Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Itse en ihan oikeasti ymmärrä köyhien tekemiä valintoja. Miksei voi nähdä vähän vaivaa opiskelun suhteen ja päästä pois köyhyydestä?
Se mitä rikkaat ei ymmärrä, on miten kalliiksi köyhänä oleminen ja kädestä suuhun eläminen käy. Kun rahaa on, on helpompi suunnitella asioita etukäteen. Esimerkiksi laskujen eräpäivien siirtely maksaa rahaa, samoin sellaiset pienet asiat että joutuu ostamaan pienen paketin jotain tuotetta isomman sijaan. Tai että ei korjauta autoa tai terveysongelmaa ajoissa, kun ei ollut rahaa silloin kun olisi pitänyt. Tai se, että lykkää uusien tuotteiden ostoa kunnes on välttämätön pakko, eikä ole rahaa juuri silloin kun olisi tarjouksessa tai voisi ostaa bulkissa. Köyhiä syytetään suunnittelun puutteesta, vaikka se suunnittelun puutteen juurisyy on juuri se rahan vähyys.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ihan oikeasti ymmärrä köyhien tekemiä valintoja. Miksei voi nähdä vähän vaivaa opiskelun suhteen ja päästä pois köyhyydestä?
Ensinnäkään se opiskelu ei nykyään mitenkään takaa, että pääsisi pois köyhyydestä. Toisekseen köyhänä opiskelu ei ole mitään helppoa, varsinkin jos on jo lapsia ja vaikka jotain terveys- tai mielenterveysongelmia. Kolmanneksi läheskään kaikilla ei älykkyys riitä yli keskitason. Silloinkin jos se älykkyys on about keskimääräinen niin älykkyyden kaveriksi tarvisi ahkeruutta ja tasapainoista hyvinvointia, että pystyisi opiskelemaan ja työskentelemään kunnolla. Elämässä normaalisti menestyminen vaatii jo tietynlaisen pohjan ja eväät.
Kuulumme samaan, ehkä ylempään keskiluokkaan.
Vuositulot yhteensä noin 130 te. Velaton OK-talo, pari autoa ja arvopapereita muutama kymmenen tuhatta (ei siis paljoa).
Vaikea on ymmärtää elämäntapatyötön -sukulaisia, jotka valittaa koko ajan. Eivät kouluttaudu tai etsi parempia töitä kuin missä ovat.
Ette ole hyvä tuloisia. Noin keskituloisia olette.
Vierailija kirjoitti:
Tulot taitaa olla aika samat kuin ap:lla (ja huom bruttona, nettonahan se on vähän päälle puolet tuosta, koska verot) ja ymmärrän hyvin.
Mitä en ymmärrä on tämä verojen määrä jota maksan, mutta silti tämä homma sakkaa. En kuitenkaan ajattele, että minä olisin tässä joku vähävaraisten yläpuolella oleva. Verorahoillahan minut on kasvatettu, koulutettu ja työpaikkani menestyy kaltaisteni ansiosta, eli olen ollut ja olenkin samalla tavalla saamapuolellakin.
Minusta tätä maata on ruvettu liikaa pyörittämään konsulttien mallilla, jossa maksetaan liikaa vääristä höttöisistä asioista ja annetaan markkinatalouden möyhiä siellä, minne se ei sovi. Tämä onnistuu usein sellaisella kokoomushöpinällä, joka saa legitimiteettinsä amerikkalaisesta mahatunteesta, että varakkaat olisivat älykkäitä ja vaikka mitä joku tutkimus sanoisi hoivan ja luonnollisten monopolien yksityistämisen vaaroista, niin uskotaan k
Erinomainen kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Ette ole hyvä tuloisia. Noin keskituloisia olette.
Hyvä tuloinen on +100 te/v
Keski tuloinen 40-100 te/v
Minun mielestäni
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kahden aikuisen talous, yhteensä tulot luokkaa 110 000 e/v, eli ihan hyvin pärjätään. On kuitenkin muisti kunnossa esim. omista opiskeluajoista ja firman konkurssin jälkeisestä ulosotosta sekä sen verran erilaisia ihmisiä lähipiirissä, että tajuan hyvinkin helposti, ettei kaikilla ole tilanne sama. Esim. toinen aikuinen työkyvyttömyyseläkkeellä romuttaa talouden loppuiäksi. Suomessa elinkustanukset on niin valtavat, että ihmisarvoiseen elämään tarvitaan huomattavasti tuloja, eikä nimelliset tuet hengenpitimiksi mahdollista mitään ylimääräistä. Ei tulisi ikinä mieleenkään omilla vuosituloilla ihmetellä, miten muut ei tule toimeen paljon pienemmällä. Niin pahasti ei oma toimeentulo ainakaan vielä ole vieroittanut tosimaailmasta. Joka joulu lahjoitan joulupuuhun ja Pelastakaa Lapset ry:lle. Vaikka pohjimmiltaan olisikin kyse vanhempien elämänhallinnan ongelmista, joiden vuoksi lapset ei saa lahjoja, niin ei se lasten vika ole. Olen antanut
Niin minäkin "annan vähästäni", raskas vuorotyö teollisuuden palveluksessa, asuntolaina ja mukulat - veroprosentti 23 . Eipä tästä jää enempää lahjoitettavaksi kaiken maailman pummeille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole köyhä vaan parempaa keskituloa ansaitseva. Koulut jäi käymättä koska olin AINA huono koulussa ja kotoa en apua kotiläksyihin saanut edes ala-asteella.
Aikuisiällä olen miettinyt että saattoipa huonoon koulumenestykseen vaikuttaa myös se että muutimme monta kertaa kun olin koululainen. Oli vaikeaa sopeutua uuteen kotiin ja kouluun sekä opettajiin. Piti myös yrittää löytää kavereita tai edes yksi. Olin aina jotenkin ulkopuolinen ja arka, kaikki energia tuntui kuluvan sopeutumiseen eikä oppimiseen. Minua myös kiusattiin melko paljon tai sitten vaan jätettiin yksin.
Se että lapsen/nuoren koulunkäynti sujuu, on monen eri asian summa eikä osaansa voi valita.
Olen hyvätuloinen sinkku nainen. Elän hyvin omilla ansioillani, mutta voin todellakin ymmärtää heitä joilla rahahuolet on jokapäiväisenä vieraana.
Olen todella raivoissani Suomen tilanteesta. En asu siellä itse, mutta olen ihminen joka tuntee ja jolla on sekä empatiaa että sympatiaa. En käsitä miten on voitu antaa asioitten mennä tuohon pisteeseen? Sillä ihmiset itse omilla päätöksillään on tuon aikaan saaneet.
Olen asunut vuosikymmenet ulkomailla enkä voisi ikipäivänä ajatella palata Suomeen. Kaikki on tallattu ja pilattu, se maa ei koskaan enää nouse. On ollut tapana käydä kerran vuodessa mutta nyt harkitsen tulenko tänä kesänä, niin paljon kiukuttaa etten tiedä pystynkö tulemaan. Ehkä matkustan jonnekin muualle. Ruotsi on harkinnassa sekä Norja. Molemmat tuttuja ja molemmista tykkään. Mieli tekisi kuitenkin jonnekin pohjoisempaan.
Tiedän, että saan tuhat alapeukkua ja haukut päälle. Mutta eräs tuttavani on kieltäytynyt oman kertomansa mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana neljästä työpaikasta, joita hänelle tarjottiin. Hänellä on erittäin varakas aviomies. Välillä hän on ollut karenssissa kolme kuukautta, koska sanoi itsensä irti työpaikasta, jossa ei kuulemma viihtynyt. Ammatti on työvoimapula-alalla, joten siksi työtarjouksia kyllä riittää. Miksi ihmeessä muiden pitäisi maksaa hänelle ikinä senttiäkään? En ymmärrä. Jos hän olisi kotona miehensä eikä veronmaksajien rahoilla, tilanne olisi tietysti vain miehensä asia.
Ei tätä tarvi ollenkaan ihmetellä. Voit itse kokeilla. Kuvitellaan, että saat palkkaa 2200€ brutto ja asut nykyisessä aunnossasi. Olet lapsiesi yksinhuoltaja. Nyt lasket Kelan sivuilta mihin tukiin olet oikeutettu. Käteen jää tämä oletettu nettopalkka ja tuet. Voit varata nämä rahat tilillesi joka kuun alussa. Kuun lopussa kerrot sitten meille muille kuinka meni. :-).
P.s. Fuskaaminen / vanhemmilta vippaaminen kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Niitä oikeasti köyhiä löytyy vaikkapa jostain Sudanista tai Kongosta jossa ihminen elää vuoden vähemmällä rahamäärällä mitä suomalainen tukien nautiskelija saa kuukaudessa.
Mitenkähän pohjattoman tyhmä ihmisen pitää oikein ollakaan suoltaakseen tuon sonnan ulos? Se varmaan sattuu fyysisenä kipuna korvien väliin, että tuon suoltaa ulos?
Joku helevatan kehitysmaaperäreijän rahamäärä ei liity mitenkään mihinkään, koska sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä meillä asiat maksaa. Täytyy olla ihan totaalinen idioottivajakki, jos ei tuota tajua.
On olemassa köyhiä ja "köyhiä"
Osa köyhistä ovat näitä joilla ei ole minkäänlaista osaamista rahan käyttöön.
Esimerkiksi työkaverini kertoo kun tili on aina tyhjä ennen seuraavaa tiliä. On itse kertonut ostavansa lapsille merkkivaatteita, uutena. Syövät viikoittain 'ulkona' joko noutavat tai syövät paikan päällä. Uudet puhelimet löytyy. Ja kaksi autoa (suhteellisen uusia)
Eräältä sukulaiseltani on rahat on aina loppu. Ja kertoi että eläkettä tulee saamaan 1700€ (eläkeikään 3 vuotta) Ja ei tule sillä pärjäämään
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikilla terveillä on mahdollisuus rikastua... ei ole väliä millä alalla olet .kaikki on omasta halusta kiinni.. en itse ymmärrä miten joku joka on terve voi olla Suomessa köyhä?
Yksi merkittävä tekijä menestymisessä on kunnianhimo. Sitä joko on tai ei ole. Sitä ei voi opetella. Lisäksi ihmisen käytökseen vaikuttaa muutenkin geenit sekä opittu malli. On helppoa menestyä mitä enemmän on palikat kohdillaan jo syntyessä ja syntymäkodissa (varakkuus, älykkyys, kunnianhimo, sosiaaliset taidot, tekemisen meininki).
Köyhät polttavat usein tupakkaa taitaa nykyisin maksaa halvin askikin 10e
En ymmärrä ihmisiä jotka itkevät kun asumistukea leikataan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä ymmärrysvaikeutta on monilla köyhilläkin. Jostain syystä kuvitellaan että yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa köyhälle melko mukavakin elämäntaso eikä sen kustantaminen ole mistään pois ja ainahan paremmin ansaitsevalta voidaan periä enemmän veroja jos valtion talous tiukalle menee.
Ihan liian moni yhteiskunnan tukien varassa elävä kuvittelee olevansa oikeutettu esim netflixeihin, wolttiruokiin, tekokynsiin, ulkomaanmatkoihin, baareissa istuskeluun jne sitten kokoomus ja persut on ihan pzkoja kun aikovat leikata tukia niin ettei tällaisiin enää olekaan varaa.
Toki on myös sellaisia tukien varassa eläviä joiden elämään nuo ei ole kuuluneetkaan koskaan ja jotka kitkuttaa jo nyt hyvin pienellä rahalla, mutta aivan liian paljon on näitä vinkujia joille ei maistu duunarityöt, koska pzka palkka ja saman rahan saa/on saanut yhteiskunnalta tekemättä mitään.
Ennemmin
Jos kerta somput ym pakoloiset saa, tasapuolisuuden nimissä on vain kohtuullista, että kantiksetkin saa.
Tosin en vielä koskaan ole kuullut kantiksesta, jolle olisi kustannettu ajokortti ja auto, sompuille nämä maksetaan ilman muuta koko perheelle!
Ei se sossu kustanna kantiksille uusia, kalliita huonekaluja, korkeintaan sompuille yms, minun käskettiin mennä Kierrätyskeskuksesta etsimään.
Että näin!
Tulot taitaa olla aika samat kuin ap:lla (ja huom bruttona, nettonahan se on vähän päälle puolet tuosta, koska verot) ja ymmärrän hyvin.
Mitä en ymmärrä on tämä verojen määrä jota maksan, mutta silti tämä homma sakkaa. En kuitenkaan ajattele, että minä olisin tässä joku vähävaraisten yläpuolella oleva. Verorahoillahan minut on kasvatettu, koulutettu ja työpaikkani menestyy kaltaisteni ansiosta, eli olen ollut ja olenkin samalla tavalla saamapuolellakin.
Minusta tätä maata on ruvettu liikaa pyörittämään konsulttien mallilla, jossa maksetaan liikaa vääristä höttöisistä asioista ja annetaan markkinatalouden möyhiä siellä, minne se ei sovi. Tämä onnistuu usein sellaisella kokoomushöpinällä, joka saa legitimiteettinsä amerikkalaisesta mahatunteesta, että varakkaat olisivat älykkäitä ja vaikka mitä joku tutkimus sanoisi hoivan ja luonnollisten monopolien yksityistämisen vaaroista, niin uskotaan kun se komea rikas mies joka vielä vähän pilkkaa punavihreitä, sanoo että ei huolta.
Me ollaan kaikki tämän uhreja, ne tukia saavat ja veroja ihan liikaa maksavat. Samalla puolella.