Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aviomies ottaa maksun autokyydeistä

Vierailija
25.12.2023 |

Satutin jalkani pari viikkoa sitten enkä pystynyt ajamaan pyörällä töihin kuten yleensä. Autollakaan ajo ei olisi onnistunut (en tosin omista autoa). Mies oli vapaalla viime viikon ja ehdotti, että heittää minut kolmena aamuna 10km matkan töihin ja hakee iltapäivällä. Ajattelin, että hän halusi auttaa hyvää hyvyyttään, mutta nyt hän pyysi 30e maksun kyydeistä. Mies yleensäkin kyllä pyytää 50senttiä/km, mutta yleensä silloin olen itse pyytänyt kyytiä. 

Äitiäni järkytti mieheni laskutus kyydeistä, mikä sai minut pohtimaan, onko mieheni käytös tosiaan niin pöyristyttävää. Mitä mieltä olette?

Kommentit (281)

Vierailija
221/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille on itsestään selvää, että parisuhteessa on yhteinen talous, autetaan toista eikä jokaista senttiä lasketa. 

Niin. Tämä toimii ainoastaan silloin, jos tilanne on naisen eduksi.

Olet erehtynyt. Valitettavan usein tilanne on se, että nainen on koko työuransa ja vielä eläkkeellä se pienituloisempi puoliso. Lasten saaminen on näihin päiviin saakka ollut lähes täydellisesti naisten hommaa alkaen raskaana olemisesta synnytykseen, imetykseen ja vielä hoitamiseen.

Minulla on puolisoni kanssa takana yli 30 yhteistä vuotta. Tulotilanne on vaihdellut vuosien mittaan paljonkin suuntaan jos toiseen. Välillä olen ollut työtön ja opiskelija, mutta silloinkin käytin opintolainan miehelle tärkeän asian rahoittamiseen. Mies ei ole koskaan tähän päivään mennessä valittanut siitä, että on joutunut kustantamaan minun ja lasten elämistä ja autoilua silloin, kun itse oli se parempituloinen. Toisiaan on otsa rypyssä tutkaillut polttoainelaskuja, mutta maksettu on nekin.

Vierailija
222/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala sä ottaa maksu jokaisesta seksikerrasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä on näköjään poistettu kommenttini, jossa kysyin että mitä tämä ap tekisi, jos miehen auto yhtäkkiä menisikin lunastukseen tai muuten romutuskuntoon. Odottaisiko kieli pitkällä, että milloin mies ostaa uuden, koska pitäähän häntä ja lapsia nyt pystyä kuskaamaan?

En ole saanut tähän mitään järjellistä vastausta. Antaa tulla nyt! Tulisiko mieleen, että autoilun kuluihin voisi itsekin ottaa osaa?

Meillä sekä tulot että menot ovat yhteisiä. Kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta eikä varsinkaan bensarahoista tapella.

Tämä. Meillä on yhteinen taloustili, mistä maksetaan puoliksi kaikki elämisen kulut, ja lopuilla omilla rahoillaan kumpikin voi tehdä mitä haluaa. Usein jotain yhteistä kivaa, kuten ravintolaa, teatteria, konsertteja.

Vierailija
224/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä on näköjään poistettu kommenttini, jossa kysyin että mitä tämä ap tekisi, jos miehen auto yhtäkkiä menisikin lunastukseen tai muuten romutuskuntoon. Odottaisiko kieli pitkällä, että milloin mies ostaa uuden, koska pitäähän häntä ja lapsia nyt pystyä kuskaamaan?

En ole saanut tähän mitään järjellistä vastausta. Antaa tulla nyt! Tulisiko mieleen, että autoilun kuluihin voisi itsekin ottaa osaa?

Meillä sekä tulot että menot ovat yhteisiä. Kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta eikä varsinkaan bensarahoista tapella.

Samoin, eikä autoista. Pihasta on voinut lähteä liikkeelle millä autolla tahansa, kunhan on tarkistanut, että ei ole poistettu liikennekäytöstä. Myös aikuisilla lapsilla on on vieläkin isänsä nimissä olevat kortit polttoaineen ostoon.

Vierailija
225/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Meillä on yhteinen taloustili, mistä maksetaan puoliksi kaikki elämisen kulut, ja lopuilla omilla rahoillaan kumpikin voi tehdä mitä haluaa. Usein jotain yhteistä kivaa, kuten ravintolaa, teatteri

Maksaisitteko edelleen kaiken puoliksi, vaikka toinen pelaisi tai muuten tuhlaisi kaikki "loput omat rahat" ja hän olisi sairas tai työtön? Tai jos sinä jostakin syystä menettäisit tulosi, jäisit vaikkapa omaishoitajaksi vammaiselle lapselle?

Vierailija
226/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin naisena täytyy sanoa, että häpeän oman sukupuoleni edustajien puolesta. En odota, että mies huolehtii minusta, enkä arvota hänen tekemisiään sillä, paljonko rahaa hän minuun käyttää. Osaan keskustella mieheni kanssa siitä, miten asiat hoidetaan. Osallistun myös täysipainoisesti kaikkiin elämisemme kuluihin. Meillä ei ole ikinä riitoja rahasta ja rakkautta riittää. Mutta kukin taaplaa tyylillään. 

Mitä häpeämistä siinä on, jos edellyttää miehen osallistuvan lapsensa aiheuttamiin kustannuksiin? Sellainen on esimerkiksi ap:n oleminen kotona hoitamassa lasta niin, että palkkatulot ovat pienet.

Jos ap olisi yhtä ahne kuin puolisonsa, hän olisi laittanut lapsen hoitoon ja hankkiutunut hyväpalkkaiseen työhön. Mieluummin sellaiseen, jossa on on paljon reissutyötä ja verottomia päivärahoja, ulkomailtakin.

Vierailija
227/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ploo

Vierailija
228/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mieshän sanoi että hänen pyykinpesunsa ei tuo sinulle kustannuksia. Pyykkikone ja kuivuri kuluvat käytössä. Jos miehen kanssa pesette suurin piirtein saman verran pyykkiä (lasten pyykit kuuluvat molempien vastuulle ei vain äidille) niin miehen pyykkääminen käyttää puolet sinun ostamasi koneen käyttökerroista. Eli todellakin kone kestäisi tupla ajan jos miehellä olisi toinen kone jossa pesisi omat ja puolet lasten vaatteista.

Sama sohvan kanssa ellei aplla ole taipumusta ostella uutta sohvaa muuten vaan. Kyllä se miehen ja miehen lasten touhuaminen kuluttaa sitä sohvaa ihan varmasti ja aiheuttaa nopeammin sohvan hankintaa.

Mies vaikuttaa törkeän itsekkäältä. Heitän pari arvausta muista suhteen asioista olisi kiva jos ap kommentoisi

- mies ostaa sinulle/lapsille vain halpoja lahjoja jos ostaa mutta odottaa itse jotain kalliimpaa lahjaa muilta

- mies on sinua merkittävästi vanhempi (pelkää että jätät kun hän niin vanha ja yrittää ajaa sinut sellaiseen taloudelliseen tilanteeseen että sinun pakko jäädä suhteeseen)

- seksissä miehelle tärkeintä on oma tyydytys

- mies ei arvosta sinua koska kohtelee sinua huonosti

Kiitos kommentista. 

Mies ostaa ihan OK lahjoja, mutta toki varmistaa, että hänen käyttämä summa vastaa minun käyttämääni. Hän on tarkka oikeudenmukaisuudesta niin, ettei hän voisi antaa vaikka 10e lahjaa, jos minä olen käyttänyt 100e. Ehkä hän on jollain autistisuuden kirjolla, en tiedä. 

Mies on minua 3v nuorempi. 

Hän ei ole hyvä sängyssä, joten itse olen kiitollinen, jos on nopeasti ohi. En kuitenkaan usko, että tämä johtuu siitä, että hän välittäisi vain omasta tyydytyksestään, vaan hän on vain huono siinä hommassa samoin kuin joku on huono koripallossa tai luistelussa. Tavatessamme hän oli neitsyt ja itselläni oli ollut pitkiä suhteita, joissa oli paljon seksiä. Olen yrittänyt opettaa miestä, mutta hän ei oikein kuuntele minua. 

Mies kohtelee minua muutoin hyvin, mutta on hyvin tarkka raha-asioista. Omassa lapsuudessa isäni tuhlasi rahansa uhkapeleihin, joten olen kiitollinen siitä, että mieheni on kuitenkin järkevä rahankäyttönsä kanssa niin, ettei elämisen kaikki kustannukset kaadu minulle, kun toisella ei ole rahaa (kuten kävi äidilleni). Mieluummin maksan 50-59 kuin 100%. 

Ap

Ap

Vierailija
229/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Meillä on yhteinen taloustili, mistä maksetaan puoliksi kaikki elämisen kulut, ja lopuilla omilla rahoillaan kumpikin voi tehdä mitä haluaa. Usei

On meilläkin ollut tilanteita, joissa toinen tienannut selvästi vähemmän. Silloin kulut jaettu tulojen suhteessa. No problem.

Vierailija
230/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini (nainen) antaa miehensä muuten käyttää autoaan, mutta laskuttaa niistä kilometreistä kun miehen lapsi on kyydissä myös.

Modernin maailman versio pahasta äitipuolesta.

Vierailija
231/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus tuota ap:ta.

Vierailija
232/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus tuota ap:ta.

Viittasin tällä siis tuohon viestiin, jossa sanoo että mies ostaa ok lahjoja ja on huono seksissä.

Vierailija
233/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton kustannusten jako teillä. Ainoa reiku voisi olla kustannusten jako tulojen suhteessa.

Siihen 10km työmatkaan  kolmesti (60km) menee polttoainetta perusautolla ehkä  4 litraa (jos kulutus on 7l/100km), joten tosi kova hinta on tuo 30e. Polttoaineen hinta n. 2e/l joten 4 litraa maksaa 8e.

Vierailija
234/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, jos jatkatte keskustelua miehesi kanssa aiheesta, niin kerro hänelle, että suurimman osan mielestä reilu kulujen jako menee niin, että kulut jaetaan tulojen mukaisesti. Ja näin myös toimitaan suurimmassa osassa perheitä.

Eli tulonne lasketaan yhteen, esm. jos miehesi tienaa 85% talouden tuloista, niin hän maksaa saman prosentin verran myös talouden kuluista. Jos sinä hoidat enemmän lasten kuluista - vaatteista, vaipoista ym. eikä niitä ole laskettu yhteisiin kuluihin, niin hänen osuutensa tulisi olla suurempi. Tämä on reilua. Meillä minä maksan 90% talouden kuluista, koska minun tuloni muodostavat 90% yhteenlasketuista tuloistamme.

Joku tuolla totesi että hän harjoittaa taloudellista väkivaltaa sinua kohtaan, ja hän on ihan oikeassa. Tutustu sivustoon taloudellinenvakivalta.fi niin silmäsi saattavat avautua tilanteellenne. Huomioi tässä se, että hän tuomitsee sinut äärimmäiseen köyhyyteen kohtelemalla sinua kuin kämppistä, ei kuin puolisoa ja oman lapsen äitiä tulee kohdella. Hän käyttää sinua hyväkseen törkeällä tavalla.

terveisin N50+

Vierailija
235/281 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, jos jatkatte keskustelua miehesi kanssa aiheesta, niin kerro hänelle, että suurimman osan mielestä reilu kulujen jako menee niin, että kulut jaetaan tulojen mukaisesti. Ja näin myös toimitaan suurimmassa osassa perheitä.

Eli tulonne lasketaan yhteen, esm. jos miehesi tienaa 85% talouden tuloista, niin hän maksaa saman prosentin verran myös talouden kuluista. Jos sinä hoidat enemmän lasten kuluista - vaatteista, vaipoista ym. eikä niitä ole laskettu yhteisiin kuluihin, niin hänen osuutensa tulisi olla suurempi. Tämä on reilua. Meillä minä maksan 90% talouden kuluista, koska minun tuloni muodostavat 90% yhteenlasketuista tuloistamme.

Joku tuolla totesi että hän harjoittaa taloudellista väkivaltaa sinua kohtaan, ja hän on ihan oikeassa. Tutustu sivustoon taloudellinenvakivalta.fi niin silmäsi saattavat avautua tilanteellenne. Huomioi tässä se, että hän tuomitsee sinut äärimmäiseen köyhyyteen kohtelemalla sinua kuin kämppistä,

Kiitos asiallisesta viestistä. Kävin lukaisemassa taloudellisesta väkivallasta. En tunnistanut omaa tilannettani siitä. Myönnän, että mieheni on pakonomaisen tarkka menoistaan ja siitä, että kaikki jaetaan tasan. Hän ei näe rahallista arvoa siinä, että olen synnyttänyt meidän lapset, ollut äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla. Raskauksista koitui kuluja, kuten poliklinikkamaksut ja osastohoito, jotka kuuluivat minun maksettavaksi. Perhevapaista koituu taas tulonmenetys, joka on tässä kohdin n. 100000e (2 lasta) ja ajattelin olla kotona vielä vajaan vuoden.

Kolikolla on kääntöpuolensa. Kun olen työelämässä, tienaan hyvin (min n. 7000e/kk) ja pystyn helposti kasvattamaan tuloja pienellä lisätyöllä. Mies tienaa 4500e/kk. Hänen logiikallaan tienaamani rahat ovat minun ja maksamme edelleen 50-50, eikä hän muuta edes halua. Eli pitkässä juoksussa hänen tiukka ajattelutapansa hyödyttää minuakin. Hän ei siis kärky minun rahojani, vaan on fiksoitunut tähän tasajakoon, vaikka en moneen vuoteen saisi palkkaa. (Hän ei itse halua jäädä kotiin lasten kanssa, muttei halua laittaa nuorimmaista vielä päiväkotiinkaan).

Itse en ole niin tarkka siitä, että kulut jakautuvat tasan, kun olen työelämässä. Maksan matkoja, hotelleja, lasten harrastuksia, teatterikäyntejä -kaikkea sellaista kivaa ekstraa, josta minäkin nautin.

On ollut hyvin avartavaa lukea kommentteja. En yleensä lue tätä palstaa saati kirjoita tänne mitään. Halusin nopean reflektiopinnan mietteilleni, kun ärsytti. Kiitos asiallisille kommentoijille. Harmillisesti kansan syvät rivit ovat mitä ovat, joten laadukas keskustelu jäi vähäiseksi (toki tiedän nyt, ettei vauva.fi ole oikea paikka sellaiselle keskustelulle). 

Ap

Vierailija
236/281 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä sitten tajuat pyytää häneltä maksun seksistä 

Vierailija
237/281 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo olisi totta niin ehdottaisin eroa moisesta ukosta, mutta kun olet mitä ilmeisemmin TROLLI niin sanon vaan, että HANKI ELÄMÄ ÄLÄKÄ KIUSAA TÄÄLLÄ MUITA!

Vierailija
238/281 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Jos mies laskee kaikki kulut noin tarkasti, niin mahtaa teillä olla melkoinen kirjanpitohässäkkä. Entä jos ppyydät häntä tuomaan kauppareissulta sinulle tamponeja ja deodoranttia? Periikö hän niistäkin maksun?

Vierailija
239/281 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis naisille on tärkeää päästä tuntemaan että ovat täysin itsenäisiä eivätkä elä miehen tuella. Se on jokin ylpeysjuttu. Mutta samalla he haluavat elää miehen tuella. Usein homma toimii niin että näennäisesti muka kulut puoliksi, ja sitten sopivasti ummistetaan silmät ja annetaan miehen maksaa. Kyllä sen jotenkin saa aina järkeiltyä pienellä aivojumpalla niin ettei illusio rikkoudu.

Mies istuu ihan tyytyväisenä vaimon maksamalla sohvalla eikä taatusti kysy joka kerta lupaa, saako hän siinä istua.

Toisaalta sohva ei tarvitse polttoainetta. Me tankataan miehen kanssa kumpikin autoa, joten ei oteta maksuakaan toisilta.

Vierailija
240/281 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse enemmän ansaitsevana, bruttopalkka yli kaksinkertainen verrattuna puolisoon, en ole kokenut jotain prosentteihin perustuvaa yhteisten kulujen jakamista luontevaksi. Meidän jo nykyään enää vain kahden hengen taloudessamme vastaan pääosin taloutemme toistuvista menoista siten, että siirrän joka kuukausi tietyn määrän rahaa omalta tililtäni yhteiselle taloustilille, jolta mm. asuntolaina ja vastike menevät maksuun. 

Yhdessä kun olemme tämän elämämme rakentaneet, niin koen ainakin itse oikeudenmukaiseksi tämän järjestelyn, jossa meille molemmille jää kuukausittain suunnilleen sama määrä nettona omille tileille joko säästöön tai hankintoja varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän