Pistää niin vihaksi HS:n päivähoitojuttu taas
Raivostuttaa että toimittajat ovat aloittaneet kampanjansa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisen puolesta.
Koko hommassahan on vain kyse rahan säästämisestä lasten hyvinvoinnin kustannuksella.
Tuntuu ihan käsittämättömältä että joku voi ajatella ja sanoa olevan lasten parhaaksi sen että heidät revitään pois tutusta päiväkotiryhmästään, tuttujen hoitajien ja kavereiden luota kotiin pienen rääpälevauvan ja mahdollisesti puolikuolleen ja masentuneen äidin " iloksi" .
Kaikkien törkeintä on että kotona hoidetuista lapsista ei normaali ihminen saa edes kotihoidontukea äitiyslomalla.
Kommentit (170)
ja he olivat eri mieltä kuin sinä! Sanoivat, että edes eskari ei ole välttämätön.
sellaiset opettajat, jotka haluavat päästä omassa työssään mahdollisimman rutiinilla.
Jos nuo nyt oikeita opeja ovat, eivätkä provoja.
Hei,
Jutussa oli haastateltu Hgin päiväkotien johtajia, eikä mitään demaripomoja Vantaalta. Kyse oli siis päiväkodissa työtä tekevien mielipide siitä, ketkä kuuluvat päiväkotiin. Ja lähinnä siinä jotkut päiväkotien johtajista ilmaisivat mielipiteensä siitä, että 1-2 v. ovat hyvin nuoria päiväkotiin.
kun monissa paikoissa ei paikkoja riitä kaikille.
Miksi hemmetissä ei uusia päiväkoteja rakenneta kiihtyvällä vauhdilla vaan yritetään poistaa kysyntää?
Kas kun eivät kohta ryhdy jossain Veikkolassa supistamaan oppivelvollisuutta. Kaikki lapset varmaan mahtuis kouluun ihan kivasti jos oppivelvollisuus alkaisikin vasta 9-vuotiaana.
En kannata subjektiivista päivähoito-oikeutta ollenkaan. En voi ymmärtää miksi pitää tehdä toinen tai enempää lapsia jos jokaista lastaan ei jaksa hoitaa.
Aika monesti se on juuri se lapsen paras mitä ajatellaan kun se lapsi sinne hoitoon jätetään. Enkä todellakaan puhu nyt mistään 1- vuotiaista.
Lainaus:
" Viisitoista vastaajaa rajoittaisi vanhempain- tai hoitovapaalla olevan vanhemman oikeutta tuoda isommat lapsensa kokopäivähoitoon ilman tarveharkintaa."
Ilman tarveharkintaa. Eli siis, puolikuolleen ja masentuneen äidin lapsi pääsisi hoitoon. Ymmärrätkö?
Keskeinen pointti on se, että kyse olisi lapsen tarpeesta eikä vain vanhempien oikeudesta!
Tossa jutussa mainitut lastensuojelu- ja kielenoppimissyyt ovat minunkin mielestäni ainoat syyt, jonka perusteella lapsi voi olla hoidossa vaikka vanhempi/-mmat ovat kotona. Normaalissa perheessä ei voi tulla sellaista tilannetta, että lapsi tarvitsee KOKOPÄIVÄHOITOA vaikka äiti/isä on kotona. Enkä kyllä omaa lastani pitäisi kokopäivähoidossa jos olisin vauvan kanssa kotona. Päivä tai kaksi viikossa riittäisi isommalle lapselle " sosiaalisiin" kontakteihin. Vähän niinkuin kerhossa kävisi.
Enkä todellakaan ymmärrä, jos lasta pidetään hoidossa vanhempien vapaapäivinä tai lomien aikana. Päiväkodit voisivat vaatia vaikka työvuorolistat nähtäviksi!
on vähän hankala juttu. On ammatteja, joissa tarvii aikaa työajan ulkopuolelta. Ja minä olen opiskelija. Lapset ovat kuitenkin vähän eri aikaan tarhassa kuin mitä lukujärjestykseni antaa luulla, ihan siksi, että meillä on paljon ryhmätöitä ja on helpointa jäädä tekemään niitä 1-2 tunniksi koulun jälkeen. Lapset ovat hoidossa kuitenkin alle 8 tuntia / päivä.
Mutta siis periaateessa ärsyttää, että päiväkotia " käytetään väärin" . -8-
ei se ole päiväkotihoidon väärinkäyttöä.
Mun mielestä vanhemmille pitäis olla paljon armollisempia ja sallia vaikka satunnainen viikonloppuhoitokin.
Miettikääpä, lapsettomat voi asua pienissä asunnoissa, niiden ei tartte ostaa ruokaa kuin itselleen, saavat kaiken palkan omaan käyttöön ja kaiken työn jälkeen jäävän ajan saavat käyttää miten lystäävät. Öisin ei edes tartte heräillä jossei halua.
Eikö me synnyttäneet olla jo tehty niin paljon enemmän Suomen hyväksi kun ollaan uusia veronmaksajia tehty, ettei niitä enää tartte 100 % itse hoitaa, ainakaan montaa kerralla.
Lapsettomalla ei myöskään ole massiivisia määriä sairaspäiviä lasten takia töistä, äitiyslomia, vanhempainvapaita jne.
Turha kadehtia lapsettomia, kyse on omista valinnoista. Tieteski ellei lapsesi ole raiskauksesta alun saanut.
Vierailija:
ei se ole päiväkotihoidon väärinkäyttöä.Mun mielestä vanhemmille pitäis olla paljon armollisempia ja sallia vaikka satunnainen viikonloppuhoitokin.
Miettikääpä, lapsettomat voi asua pienissä asunnoissa, niiden ei tartte ostaa ruokaa kuin itselleen, saavat kaiken palkan omaan käyttöön ja kaiken työn jälkeen jäävän ajan saavat käyttää miten lystäävät. Öisin ei edes tartte heräillä jossei halua.
Eikö me synnyttäneet olla jo tehty niin paljon enemmän Suomen hyväksi kun ollaan uusia veronmaksajia tehty, ettei niitä enää tartte 100 % itse hoitaa, ainakaan montaa kerralla.
Eli, lapsia on tehtävä, mutta yhteiskunta vois ne hoitaa, kun se on niin kallista ja aikaavievää se lapsenhoito?
tässä tilanteessa kun syntyvyys on heikkoa, perheverotusta ei tunneta ja lapsilisien ostovoima on erittäin huono.
Vähintä mitä yhteiskunta vois tässä tilanteessa tehdä on lisätä päivähoitopaikkoja niin että jokaiselle halauvalla sellainen nopeasti järjestyisi.
Vierailija:
ei se ole päiväkotihoidon väärinkäyttöä.Mun mielestä vanhemmille pitäis olla paljon armollisempia ja sallia vaikka satunnainen viikonloppuhoitokin.
Sä oisit voinu valita sen lapsettomuuden.
Kyl se on kuule vanhemmat, jotka pääsääntösesti hoitaa omat lapsensa.
Vierailija:
tässä tilanteessa kun syntyvyys on heikkoa, perheverotusta ei tunneta ja lapsilisien ostovoima on erittäin huono.Vähintä mitä yhteiskunta vois tässä tilanteessa tehdä on lisätä päivähoitopaikkoja niin että jokaiselle halauvalla sellainen nopeasti järjestyisi.
Lapsia hoiti monesti koko perhe, koko suku, koko kylä. Menneet ajat ovat järjettömän huono vertailukohta, elämä on monessakin mielessä hyvin erilaista kuin aiemmin.
Päiväkoti ON parasta 3-6 vuotiaille! Kysykää vaikka alakoulujen opettajilta.
[/quote]