Pistää niin vihaksi HS:n päivähoitojuttu taas
Raivostuttaa että toimittajat ovat aloittaneet kampanjansa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisen puolesta.
Koko hommassahan on vain kyse rahan säästämisestä lasten hyvinvoinnin kustannuksella.
Tuntuu ihan käsittämättömältä että joku voi ajatella ja sanoa olevan lasten parhaaksi sen että heidät revitään pois tutusta päiväkotiryhmästään, tuttujen hoitajien ja kavereiden luota kotiin pienen rääpälevauvan ja mahdollisesti puolikuolleen ja masentuneen äidin " iloksi" .
Kaikkien törkeintä on että kotona hoidetuista lapsista ei normaali ihminen saa edes kotihoidontukea äitiyslomalla.
Kommentit (170)
sellaisilla jotka ei ole tottuneet olemaan isossa ryhmässä eivätkä ymmärrä miten isossa ryhmässä toimitaan, on suuria vaikeuksia koulunaloituksessa. Ekaluokat on nykyään kuitenkin hyvin usein 25 oppilaan luokkia.
Vierailija:
Kerroin vain, että itse en ole kuullut kenenkään opettajan sellaista sanovan ja olen työskennellyt koulumaailmassa 8 vuotta.
Olisi mielenkiintoista tietää, miksi tämä yksi kertoi väittämän, että opettajat sanovat niin ja näin. Voisiko hän kertoa tarkemmin, missä on kuullut monen opettajan niin sanovan tai antaa linkin jos aiheesta on tehty tutkimus.
Koska minä en ole kuullut kenenkään opettajan niin sanovan, olisi hauska tietää, missä näin sitten yleisesti väitetään ja puhutaan.
Ja jälleen voidaan todeta, että jos sinä et ole kenenkään opettajan koskaan kuullut niin sanovan, niin sehän EI tarkoita sitä, että kukaan opettaja ei näin sano. Ethän sentään kaikkia maailman opettajia tiedä...
Vanhemmille pitää saada tieto siitä, että alle kolmevuotias ei tarvitse niitä kavereita ja kahdeksan tunnin hoitopäiviä ollenkaan niin paljon kuin rauhallista turvallista kotia.
Hieno oli myös ehdotus ilmaisesta puolipäiväisestä varhaiskasvatuksesta kaikille yli kolmevuotiaille, näin se on monessa maassa.
On eri asia jos lapsi on vanhemman sairauden tai vakavien sosiaalisten ongelmien takia hoidossa, kuin se, että ' kun se viihtyy niin hyvin ja äiti hoitaa vaan vauvaa.'
Totahan se on AIKUISEN näkökulmasta, mutta ei todellakaan lapsen.
Vierailija:
ensin syödään, sit leikitään, sit ulkoillaan, taas syödään, sitten nukutaankin pari tuntia, taas syödään, leikitään vähän ja hups 8 h onkin jo kulunut.
Päiväkotiin lapsensa vievät ovat epävarmoja kasvattajia jotka eivät usko että itse osaavat kasvattaa lapsensa.
Nautin todella paljon siitä, että saan viettää mahdollisimman paljon aikaa lapseni kanssa. (lapsi on nyt 4-vuotias) Lapsuus on niin lyhyt, joten pidän tätä hyvänä sekä lapsen kannalta ja myös ihan itsekkäistä syistä :-)
Pitää vaan nähdä vähän vaivaa, että järjestää lapselle kavereita. Ja tottakai järjestän myös viikoittain omaa aikaa itselleni, niin että jaksan taas olla Äiti lapselleni.
Aina ei tietenkään ole helppoa tämäkään, mutta kuka on sanonut, että elämän pitää olla aina helppoa?
Varmaan joo kielenOPETUS siellä päivähoidossa alkaa kolmevuotiaana, mutta kyllä maahanmuuttajalapset oppivat kieltä ihan samaan tapaan kuin kaikki muutkin lapset. Eivät ole kuuromykkiä kolmivuotiaiksi vaikka ovatkin/vanhemmat ovat kotoisin eri maasta.
Luin juurikään teoksesta " Lapsuuden kudelmia" (Heino, Kekkonen & Känkänen toim., WSOY 2005) Minna Salmen artikkelin subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille. Artikkelissa valaistaan mielenkiintoisella tavalla suomalaista perhepolitiikkaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus kytkeytyy aika paljon juuri siihen, mihin joku keskustelun alkupuolella viittasikin: Suomessa on asetettu tavoitteeksi, että 75 % työvoimasta on töissä vuoteen 2011 mennessä. Toisaalta kokonaishedelmällisyysluku tulisi vähintäänkin säilyttää 1,7:ssä (nykyinen) tai mielellään nostaa sitä. Nämä keskenään osin ristiriitaiset tavoitteet tarkoittavat sitä, että pienten lasten äiditkin tarvitaan töihin.
sukupuolineutraali ' vanhemmat' , kun miehet vastaa lasten kotihoidosta n. 2-3 prosenttia!
Jos huudetaan lapsille enemmän kotihoitoa, pitäisi minusta huutaa *miehiä* jäämään kotiin. Eikä mitään sukupuolineutraalia ' vanhempia' kun oikeasti kyse on naisista.
Naiset ovat hoitovastuunsa kantaneet, milloin miehet aikovat edes ruveta tekemään velvollisuutensa?
että ei lapsi tarvitse päiväkotia ennen eskaria. Erikseen olen kysynyt, koska meidän viisivuotias on seurakunnan kerhossa (erittäin hyvässä) ja minä ajattelin, että pitäisi mennä harjoittelemaan päiväkotiin ennen eskaria. Nämä opettajat sanoivat, että eskariin voi vallan hyvin tulla suoraan kotoa ja eskarissakin vasta harjoitellaan.