Minä en hyvätuloisena halua, että työttömiltä, sairailta ja pienituloisilta leikataan!
Se on kylmää ja epäinhimillisiä ja lisää turvattomuutta koko yhteiskunnassa.
Kommentit (579)
Suurituloisena maksan veroja 60 000 ja käteen jää 90 000. Ensi vuonna työskentelen vähemmän koska näillä tuloilla marginaaliveroprosentti on 62 eli jos tienaan 100 eurooa lisää niin käteen jää 38 euroa.
Veroja maksan mielelläni oman osuuteni mutta nyt on aika vähentää työntekoa reilusti ja nauttia vapaa-ajasta. Työnteon puolittamalla käteen jää jotain 50 000 euroa ja valtio vie 25 000.
On hyvä antaa nuorten tehdä enemmän töitä ja itse voin vähän matkustella sekä harrastaa enemmän.
Ap on harvinainen täällä - empaattinen hyvätuloinen. Kiitos avauksesta, en täysin menetä uskoani ihmisiin.
Kiva kuulla, mutta näin se valitettavasti menee. :,( Täytyy vaan yrittää "selvitä jotenkin". Onneksi sain tukea läheisiltäni, kun meni työpaikka alta. Nyt hankin uutta ammattia ja osaamista, jotta saan työpaikan. Kauheeta on heidän tilanne, jotka eivät saa keneltäkään apua ja joiden jääkaapissa oli pelkkä valo jouluna. Näitäkin ihmisiä on, jotka eivät sairauden takia pääse edes leipäjonoon. Leipäjonoissa käy myös valeköyhiä, joilla tekeytyvät köyhiksi ja vievät oikeasti köyhien ihmisten ruokakassit.
Vierailija kirjoitti:
Minä toisena hyvätuloisena en ota ihan noin mustavalkoisesti kantaa asiaan. Sairaat ja työkyvyttömät on asia erikseen, heille en toivo leikkauksia. Sen sijaan tukijärjestelmän hyväksikäyttäjiltä ja mä en vaan haluu -työhaluttomilta leikkaamista en näe pahana asiana.
Tärkeintä olisi kuitenkin uudistaa koko tukisysteemi, joka on nykyisellään järjetön.
Työhaluttomia on mahdoton seuloa niistä, jotka kyllä haluaisivat töitä, mutta joita työnantajat eivät halua palkata. Esim. joillain jo 50 vuoden ikä voi aiheuttaa tällaista. Tuskin sinäkään uskot, että nimenomaan kuuttakymppiä lähestyvillä ihmisillä yhtäkkiä puhkeaa työhaluttomuus?
Toisaalta mitä tarkalleen edes tarkoitat työhaluttomuudella? Sellaista ihmistä tuskin onkaan, joka olisi valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä strippauksessa ulosottoon ja taistelukoirien kouluttamisesta lumenpudottamiseen tai puhelinmyyntiin. Valtaosa kyllä on valmis tekemään töitä, mutta tuskin kukaan täysin vailla mitään ehtoja. Ja se, että jos ihminen ei vaikka koirapelkonsa takia halua kenneliin töihin, ei kuitenkaan tarkoita, että hän on "työhaluton", hän vain tietää, mikä työ ei sovi hänelle. Ja tämän tuskin pitäisi olla mikään ongelma - hän sitten hakee niitä toisenlaisia töitä. Pitäisikö sinusta leikata sellaiselta nuorelta naiselta tuet, joka ei vastannut työpaikkailmoitukseen, jolla haettiin eroottista tanssijaa? Tai 60-vuotiaalta, joka arveli, ettei kropan kremppojen ja korkeanpaikankammon vuoksi sovi lumenpudottajaksi, ja jätti väliin tällaisen työpaikkailmoituksen?
Olen ollut useampaan kertaan lomautettuna tai työttömänä, mutta pidän leikkauksia pakollisina. Ei nämä valitut kohteet kivoja ole, mutta parasta mihin pystytään kun oikeista asioista ei olla valmiita edes puhumaan. Meillä on ylipaisunut julkinen sektori, jossa on kaikenlaista johtajaa ja paperinpyörittäjää vaikka kuinka paljon. Niistä ei edes yritetä päästä eroon. Varsinaisia tekijöitä voisi julkisella puolella sen sijaan olla enemmänkin. Nyt vain raha menee johtajiin ja turhaan byrokratiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään etuuksista kerran kuukaudessa anottavia, ei enää mitään tukiautomaattia. Kun kerran kuukaudessa pitää tunnin ajan selvittää omia ja perheensä kuukauden tekemisiä ja rahaa saa vain todelliseen tarpeeseen, niin verotustakin voidaan keventää. Ryhdytään auttamaan köyhiä perheitä oikein kunnolla, pari kertaa viikossa vertaistapaamisia, työnhakuneuvontaa, jumppaa jne. eikä mitään mahdollisuutta jäädä kotiin tekemään omiaan.
Kuulostaa joltain Neuvostoliitolta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloihin voisi vaan laittaa kylmästi tulorajat
- Ai tienaat alle 60 000 vuodessa, ei kannata leikata mut ota tosta hei buranaa
Pitäisi olla tosiaan eläkekertymän kaltainen järjestelmä, että onko tuottanut maalle tarpeeksi veroja ja siihen suhteutettuna saisi käyttää terveyspalveluja. Sen jälkeen joutuisi maksamaan kaiken itse. Tämä kannustaisi myös terveellisempiin elintapoihin ja lopettaisi terveysshoppailun kehitysmaista.
Oletko hyvätuloisena sitten valmis tekemään osasi yhteisen talouden eteen, esimerkiksi raskaamman verotuksen kautta?
On helppo huudella asioita, jos ei tarvitse itse hakea ratkaisuja niihin.
Minäkään en vähävaraisena halua että hyvätuloiset verotetaan kuoliaaksi. Monet näistä ovat rahansa ansainneet.
En mäkään haluaisi. Olen kuitenkin tähän ikään oppinut, että mun haluamisilla ja äänestyskäytöksellä ei ole mitään väliä. Arkadianmaäellä tehdään just niinkuin halutaan.
N51
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei se kulutusta lisää, että rikkaat saa vielä lisää rahaa. Heillä on sitä muutenkin sen verran että saavat kaiken tarpeellisen hankittua ja vähän enemmänkin. Ne lisärahat menee vain säästöön tai sijoitukseen.
Kun taas jos ne pienituloiset työssä käyvät, ei heillä raha riitä välttämättä kaikkeen, just ja just ruokaan ja laskuihin. Jos he saisivat enemmän, se menisi kiertoon. Toki kannattaisi säästää osa, mutta varmasti suurin osa käyttäisi ne lisätulot ihan vaan terveellisempään ruokaan, parempiin vaatteisiin tai lääkkeisiin. Tai kävisivät ihan vaan vaikka parturissa. Sama juttu myös työttömillä.
Suomessa on rikkaita niin hirveän vähän. Edes suurituloiset eivät Suomessa pysty ostamaan sitä mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos palkasta menee puolet veroihin ja maksuihin niin jotain on tehtävä. Jostakin leikattava. On sen verran demotivoivaa tämä lypsylehmänä oleminen. Sitten kun lypsylehmiltä tyystin loppuu huumorintaju niin se on suomenkin loppu.
Kuulun niihin joilta menee puolet. 49.5% tänä vuonna. Ei naurata.
No kyllä sitten tienaatkin koska pääomaverotuskin on yli 30 000 34% .
Vierailija kirjoitti:
Korona aika opetti että kuka vain on jäädä työttämäksi yhtäkkiä
Kommareiden lakkoilut varmistavat, että mahdollisimman moni myös jää työttömäksi.
Olen ollut pitkään työtön, mutta nyt leikkaukset herättivät minut on tullut töihin lähdön aika.
Minä hyvätuloisena halua, että aivan kaikkialta leikataan. Kautta linjan ja riittävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hiertää tuo, että omistusasuntoon ei saa asumistukea. Muuten uudistukset ok. Kumpi on järkevämpää? Maksaa 210€/kk vastiketta asumistukena velattomaan asuntoon, vai 740€/kk vuokraan?
Joku turvaverkko pitäisi olla työssäkäyvillekin ilman, että omaa kotia joutuu myymään. Suurin osa meistä haluaa kuitenkin elää mielummin omalla palkalla kuin tukihiluilla. Annetaan edes työnhakurauha ja tuetaan sen aikaa omassa kodissa asumista.
Noo, tämä on vain osa oikeistopuolueiden suunnitelmaa. POikeistopuolueet haluaisivat, että valtaosa Suomen rakennuskannasta olisi asuntosijoittajien (nimenomaan suuromistajien) omistuksessa ja valtaosa kansalaisista eläisi koko elämänsä kohtalaisen köyhinä vuokralaisina vailla mahdollisuutta saada omaa asuntoa. Sen vuoksi pikeistopuolueet yrittävät muuttaa nyt yhteiskunnan sellaiseksi, että pienikin vastoinkäyminen elämässä tai edes väliaikainen elämänmuutos tarkoittaisi ihmisille kodin menettämistä. Se kun valitettavasti on niin, että jos omistusasunnosta joutuu luopumaan, se tarkoittaa lähes kaikille sitä, ettei enää koskaan loppuelämän aikana pääse uudestaan kiinni omistusasumiseen. Oikeistopuolueet vielä tähtäävät siihen, että nämä asunnon myymiset tapahtuisivat pakotetusti nopealla aikataululla ja taloudellisen hädän vuoksi pilkkahinnalla - näin saisivat asuntosijoittajat tehtyä hyvät kaupat ja pääsisivät tekemään voittoa. Juoneen kuuluu tietysti, että kotiinsa kiintyneet hädänalaiset asukkaat jäisivät vuokralle maksamaan markkinahintaista vuokraa asuntosijoittajalle.
Moni ei tajuakaan, että tämä voi vielä osua omallekin kohdalle. Nyt terve ja työkykyinen voi sairastua, tai voi joutua omaishoitajaksi. Äitiyslomia ei enää uskalla pitää, ettei koti mene alta. Lapsen sairastuttua on hylättävä lapsi laitokseen, ettei muulta perheeltä mene koti. Puolison sairastuttua ei voi harkitakaan omaishoitajuutta, ettei mene koti alta. Ihminen ei jatkossa ole olemassa omaa elämäänsä ja perhettään varten, vaan oikeistopuolueiden Suomessa ihminen on olemassa työnantajaansa ja asuntosijoittajia varten. Oikeistopuolueiden Suomessa asunnot eivät ole koteja, vaan sijoituskohteita.
Oikeudenmukaisempaa olisi palata vanhaan ja tehdä verotukseen lapsivähennys. Sen saisi maksettujen verojen mukaan.