Eronneet vanhemmat ja tilanne kun lapsi täyttää 18, miten jatko?
Miten jatkossa asiat sovitaan? Ei ole järin hyvät välit miehelläni ja hänen exällään. Lapsi kohta 18, mies maksanut elareita. Nuori asuu äidillään. Satunnaisesti meillä öitä. Kun elareiden maksaminen loppuu, niin todennäköisesti alkaa taas riitelyt kun mies ei osallistu "riittävästi" tai äidin haluamalla tavalla. Mies on ajatellut tukea lasta suoraan, mutta tämäkin hankalaa kun kaikki raha palaa jonnekin epäolennaiseen nuoren toimesta eli varsinaisesti rahaa ei ole järkevää antaa. Ehkä siis ostaa vaatetta/kutsuu syömään tms. Tässäkin tietty se riski, että nuori oppii nyhtämään molempia vanhempia kun vanhemmat eivät ole kovinkaan hyvissä väleissä.
Vinkkejä miten saada homma toimimaan?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen.
Ei jatkunut ainakaan ennen vaikka koulutustuen nimellä jo silloinkin puhuttiin. Ex-mies ei maksanut penniäkään (=senttiäkään) opiskelevalle tytöllemme. Minä maksoin vuokran ja annoin vähän ruokarahaa opintotuen lisäksi. Asumistuki meni myös tytölle, joten pärjäsi niillä tuloilla.
Toki pitää lapsen tarvittaessa oikeusteitse vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kun tuosta 18v täyttää ensi vuonna niin maksakoon kulunsa itse.
Alkaako 18-vuotiaana saada kansalaispalkkaa?
Siis mitä? Onko tämä joku sosiaalipummin ajatusmaailma?
Ei kun kysymys, että millä esimerkiksi opiskelija itsensä elättää? Vai pitääkö eroperheiden lasten jättää opiskelut kesken ja lähteä töihin?
Opintotuella ja lainalla ellei vanhemmat elätä. On aika aikuistua ja ottaa vastuuta.
On ihan hullua velkaannuttaa lapsi ennen kuin hän edes on aloittanut opintojaan. Va
Pienituloisen kukkarossa tuntuu kyllä lapsilisän uupuminen ja toisaalta elatusmaksun loppuminen. Jos lapseni ei olisi saanut toimeentulotukea lukioaikanaan, niin hän olisi ollut pakotettu ottamaan lainaa, koska minulla ei ole rahaa, eikä lapsen kuluja enää lasketa vanhemman kustannettavaksi, eikä niihin saa näin ollen mitään tukea. Eri asia tietysti, jos toisella vanhemmalla olisi maksukykyä, mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehdotus, joka kelpaa äitipuolelllekin. Mies ei maksa mitään tukea, mutta ottaa lapsen luokseen asumaan. Eikö kuulosta hyvältä ratkaisulta?
Eikö lapselta kysytä mitään?
eri
Toki voidaan kysyä, miksi vastustaisi? Äitipuoli selkeästi olettaa, että kotona asuva 18-vuotias ei kuluta esimerkiksi ruokaa tai muuta mikä maksaa sille aikuiselle jotain.
Ehkä olisi syytä ottaa se lapsi sinne isän luokse, niin pääsisi testaamaan, kuinka hyvin tämä oletus pitää paikkaansa. Ei tarvitsisi murehtia mitään maksujakaan.
Voi kuule. Lapsi on 18. Ehkäpä hän itse päättää, muuttaako yksin, asuuko äidillään, isällään vai missä, koska on aikuinen.
Joku nähtävästi syyttelee lasten äitiä vielä täysi- ikäisyyden jälkeenkin joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen.
Ei amista käyvälle makseta.
Kun lapsi täyttää 18 elatus jos opiskelee lapsen tilille, lapsen äidille ei, isä elättää lastaan ei lapsen äitiä. Isähän voi osallistua nuoren opiskeluun esimerkiksi maksamalla puhelin laskun, ostamalla ruokaa, vaatteita jne jos tuntuu ettei rahan kanssa osaa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Isät ei saa puolta lapsilisistä? He maksavat kuitenkin lapsistaan Äidille. Ja yhteishuoltajuudessa lapset on välillä Isän luona,miksi siis lapsilisä maksetaan vain toiselle?
Vanhemmat sopivat keskenään, kenelle menee lapsilisä. Turha uhriutua. Lapsilisä otetaan huomioon elatusmaksuja laskettaessa.
Yhdellä tutulla lapset asuu viikko-viikko systeemillä vanhempien luona, äiti saa lapsilisät mutta isä ei maksa elatusmaksuja koska lapset on joka toisen viikon isällään. Yhdessä ostavat sitten isommat hankinnat
Vierailija kirjoitti:
Elareiden maksaminen ei käsittääkseni lopu, jos lapsi opiskelee.
Kyllä loppuu. Lähivanhemmalle ei tarvitse maksaa senttiäkään kun lapsi täyttää 18. Jos lähtee opiskelemaan, koulutustukea lapsi joutuu vaatiimaan itse vanhemmiltaan ja ne maksetaan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Reippaasti satelee näemmä alapeukkuja tälle, koska niin moni äiti pitää mieluummin mukavan tulovirran omassa kontrollissaan ja se on kaikkein tärkeintä naiselle. Raha, raha, raha. 💰🤑
Huomasin saman, eikä tietenkään lasta voi hyvissä ajoin opettaa hallitsemaan raha-asioita tai itsenäistymään vaan pitää paijata ja kasvattaa uuvattia.
Niin, että kasvatuskin nähtävästi ulko
Älä nyt turhan takia tulkitse väärin. Kasvatus kuuluu molemmille vanhemmille, tarkoittaen että lasta kasvatetaan itsenäiseksi jo hyvissä ajoin ja raha-asioitakin kannattaa opettaa miten omaa talouttaan pitää tasapainossa. Vaan näyttää olevan monen vanhemman kompastuskivi sekin. Eikö teillä kumpikin vanhempi osaa lastaan opastaa? Miksi ei?
Koulutustukea voi olla vaikea saada tai se voi olla hyvin pieni (jossain fb-ryhmässä oli tästä kokemusta ja keskustelua), kun toisen asteen opinnot ovat nykyään ns. ilmaista (esim. lukiossa tietokone ja kirjat).
Koulutustuki on käsittääkseni tarkoitettu opintojen kuluihin ei asumiseen, ruokaan jne.
Kannattaa lukea. Moni voi yllättyä kun selvästikään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Reippaasti satelee näemmä alapeukkuja tälle, koska niin moni äiti pitää mieluummin mukavan tulovirran omassa kontrollissaan ja se on kaikkein tärkeintä naiselle. Raha, raha, raha. 💰🤑
Huomasin saman, eikä tietenkään lasta voi hyvissä ajoin opettaa hallitsemaan raha-asioita tai itsenäistymään vaan pitää paijata ja kasvattaa uuvattia.
18-vuotiaalla koulua käyvällä nuorella ei ole mitään omaa taloutta vaan hän elää vanhempiensa taloudessa. Mikään ei toki estä potkaisemasta lasta pihalle, mutta onko se mitä vanhemmat tosiaan haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman, eikä tietenkään lasta voi hyvissä ajoin opettaa hallitsemaan raha-asioita tai itsenäistymään vaan pitää
Miten niin potkaista lapsi pihalle? Mitä jos ITSE haluaa muuttaa?
Kannattaa huolehtia myös siitä, että lapsen pankkitilillä ei ole ylimääräisiä käyttöoikeuksia. Ettei käy niin, että esimerkiksi toinen vanhemmista käyttää tilin varoja. Tällainenkin tapaus on nähty. Maksaisin lapsen tilille siinäkin tapauksessa, että hän tuhlaa rahat. Siinäpähän oppii kantapään kautta hoitamaan asioitaan.
Lopettakaa se riitely ja ajatelkaa lapsianne, kun eroatte. Ihme touhua loppuelämä riidellä ja pilata lasten elämä. Eikö ne uudet omat puolisot riitä, niin että elämä olisi onnellista eikä tarvitsi enää riidellä exien kanssa.
18-vuotias on täysikäinen, saa opintotukea ja asumistukea ja voi myös hakea opintolainaa. Vanhemmat itse päättävät miten lastansa auttavat elämässä eteenpäin. Pakko ei ole. Nuori voi myös tehdä töitä opintojensa ohessa. Tyttäreni aloitti työnteon 17-vuotiaana.
Järkevintä tietysti on maksaa samanverran tai enemmän.
mitään jos ei maksa tai kustanna, niin lapsi voi hakea oikeusteitse.
mitään syytä ei ole saattaa lasta huonompaan taloudelliseen asemaan sen takia, että on erottu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huolehtia myös siitä, että lapsen pankkitilillä ei ole ylimääräisiä käyttöoikeuksia. Ettei käy niin, että esimerkiksi toinen vanhemmista käyttää tilin varoja. Tällainenkin tapaus on nähty. Maksaisin lapsen tilille siinäkin tapauksessa, että hän tuhlaa rahat. Siinäpähän oppii kantapään kautta hoitamaan asioitaan.
Eli pistät lähivanhemman kantamaan taloudellisen riskin siitä, että lapselle maksamasi rahat menevät juhlimiseen eikä lapsen elatukseen? Kenties se on jopa tavoitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä tietysti on maksaa samanverran tai enemmän.
mitään jos ei maksa tai kustanna, niin lapsi voi hakea oikeusteitse.
mitään syytä ei ole saattaa lasta huonompaan taloudelliseen asemaan sen takia, että on erottu.
Tämä on sun oma mielipide, oikeuskäytännöt on eri mieltä, kuten tässä jonkun aiemmin postaamani linkin takana kerrotaan: https://www.nordica.fi/koulutusavustuksesta.php
Koulutusavustus on tuon tekstin mukaan pienempi kuin elatusmaksu, sillä koulutustuen on määrä kattaa vain osuus pakollisista ravinto- ym. menoista, eikä esim harrastuksia kuten elatusmaksun. Ja ajatus on että täysi-ikäinen elättää itse itsensä silloin kun koulultaan ehtii, eli esim kesälomilla.
Maksan kaiken yksin. En halua olla lapsen isän kanssa missään tekemisissä. Isä voi avustaa lasta jos haluaa, ja lapsi voi hakea koulutustukea vanhemmalta.
Yök mikä äiti. Ei meillä teinit loisi vaan asuu meidän kanssa. Kyllä elätetään että saavat hyvät säästöt.