostaan suoraan valtion elätettäviksi ainakin siksi aikaa kunnes vanhemmilla on jälleen heistä varaa huolehtia. On huomattavasti helpompi vanhempien työllistää itsensä kun lapset eivät ole rasitteena ka yhteiskunnalle edullisempaa hoitaa lasten hyvinvointia keskitetyillä lapsileireillä.
Tiedätkö paljonko se lasten huostaanottaminen maksaa yhteiskunnalle? Hinta yhdestä lapsesta on halvimmillaan 22.000 € vuodessa. Se on yli 1800 €/kk. Kalleimmillaan se maksaa yli 90.000 € vuodessa.
Sinulle ei taida mikään kulu ole liian suuri silloin kun pääset kiusaamaan huono-osaisista. Hullua.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vai että "kukaan ei suostu työhön, josta palkka on alle 2700€"? No suurin osa hoitajista tienaa alle tuon summan ainakin jos on päivätyössä. Esim. mun paikkakunnalla lähihoitajan peruspalkka on 2200€ ja risat ilman siis lisiä.
Niin, kohta hoitajat tekevät 3-vuorotyötä pelkällä peruspalkalla ilman lisiä.
Ansiosidonnaista leikataan ja soviteltua päivärahaa ja ihmiset eroavat liitoista ja silloin saa poistaa vuorolisät. Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään.
Kun liitot loppuvat niin on pelkkä työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006236226.html
Postin taannoisessa "työehtosopimusshoppailussa" varhaisjakelijoiden yölisäksi vaihtui 80 senttiä/tunti. Tähän mennään sitten muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja olen ollut tes-palkkatöissä, työkokeilussa, palkkatukitöissä monta kertaa ja sijaisena monta kertaa.
CV on 2 sivua ja olen käynyt työkkärin työnhaku kurssin.
Tuo työkkärin työnhakukurssi on kyllä kovaa valuuttaa, sillä pääsee ihan mihin vaan. Itsekin opin, että työhakemuksen voi tehdä värilliselle paperille ja siten erottua edukseen. Myös jotain piirileikkejä ja muuta hauskaa toimintaa oli myös järjestetty. Jopa melomassa kävimme.
Itse olen välillä laittanut hakemuksiin "vesileimaksi" oman naamakuvani himmeänä. Sitten kuulin sellaisen keinon, että laittaa "avainsanoja" taustanvärisellä tekstillä tai pienellä tekstillä sivun alareunaan. Jos hakemuksia seulotaan tekoälyllä, algoritmi innostuu noista avainsanoista ja silloin saa ehkä hakemuksensa käsiteltävien pinoon, vaikka ei sitten väitäkään noita asioita osaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä poistaa vaikka koko sosiaaliturvajärjestelmän, mutta ei se yhtään uutta työpaikkaa synnytä. Käsittämätöntä että näiden kahden asian välille edes vedetään mitään seuraabtoa, kun niillä ei varsinaisesti ole mitään suoraa tekemistä toistensa kanssa.
Sosiaaliturvan poistaminen tuottaisi paljon työpaikkoja. Alkaisi riittää marjanpoimijoita ja käpyjen keräilijöitä.
Sinäkö niistä töistä maksat? Paljonko?
Kyllä sinä saat marjojen kilohinnat selvitettyä ilman minuakin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645494.html
Marjojen ja käpyjen keräily on sesonkihommaa. Käpyjen keräily sitä paitsi on luvanvaraista. Ei tuolla vielä perhettä elätä. Varmaan sitten jouluksi pitää ottaa pukkikeikkoja. Mitähän kevättalvelle keksisi? Pullojen ja tölkkien keräilyssäkin parhaat tuotot ajoittuvat kesään, mutta niillä on vaikea saada ostettua kaurahiutaleitakaan. Ei niillä vuokraa maksa.
Olen nyt osa-aikatyössä. Tekisin enempikin töitä, jos saisin jotain kiinnostavaa. Samalla pääsisin eroon sen miettimisestä, mitä toimia hallitus tekee ja mitä minun pitää tehdä työvoimaviranomaisille.
Kun olen ollut kokoaikatyössä, oli se kyllä mahtavaa, kun kuuli uutisista hallituksen v-mäisistä työllisyystoimista ja tiesi, etteivät ne vaikuta minun elämääni.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645494.html
Marjojen ja käpyjen keräily on sesonkihommaa. Käpyjen keräily sitä paitsi on luvanvarai
Kevättalvi on hyvää aikaa luoda lumia. Varsinkin moni vanhempi ihminen maksaa mielellään lumitöistä huokealle lumiukolle.
Vierailija kirjoitti:
Tämän uuden systeemin myötä halutaan saada heti työelämään ne jotka ovat työllistyttävissä, ei kenenkään työhön pystyvän pidä jäädä hetkeksikään kotiin lomailemaan yhteiskunnan varoilla, vaikka olisi 30 vuotta uraa takana. Ne jotka ei töihin pysty tai halua saavat sitten tt-tukea.
Heikennykset tullaan näkemään lisääntyneinä itsemulhina ja ihmisten lisääntyneenä epätoivona, moni saattaa ajautua rikollisille teille. Toivoisin myös saavani todellista apua työllistymiseen työhön, minkä palkka riittää asialliseen elämään ilman tukia esim. 3000e kk
Muistatteko Susanna Kosken? Hänen mielestään työttömän pitää heti ottaa mikä tahansa työ, eikä jäädä kotiin lepäilemään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0010f618-9134-4edc-88aa-3fd93ca32…
Mutta, mutta... Sopeutumisrahalla hengähtely on varmaan sitä parempaa lepäämistä. Tavallinen köyhä duunari kun ei saa työpätkiensä välissä levätä.
"Koski kertoo nauttineensa kesästä ihan eri tavalla kuin ennen. Hän on urheillut paljon ja iloinnut aikatauluttomuudesta. Lepo on tullut Kosken mukaan tarpeeseen.
Vaalikevät on oma urakkansa ja työ on määrittänyt kaikkea tekemistä viimeiset vuodet. Nyt kun on mahdollisuus hengähtää, siihen kannattaa tarttua."
Totta kai sosiaaliturva passivoi. Harva tekisi töitä, jos valtio maksaisi makoilusta vaikkapa 10 000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän uuden systeemin myötä halutaan saada heti työelämään ne jotka ovat työllistyttävissä, ei kenenkään työhön pystyvän pidä jäädä hetkeksikään kotiin lomailemaan yhteiskunnan varoilla, vaikka olisi 30 vuotta uraa takana. Ne jotka ei töihin pysty tai halua saavat sitten tt-tukea.
Heikennykset tullaan näkemään lisääntyneinä itsemulhina ja ihmisten lisääntyneenä epätoivona, moni saattaa ajautua rikollisille teille. Toivoisin myös saavani todellista apua työllistymiseen työhön, minkä palkka riittää asialliseen elämään ilman tukia esim. 3000e kk
Muistatteko Susanna Kosken? Hänen mielestään työttömän pitää heti ottaa mikä tahansa työ, eikä jäädä kotiin lepäilemään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0010f618-9134-4edc-88aa-3fd93ca32…
Mutta, mutta... Sopeutumisrahalla hengähtely on varmaan sitä parempaa lepää
Se vaatimus Koskinen työttömyyskorvauksella elämistä, hän itse saa sopeutumisrahaa työttömyyteen sopeutuakseen.
Minulla on ollut osa-aikatyö, jonka lopetan ensi vuonna. Heittäydyn suoraan sossun luukulle niin pitkäksi aikaa, kunnes löydän paremman työn. Jos menee oikein pahaksi, muutan jonnekin maaseutukuntaan, jossa ei ole töitä, työttömäksi kyseisen kunnan vaivoiksi, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.
Ei kannata olla liian vanha nainen palkattavaksi ensi vuonna.
Se vaatimus KOSKIKIN työttömyyskorvauksella elämistä, hän itse saa sopeutumisrahaa työttömyyteen sopeutuakseen.
Joitakin yksilöitä joo, kyllä, mutta ei kovin suuressa skaalassa loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai sosiaaliturva passivoi. Harva tekisi töitä, jos valtio maksaisi makoilusta vaikkapa 10 000 euroa kuussa.
Koskee vain kansanedustajia, muilla työttömyyskorvaus putoaa muutamaan satasen ansiosidonnaisen jälkeen. Ansiosidonnainenkin on monella alle tonnin bruttona.
Vierailija kirjoitti:
miettikää ; on Pekka ja Jaakko. Pekka käy töissä ja saa palkkaa käteen 2400 €.Jaakko on työtön omasta halusta ,koska Jaakkoa ei huvita työt ja ilmankin pärjää, tukien varassa! Jos olisit Pekka niin haluaisitko antaa palkastasi Jaakolle osan jotta hän saisi jatkaa haluamaansa elämäntyyliä? ...Jaakkohan haluaisi lisää Pekalle verotusta jotta itse pärjäisi paremmin..ja Pekka tietenkin toivoisi että palkasta jäisi enemmän käteen ja Jaakko ja muut Jaakonkaltaiset työllistyisivät!!
Kyllä haluaisin. Jaakko saa aika maltillisen korvauksen siitä, ettei kaikille riitä töitä. Sen sijaan ärsyttää maksaa julkisella puolella olevien pomotason suojatöiden käsienheiluttajien palkkoja ja edustusviinoja. Nämä niljakkeet rahastavat sitten vielä isoja eläkkeitä ja heidän suurien kulujensa vuoksi suoritusportaaseen ei palkata riittävästi työvoimaa.
Aloin miettimään omaa osa-aikatyötäni. Tarjolla pelkkiä neljän tunnin vuoroja, ikinä ei saa tehdä kunnon 8h työpäivää. Kuukaudessa menen työpaikalle noin 20 kertaa neljän tunnin työvuoroon ja palkka tilille noin 800e. Kotona 595e vai töistä 800e miinus matkakulut työpaikalle.
Työssäoloehto vielä euroistettiin, että vaan entistä harvempi saisi kerrytettyä työssäoloehdon täyteen.
Tällainen motivoi vain vihaamaan poliitikkoja ja talouseliittiä, oikeistolaisia ja varsinkin kokoomusta sekä perussuomalaisia.
Toivon että karman laki kohtelee heitä säälimättä ihan puhtaan koston vuoksi...