Eronneet vanhemmat ja tilanne kun lapsi täyttää 18, miten jatko?
Miten jatkossa asiat sovitaan? Ei ole järin hyvät välit miehelläni ja hänen exällään. Lapsi kohta 18, mies maksanut elareita. Nuori asuu äidillään. Satunnaisesti meillä öitä. Kun elareiden maksaminen loppuu, niin todennäköisesti alkaa taas riitelyt kun mies ei osallistu "riittävästi" tai äidin haluamalla tavalla. Mies on ajatellut tukea lasta suoraan, mutta tämäkin hankalaa kun kaikki raha palaa jonnekin epäolennaiseen nuoren toimesta eli varsinaisesti rahaa ei ole järkevää antaa. Ehkä siis ostaa vaatetta/kutsuu syömään tms. Tässäkin tietty se riski, että nuori oppii nyhtämään molempia vanhempia kun vanhemmat eivät ole kovinkaan hyvissä väleissä.
Vinkkejä miten saada homma toimimaan?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kun tuosta 18v täyttää ensi vuonna niin maksakoon kulunsa itse.
Alkaako 18-vuotiaana saada kansalaispalkkaa?
Siis mitä? Onko tämä joku sosiaalipummin ajatusmaailma?
Ei kun kysymys, että millä esimerkiksi opiskelija itsensä elättää? Vai pitääkö eroperheiden lasten jättää opiskelut kesken ja lähteä töihin?
Opintotuella ja lainalla ellei vanhemmat elätä. On aika aikuistua ja ottaa vastuuta.
On ihan hullua velkaannuttaa lapsi ennen kuin hän edes on aloittanut opintojaan. Vain lastaan vihaava vanhempi tekee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea. Ei ole tarkoitus heittäytyä sossupummiksi silloin. Opiskelee ammatin ja hakee töitä.
Ei tämä ole rakettitiedettä, näin se on aina toiminut.
Lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin.
No pitää sulle vääntää sitten rautalangasta. Lukion jälkeen hakee opiskelemaan ja valmistuu ammattiin, silloin eletään opintotuella ja lainalla. Kun ei mennyt eka kerralla jakeluun. Opintotukea saa myös lukion aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä erittäin hyvätuloinen ja varakas etä totesi ettei maksa mitään kun lapsi täyttää 18v. Elari oli 200e/kk.
Lapsi opiskelee ja asuu luonani, käy vkloppuisin töissä. Valmistuu keväällä. Minäkin oletin että osallistuu kunnes koulu käyty. Mutta ei.
Lapsi käy etävanhemman luona noin 1 krt/2kk, saa sillointällöin rahaa edältä. En tiedä summia.
Minä maksan asumisen kaikkineen, puhelinlaskun, vakuutuksen ja polttoaineet kun hän lainaa autoani.
Onko siis joku laki, että pitäisi elarit maksaa kun koulussa vielä?
Ei sulle senttiäkään. Elarit loppuu 18v. Eikä moista lakia ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun kysymys, että millä esimerkiksi opiskelija itsensä elättää? Vai pitääkö eroperheiden lasten jättää opiskelut kesken ja lähteä töihin?
Opintotuella ja lainalla ellei vanhemmat elätä. On aika aikuistua ja ottaa vastuuta.
On ihan hullua velkaannuttaa lapsi ennen kuin hän edes on aloittanut opintojaan. Vain lastaan vihaava vanhempi tekee noin.
Näin joutuu moni opiskelija tekemään, toki jos vanhemmilla on rahaa elättää niin mikä siinä, senkun maksatte. Eihän se silloin mikään ongelma ole. Lainoista pääsee eroon menemällä töihin ja maksamalla velkansa pois, paitsi eihän se kermaperseille käy.
Täysi-käinen lapsi asuu kanssani eikä maksa minulle kuluista mitään. Lapsella on opinnot kesken eikä ole tuloja. Ex ei maksa lapsen kuluista mitään minulle eikä lapsensa tilillekkään. Kotitöitä kuitenkin tekee mutta teki myös kun oli vielä alaikäinenkin.
Mun täysi-ikäisen lapsen isä oli ja on maksukyvytön, joten lapsi on tienannut itse rahansa 18 täytettyään, osan sai sosiaalisin perustein toimeentulotukena, tällä hetkellä tekee vähän töitä opintojen ohessa. Maksaa mulle 240 €/kk ruoasta. Nuorempi täyttää keväällä 18 ja niin ikään maksaa sitten ruoastaan. Hän saa kuntoutusrahaa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, enkä pysty yksin kustantamaan aikuisille lapsille kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä erittäin hyvätuloinen ja varakas etä totesi ettei maksa mitään kun lapsi täyttää 18v. Elari oli 200e/kk.
Lapsi opiskelee ja asuu luonani, käy vkloppuisin töissä. Valmistuu keväällä. Minäkin oletin että osallistuu kunnes koulu käyty. Mutta ei.
Lapsi käy etävanhemman luona noin 1 krt/2kk, saa sillointällöin rahaa edältä. En tiedä summia.
Minä maksan asumisen kaikkineen, puhelinlaskun, vakuutuksen ja polttoaineet kun hän lainaa autoani.
Kyllä, koulutustuki. Oikeusteitse tarvittaessa voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan, että laki velvoittaa molempia vanhempia osallistumaan lapsen elatukseen, vaikka lapsi olisi 18, jos toinen aste on kesken. Mihin ne rahat vanhemmilta yhtäkkiä loppui, kun lapsi täytti 18?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koulutustuki. Oikeusteitse tarvittaessa voi vaatia.
Kumpikaan vanhemmista ei voi vaatia yhtään mitään. Ihan vain selvennyksenä ettei kukaan taas luule väärin.
Mulla on ehdotus, joka kelpaa äitipuolelllekin. Mies ei maksa mitään tukea, mutta ottaa lapsen luokseen asumaan. Eikö kuulosta hyvältä ratkaisulta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehdotus, joka kelpaa äitipuolelllekin. Mies ei maksa mitään tukea, mutta ottaa lapsen luokseen asumaan. Eikö kuulosta hyvältä ratkaisulta?
Eikö lapselta kysytä mitään?
eri
"En, vaan tämä ikä oli esimerkiksi. Koulun loppuun toki, sitä on nuorella jäljellä n. vuosi. Isä on mukana lapsen elatuksessa. Äidille ei maksa sitten enää vaan aikuiselle lapselleen, häneenhän ne rahat kuuluu mennä, mutta se vastuu asioista.. Ei ainakaan kaikkea kannata rahana laittaa, ettei mene turhuuksiin (juhlintaan). Vaatteisiin ehkä, harrastamiseen. Koulumatkoihin tms..
Siksi kysyn, miten muut ovat asian hoitaneet.
ap"
Meinaat että esim. asumiskulut, lääkärikulut ja ruokakulut yms. loppuu lähivanhemmalta, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tai onko se lapsen etu, että muutetaan heti pieneen asuntoon ja syödään puuroa ja makaronia, kun lähivanhemman rahat ei riitä? Tai vaihtoehtoisesti lapsen on pakko mennä töihin, jos haluaa elää kuten muut ikäisensä. Jos lapsen etua ajatellaan niin elatuksen pitäisi jatkua ihan kuten siihen asti, kunnes toinen aste on suoritettu. Kaikki muu on ihan turhaa oman lapsen kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Reippaasti satelee näemmä alapeukkuja tälle, koska niin moni äiti pitää mieluummin mukavan tulovirran omassa kontrollissaan ja se on kaikkein tärkeintä naiselle. Raha, raha, raha. 💰🤑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan sille lapsen äidille ei kannata antaa enää senttiäkään, vaan ostaa nuoren tarvitsemat asiat tarveharkintaisesti hänelle sen mukaan mitä haluaa tukea. Näin olen itse tehnyt, koska tiedän että yli 10 vuoden aikana maksamani elarit eivät todellakaan ole menneet 100% lapseni hyväksi vaan osittain äidin juttuihin, kuten tavallista onkin.
Reippaasti satelee näemmä alapeukkuja tälle, koska niin moni äiti pitää mieluummin mukavan tulovirran omassa kontrollissaan ja se on kaikkein tärkeintä naiselle. Raha, raha, raha. 💰🤑
Tässä taas näkee, että jotkut ilmeisesti luulee, että se lapsi on pysynyt elossa kaikki nämä vuodet valoravinnolla.
Koska se äiti ei ole käytänyt rahaa lapseen, niin mikä muuten selittää sen, että lapsi kuitenkin elää ja on hengissä? Siihen tarvitaan joka päivä ruokaa, vaatteita, kenkiä, hygieniatarvikkeita, sähköä, vettä, mahdollisesti harrasteita, huveja ja paljon muuta. Nämä ilmeisesti ovat ilmiintyneet lapselle tyhjästä ilman äidin ansiota ja kukkaroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapselta kysytä mitään?
eri
Toki voidaan kysyä, miksi vastustaisi? Äitipuoli selkeästi olettaa, että kotona asuva 18-vuotias ei kuluta esimerkiksi ruokaa tai muuta mikä maksaa sille aikuiselle jotain.
Ehkä olisi syytä ottaa se lapsi sinne isän luokse, niin pääsisi testaamaan, kuinka hyvin tämä oletus pitää paikkaansa. Ei tarvitsisi murehtia mitään maksujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman, eikä tietenkään lasta voi hyvissä ajoin opettaa hallitsemaan raha-asioita tai itsenäistymään vaan pitää paijata ja kasvattaa uuvattia.
Elareiden maksaminen ei käsittääkseni lopu, jos lapsi opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman, eikä tietenkään lasta voi hyvissä ajoin opettaa hallitsemaan raha-asioita tai itsenäistymään vaan pitää paijata ja kasvattaa uuvattia.
Niin, että kasvatuskin nähtävästi ulkoistetaan yksin sille lähivanhemmalle. Eipä mulla muuta...
Vierailija kirjoitti:
Tämä elarien maksaminen jatkuu koulutustuen nimellä niin kauan kuin nuori aikuinen valmistuu siitä koulusta, mihin meni peruskoulun jälkeen.
Ei jatkunut ainakaan ennen vaikka koulutustuen nimellä jo silloinkin puhuttiin. Ex-mies ei maksanut penniäkään (=senttiäkään) opiskelevalle tytöllemme. Minä maksoin vuokran ja annoin vähän ruokarahaa opintotuen lisäksi. Asumistuki meni myös tytölle, joten pärjäsi niillä tuloilla.
Me jatketaan lapsen elättämistä puoliksi kuten tähänkin asti. Meillä ei oo ollut ikinä mitään elareita vaan vuoroviikot ja kulut puoliksi. Ei olla riidelty näistä asioista ikinä. Kun lukio loppuu 1,5 v päästä saa nuori alkaa ottaa enempi vastuuta omasta elämästään.
Ei olla riitaisia eikä eron taustalla ole ollut mitään dramaattista kuten sivusuhde tms. Siksi on kai mennyt niin hyvin, ei olla mitään yli-ihmisiä tietenkään.