Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
321/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille kyllä tulee palkkaan indeksikorotus ja muut korotukset.

Työttömiltä otetaan edellinen korotus pois jäädyttämällä indeksi joka tuli yli 10 vuoden korottoman ajan jälkeen.

Aina voi mennä töihin ja lopettaa loisimisen. Suomessa rahaa jaetaan liikaa vaatimatta mitään vastikkeeksi tältä tukipummieliitiltä 

Jos työttömiä on esim. 300 000 ja työpaikkoja 100 000, niin minkälaisiin töihin ohjaat jäljelle jäävät 200 000?

Osa noista on pelkkiä provoilijoita. Totta kai jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että työpaikkoja ei vai ole.

Orpo ja Purra ilmeisesti myös pelkkiä provoilijoita? Vai liekö sittenkin niitä järjettömiä.

Vierailija
322/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2/2

No jos te siellä mielestänne pärjäätte, hyvä. 

Etenkin jos vielä minua reppanaa täydellisempinä ihmisinä "pärjäätte" alituisessa kivussa ja nukkumattomuudessa, jota julkinen systeemi ei hoida eikä aio hoitaa juhlapuheista huolimatta. Vailla turvallisuudentunnetta, välittäviä asiallisia sotelaisia.

Vailla kunnollisia silmälaseja joilla nähdä kulkea ja astua sen mitä pystyisi, tai opasteita kaupoissa tai keitä kulkee. Tai mitä papereissa päätöksissä on, niissä joita ei saa Omapostiin.

Hampaat hajoavat suusta kuin mitkä. Rintaliivejä ei ole ollut enää 5v. Ei saa alusvaatteita, ei edes lämmintä villabaskeria ole päässä, ei mitään ehyttä, pöhö- jalkaan tarpeeksi leveää toppahousua. Naapurit kauhistelleet olojani vuosia joka suhteessa. Ne ei vaan tajua, kun itselle ei ole sattunut. Ne luulevat, raukat, jotta pahoinvointikeskus ja sote kyllä hoitaa.

Varakäsineet 6€ Cittarin tarjoukses

Uskovaisilla reppanoilla on aina se pakokeino kun tekevät laittomuuksia että illalla kun pistää kädet ristiin ja pyytää Jumalalta syntejään anteeksi, välttyy siltä ahdistavalta anteeksipyynnöltä ihmiselle jota kohtaan on toiminut lainvastaisesti. Pelkureita jotka piiloutuu Jumalan selän taakse. Siksi voivat toimia ihan miten hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyväosainen ollut aina niin vaikeaa varmasti asettautua köyhän asemaan. Samoin toisinpäin. 

Vierailija
324/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua vaan kaikille 

Vierailija
325/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot samaa luokkaa kuin AP:llä, mutta ei tuota ongelmia ymmärtää miksi matalapalkka-alat ajaa ahdinkoon.

- asuminen on kallistunut merkittävästi. Ihan ne halvimpienkin asuntojen vuokrat on ihan jäätäviä pk-seudulla.

- asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia.

Työn pitäisi elättää, mutta nyt valtio joutuu käytännössä kompensoimaan minimipalkkaa maksavien yritysten lusmuilut ja nämä yritykset keräävät voitot omaan taskuunsa. 40% asumistukea saavista köy töissä https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009511155.html

Vierailija
326/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain ajattelen samoin. Etenkin jos kyse siitä, että ei vaan viitsitä lähteä töihin, koska etuudet ovat ja niitä helppo käyttää. Eri asia, jos asiat johtuvat esim. sairastumisesta. Tuolloin ei ole ns. oma valinta. 

Missä pullossa olet elänyt? Vuoden 1991 jälkeen kaikille ei enää ole riittänyt töitä. Siinä 1980-luvun Suomessa jota kokoomus halveksii riitti kaikille töitä ja silti oli tuet paremmalla tasolla. Tuloerotkin olivat pienemmät.

Mielestäni ysärin lamasta ei ikinä toivuttu. Toinen asia on että joistain pöllöistä duuneista maksetaan aivan överiä palkkaa ja joistain todella tarpeellisista vain minimi.

Vierailija
327/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea ymmärtää koska en ole tyhmä.

Vierailija
328/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun nyt suoraan suomi on menossa juuri siksi alamäkeä, että hyvätuloisilla, etenkiin valtion leivissä olevilla on ymmärryksessä vikaa. Ennen aikaan ei olisi tullut kyseeseenkään palkata ymmärrykseltään vajaita suurella palkalla nille oli muita töitä ja sen aikaiset korruptio virat ymmärrykseltä vajaille sukulaisille oli jotain supperin tehtäviä, toki olihan niitä korkeampiakin hommia mutta niissä ei työskennellyt vajaa älyiset..  

Vierailija
329/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla on muutenkin YMMÄRRYKSEN PUUTE.

Kun rahalla saa kaiken.

Kun köyhä ei saa mitään.  Kun puuttuu se raha 

Vierailija
330/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

326 kirjoitti: asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen "omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia."

Tässä näkee että varakkailla ei ole mitään tajua vähävaraisiudesta. EI VÄHÄVARAINEN PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Mistä se säästää Tolvanen, kun kaikki rahat menee päivittäisarkeen ja jos joskus jää sukanvarteen jotain niin niillä ostetaan seuraavaksi pyykkikone kun entinen on jo 15 vuotta vanha, jopa uuden telkkarin voi joutua ostamaan osamaksulla, saati silmälasit tms kalliimmat välttämättömyystarvikkeet.

Mistä hemmetistä te luulette vähävaraisten säästävän yhtään mitään tai mihinkään. Jos pankkiin pitäisi saada omarahoitusosuutta vaikka 20 t€ ja sulla jää 50€ kk ylimääräistä niin laskepa kuinka kauan menee ennenkun omavastuu on kerätty. 

Vierailija
331/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vähävarainen halua säästää. Toi just kuvastaa asennetta "menee omaan osuuteen vuosia säästää". Niin se menee useimmilta muiltakin, harva hetken mielijohteesta saa asunnon ostettua.

Ei köyhä halua säästää, kun tuet menee. Sitten se ihmettelee että mitenkä muut asuvat kokonaan maksetuissa kämpissä, kun hän yhä tukikikkailee. No nyt käy se mikä oli ei-köyhälle jo kauan selvää, että tukia on pakko leikata, eikä asumistuen maksimointi ollutkaan fiksu ratkaisu.

Vierailija
332/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat pysyy suussa, kun niitä hoitaa. Minulla on ahtaat hammasvälit ja siksi oli aika vaikea käyttää edes hammaslankaa takimmaisiin hampaisiin ja siksi helposti luovutin myös etummaisten hampaiden lankauksen  . Tuli hammaskiveä ja tuli ientulhdusta. Kun ientulehdusta oli sitten ollut kahtena peräkkäisenä vuonna hammaslääkärin tarkastuksessa, lääkäri laittoi minut suuhygienistille, joka sitten esitteli minulle sopivamman ratkaisun hammasvälien puhdistukseen. Aloin tekemään sitä ja seuraavan vuoden hammaslääkäritarkastuksessa tilanne oli parantunut niin paljon, että tarkastusväliksi tuli kolme vuotta, suuhygienistille lääkäri laittoi tietoihini kirjauksen, että pitää käydä vuosittain (jouduin siis tässä asiassa tarkkailun alaiseksi ja hyvä niin. minun vastuullani sitten oli huolehtia siitä, että hoidan itseäni kuten käsky kävi ja että menen sinne vastaanotolle).  Että kyllä ne rikkaidenkin hampaat voi alkaa suuhun mädäntyä: ei hammaspeikko sitä katso, että muuttaako rikkaan vai köyhän hampaaseen. Itse pitää niistä hampaistaan huolehtia, niin rikkaan kuin köyhän.

En myöskään ostanut citarrista kalliita kuuden euron sormikkaita, vaan ostin tokmannilta kaksi paria sormikkaita kuudella eurolla. Selllaiset, joilla voi käyttää myös älypuhelinta. Rikkaatkin säästävät ja elävät säästeliäästi, koska ymmärtävät, että ei ole mitään taikaseinää, josta voi rahaa nostaa rajattomasti. Rikkaankin raha voi loppua.

En myöskään päässyt lääkärille, kun varailin itselleni aikaa, julkiselle. Ei auttanut, vaikka hoitsu tiesi minun olevan ehkä rikas. Mutta kun hoitsu väitti ettei oireeni vaadi lääkärin tutkimuksia, minä vetäisin esille känykästäni erinäisiä lakiin kirjattua vaatimuksia ja vilautin hoitsulle käypähoitosuositusta ja pyysin häntä nyt tässä kyysmään lääkäriltä, että sanko ajan vai en, että haluan tähän kyllä nyt läääkärin arvion vastaanottotarpeestani. Lääkäri sanoi, että potilaan täytyy saada aika. Kun sitten menin lääkärille, niin sain varmaati ihan saman hoidon kuin köyhempikin olisi saanut, koska ulkoisesti minua ei voinut tukita rikkaaksi.

sen jälkeen sitten käynti kirurgian polille, koska piti saada kirurgin arvio vaivastani ja mahdollisesta leikkaustarpeesta. Kirurgi sanoi siellä polilla minulle, että julkisella ei näitä leikata tässä vaiheessa vielä, että arvion mukaan leikkaustarpeesti tulee noin kahden vuoden sisään, mutta jos itse haluat päästä nopeammin vaivasta eroon ja jos talous sallii tai on vakuutus, niin kannattaa käydä kysymässä arviota yksityiseltäkin.

En usko, että kirurgi tiesi taloudellista tilannettani, koska olin siellä vastaanotolla sitten gollgehousuissa ja hupparissa ilman meikkiä tai edes olkalaukkua ja autonkin avaimet oli housujen taskussa.

Labrakokeissa oli sitten jotain, joka vaati hoitajalle käyntiä tk:ssa. Hän sanoi jossain vaiheessa, että vähänkö upeaa, kun näkee noin hyvinhoidetut hampaat, että hän aina kiinnittää niihin huomiota, kun oli ennen hammashoitaja, että aina ilahduttaa nähdä potilaalla hyvin hoidetut hampaat. Kerroin sitten, että iloitsen siitä itsekinm, koska vielä pari vuotta sitten kamppailin ientulehduksen kanssa, kun oli niin pahoja ongelmia putsata hammasvälit ja että tämä nykytilanne on ihan suuhygienistin ansiota, kun hän osasi miettiä minulle oikeat välineet ja varmistaa, että osaan käyttää niitä.

Kaikki tuo julkiselta enkä varmasti saanut spesiaalikohtelua, siksi että olisin rikas. Pääsin lääkäriin, koska olin ottanut selvää oikeuksistani ja osasin vaatia hoitajaa tarkistamaan oman päätöksensä oikeutuksen ja kun tein sen asiallisesti.

Vierailija
333/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille kyllä tulee palkkaan indeksikorotus ja muut korotukset.

Työttömiltä otetaan edellinen korotus pois jäädyttämällä indeksi joka tuli yli 10 vuoden korottoman ajan jälkeen.

Aina voi mennä töihin ja lopettaa loisimisen. Suomessa rahaa jaetaan liikaa vaatimatta mitään vastikkeeksi tältä tukipummieliitiltä 

Jos työttömiä on esim. 300 000 ja työpaikkoja 100 000, niin minkälaisiin töihin ohjaat jäljelle jäävät 200 000?

Osa noista on pelkkiä provoilijoita. Totta kai jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että työpaikkoja ei vai ole.

Orpo ja Purra ilmeisesti myös pelkkiä provoilijoita? Vai liekö sittenkin niitä järjettömiä.

Ovat järjettömiä. Lue historiaa. Lue valkoisista ja punaisista, lue luokkayhteiskunnasta. Kokoomus ja Venäjä ovat samanlaisia: He haluavat palauttaa asiat sellaisiksi kuin ne olivat historiassa. Eli rikkailla huoneen nurkassa kyhjöttävät palkolliset, joille viskataan homeiset leipäpalat palkkioksi. He todella aidosti vihaavat köyhiä. Lue kokoomusnuorten kannanottoja, lue perussuomalaisten (aikuisten) kannanottoja. Se on mitä he todella ajattelevat, he eivät tunne ihmisarvoa, he eivät tunne tasa-arvoa, ne eivät kuulu heidän arvoihinsa. Kokoomuksen aikuiset välillä muistuttavat nuoriaan, että kokoomuksen todellisia ajatuksia ei sovi kertoa julkisesti. Mistäpä kokoomusnuoret olisivat ajatuksensa imeneet, jos eivät vanhemmiltaan?

Samaan aikaan te-palveluissa on 7949 kokopäiväistä yli 12 kuukautta kestävää työpaikkaa tarjolla ja 264 300 työtöntä työnhakijaa. On järkyttävää syyllistää näitä ihmisiä, koska työpaikkoja ei ole. Nuo numerot ymmärtää jokainen täysjärkinen ihminen. Jotkut ihmiset ovat todellakin sokaistuneita, kuten Orpo ja Purra. He tekevät kylmää, tunteetonta, kovaa politiikkaa, joka ei perustu tosiasioihin.

Työvoimapula olisi silloin, jos Suomessa olisi 500 000 työpaikkaa avoinna ja työnhakijoita olisi 250 000. Nythän tilanne on täysin päinvastoin. On vain 7949 avointa työpaikkaa ja 264 300 työnhakijaa. Työnhakijoiden joukossa on pitkän työkokemuksen omaavia ja koulutettuja kunnon ihmisiä.

Viha on se, joka hallituksessa ja palstalla puhuu, puhdas viha, joka ei perustu tosiasioihin. Tosiasia näkyy luvuista.

Vierailija
334/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan aloitus on mutta tarvitseeko tyhmyyttään kuuluttaa koko maailmalle?

Vierailija
335/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vähävarainen halua säästää. Toi just kuvastaa asennetta "menee omaan osuuteen vuosia säästää". Niin se menee useimmilta muiltakin, harva hetken mielijohteesta saa asunnon ostettua.

Ei köyhä halua säästää, kun tuet menee. Sitten se ihmettelee että mitenkä muut asuvat kokonaan maksetuissa kämpissä, kun hän yhä tukikikkailee. No nyt käy se mikä oli ei-köyhälle jo kauan selvää, että tukia on pakko leikata, eikä asumistuen maksimointi ollutkaan fiksu ratkaisu.

Olen "rikas" ja omasta tahdostani olen elänyt nyt kolme vuotta työmarkkinatukea vastaavalla rahamäärällä + asumistuella. Toki nämä "tuet" ovat minun itseni itselleni maksamia, koska en miteenkään saisi kumpaakaan kunnalta, koska olen vauras.  Käytän myös paria lääkettä säännöllisesti, joten niihin menee rahaa, sekä joudun käyttämään ajoittain kinesioteippejä, jotka ovat kalliita. Olen tullut aivan hyvin toimeen. Uutta sohvaakin halusin kolme vuotta sitten, mutta koska päätin alkaa elää alle köyhyysrajan ja nähdä miten säästäminen vähistä varoista onnistuu, niin  jouduin säästämään sohvaan. En halunnut ottaa olmaissohvia kenenkään nurkista, koska oma epämukavuusfaktori: en tiedä mitä sillä on tehty, onko se puhdas, luteeton jne., joten elin sitten ilman sohvaa. Tein väliaikaisen sohvan varastolavoista. Siitä tulikin niin hyvä, että kaikki ovat ihmetelleet miten hyvän sohvan olen löytänyt. Nyt on rahaa säästetty sohvaankin, mutta haluan säästää lisää, koska ostan ehkä hiukan laadukkaamman sohvan, joten jatkan säästämistä, etenkin, kun tuo lavasohva nyt vain on hyvä. Tammikuun 2. päivä teen päätöksen jatkanko tällä niukan rahan elämisellä vielä eteenpäin. Houkuttaisi kyllä, koska kotini ei ole koskaan ollut näin siisti ja olen alkanut nauttia siitä että olen saanut tavarapaljoutta pois. Se on ollut turhaa tavaraa, jota on oikeasti ole edes tarvinnut. Olen niitä myynyt pois ja antanut, mutta en ole myyntivaorja ottanut itselleni käyttöön, koska on tosiaan olut tarkoitus elää köyhän budjetin mukaan eikä hankkia lisärahaa omasta jo ennestään omistamastani tavarasta.

Enkä ole voinut tuudittautua siihen, että koska olen rikas, voin kuitenkin hädän tullen mennä pankkiin ja pelastaa itseni. noup. Sidoin rahani sillä lailla etten voisi käyttää niitä kolmeen vuoteen.

Enkä ole aina ollut rikas, joten siksi minulta on onnistunut muutos vähällä rahalla eläjäksi, koska muistan mitä se oli. Ei voinut tehdä oikein mitään ylimääräistä, piti aina miettiä että salliiko budjetti tämän ja tämän. Mutta näin se vain on.

Enkä yhtään väheksy ihmisiä, jotka sinnittelevät köyhänä. Toivoisin vain, että jokainen köyhä (joka ei tuhlaa rahojaan turhuuteen tai päihteisiin ja sen semmoisiin) tajuaisi miten paljon tietoa heillä on selviämisestä ja siirtäisi sen tiedon käytäntöön ja lähtisi muuttamaan omaa elämäänsä. Yksi asia kerrallaan. Se on tärkeää tajuta. Kun korjaa yhden asian, tai aloittaa sitä korjaamaan, niin se yleensä poikii sitten helpotusta toisiin.

Vierailija
336/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan aloitus on mutta tarvitseeko tyhmyyttään kuuluttaa koko maailmalle?

EI hän ole tyhmä. Hän rehellisesti pohti itseään ja rooliaan maailmassa sekä asettautui myös vaihtamaan näköalojaan, jos tulee sellaista mikä saa hänet ajattelemaan toisin.

Vierailija
337/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Ap kirjoituksen aloittaja. Poikipa tämä kirjoitukseni tännä sankan joukon kommentteja. 

Haluan vielä muutaman asian tähän mainita. Ensinnäkin en ole tunteeton tai epäempaattinen ihminen. Olen varsin empaattinen perusluonteeltaani ja omassa lähipiirissäni autan paljon lähimmäisiäni ja toimin paljon vapaaehtoisesti erilaisissa yhdistyksissä ym. Asia kuitenkin taitaa olla paljolti sitä, mitä täällä jotkut jo kommentoivatkin, että kun ei ole omassa elämässään tai lähipiirissä köyhyyttä juurikaan tavannut niin aina on haastavampaa sitä ymmärtää. Haluaisin ymmärtää enemmän ja päästä ennakkoluuloistani ja se ehkä olikin yksi syy koko kirjoitukselleni.

Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta ihan kaikille! 

338/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän brutto n 180k vuodessa enkä pidä meitä erityisen hyvätuloisina... 

ei ole vaikeutta asettua köyhien asemaan, koska se ei vaadi periaatteessa kuin terveyden menetyksen kun siihen asemaan joutuu

Tosin lahjakeräyksiin en osallistu, koska liian moni on kertonut saaneensa vähävaraisten lahjan esim. neuvolasta ilman että on tarvetta + ne lokit, joiden rahat menee kynsien laittoon, viinaan ja röökiin ja tekoripsiin ja sitten ruinataan lapsille lahjoja muilta.... 

Eli 90 t per lärvä etkä mielestäsi ole hyvätuloinen? Entisessä työpaikassa tulot oli alle puolet tuosta ja mielestäni olin erittäin hyvätuloinen. Olenkohan vähän yksinkertainen?

Vierailija
339/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilla on muutenkin YMMÄRRYKSEN PUUTE.

Kun rahalla saa kaiken.

Kun köyhä ei saa mitään.  Kun puuttuu se raha 

Köyhä saa monenlaisia tukia. Lapsellinen köyhä saa sitten vielä lisää tukia. Suomessa köyhä voi pysyä hengissä ja saadaa ostettua ruokaa, saa terveydenhuoltoa (tosin nykyisin ON vaikea päästä julkisella lääkäriin, mutta se koskee niin köyhiä kuin rikkaita ja köyhä voi olla iloinen, jos joku rikas meneekin vaikka jonkun flunssansa kanssa yksityiselle, mutta rikkaidenkin pitää sitten isommissa vaivoissa käydä julkisella, koska joskus on eduksi saada kirjattua vaivansa julkiseen rekisteriin). Köyhä työssäkäyvä voi käydä työterveydenhuollossa.

Tukia on.

Tuet on laskettu niin, että niillä pärjää välttävästi, mikä merkitsee sitä, että myös yllättäviin menoihin riittää rahaa. TOki tuet on laskettu niin, että niillä katetaan välttämättömät menot. Kampaaja ei ole sitä, rakennekynnet ei ole sitä, lomamatkat ei ole sitä. Eikä omien mokien vuoksi tehdyt pikavipit.  Kaikki tämä johtu siitä, että suomessa myös köyhällä katsotaan olevan vastuu omasta elämästään. Se merkitsee myös vastuuta rahankäytön suhteen.

Köyhän ei tarvitse voida elää samalla kulutustasolla kuin rikas elää. RIkas maksaa veroja enemmän tähän maahan kuin köyhä, käy töissä, käyttää suuren osan vapaa-ajastaan töihin, myös silloin, kun ei näennäisesti ole töissä. Esimerkiksi minä, vaikka teen kolmipäiväistä työviikkoa ja tienaan ihan ok, niin kolmena muuna päivänä sitten koulutan itseäni ja olen sidottu niihin.  Sillä viimeisellä vapaapäivällä sitten hoidan kotia ja koitan tehdä kaikkeni, että ymmärrän nauttia siitä, että saa olla kotona vaikka sitten kotitöitä teenkin. Koiran tai kissan olisin halunnut hankkia ja on hirveä ikävä sellaisen saamisen puolesta, mutta ymmärrän vastuuni lemmikin omistamisen suhteen ja ymmärrän, etten voi sellaista hankkia, koska se joutuisi olemaan niin paljon yksin. Tekisin vastuuttoman ratkaisun, jos sellaisen hankkisin.

Vierailija
340/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkkasi, Brutto 90 000,00 € /v

Palkkasi, Netto 52 830,00 € /v

Veroprosentti 41,3 %

Marginaaliveroprosentti 60,6 %

melkein puolet menee 90k euroa tienaavalta verihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi