Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin köyhillä on vaikea ymmärtää hyvätuloisia. Ei jotenkin mene tajuntaan, että hyvästä palkasta menee veroihin paljon enemmän kuin se työttömyyskorvauksesta menevä 20% ja esim jotain sijoitusyksiötä kadehditaan kun ei tajuta, että se vuokra ei tuu joka kuukausi puhtaana käteen palkan päälle vaan pääomatulojen verotus on korkea. Kun köyhä esittelee tukiaan, unohtuu kuinka vähän maksavat päivähoidosta tai vaikka hyvätuloisiin vanhuksiin verrattuna kotihoidosta. Jos on velkajärjestelyssä, saa jopa sairaalamaksuista vapautuksen.
Minä saan tukia yhteensä 1200€ (sis. asumistuen), enkä ymmärrä miten 3000-4000€ NETTONA tienaavat kaverini ovat yhtä persaukisia kuin minäkin. Ihan holtitonta rahankäyttöä rikkailta.
Olin opiskelijana erittäin pienituloinen, kun en tehnyt töitä tai nostanut lainaa. Koskaan en silti ulissut niin kuin nämä nykyajan köyhät. Sain kuitenkin valtion rahoilla (melko) lämpimän yksiön ja vatsani täyteen makaronia.
Ei ole vaikeuksia ymmärtää. Olen ollut itsekin pitkäaikaistyötön useaan otteeseen. Nyt jo vuosikaudet työssä jossa tienaan n. 60k vuodessa. T: iloinen veronmaksaja.
Yksikertaisesti parasta apua köyhille olisi oman rahankäytön hallinnan opetus. Tähän tulisi panostaa ja jättää kaikki muut avustukset pois.
Vierailija kirjoitti:
Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon.
Jos tienaat bruttona 8000€/kk, sinulle ei jää siitä edes 5000€:a käteen.
Olet myös saanut yhteiskunnalta ilmaisen koulutuksen, yhteiskunta kustantaa sinulle mahdolliset syöpähoidot ym. Mietipä sitäkin puolta!
Vierailija kirjoitti:
Yksikertaisesti parasta apua köyhille olisi oman rahankäytön hallinnan opetus. Tähän tulisi panostaa ja jättää kaikki muut avustukset pois.
Perustulo toimisi tuossa mallissa hyvin. Jokaiselle annetaan tietty perustulo/kk ja sitten on jokaisen omalla vastuulla, että mitä sillä tekee. Jos pelaat rahasi, niin omapa on vikasi, jos juot, niin sitten juot. Jos haluat säästää tai sijoittaa, niin sitten teet niin. Kun kaikki tietäisi ettei ole sitten mitään sossua tai diakonia, joka tulee auttamaan, niin varmaan sitten alkaisi kiinnostaa rahan käyttö siinä mielessä, että mihinkään turhaan ei tuhlailla. Ruoka ostettaisiin vain halvimman mukaan ja opeteltaisiin tekemään kotivaraa ja ennakoimaan. Perustulo olisi sikälikin hyvä, että se ymmärtää, että kaikille ei vaan ole töitä, kaikki ei vaan pysty töihin ja näin perustulo on sitten se mikä auttaa. Ja sen avulla, kun tietää, että se tulee varmasti joka kuukausi versu nykyinen toimeentulomalli, jossa sitä pitää anoa joka kuukausi ja sitten jännätä, että hyväksytäänkö hakemus, niin sitten voisi vaikka muuttaa pois helsingistä halvemmalle paikkakunnalle, jossa jäisi sitten enemmän rahaa käteen ja ehkä jopa säästöönkin. Se tuo turvaa tulevaisuuteen. Lisäksi perustulo kerryttäisi omaa eläkekertymää.
Olen keskituloinen enkä vieläkään käsitä, miten minun köyhiin kohdistuva ymmärrys auttaa köyhiä. Köyhiä ei näy missään ja heidän lapsensakin ovat paremmin puettuja kuin omani. Näin Helsingin keskustassa kerran naisen, jolla oli hatussa teksti: "Olen Suomen köyhä." Voisiko näitä kylttejä ruveta joku painattamaan.
Se yksi "köyhä" piti 1200€ puhelinta ja osteli kalliita minipakkauksia ties mitä vihanneksia.Vika oli muussa kuin tuloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon.
Olet myös saanut yhteiskunnalta ilmaisen koulutuksen, yhteiskunta kustantaa sinulle mahdolliset syöpähoidot ym. Mietipä sitäkin puolta!
Niin se kuule yhteiskunta maksaa myös nille jotka eivät ole maksaneet yhtään veroja koko elämänsä aikana
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla?
Miksi et saa asumistukea noilla tuloilla? Ilmeisesti asut omistusasunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen huonotuloisia, joiden vaikeuksia ymmärrän hyvin. Esimerkiksi perhe, joka ylittää virallisesti toimeentulominimin, mutta perheessä useammalla perheenjäsenellä sairauksia, joista osalla hankalia. (Olivat terveitä vielä kun lapset hankittiin, joten ei tarvitse tulla viisastelemaan.) Julkisella eivät saa kaikkeen tutkimuksia ja hoitoa, joten pakko osa yksityiseltä omalla rahalla. Samoin osa lääkärin määräämistä lääkkeistä yms. ei ole kela-korvattavia. Ja ne sairaudet siis estävät toisen vanhemman työssäkäynnin, joten vaikea korjata tulotasoaan.
Ovat siis hankalassa ja erittäin raskaassa tilanteessa. Ja turha myöskään tulla pätemään, että pitäisi tyytyä julkiseen: Yksi perheenjäsen olisi todennäköisesti vammautunut tai kuollut ilman, että olisivat hakeneet hoitoa muualta.
Lääkekatto samoin kuin lääkärimaksukatto on 600€ ja toimeentulotuesta maksetaan kyllä lääkkeet
Minä ihmettelen tätä köyhyyttä, teinkin oman alotuksen mut täällä olikin jo vastaava keskustelu käynnissä, tässä aloitukseni
Miksi rahat ei riitä edes lasten ruokiin? Mietin kun omat lapset muuttaneet jo kotoa, he pärjäävät ilman toimeentulotukea vaikka olisivat oikeutettuja useamman sadan euron tukiin kuukaudessa mutta eivät ota vastaan. Ymmärrän että on näitä tialnteita on että on vaikka omaisuutta mitä ei pysty myymään niin silloin ei tukia saa kun sanovat että pitää myydä omaisuus ensin. Mutta kyllä per ihminen on laskettu että riittää ruokaan rahaa ja kaikkeen mitä ihminen tarvitsee. Miksi jotku jää ilman ruokaa? Mihin se raha sitten laitetaan? Omat lapset ei osta alkoa, tupakkaa tms, eivät biletä, elävät nuukasti niin pystyvät helposti olemaan ottamatta toimeentulotukia. Jos bilettäisit niin toimeentulotuella saisivat sen kustannettua mutta nyt tosiaan heidän ei tarvitse edes sitä hakea. Olen vaan niin ihmeissäni näistä ettei edes ruokaa saada lapsille ostettua.
Ap:n on niin helppo vinkua, kun ei ole koskaan elänyt niukasti, siis todella niukasti. Koko lapsuus oli niukkailua ja vasta miehen myötä alkoi oma vaurastuminen ja ihan sen takia, että kulut jakoi kaksi kokopäivätyössä tienaavaa, joista toinen tienaa tuplasti sen, mitä toinen. On helpottavaa olla vakavarainen. Tosin olen saanut nykyelämässä apua julkisista varoista koko nuorimmaisen lapsuuden ajan. Se että olisi pitänyt itse terapiat, tutkimukset, apuvälineet ym. kustantaa itse, niin emme olisi mitenkään vakavaraisia. Oikeasti hyvinkin moni tarvitsee tukea ja taloudellista apua, jotta heidän lapsillaan olisi mahdollisuus saavuuttamuutakin kuin ikuinen köyhyys.
Aloittaja, vaikka olet tyhmä, ei kannattaisi näyttää sitä tulemalla tänne avautumaan :(( Aloitus on oikeasti äärettömän nolo...
Pikkurouvako ei ymmärrä köyhiä, kun elää miehensä rahoilla? No voin sanoa, että elän n.300€/kk sen jälkeen, kun maksan vuokrani. Revi sinä pikkurouva siitä ihmettelyysi aihetta. P.S. Olen amk-pohjainen, mutta sairastuin masennukseen...
Mietin, miksi tällainen aloitus on kirjoitettu jouluaattona?? Onko ihminen oikeasti noin julma ja ilkeä?
Jos on kokenut molemmat, ymmärtää myös sitä toista puolta.
Tämä sama kaava toimii monissa muissakin asioissa, kuten vaikka kävelijät/pyöräilijät vs autoilijat.
Ongelma ei korjaannu, jos asioista päättävät ihmiset, jotka eivät ole koskaan köyhyyttä edes nähneet, näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se kuule yhteiskunta maksaa myös nille jotka eivät ole maksaneet yhtään veroja koko elämänsä aikana
Sinä olet kuitenkin päässyt hyväpalkkaiseen työhön. Kaikki eivät pääse vaikka kuinka haluaisivat!
Ainakin monet eivät tunnu ymmärtävän sitä, että köyhä ei tarkoita työtöntä ja että työttömät eivät todellakaan ole niitä köyhimpiä, katsokaa vaikka vuositulot, monet jopa kokopäiväisesti matalapalkkatöissä käyvät jäävät tässä tilastossa toiseksi, osa-aikaisista puhumattakaan.
Minä olen tuilla elävä sinkku ja kyllä minäkin ihmettelen miten esimerkiksi somaleilla on varaa syöttää kakaralaumansa päivittäin mäkkärissä ja ostella kaikenlaista. Yksineläjällä ei ole varaa tuollaiseen.