Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
241/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen, ap, yksinhuoltaja. Mun tulot ansiotyöstä on sellaiset 75 000 vuodessa. Ajattelitko mun saavan paljonkin tukia ja alennettuja päivähoitomaksuja? Pärjään toki, mutta ihan täydet maksut olen aina maksanut kaikesta siinä missä tekin tuplatuloillanne. 

Vierailija
242/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän , että yksinhuoltajana pärjää, jos osaa käyttää sitä rahaa ja ei osta esim. kaikkia ruokia valmiina kaupasta. Jos tupakoi ja haluaa tatuoida itseään ja käy yhtenään ravintoloissa ja ostelee meikkejä ja käy kampaajalla niin meneehän sitä eikä tuolla tyylillä säästöön saa mitään.

Yksinhuoltaja saa lapsilisät, elarit ja asumituen ja mahdollisesti vielä toimeentulotukea, jos ei ole töissä.

Yksinhuoltajan elämä, ei silti helppoa ole, mutta kaikilla ei ole sitä taloudenhoito kykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, ap, yksinhuoltaja. Mun tulot ansiotyöstä on sellaiset 75 000 vuodessa. Ajattelitko mun saavan paljonkin tukia ja alennettuja päivähoitomaksuja? Pärjään toki, mutta ihan täydet maksut olen aina maksanut kaikesta siinä missä tekin tuplatuloillanne. 

Jos tuollaiset tulot niin tottakai maksat täydet hoitomaksut!! Opettele käyttämään sitä rahaa !

Vierailija
244/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaiset tulot niin tottakai maksat täydet hoitomaksut!! Opettele käyttämään sitä rahaa !

Missä sanoin että en osaisi käyttää rahaa? Kommentoin aloittajan todella mustavalkoista tapaa ajatella että yksinhuoltajat saa aina kaikesta alennuksia. Ei saa. 

En tiedä muuten miten nykyään mutta ainakin aiemmin kun laskin oli niin että perhe jossa kaksi aikuista tienasi yhteensä saman verran kuin minä saivat tietenkin käteen tonneja enemmän vuodessa mutta maksoivat alempia hoitomaksuja. 

Ei niin mustavalkoista. 

Vierailija
245/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin terveyden perustella . Tulot tällä hetkellä noin 700e/kk . Tästä maksan kaikki menot . En saa asumis enkä toimeentulotukea . Lääkkeitä on täytynyt jättää ostamatta . 

Vierailija
246/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat ja puolisoni yhteenlasketut bruttotulot ovat samaa luokkaa kuin ap:llä. Ei minulla silti ole vaikeuksia ymmärtää sitä, että tässä maassa on ihmisiä, joiden on hankala tulla toimeen. Eivät ne tuet todellakaan niin isoja ole. Omaan ystäväpiiriini on aina kuulunut köyhistä oloista lähtöisin olevia ja hyvinkin pienillä tuloilla kitkuttavia ihmisiä. Jokin yllättävä meno kuten lääkekulut tai kodinkoneen hajoaminen kaataa budjetin helposti.Maksan mielelläni verot enkä kadehdi heikompiosaisia.

silloin budjetti on tehty virheellisesti. Budjettiin pitää aina lisätä yllättävät menot

Jos ei ole mistä ottaa, miten lisätä? 

Et siis ymmärrä mikä budjetti on. Ok. Budjetti ei ole paikka mistä otetaan. Se on rahankäyttösuunnitelma

Vierailija
247/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä puhelimessa ole jo netti, miksi maksaa 30e lisää siitä? Tai eikö sen netin voi jakaa puhelimesta tietokoneeseen yms. mihin nyt sitte extra nettiä tarvitkaan. Tai ite teen lisätöitä läppärillä ja jaan puhelimesta netin siihen 🤔

Vierailija
248/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin terveyden perustella . Tulot tällä hetkellä noin 700e/kk . Tästä maksan kaikki menot . En saa asumis enkä toimeentulotukea . Lääkkeitä on täytynyt jättää ostamatta . 

Noin se menee, jos on tilillä rahaa, sijoituksia ja muuta omaisuutta. Varakasta ei tueta yhtä laajasti hätätilanteessa kuin varatonta.

Vierailija
249/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinnan puutteesta johtuu ettei parisuhteetkaan ole onnistuneet. Siten ei varmaankaan hallitse paljon muutakaan, ei edes ehkäisyä.

Vierailija
250/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tyhmä voi olla ihminen joka tekee tällaisen aloituksen? Takaisin koulunpenkille!

Vierailija
251/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni jeesustelee ja uhriutuu 90- luvun lamalla. Rahaa myös pestiin ja siirreltiin puolison ja aikuisten lasten nimiin. Tiedän parikin sen ajan grynderiä, jotka osti kaiken velaksi kohteisiin. Teki hommat ja möi kohteet. Sitten ihan yhtäkkiä yllättäen firman kassat oli tyhjänä. Vaimot lähti ja jatkoi hulppeaa elämää. Samoin lapset rakennutti taloja ja ajeli mersuilla. Mikään ei muuttunut tuon porukan elintasossa. Varmaan meni entistä paremmin kun velkojat jäi ilman rahojaan.

Monilla rehellisillä jäi rahat saamatta ja joutui itse pulaan. Ihan samoin kävi Punkaharjun hotellin kanssa. Paikalliset möi velaksi ja työntekijät ei saanut palkkojaan. Saimi tilittää omia menetyksiään

Vierailija
252/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tyhmä voi olla ihminen joka tekee tällaisen aloituksen? Takaisin koulunpenkille!

Raha ei tuo viisautta. 

Vierailija
253/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yh:

150e elatusmaksu

n. 155e korotettu lapsilisä

bruttopalkka oli yli 1700e, en saanut asumistukea

Siinä oli mun tulot/tuet.

Joo, samat tuet. Tosin tulot vähän enemmän. 

Naiset, joilla miehet tienaa paljon itseään enemmän, paheksuvat kun yh:na saan niin paljon tukina. Yleensä naiset tuttavapiirissä tienaa saman kuin itse. 

No, muistutan aika ajoin, että kolmasosa kokee perheväkivaltaa. Ja vielä, kun samat valittavat, miten mies on yksi lapsi lisää perheessä, muistutan että ei ole pakko kuin rahan takia olla. 

Ja tosiaan itse olen eronnut, kun tuli henkistä väkivaltaa pitkään, ja alkoi muuttua fyysiseksi. Parempi rahaton kuin päätön. 

Ap, ei oikeastaan kiinnosta sinun ja puolisosi tulosi. Toivon hyvää elämää, eikä typeriä ja turhia ajatuksia. 

Vierailija
254/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla? 

Nyt valehtelet. Ihan varmana saisit asumistukea jos hakisit? Vai onko sulla jotain monen tonnin säästöjä tilillä, vaikuttaako ne asumistuen saantiin?

Yksinasuva saa noin 1000 euroa kuussa. Ja jos on lapsi niin kyllä se summa on reilusti päälle 1000 euroa. Eli saisit sä ainakin noin 1300e tai enemmän varmasti jos tajuaisit hakea kaikki sulle oikeutetut tuet. Työttömyyskorvauksen päälle voi kokeilla hakea myös toimeentulotukea, sitäkin voi saada jonkin pikkusumman päälle jos katsotaan että saat tukia liian vähän.

Vierailija
255/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun empatia loppui lopullisesti siihen, kun kohtasin köyhyyshuijarin. Tuttu on jo vuosia puhunut uskottavasti kuinka huono palkka hänellä on, kuinka köyhä hän on ja on saanut sukulaisiltaan rahallista apua tms.

Selvisi, että todellisuudessa hän on saanut kokoajan bruttona palkkaa 3500€/kk. Kyse on hänen kohdalla siis huonosta talouden hallinnasta ja on käyttänyt muita röyhkeästi hyväksi. 

En halua lahjoittaa köyhille mitään, koska ihmisiin ei voi oikeasti luottaa. Monenko köyhän kohdalla kyse on oikeasti vaan elämänhallinnan puutteesta? 

Vierailija
256/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten edelleen kuvitellaan että yksinhuoltajuus tarkoittaa tukien satamista ovista ja ikkunoista. Minä, kuten moni muu, olen työssä käyvä yh. Lapsen isä vammautui pahoin ja pysyvästi, eikä pysty lasta hoitamaan. Saan korotetun lapsilisän n. 160€ ja elatustuen noin 170€. Eli noin 230€/kk korvaa sen puuttuvan toisen huoltajan tulot. Muita tukia en saa. Toki päivähoitomaksu on suhteitettu tuloihin, kuten kaikilla.

Koska on yksin, ei voi myöskään tehdä yli/lisätöitä koska lapsi ei voi koko elämäänsä viettää hoidossa. Nytkin harmittaa kun hän on ne 5 päivää viikossa 9 tuntia siellä. 

Me pärjätään kyllä, mutta halusin tämän kirjoittaa kun aina ärsyttää tämä oletus yh=massiiviset tuet. Monet meistä on ahkeria, tekevät kokopäivätyötä ja lisäksi huolehtivat kaikesta yksin. Kaikilla ei ole elämänhallinta pielessä.

Vierailija
257/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun empatia loppui lopullisesti siihen, kun kohtasin köyhyyshuijarin. Tuttu on jo vuosia puhunut uskottavasti kuinka huono palkka hänellä on, kuinka köyhä hän on ja on saanut sukulaisiltaan rahallista apua tms.

Selvisi, että todellisuudessa hän on saanut kokoajan bruttona palkkaa 3500€/kk. Kyse on hänen kohdalla siis huonosta talouden hallinnasta ja on käyttänyt muita röyhkeästi hyväksi. 

En halua lahjoittaa köyhille mitään, koska ihmisiin ei voi oikeasti luottaa. Monenko köyhän kohdalla kyse on oikeasti vaan elämänhallinnan puutteesta? 

Suomessa 95% "köyhistä" ovat rahaongelmissa juurikin elämänhallintaongelmien takia, ei osata käyttää rahaa, ei osata/haluta ottaa vastuuta elämästään. Huonot valinnat, pikavipit tai osamaksuilla ostelu ovat suuressa osassa siinä, että tuet ei riitä kun osamaksuilla on ostettu itselleen tavaraa, johon muuten ei olisi varaa. Se vaan, että sitten kun makselee monien kalliiden juttujen osamaksuja joka kuukausi niin se on sitten pois kaikesta muusta ja valitetaan rahan puutetta, vaikka se on ollut ihan oma huono valinta ostaa turhaa liian kallista krääsää osamaksuilla.

Vierailija
258/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan omasta köyhyydestäni sen, että maailma näyttäytyi sen kautta, mitä ei ole ja mitä ei pysty hankkimaan. Ilman olemisen ja vaille jäämisen tunne oli jatkuva. En voi ostaa, en voi tilata, en voi mennä, en voi saada... Jatkuvasti piti kieltää itseään. Ja sitten kun rahapäivä tuli, oli tunne että nyt on vaan pakko antaa itselleen jotain hyvää. Vaikka halu tilata pitsa tuntui siltä, kuin se pitsa olisi ollut joku ihmisoikeus mistä henki on kiinni. Sen ymmärrän ja muistan hyvin. Nykyään en välitä yhtään niistä asioista, joita silloin olin niin kovin vailla.

Ymmärrän myös sen, että jos olisin antanut itselleni periksi noina hetkinä, olisin tehnyt itselleni pikavippikierteen, josta kärsisin edelleen, vielä työllistymisen jälkeenkin. Ja ymmärrän, että tuo pulan ja puutteen kokemus oli vain pään sisäistä juttua. Olisin voinut sitä itse paremmin hallita ja tajuta että se on mun oma näkökulmani johon voin vaikuttaa. Juuri nyt näen ympärilläni superaktiivisia ihmisiä tekemässä kaikkia kivoja lajeja, joita mä en voi kun on liikkuvuutta rajoittava vamma. En tuollaisista lajeista välittänyt mitään vielä, kun liikkumiseni on hyvätasoista. Sellainen on ihmisen mieli. 

Eli väitän, että osa on kateutta ja omaa pään sisäistä vaille jäämisen tunnetta. Ei aitoa puutetta tai köyhyyttä. Ainakin omalla kohdallani. 

Vierailija
259/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten edelleen kuvitellaan että yksinhuoltajuus tarkoittaa tukien satamista ovista ja ikkunoista. Minä, kuten moni muu, olen työssä käyvä yh. Lapsen isä vammautui pahoin ja pysyvästi, eikä pysty lasta hoitamaan. Saan korotetun lapsilisän n. 160€ ja elatustuen noin 170€. Eli noin 230€/kk korvaa sen puuttuvan toisen huoltajan tulot. Muita tukia en saa. Toki päivähoitomaksu on suhteitettu tuloihin, kuten kaikilla.

Koska on yksin, ei voi myöskään tehdä yli/lisätöitä koska lapsi ei voi koko elämäänsä viettää hoidossa. Nytkin harmittaa kun hän on ne 5 päivää viikossa 9 tuntia siellä. 

Me pärjätään kyllä, mutta halusin tämän kirjoittaa kun aina ärsyttää tämä oletus yh=massiiviset tuet. Monet meistä on ahkeria, tekevät kokopäivätyötä ja lisäksi huolehtivat kaikesta yksin. Kaikilla ei ole elämänhallinta pielessä.

Niin, sinä käyt töissä. Kauhistelu yleensä kohdistuu niihin työttömiin tuilla eläviin yh-äiteihin jotka saavat kyllä tukia sen verran että hyvin pärjäävät, mutta silti kehtaavat valittaa että tukia saa liian vähän. 

Vierailija
260/515 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea ymmärtää. Ymmärrän täysin että bruttona 1900 tai 2000 eur kk tienaava on todella tiukoilla. 

Olen itsekin ollut nuorempana pääkaupunkiseudulla yksin asuneena pienituloinen ja tiedän mitä on kun rahat riittää kolmeksi viikoksi ja aina ennen tilipäivää tilillä oli muutamia kymppejä. Aina pelotti että jos sattuisi jotain niin miten selviän. Onneksi olin keittiöalalla töissä joten sieltä kannoin ilmaiseksi ylijäämäruokaa viikonlopuksi. Siinä säästyi paljon rahaa. 

Mutta - sitä en ymmärrä että vähävaraiset tuhlaa kaikki ns itse hankitut johonkin ns turhuuteen, jotkut viinaan ja tupakkaan, pitää olla hiusten pidennyksiä tekoripsiä ja kynsiä, tatuointeihin on kyllä varaa mutta ei ruokaan tai maksaa omia laskuja.

Lemmikit on kivoja ja niistä on iloa eteenkin yksinäisille, mutta miksi hankkia lisäkuluja jos ei raha riitä omaankaan elämiseen ja niiden omien laskujen maksuun. Sitten kun omat rahat on käytetty turhuuksiin niin eletään loput yhteiskunnan varoin. Tätä en ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi