Eronneet vanhemmat ja tilanne kun lapsi täyttää 18, miten jatko?
Miten jatkossa asiat sovitaan? Ei ole järin hyvät välit miehelläni ja hänen exällään. Lapsi kohta 18, mies maksanut elareita. Nuori asuu äidillään. Satunnaisesti meillä öitä. Kun elareiden maksaminen loppuu, niin todennäköisesti alkaa taas riitelyt kun mies ei osallistu "riittävästi" tai äidin haluamalla tavalla. Mies on ajatellut tukea lasta suoraan, mutta tämäkin hankalaa kun kaikki raha palaa jonnekin epäolennaiseen nuoren toimesta eli varsinaisesti rahaa ei ole järkevää antaa. Ehkä siis ostaa vaatetta/kutsuu syömään tms. Tässäkin tietty se riski, että nuori oppii nyhtämään molempia vanhempia kun vanhemmat eivät ole kovinkaan hyvissä väleissä.
Vinkkejä miten saada homma toimimaan?
Kommentit (81)
Ja taas tuo sama tarinan iskijä täällä.
Tuo kun tuosta 18v täyttää ensi vuonna niin maksakoon kulunsa itse.
Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen.
Meillä isä jatkoi elareiden maksamista, mutta suoraan lapselle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako 18-vuotiaana saada kansalaispalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ja taas tuo sama tarinan iskijä täällä.
Mitä tarkoitat?
Meillä isä maksoi minun tililleni sovitun summan siihen asti kunnes lapsi muutti omilleen. Lähti siis heti lukion jälkeen opiskelemaan. Minusta on ihan kohtuutonta jättää vastuu yksin lähivanhemmalle. Lapsilisäkin loppuu 17 vuotiaana ja kulut on juuri tuossa iässä suurimmillaan. Kummallakin on velvollisuus elättää lasta toisen asteen loppuun, oli vanhemmat sovussa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa se nyt jo lähes 800e nettona/kk eikä maksa mistään mitään.
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Ei ole mitään syytä olla ex:n kanssa minkäänlaisia tekemisissä sen jälkeen, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Minä en ainakaan ole. Lapsen kanssa suoraan voin hoitaa asioita, mutta ex vaimolleni en aio enää ikinä sanoa yhtään mitään. En edes katso hänen suuntaansa.
Tuli sitten lapsen elämässä tulevaisuudessa mitä tahansa, häät, oman lapsensa kastajaiset tai mitä tahansa, niin minä en ex:n kanssa aio olla missään tekemisissä.
Sen verran paskan tempun teki meille salasuhteellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisellako kaikki täysi-ikäiset kulunsa maksavat? Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Onko tämä joku sosiaalipummin ajatusmaailma?
Vierailija kirjoitti:
Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen.
Sitä ei tarvitse eikä kannata maksaa lähivanhemman tilille. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Miten siitä 150 eurosta riitti vielä ex-vaimon ostoksiin rahaa? Miten selvitit asian?
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä maksoi minun tililleni sovitun summan siihen asti kunnes lapsi muutti omilleen. Lähti siis heti lukion jälkeen opiskelemaan. Minusta on ihan kohtuutonta jättää vastuu yksin lähivanhemmalle. Lapsilisäkin loppuu 17 vuotiaana ja kulut on juuri tuossa iässä suurimmillaan. Kummallakin on velvollisuus elättää lasta toisen asteen loppuun, oli vanhemmat sovussa tai ei.
Tietenkin on velvollisuus, mutta entä jos nuori ei itse ota vastuuta? Eikai sitä lasta nyt enää 25-vuotiaaksi vaan elätetä? Maksella ihan kaikki jos ei itse tee mitään? Jossainhan sen pitää näkyä, että asiat ei vaan tapahdu ja tule tarjottimella eteen.
Meillä ydinperheessä kyllä maksetaan 18-vuotta täyttäneen kotona asuvan opiskelijan elatus, joten miksi eroperheessä vastaavassa tilanteessa nuoren pitäisi kustantaa itse?
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä elatustuilla oikeasti pääse rikastumaan, jos sen kaavan mukaan lasketaan todellisia kuluja. Itselläni on mennyt selvästi enemmän rahaa lasten elatukseen, kun heidän isällään. Tosin en minä tästä ole ollenkaan katkera. Minulla on hyvät välit lapsiin ja mielelläni olen heille mahdollistanut esim. omat huoneet ja harrastukset. Toki voisi asua yksiössä ja shoppailla elatustuet, mutta aika sydämetön ihminen sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siitä 150 eurosta riitti vielä ex-vaimon ostoksiin rahaa? Miten selvitit asian?
Oliko tää sun yritys jotenkin canceloida kommenttini? Mitään parempaa et keksinyt?
Ja tämä on sinun ongelmasi miksi?