Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Vaikka tienaisin miljoonan niin v*tuttais silti.
Miten sitä pärjää jos ei käy töissä, no tämäkin tapaus nostelee 5500e per kuukausi ja minä saan palkkaa nettona noin 900e per kuukausi, eikä kukaan kysy, miten pärjäät kun käyt joka päivä töissä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Toivokaamme aloittajalle parempaa joulumieltä. Tällaiset aloitukset kertovat pahasta olosta.
Vierailia kirvoitti:
Toimeentulotuen edellytyksenä voisi olla sterilointi. Tutkitusti köyhyys ja heikko-osaisuus periytyy voimakkaasti. Mitä järkeä vielä tehdä lapsia kun ei pysty itseäänkään elättämään?
Ihmisten tulot voivat myös laskea. Oletko kuullut yt-neuvotteluista?
Musuille tuli silti TÄYSI toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelijana erittäin pienituloinen, kun en tehnyt töitä tai nostanut lainaa. Koskaan en silti ulissut niin kuin nämä nykyajan köyhät. Sain kuitenkin valtion rahoilla (melko) lämpimän yksiön ja vatsani täyteen makaronia.
Entä jos ne opintosi eivät olisikaan johtaneet työpaikkaan, vaan edelleen istuisit yksiössäsi ja mutustaisit makaronia? Luulen että ulisisit sinäkin.
Kyllä sellaista elämää kuka tahansa hetken kestää ulisematta, mutta ei kukaan vuosikausia.
kirjoitti:
Yksikertaisesti parasta apua köyhille olisi oman rahankäytön hallinnan opetus. Tähän tulisi panostaa ja jättää kaikki muut avustukset pois.
Perustulo toimisi tuossa mallissa hyvin. Jokaiselle annetaan tietty perustulo/kk ja sitten on jokaisen omalla vastuulla, että mitä sillä tekee. Jos pelaat rahasi, niin omapa on vikasi, jos juot, niin sitten juot. Jos haluat säästää tai sijoittaa, niin sitten teet niin. Kun kaikki tietäisi ettei ole sitten mitään sossua tai diakonia, joka tulee auttamaan, niin varmaan sitten alkaisi kiinnostaa rahan käyttö siinä mielessä, että mihinkään turhaan ei tuhlailla. Ruoka ostettaisiin vain halvimman mukaan ja opeteltaisiin tekemään kotivaraa ja ennakoimaan. Perustulo olisi sikälikin hyvä, että se ymmärtää, että kaikille ei vaan ole töitä, kaikki ei vaan pysty töihin ja näin perustulo on sitten se mikä auttaa. Ja sen avulla, kun tietä
Minä olen ollut lapsuudesta nuuka. P:tulo olisi minulle otollinen. -Suomessa pahin ongelma on silti kallis asuminen.
kirjoitti:
Jotkut hyvätuloiset ymmärtävät vaikka eivät itse ole olleet köyhiä, jotkut ovat pelkästään ajattelemattomia, jotkut ilkeitä jostakin syystä. Hyvätuloinen joka köyhtyy alkaa ymmärtää.
Hokema "jokainen on onnensa seppä" loppuu,
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin. Kansainvälisten tutkimusten mukaan rikkaat ovat itsekkäitä, kilpailuhenkisiä ja tyytymättömiä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/06/miksi-fiksut-ja-reilut-ihmiset…
Mielenkiintoinen tutkimus. Kiitos linkistä. Onhan se juuri näin kuten tulokset osoittavat. Sen huomaa erityisesti päättäjistä ja tuntemistaan hyvätuloisista. Kylmääkin kylmempiä ja pilkallisempia ihmisiä. Osa ei edes halua olla missään tekemisissä itseään rahallisesti köyhempien kanssa. Ei vaikka itse olisi yhtä huonotuloinen mutta hyvätuloisen puolison myötä kuvittelevat nousseensa ylemmäs.
Toisaalta hyvin surullista. Kuvittelevat olevansa parempia rahamäärän vuoksi mutta eipä niihin kartanoihin oikeita ystäviä näytä paljon kerääntyvän.
oierailia kirjoitti:
Minut irtisanottiin terveyden perustella . Tulot tällä hetkellä noin 700e/kk . Tästä maksan kaikki menot . En saa asumis enkä toimeentulotukea . Lääkkeitä on täytynyt jättää ostamatta .
Noin se menee, jos on tilillä rahaa, sijoituksia ja muuta omaisuutta. Varakasta ei tueta yhtä laajasti hätätilanteessa kuin varatonta.
Pitäisikö sääliä?
Ei ole vaikeuksia ymmärtää köyhyyttä tai köyhiä, mutta joidenkin köyhien rahankäyttö laittaa kyllä miettimään, että tuet ovat aivan liian suuria, kun köyhällä on varaa tuhlata. NÄitä köyhiä on hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Toivokaamme aloittajalle parempaa joulumieltä. Tällaiset aloitukset kertovat pahasta olosta.
Uskon, että tämä on provo keskustelun lisäämiseksi palstalla. Mikään ei innosta kateellisia suomalaisia enemmän kuin rikkaus-köyhyys-jutut.
1/2
En ole ikinä tuntenut ketään köyhää joka olisi minkään noiden keräysten piirissä enkä tied edes ketään enkä ole itse ollut eikä mitään ideaa miten olisi mahdollista.
Nyt pikku esimerkki siitä millaista on olla köyhänä ja yksinäisenä kykenemätön työkyvytön /vanmautunut. Miettikää sitten vaihtaisitteko. Kyllä se mulle passaisi. Toki en ole ahne.
En ymmärrä mihin ihminen tarvii kaikkea sitä mihin kaikki vähänkään varakkaammat hakkaavat rahansa. Minun elämys- ja harrastuskuluni ovat olleet vuosia 25€/kk ja nyt taitaa olla hurjat 30€/kk ja kaikki diginä. Jotta ei tuijota seinää. En pystyisi nykyään livenä enää enkä näillä käsin ja tässä kunnossa jopa kognitiivisilta touminnoilta lähimuisti mukaanlukien enää mihinkään. Ennenkin muinoin se mitä tehtiin oli asioita joita maalla opittiin tekemään itse. Moderni citymaailma on aika outo minusta kun rikkaillekaan mikään riitä ...?
Olen 57v huomenna jouluna täyttävä yksinäinen työkyvyttömyyspäätöksillä alta köyhyysrajan elävä, milloin en ole toimeentulotuella odotellessani tänä vuonna Oulussa jopa 6kk Pohteen lääkärinaikaa saadakseni edes B-lausunnon vuorostaan byrokratian jonoon. Kuudetta vuotta sairauslomalla putkeen mm syöpä- sekä tajunnan menettely- ja kaatuilutaustalla, astma- ja reumataustalla, julkisen perusterveyden hoidettua siihen malliin niin että olen romuna enkä ole pärjätä rollaattorilla. Hutera ja tasapaino mennyt. Terveyskeskuksen laiminlyömän reumapolin määräämän reumanhoidon vuoksi tulehdusvaiheessa tuhoutunut polvinivel olisi pitänyt vaihtaa. Eivät osaa hoitaa siihen kuntoon massiivisen pöhöttynyttä jalkaa että voisi koska ei vai tehty jo -16 alkaen mitään siihen suuntaan ettei näin olisi käynyt vaikk jo silloin näkyvissä. Ne on kaikki "vaan töissä täällä" . Levitellään käsiä. Mielestäni minut on "priorisoitu" niin että on kidutettu kuin Saksan n*tsit j**talaisia 1940-l ihmiskokeissa. Ja se jatkuu ...
En ole millään pysyä jaloilla ja pystyssä edes rollalla, niin rikko, kivulias ja hutero. Suomessa ei hoideta enää kipua eikä siitä johtuvaa unettomuutta kun reseptivapaan tyyppiset eivät auta. Se on EVVK.
Esim minä köyhäksi olen ikäni tupakoimaton, raivoraitis, en pelaa mitään, en ole ikinä saanut sakkoja, ollut putkassa tai UO:ssa ja hoidan laskuni normaalien tunnollisten ihmisten ajatusten puitteissa vaikka en saa kivuiltani ja pazkalta pediltäni liki lainkaan nukuttua. Yleensä maksan etuajassa. Jollen pysty jokin toimeentulotuen kausi, soitan tai mailaan tms ja kysyn maksuaikaa. En jätä maksamatta mitään. On kunnia-asia pitää luottotiedoistaan huolta. Se ei tunnu olevan nykyään normaali asia monelle niin köyhistä kuin muistakin.
Te muut terveet monet tonnit per nenä näkevät terveet kykenevät menestyjät huudatte ettette te pärjää. Mitä se sana teille tarkoittaa? Samaa kuin minun suhteeni?
"Pärjäänkö" minä teistä?
Itsekään en millään ymmärrä miksi jotkut tekevät köyhyyteen vieviä valintoja. Suomi on kuitenkin yksi maailman parhaista maista ja kaikilla on mahdollisuus samaan koulutukseen riippumatta perheen tulotasosta.
Mä en varmaan tunne oikeita köyhiä. Niitä, jotka valittavat rahapulaansa, en ymmärrä. Aina on rahaa tupakkaan, tatuointeihin, meikkeihin jne. jne. Ai niin, ja lemmikeihin. Olen aina ollut pienituloinen, ja mua on esim. kadehdittu, kun olen käynyt ulkomailla. Sitten selvisi, että eräskin kadehtija sai enemmän rahaa kuin minä ja lisäksi vielä maksatti äidillään laskujaan.
Minä en tajua miten köyhä aina ryssii asiansa. Olin köyhä nuoruuden, mutta aikuisena onneksi ei ole mikään pakko tehdä tyhmiä valintoja ja sitten ruikuttaa köyhyyttä.
Ihminen jolla miljoona euroa ei ymmärrä ihmistä jolla vain yksi euro. Ja toisinpäin,mutta kummankin pitäisi saada mahdollisuus elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelijana erittäin pienituloinen, kun en tehnyt töitä tai nostanut lainaa. Koskaan en silti ulissut niin kuin nämä nykyajan köyhät. Sain kuitenkin valtion rahoilla (melko) lämpimän yksiön ja vatsani täyteen makaronia.
Entä jos ne opintosi eivät olisikaan johtaneet työpaikkaan, vaan edelleen istuisit yksiössäsi ja mutustaisit makaronia? Luulen että ulisisit sinäkin.
Kyllä sellaista elämää kuka tahansa hetken kestää ulisematta, mutta ei kukaan vuosikausia.
Kun valitsee alan fiksusti, ei päädy työttömäksi. Mutta kun jokaisen pitää olla joku sisällöntuottaja tai taiteilija, niin ei ole yllätys että jää luu käteen.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaille kyllä tulee palkkaan indeksikorotus ja muut korotukset.
Työttömiltä otetaan edellinen korotus pois jäädyttämällä indeksi joka tuli yli 10 vuoden korottoman ajan jälkeen.
Aina voi mennä töihin ja lopettaa loisimisen. Suomessa rahaa jaetaan liikaa vaatimatta mitään vastikkeeksi tältä tukipummieliitiltä
Minulla oli ap:n kaltainen kaveri. Piti kaikkea omaisuuttaan itsestään selviönä ja kaikki pyöri oman navan ympärillä itsekkäästi. No ukko löysi puolta nuoremman ja kauniimman uuden rouvan itselleen. Kaveri viettää nyt aikaa siinä pienessä vuokrakaksiossaan, kun ei ylimielisyydessään muistanut tehdä avioehtoa. Uskon hänen ymmärtävän köyhyyttä paremmin.