Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Ainakin köyhillä on vaikea ymmärtää hyvätuloisia. Ei jotenkin mene tajuntaan, että hyvästä palkasta menee veroihin paljon enemmän kuin se työttömyyskorvauksesta menevä 20% ja esim jotain sijoitusyksiötä kadehditaan kun ei tajuta, että se vuokra ei tuu joka kuukausi puhtaana käteen palkan päälle vaan pääomatulojen verotus on korkea. Kun köyhä esittelee tukiaan, unohtuu kuinka vähän maksavat päivähoidosta tai vaikka hyvätuloisiin vanhuksiin verrattuna kotihoidosta. Jos on velkajärjestelyssä, saa jopa sairaalamaksuista vapautuksen.
En ole köyhä, mutta minulla on halvin mahdollinen puhelinliittymä ja puhelut sitten hoidetaan ilmaiseksi, kun osataan nettiä käyttää.
Jos on normaali älyinen, niin ei pitäisi tuottaa ongelmia niin yksinkertainen ja päivittäinen asia kuin kanssa ihmisten ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla?
mikset saa tt-tukea? Kelan Laskurin mukaan sit saa vielä 2500€ bruttotuloillakin jos on kahden lapsen yh. Saisit kyllä varmasti myös asumistukea.
Moni jeesustelee ja uhriutuu 90- luvun lamalla. Rahaa myös pestiin ja siirreltiin puolison ja aikuisten lasten nimiin. Tiedän parikin sen ajan grynderiä, jotka osti kaiken velaksi kohteisiin. Teki hommat ja möi kohteet. Sitten ihan yhtäkkiä yllättäen firman kassat oli tyhjänä. Vaimot lähti ja jatkoi hulppeaa elämää. Samoin lapset rakennutti taloja ja ajeli mersuilla. Mikään ei muuttunut tuon porukan elintasossa. Varmaan meni entistä paremmin kun velkojat jäi ilman rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuutena ymmärrän talousongelmia, mutta sitten, jos tätä kokonaisuutta aletaan pilkkoa pienempiin osiin, niin on aina helppo löytää jollekin löyhälle säästökohteita. Esimerkiksi juuri joku yh-äiti, joka välittää, että yhtään ei voi mistään säästää, niin hän saattaa kuitenkin ostaa vaikka kahvilasta kahvia mukaan, käydä kampaajalla, ostaa joulukoristeita (eivät ole välttämättömiä, etenkään, jos kokee, että ei ole rahaa ruokaan) ja sen sellaista. Toisaalta ymmärrän, että joku voi tosiaan ajatella, että elämässä ei ole mitään järkeä, jos ei saa käydä köyhänä eses kampaajalla, mutta itse ainakin alkaisin niistä säästää ja niin teinkin aikoinaan kun olin köyhä opiskelija.
eräs naapurini kerran tuli kerjäämään minulta 10 euroa rahaa. minulla oli tuolloin selkä kipeä ja olin harmitellut, että kun en saa imuroitua lattioita. Ehdotin hänelle, että voisin maksaa hänelle 20 euron korvauksen siitä, jos hän imuroisi lattiani, koska selkäni on kipeä ja lääkäri määräsi minut sänkyyn täksi päiväksi ja itseä kun häiritsee hirveästi nuo pikkuroskat, kun koira repi aamulla paperihylsyn.
Että ei tarvi muuta kuin lähinnä olohuone ja sitten tämä käytävä eteisestä olohuoneeseen.Tämä naapurini sanoi, että kyllä hän muuten, mutta kun salkkarit alkaa juuri, pahoitteli ja lähti sitten rappusissa alaspäin, kuulin, että meni sitten seuraavan naapurin luo kerjäämään.
En millään lailla väitä, että kaikki köyhät ovat samanlaisia, mutta tämä entinen naapurini olisi saanut 10 minuutin työllä 20 euroa minulta. No.... ei hän enää sen jälkeen sitten minulta pyydellytkään mitään. Ilmeisesti tarjoukseni oli niin hirveä ja alentava sitten, vaikka ihan ystävällsiesti sen esitin ja olisin todellakin siinä tilanteessa kaivannut itse apua. Soitin sitten siivousfirmalle, jotka imuroinnin lisäksi latasivat astianpesukoneen, napsauttivat päälle, käyttivät koiraa pihalla pissalla ja veivät mennessään roskat. Olin niin kiitollinen, vaikka maksoinkin heille sitten siitä enemmän, mutta oli työtäkin enemmän ja mielelläni sen tein.
Minä en pitkäaikaistyöttömänä ainakaan vielä kerjää, kun onneksi on kertynyt säästöjä ja saan vielä toistaiseksi 1200e/kk ansiosidonnaista ja mieheni takuueläkettä. Jouluna työttömyyskassassani on 2 viikon sulku ja en saa haettua seuraavaa päivärahaa ajoissa. Huomioin kyllä tämän ja olen elänyt säästeliäästi, jotta saan silti laitettua 3 lapselleni joulun. Onnenkantamoisena eräs tuttava pyysi auttamaan lumitöissä, josta sain 20 euroa. Bussilakkopäivänä taas toimin "taksina" naapurille, joka haki lapsenlapsensa päiväkodista, tästä sain 30 euroa. Vein iäkkäälle kummitädilleni, jota en ollut taas moneen kuukauteen tavannut, joulukortin. Autoin häntä tilaamaan netistä eräitä kirjoja. Sain ne hyvin edullisesti n. kympillä, oikea hinta olisi ollut paljon enemmän. Täti maksoi minulle 50 euroa vaivanpalkaksi eli voittoa melkein 40 euroa, joskin joudun vielä hakemaan kirjat ties mistä, kun postipakettien kanssa ei koskaan tiedä, minne ne tulevat. Lisäksi otin sitten joulun kuluihin hieman rahaa säästötililtä. Jouluruokaostoksia keskitän lähi-Lidliin, jossa 40 euron kertaostosta saa 5 euron alennuksen. Sovitan kertaostot aina tarkasti n. 40 euroon vaikka 5,07 euron vessapaperipakettien avulla. Lidl+ -sovellus antaa myös lisäetuja. Lasten lahjoista osan tongin kirpparin ilmaislaatikosta ja osan tilasin netin kiinakaupasta, jossa on edullisia tarjouksia ja ilmainen toimitus.
Onhan noita välillä vaikea ymmärtää. Itsellä kuukausimenot on noin 1300 euroa kuukaudessa ja siihen kuuluu ihan kaikki.
Asuminen, ruoka, kaljat, vakuutukset, vaatteet ym., auton kulut. Autolla ajan noin 30 000 km vuodessa ja auto osamaksulla. Silti vain 1300 kuukaudessa.
Nettotulot on suunnilleen 7000 ja osakkeisiin menee säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mä pidän tyhmänä sua. Mun eräs tuttu vetoaa aina siihen että köyhillä on uusi ja kallis puhelin. Noin kun ajattelee niin ei tarvitse ketään auttaa. Vaikea ymmärtää sua kun itse autan vähistäkin.
Itsekin olen sitä mieltä, että esim. uuden iPhonen ostaminen on aika tyhmää, jos on köyhä.
Täysin kelvollisia älypuhelimia saa parilla-kolmella sadalla. Mutta ei se ole syy vaimentaa sosiaalista omaatuntoaan.
Täysin kelvollisen saa satasella. Nuo sun vaihtoehdot ovat jo sellaisille, joilla on enemmän varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
En valita. Nettoeläke 1250e asuminen 650e
Jos ei olisi rakasta mökkiä joka on henkireikä niin kyllä kelpasi!
Ikävimpiä on nuo lääkkeet joista ei saa Kelakorvausta, niin en pysty ostamaan. Lääkäreitten on todella vaikea ymmärtää ja pyynnöstä huolimatta eivät valitse Kela-korvattavaa ja apteekissa pettymys. En otakaan sitä.
Ovatko sitten unohtaneet opiskeluaikansa vai onko pappa betalar -sakkia. Tiedä häntä.
Lääkärit myös antavat parempituloisille nopeammin hoitoja ja tekevät muutenkin työnsä paremmin. Sen lisäksi siis, että antavat valita, minkä lääkkeen saa. Ei puhettakaan ettei pyyntö jostain korvausasiasta tulisi kuulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Se on omista valinnoista pitkälti kiinni. Nyt mediaan pääsevät kaiken maailman alkoholistit, jotka vaativat valtiolta lisää rahaa luuserielämänsä jatkamiseen.
Ei ole ollut vuoden 1991 jälkeen kun Suomeen luotiin massatyöttömyys tarkoituksella ja 1995 Eu:n myötä suomessa yrittäminenkin tehtiin vaikeaksi. 1980-luvun Suomessa kaikki oli mahdollista.
Suuret ikäluokat olivat 80-luvulla 40-vuotiaita ja tukevasti työelämässä ja eläkemaksut pienet sen hetken eläkeläisiä ajatellen.
90-luvun ongelma nivoutuu voimakkaasti idänkaupan romahtamiseen ja vapaampaan lainanottoon, joka mahdollistettiin 80-luvulla. Velat jäi mutta taantumassa katetta velkojen maksulle ei ollut, kun suomettunut Suomi oli tukeutunut liikaa Neuvostoliiton vientiin. Talous kyllä lähti nousuun lopulta EU:n ja Nokian myötä, mutta näköjään idänkaupasta ei vieläkään otettu opiksi.
Saan 595 € / kuukausi Kelasta. Olen todella" hyväosainen." Vuokran, laskujen jälkeen ei jää käteen mitään. Käyn ruokajonoista hakemasta ruokani, hampaat mätänevät suuhun. Parodontiitti, hoitoon ei pääse. Ei varaa vaatteisiin. Haen töitä, 2 kertaa päässyt haastatteluun. Työnantajan ilme oli melkoinen, kun hampaaton resupekka saapui paikalle T. 61v työtön nainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lähti aikoinaan ura hyvin käyntiin ja jos silloisten kollegojen tulokehitystä katson, niin nyt olisin erittäinkin hyvätuloinen JOS en olisi sairastunut. Muistakaa siis hyvätuloiset, että teidät erottaa monesta köyhästä tai pienituloisesta vain se tuuri, että olette saaneet olla terveinä. Äly, koulutus, ahkeruus, ne kaikki ratkaisevat vain jos muut olosuhteet sen sallivat.
Muistakaa myös, että vaikka olisittekin älykkäitä ja ahkeria, niin tuskin kuitenkaan olette monta sataa prosenttia älykkäämpiä ja ahkerampia kuin esimerkiksi siivoojat, vaikka palkkanne onkin moninkertainen. Älykkyysosamäärä ei voi olla useita satoja tai tuhansia ja vuorokaudessa on meillä kaikilla vain 24h potentiaalista uurastusta. Tuloerot ovat siis suhteettomat.
Niin, eikös jossain firmassa palkattu pomo ansainnut 30-kertaisen palkan firmansa duunariin verrattuna? Vaikka tyyppi tekisi töitä koko valveillaoloaikansa ilman mitään lomia, ei hän sentään edes kymmenen ihmisen työpanosta korvaa. Tuskin ostojohtaja edes muuten viitsii sitoutua firmaan kuin rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleissivistyksenä.
Ne kalliit päivähoitomaksut ovat maksimissaan 300€/kk/lapsi, sen jälkeen tulee sisaralennus ja yhteiskunta maksaa n.1000€/lapsi. .
Yksinhuoltajakorotus lapsilisässä taitaa olla 50€/kk/lapsi.
Elatusmaksu ei ole tuki, vaan toisen vanhemman lakiin perustuva elatusvelvollisuus lapsesta, jonka maksaa lapsen isä. Lain mukaan vanhemmat ovat lapsen elatusvelvollisia.
No vastaavasti, hyvätuloisena voit palkata lastenhoitajan tai siivoojan kotiisi ja maksattaa muilla veronmaksajilla 60% palkkakuluista kotitalousvähennyksenä, joka on 3500€/v ja teidän perheessä yht. 7000€ edestä vuodesta.
Voit hyödyntää valtion avustuksia, lastesi harrastuksissa esim. jääkiekko ja voitte käyttää kulttuuripalveluita, kuten käydä oopperassa ja maksatte muutaman satasen ja valtio maksaa loput, kun teillä on riittävästi ostovoimaa.
Eli yhtälailla myös hyväos
Itseasiassa valtaosa yhteiskunnan maksamista tuista menee hyvätuloisille koska useimmat tuet ovat ansiosidonnaisia.
Köyhimmille jää vain rippeet ja lisäksi moni vähätuloinen ei edes tiedä että olisi oikeutettu johonkin tukeen niin se jää hakematta.
Hyvätuloiset kyllä tietävät tasan tarkkaan mitä tukia on mahdollista hakea ja hakevat myös.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan 80 000€ vuodessa, eli rikas en ole, mutta pärjään joten kuten kun rahaa fiksusti käyttää ja ostaa esim ruuat aletarroilla.
T: Ap:n sielunkumppani
Eli jos sinulle kerrotaan köyhän pärjäävän huonosti siksi, että sinä noukit ne alelapputuotteet, ymmärrätkö? Vai tarvitsetko vielä perusteellisempaa selitystä?
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen neuvot köyhälle:
- Vaihda hybridi Mersu bensa Audiin
- kuka muka tienaa alle 2000e
- laita joka kk 1000e säästöön
- 20e saat 3 viikon ruoat
- Helsinki on täynnä alle 300e vuokra-asuntoja
- työt tulee kotiovelle kun ansiosidonnaista leikataan
Olipa huono neuvo. Sähköllä ajaminen on huomattavasti halvempaa kuin bensan polttaminen taivaalle, ja merkkihuollotkin halvempia kuin missään bensakotterossa. (esim 80e vs. 350e) Vaihda siis se hybridisi sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
8 hautajaiset arkkua kantaneena voin sanoa etten yhtään euroa ei lähde mukaan.
No ei tartte arkkuja kantaa, jotta mainitsemasi tieto karttuu.
No hei, jos joku yh saa vuosituloina vaikka 20000-30000 ja te saatte 1400000 niin oiskohan tossa mitään eroa.. mut provo tää on
Ap:lla ei ole vaikeuksia ymmärtää köyhiä, vaan miten yhteiskuntamme toimii. Tukia jaetaan maksukyvyn mukaan eli jos on tuloja, tukien määrää vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
No ap miettii miten tulisi 140 000e sijasta toimeen 12 000 eurolla vuosi. Lapsiperheenä 24 000e vuosi. Voit vaikka heti koittaa elää 10 kertaa vähemmällä kuin nyt.
Bruttoa ja nettoa ei voi verrata keskenään.
Pitää verrata nettoja. Faktat oikein ja sitten.vasta keskustelut. Eli nettoon esimerkiksi myös 300€ päiväkotimaksu, jos joku saa sen ilmaiseksi.
Kyllähän näitä vertailuja on tehty ja huomattu, että iso osa keskituloisista menettää vain vapaa-aikansa töissä raataessa, kun toinen saa lähes saman tekemättä mitään.
Keskituloisuuteen pitäisi kannustaa esimerkiksi verohelpotuksilla...
Peruskoulun matematiikka kelpaa budjetiksi.
Vai oletko säkin unohtanut, miten lasketaan ilman mitään ulkoisia välineitä?