Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet vanhemmat ja tilanne kun lapsi täyttää 18, miten jatko?

Vierailija
27.12.2023 |

Miten jatkossa asiat sovitaan? Ei ole järin hyvät välit miehelläni ja hänen exällään. Lapsi kohta 18, mies maksanut elareita. Nuori asuu äidillään. Satunnaisesti meillä öitä. Kun elareiden maksaminen loppuu, niin todennäköisesti alkaa taas riitelyt kun mies ei osallistu "riittävästi" tai äidin haluamalla tavalla. Mies on ajatellut tukea lasta suoraan, mutta tämäkin hankalaa kun kaikki raha palaa jonnekin epäolennaiseen nuoren toimesta eli varsinaisesti rahaa ei ole järkevää antaa. Ehkä siis ostaa vaatetta/kutsuu syömään tms. Tässäkin tietty se riski, että nuori oppii nyhtämään molempia vanhempia kun vanhemmat eivät ole kovinkaan hyvissä väleissä.

Vinkkejä miten saada homma toimimaan?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Isät ei saa puolta lapsilisistä? He maksavat kuitenkin lapsistaan Äidille. Ja yhteishuoltajuudessa lapset on välillä Isän luona,miksi siis lapsilisä maksetaan vain toiselle?

Vierailija
22/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen. 

Sitä ei tarvitse eikä kannata maksaa lähivanhemman tilille. Ikinä.

No, ei sitä lähivanhemmalle maksetakaan. Avustuksen maksamisesta sovitaan yleensä vapaaehtoisesti osapuolten(lapsi ja isä) kesken, mikä voi olla helpoin vaihtoehto. Oikeuskäytännössä on kuitenkin ollut tapauksia, jossa täysi-ikäinen on vaatinut oikeusteitse koulutusavustusta toiselta vanhemmaltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä maksoi minun tililleni sovitun summan siihen asti kunnes lapsi muutti omilleen. Lähti siis heti lukion jälkeen opiskelemaan. Minusta on ihan kohtuutonta jättää vastuu yksin lähivanhemmalle. Lapsilisäkin loppuu 17 vuotiaana ja kulut on juuri tuossa iässä suurimmillaan. Kummallakin on velvollisuus elättää lasta toisen asteen loppuun, oli vanhemmat sovussa tai ei.

Tietenkin on velvollisuus, mutta entä jos nuori ei itse ota vastuuta? Eikai sitä lasta nyt enää 25-vuotiaaksi vaan elätetä? Maksella ihan kaikki jos ei itse tee mitään? Jossainhan sen pitää näkyä, että asiat ei vaan tapahdu ja tule tarjottimella eteen.

Luetun ymmärtäminen? Ei puhuta 25-vuotiaasta vaan 18-vuotiaasta, jolla vielä toinen aste kesken. Niin kauan kun lapsi käy lukiota/amista peruskoulun jälkeen, vanhempien tulee kantaa vastuunsa elatuksesta. 

Katsotko, että 18-vuotias koululainen on syytä potkaista pihalle elättämään itse itsensä?

Vierailija
24/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Isät ei saa puolta lapsilisistä? He maksavat kuitenkin lapsistaan Äidille. Ja yhteishuoltajuudessa lapset on välillä Isän luona,miksi siis lapsilisä maksetaan vain toiselle?

Vanhemmat sopivat keskenään, kenelle menee lapsilisä. Turha uhriutua. Lapsilisä otetaan huomioon elatusmaksuja laskettaessa. 

Vierailija
25/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kun tuosta 18v täyttää ensi vuonna niin maksakoon kulunsa itse.

Alkaako 18-vuotiaana saada kansalaispalkkaa?

Siis mitä? Onko tämä joku sosiaalipummin ajatusmaailma? 

Ei kun kysymys, että millä esimerkiksi opiskelija itsensä elättää? Vai pitääkö eroperheiden lasten jättää opiskelut kesken ja lähteä töihin?

Vierailija
26/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on äitipuoli. Mitä jos annat miehen ja hänen exän sopia asiasta keskenään? Tietysti vastuullinen Isä maksaa osansa lapsen elatuksesta niin kauan, kun lapsella toisen asteen koulutus on kesken. 

Vierailija
27/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä maksoi minun tililleni sovitun summan siihen asti kunnes lapsi muutti omilleen. Lähti siis heti lukion jälkeen opiskelemaan. Minusta on ihan kohtuutonta jättää vastuu yksin lähivanhemmalle. Lapsilisäkin loppuu 17 vuotiaana ja kulut on juuri tuossa iässä suurimmillaan. Kummallakin on velvollisuus elättää lasta toisen asteen loppuun, oli vanhemmat sovussa tai ei.

Tietenkin on velvollisuus, mutta entä jos nuori ei itse ota vastuuta? Eikai sitä lasta nyt enää 25-vuotiaaksi vaan elätetä? Maksella ihan kaikki jos ei itse tee mitään? Jossainhan sen pitää näkyä, että asiat ei vaan tapahdu ja tule tarjottimella eteen.

Ei se toinen aste yleensä 25-vuotiaaksi asti kestä. En minäkään elättäisi kotona loisivaa aikuista, mutta lukion ajan lapseni kyllä saavat asua ihan rauhassa kotona ilman osallistumista kuluihin. Kesätyörahat saavat käyttää miten haluavat ja niihin toki olen heitä kannustanut. 

Vierailija
28/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.

Miten siitä 150 eurosta riitti vielä ex-vaimon ostoksiin rahaa? Miten selvitit asian?

Oliko tää sun yritys jotenkin canceloida kommenttini? Mitään parempaa et keksinyt? 

Ei kun ihan oikeasti ihmettelen asiaa. Miten selvitit maksoiko eksä lapsen kengät kokonaan omilla rahoillaan ja omansa elatustuella? 

Vierailija
29/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erittäin hyvätuloinen ja varakas etä totesi ettei maksa mitään kun lapsi täyttää 18v. Elari oli 200e/kk.

Lapsi opiskelee ja asuu luonani, käy vkloppuisin töissä. Valmistuu keväällä. Minäkin oletin että osallistuu kunnes koulu käyty. Mutta ei. 

Lapsi käy etävanhemman luona noin 1 krt/2kk, saa sillointällöin rahaa edältä. En tiedä summia.

Minä maksan asumisen kaikkineen, puhelinlaskun, vakuutuksen ja polttoaineet kun hän lainaa autoani.

Onko siis joku laki, että pitäisi elarit maksaa kun koulussa vielä?

Vierailija
30/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän logiikka on siinä, että mies ei maksaisi elatusmaksua/koulutustukea, kun lapsi asuu äidillään? Sitä ei satunnaisilla syömään kutsumisella korvata, kun pääosa kuluista lankeaa sille, jonka luona lapsi asuu. 

Äitipuoli tässä selkeästi ei halua, että mies tukee lastaan tasapuolisesti äidin kanssa kun lapsi täyttää 18.

Vierailija
31/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea. Ei ole tarkoitus heittäytyä sossupummiksi silloin. Opiskelee ammatin ja hakee töitä.

Ei tämä ole rakettitiedettä, näin se on aina toiminut.

Vierailija
32/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä erittäin hyvätuloinen ja varakas etä totesi ettei maksa mitään kun lapsi täyttää 18v. Elari oli 200e/kk.

Lapsi opiskelee ja asuu luonani, käy vkloppuisin töissä. Valmistuu keväällä. Minäkin oletin että osallistuu kunnes koulu käyty. Mutta ei. 

Lapsi käy etävanhemman luona noin 1 krt/2kk, saa sillointällöin rahaa edältä. En tiedä summia.

Minä maksan asumisen kaikkineen, puhelinlaskun, vakuutuksen ja polttoaineet kun hän lainaa autoani.

Onko siis joku laki, että pitäisi elarit maksaa kun koulussa vielä?

Niin kauan kun toisen asteen koulutus kestää, vanhemman kuuluu maksaa koulutustukea. Yleensä sitä maksetaan vapaaehtoisesti, mutta voi sitä oikeuden kauttakin hakea.

Vierailija
33/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat sopivat keskenään, kenelle menee lapsilisä. Turha uhriutua. Lapsilisä otetaan huomioon elatusmaksuja laskettaessa. 

Mä en maksa elatusmaksuja ollenkaan. Sovittiin äidin kanssa silleen asia. Vanhemmat saavat sopia asian myös keskenään, ei siihen lastenvalvojaa tarvita. 

Nuorimmainen on mun luona enemmän, vanhempi lapsi on äitinsä luona enemmän. Yhteishuoltajuus. Lapsille kun tarvii ostaa jotain, niin kumpikin osallistuu tai sitten toinen vaan ostaa. Ei oo tehty asiasta hankalaa. 

Vierailija
34/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen? Ei puhuta 25-vuotiaasta vaan 18-vuotiaasta, jolla vielä toinen aste kesken. Niin kauan kun lapsi käy lukiota/amista peruskoulun jälkeen, vanhempien tulee kantaa v

En, vaan tämä ikä oli esimerkiksi. Koulun loppuun toki, sitä on nuorella jäljellä n. vuosi. Isä on mukana lapsen elatuksessa. Äidille ei maksa sitten enää vaan aikuiselle lapselleen, häneenhän ne rahat kuuluu mennä, mutta se vastuu asioista.. Ei ainakaan kaikkea kannata rahana laittaa, ettei mene turhuuksiin (juhlintaan). Vaatteisiin ehkä, harrastamiseen. Koulumatkoihin tms.. 

Siksi kysyn, miten muut ovat asian hoitaneet.

ap

Vierailija
35/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen? Ei puhuta 25-vuotiaasta vaan 18-vuotiaasta, jolla vielä toinen aste kesken. Niin kauan kun lapsi käy lukiota/amista peruskoulun jälkeen, vanhempien tulee kantaa v

Minä sain opintotuke kun kävin lukiota, asuin äitini luona, isä ei maksanut elareita. Lukion jälkeen hain opiskelemaan ja sain silloinkin opintotukea ja opintolainaa, muutin omilleni. Ihan tavallista ja hyvin pärjäsin, vanhempieni kukkarolla en sen jälkeen käynyt.

Vierailija
36/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea. Ei ole tarkoitus heittäytyä sossupummiksi silloin. Opiskelee ammatin ja hakee töitä.

Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin. 

Vierailija
37/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kotona asuvan toisen asteen opiskelijan opintotuki ole edes lapsilisän suuruinen ja siihen vaikuttaa vanhempien tulot. Useimmat ei saa sitä lainkaan. Vanhempien elatusvelvollisuus ulottuu toisen asteen loppuun saakka.

Vierailija
38/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa opintotukea, jos asuu kotona ja jos vanhemmat eivät ole ihan pienituloisia.

Vierailija
39/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Onko tämä joku sosiaalipummin ajatusmaailma? 

Ei kun kysymys, että millä esimerkiksi opiskelija itsensä elättää? Vai pitääkö eroperheiden lasten jättää opiskelut kesken ja lähteä töihin?

Opintotuella ja lainalla ellei vanhemmat elätä. On aika aikuistua ja ottaa vastuuta.

Vierailija
40/81 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen? Ei puhuta 25-vuotiaasta vaan 18-vuotiaasta, jolla vielä toinen aste kesken. Niin kauan kun lapsi käy lukiota/am

Luonnollisesti se raha maksetaan äidille, kun lapsi asuu äidillään. Jos lapsi asuisi omillaan, sitten maksettaisiin lapselle itselleen. Voi sen rahan maksaa suoraan lapselle nytkin, mutta onko järkeä, jos lapsi tuhlaa sen rahan? Äitihän sen lapsesa ruokkii joten järkevintä maksaa äidille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme