Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
481/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ihan oikeasti ymmärrä köyhien tekemiä valintoja. Miksei voi nähdä vähän vaivaa opiskelun suhteen ja päästä pois köyhyydestä?

Masennus, paniikkihäiriö, kiusaamistraumat, voimavarojen puute esimerkiksi. 

Jos on pieniä lapsia tai yrittää käydä paskapalkalla töissä, niin vähän vaikeampaa myös. 

Vierailija
482/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ihan oikeasti ymmärrä köyhien tekemiä valintoja. Miksei voi nähdä vähän vaivaa opiskelun suhteen ja päästä pois köyhyydestä?

Itse en ole köyhä vaan parempaa keskituloa ansaitseva. Koulut jäi käymättä koska olin AINA huono koulussa ja kotoa en apua kotiläksyihin saanut edes ala-asteella.

Aikuisiällä olen miettinyt että saattoipa huonoon koulumenestykseen vaikuttaa myös se että muutimme monta kertaa kun olin koululainen. Oli vaikeaa sopeutua uuteen kotiin ja kouluun sekä opettajiin. Piti myös yrittää löytää kavereita tai edes yksi. Olin aina jotenkin ulkopuolinen ja arka, kaikki energia tuntui kuluvan sopeutumiseen eikä oppimiseen. Minua myös kiusattiin melko paljon tai sitten vaan jätettiin yksin. 

Se että lapsen/nuoren koulunkäynti sujuu, on monen eri asian summa eikä osaansa voi valita. 

Tuo selittää sen miksi et menestynyt ala-asteella, mutta olet nyt aikuinen ja olisit voinut opiskella vaikka miten paljon. Aikuislukio on olemassa ja siitä voi ponnistaa vaikka yliopistoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ns tavallinen 100ke/v tienaava lapsiperhe. Sairaanhoitaja ja insinööri.

Eniten ärsyttää se, että meidän kurittamiselle ei tunnu olevan mitään rajaa. Meidän rahat riittävät loputtomiin, eikä pussissa pohjaa ole ollenkaan, ajatellaan. Aina on kuulema varaa.

Köyhemmille ei puolestaan mikään riitä, koskaan ei ole tarpeeksi, eikä heiltä saisi edellyttää evän liikauttamistakaan rahan saamiseksi.

Ei teitä kuriteta, elätte vain teille liian korkeaa elintasoa.Eikö insii ja sh löytäisi töitä muualta missä asiat paremmin

Vierailija
484/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen huonotuloisia, joiden vaikeuksia ymmärrän hyvin. Esimerkiksi perhe, joka ylittää virallisesti toimeentulominimin, mutta perheessä useammalla perheenjäsenellä sairauksia, joista osalla hankalia. (Olivat terveitä vielä kun lapset hankittiin, joten ei tarvitse tulla viisastelemaan.) Julkisella eivät saa kaikkeen tutkimuksia ja hoitoa, joten pakko osa yksityiseltä omalla rahalla. Samoin osa lääkärin määräämistä lääkkeistä yms. ei ole kela-korvattavia. Ja ne sairaudet siis estävät toisen vanhemman työssäkäynnin, joten vaikea korjata tulotasoaan.

Ovat siis hankalassa ja erittäin raskaassa tilanteessa. Ja turha myöskään tulla pätemään, että pitäisi tyytyä julkiseen: Yksi perheenjäsen olisi todennäköisesti vammautunut tai kuollut ilman, että olisivat hakeneet hoitoa muualta.

Öö, tulit sitten kertomaan ääripään esimerkin.. Ja miten tämäkään perhe ei ollut varautunut säästämällä etukäteen? Eihän yhteiskunnan tai muiden veronmaksajien kuulu heitä elättää. Itse on loppukädessä vastuussa itsestään ja alaikäisistä lapsistaan. Hullua ajatella muuta. Eläminen maksaa. En mä ainakaan oleta muiden kustantavan mun elämistä. Ihan itse teen töitä sen eteen.

Vierailija
485/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ns tavallinen 100ke/v tienaava lapsiperhe. Sairaanhoitaja ja insinööri.

Eniten ärsyttää se, että meidän kurittamiselle ei tunnu olevan mitään rajaa. Meidän rahat riittävät loputtomiin, eikä pussissa pohjaa ole ollenkaan, ajatellaan. Aina on kuulema varaa.

Köyhemmille ei puolestaan mikään riitä, koskaan ei ole tarpeeksi, eikä heiltä saisi edellyttää evän liikauttamistakaan rahan saamiseksi.

Ei teitä kuriteta, elätte vain teille liian korkeaa elintasoa.Eikö insii ja sh löytäisi töitä muualta missä asiat paremmin

Olet ymmärtänyt väärin. Kelarotat yrittävät elää liian korkeaa elintasoa. Keskiluokkaisuus kuuluu nille jotka maksavat menonsa itse.

Vierailija
486/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla? 

Eikö siivoojan töitä saa tai kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi? En kyllä usko tuota. Itsekin sain noita töitä jo opiskeluaikaan ilman tutkintoa tai työkokemusta. Ja sinulla on ainakin yksi lapsi. Miksi et varautunut lapsen tuloon ja elätykseen vaan kitiset nyt ettei ilmaiset tuet riitä elämiseen? Olisiko kannattanut säästää ennen perheen perustamista? Lyhytnäköistä. Ja nyt ruikutat, kun et kykene perhettäsi elättämään. Omat valinnat vaikuttaa.

Vierailija
487/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Kelarotat yrittävät elää liian korkeaa elintasoa. Keskiluokkaisuus kuuluu nille jotka maksavat menonsa itse.

Minusta katto pään päällä, ruoka ei ole mikään korkea elintaso. Se on ihmisen perusoikeus. 

Vierailija
488/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa?  Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta. 

Autoon ei olis ikinä varaa, omistusasunnossa asun kun ennen tienasin enemmän. 

Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä. 

Sulla on myös puoliso joten luonnollisesti teillä on kahden tulot.

Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä. 

Katkeruus ja kateellisuus ei ainakaan auta sinua. Monet elämänvalinnat vaikuttavat myös myöhempään tulotasoon. Ei kannata ärsyyntyä toisille siitä, että menestyvät sinua paremmin tai ovat osanneet hoitaa talouttaan paremmin. Suomessa kaikilla on mahdollisuus opiskella ja vaikuttaa omaan tulevaisuutensa paremmin kuin monessa muussa valtiossa.

Vierailija
489/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä viisaita ja toisen asemaan samaistumaan kykeneviä hyvätuloisia myös olemassa. Vaikka  itsellä ei olisi kokemuksia köyhyydestä.

Vierailija
490/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan korotukset ovat 24- 52€kk!! El ei ihan hirveästi auta tai tasaa puuttuvaa aikuista. Elatusmaksu miehen bruttotuloista n,5000€ n. 300€, joka pois muista tuista. Jos olisi oma koti, onnistuisi elämä köyhänä paremmin.

Vuokra vie 80% tuloista Helsingissä. Sitä ette moni ymmärrä. Ei ole rahaa ruokaan, tai muuhun jos elämiseen jää

400-500€ kk, 3 henkilölle. 1 aikuisten bussilppi 70€, 2 lasten bussilippua yht. 70€. Helsingissä. Tässä jo suuri menoerä.

3 x puhelinliittymä 90€ ja netti 30€. Lisäksi vakuutukset jne.  Näistä jää ruokaan ja muuhun n, 400-500€kk kolmelle.

Lapset syövät PALJON, eli rahaa kuluu. MITÄ ette ymmärrä??

Miksi asut Helsingissä? Suomessa onnpaljon edullisempia paikkakuntia asua, joten en käsitä, miksi et muuta. Tippuisi asumiskustannukset. Eli mitä sä valitat?

Vierailija
491/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku Helsingin vuokrat... koska olet pitkäaikaistyötön, voit hyvin muuttaa Kainuuseen jossa pärjää kortistolaisetkin ihan eri tavalla. Sama kaikki korkeakoulutetut taidemaisterit ym elämäntapatyöttömät. Tai sit kimppakämppä toisen köyhän kanssa. 

Juu Kainuussahan on kymmeniä tuhansia kämppiä tyhjillään odottamassa pk-seudun köyhiä.

No odottaessaan voi vaikka yöpyä hotellissa. Ja syödä leivoksia.

Ja varmaan tuhansittain avoimia työpaikkoja odottamassa pk-seudun työtä etsiviä työttömiä. 

Tajutkaa nyt, että vaikka siellä maalla olisi halvempaa asua, työllistyminen on varmasti vielä vaikeampaa kuin kaupungeissa.

Vierailija
492/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydäpä joltain köyhältä laskelma tuloista ja menoista. Ei tule onnistumaan.

Vierailija
493/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan joutunut elämään köyhän tuloilla, ei voi ymmärtää mitä se on. Kokeile joskus itse.

Mä elin koko lapsuuteni köyhyydessä. Päätin silloin, etten halua samaa tulevaisuudessa ja varsinkaan, jos saan omia lapsia. Halusin tarjota lapsille parempaa ja etteivät he joudu näkemään nälkää ja jäämään ulkopuolelle asioista, koska vanhemmilla ei ole rahaa. Opiskelin ja säästin. Olemme puolisoni kanssa ihan hyvissä töissä kumpikin, olemme ylempää keskiluokkaa ehkä, emme kuitenkaan rikkaita. Bruttotulot n. 170 000 €/v. Itse voi tehdä asioita sen eteen, ettei köyhyys periydy. Toki sinänsä onneakin on hyvä olla mukana, ettei vaikka sairastu pitkäaikaisesti. Mutta yleisesti halusin tuoda oman esimerkin tähän, että olen kokenut köyhyyttä elämäni ekat 20 vuotta, mutta tein töitä sen eteen, että sain vaikutettua omaan tulotasooni ja sitä myötä elämäntasooni. Minun on myös vaikea ymmärtää elämäntapatyöttömiä. Osa köyhistä ei voi tilanteelleen mitään, ja heitä kuuluukin auttaa.

Vierailija
494/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy yksinhuoltajaksi niin elämä opettaa.

Eihän tuohon sun kuvioon tarvita kuin ero, työttömyys, sairastuminen tai vammautuminen niin olet helvetillisessä pulassa. Älä kuvittele että olet immuuni näille.

Vierailija
495/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydäpä joltain köyhältä laskelma tuloista ja menoista. Ei tule onnistumaan.

Toivottavasti ei tulekaan onnistumaan. Palstan kiusanhenget saisivat päätäräjäyttäviä orgasmeja, kun pääsisivät rääpimään jonkun köyhän toimeentuloa. Eivät he sitä auttaakseen tekisi, vaan silkasta uteliaisuudesta ja ilkeydestä.

Kiusanhengille saa riittää se, että he ihan itse kuvittelevat, mitä toiset käyttävät elämiseensä. Suurin piirtein samanlainen rähinä siitä syntyy.

Vierailija
496/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuohon sun kuvioon tarvita kuin ero, työttömyys, sairastuminen tai vammautuminen niin olet helvetillisessä pulassa. Älä kuvittele että olet immuuni näille.

Joo yhteiskunta auttaa näissä tilanteissa, mutta ei sen kuulu elättää sinua. Käytät omia säästöjä myös, eihän kukaan oleta yhteiskunnan elättävän 100% ja loppuelämän ajan. Vain pahimman yli. Sen takia jokaisen tulisi säästää pahanpäivän varalle ennakkoon. Ei kukaan loisia elätä loputtomiin. Ihmisen pitää kyetä olemaan hyödyllinen myös yhteiskunnalle.

Vierailija
497/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo yhteiskunta auttaa näissä tilanteissa, mutta ei sen kuulu elättää sinua. Käytät omia säästöjä myös, eihän kukaan oleta yhteiskunnan elättävän 100% ja loppuelämän ajan. Vain pahimman yli. Sen takia jokaisen tulisi säästää pahanpäivän varalle ennakkoon. Ei kukaan loisia elätä loputtomiin. Ihmisen pitää kyetä olemaan hyödyllinen myös yhteiskunnalle.

Minä käytin säästöni ja elin tulottomana yli kaksi vuotta. Kaikki omaisuus ja säästöt menivät, ja siinä piinassa minusta tuli myös työkyvytön. Nyt olen ollut toimeentulotuen varassa muutaman vuoden, ja monta vuotta vielä menee eläkeikään, jolloin on odottamassa lisää toimeentulotuen hakemista.

Suunnittelepa minulle tähän tulevaisuus ilman tukien tarvetta, kun kerran osaat.

Vierailija
498/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä paljastan, että mieheni osuus on suuri. Hän tienaa noin 100k ja minä 40k. Varallisuus jakautuu sitten hieman toisinpäin. 

t. Ap

Jos joutuisit pärjäämään omillasi noilla tuloilla, et kyselisi vauvapalstalla tyhmiä. Pidä paikat liukkaina ja toivottavasti avioehto on voimassa.

Toivottavasti sä et lisäänny tuollaisilla kommenteilla. Köyhien ei kannattaisi hankkia lapsia ollenkaan, vastuutonta. Mut ai niin, kun wt on pakko pupuilla mut kun ei oo varaa niihin k ort suihin. 

Vierailija
499/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työkyvytön, niin eikö olisi aika hakea työkyvyttömyyseläkettä? 

Vierailija
500/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea ymmärtää köyhiä. Bruttotulot viime vuonna n. 270 000. Suuri osa menee tietysti veroihin, mistä emme valita, koska hyödymme hyvinvointiyhteiskunnan palveluista itsekin. Muistan hyvin, miten vaikeaa oli lamavuosina opiskellessa löytää mitään kesätöitä. Silloin ei matkusteltu, ruoka oli mahdollisimman halpaa ja yksinkertaista. Pienikin vastoinkäyminen (esim. hella meni rikki ja piti ostaa uusi) tuntui pitkään. Lahjoitan säännöllisesti eri avustuskohteisiin. Emme asu leveästi eikä meillä ole tarvetta elvistellä rahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi