IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Jutussa yllätti se, että perheessä ei ilmeisesti ole koiraa.
Olen itse opiskeleva kahden lapsen yksinhuoltaja. Yksinhuoltajuus huomioidaan tukia saadessa, lapsilisässä on yksinhuoltajakorotus ja elatusapua saa ainakin Kelan minimin verran (186,97e/kk per lapsi) joko lasten isän maksamana, Kelan maksamana tai yhdessä isän ja Kelan maksamana. Opiskelijoilla on opintotuessa huoltajakorotus. Ja nämä yksinhuoltajan tuet saa, vaikka toisen vanhemman kanssa olisi yhteishuoltajuus ja vaikka lapset olisivat osan aikaa kuusta isänsä luona.
Asumistuen ja opintolainan (opintolaina 650e/kk) kanssa minun tuloni menevät yli 2000e/kk. Mielestäni tuet riittävät HYVIN! Tavallista arkea saa elettyä ja rahaa riittää aina myös ylimääräiseen. Vaikka omasta mielestäni en edes ole rahankäyttäjänä erityisen järkevä tai suunnitelmallinen.
Olin pienen pätkän opiskelujen aikana sairauspäivärahalla ja sain toimeentulotukea, jolloin hämmennyin tulojen "suuruutta". Sain saman verran rahaa kuin nyt, mutta siitä ei jäänyt velkaa, kuten opiskellessa jää opintolainan takia ja kaikki laskut sekä lääkekulut (reseptilääkkeet) maksoi Kela. Laskuihin menee kuitenkin useampi satanan kuussa, joten se kaikki olikin yhtäkkiä käyttörahaa.
Itse olen erityisen kiitollinen tulojen määrästä ja siitä, kuinka riittävän hyvän elämän ne mahdollistavat. Ei kai tukien saajan ole tarkoituskaan saada samaa elintasoa kuin keskiluokkaisen? Ja jos tuet vähenevät nykyisen politiikan seurauksena, niin vielä on pitkä matka siihen, että leipäjonoon joutuisi tai hakemaan lahjoituksia. Tämänkin joulun menoista saisi vielä karsittua pois ja silti jäisi rahaa lasten lahjoihin sekä juhlapöydän ruokiin.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella sanon, että ainakaan yksinhuoltaja ei tässä yhteiskunnassa ole tukien takia huonossa osassa. Jos tuet ei riitä, niin vika on tuensaajassa eikä tuen määrässä.
Käytännössä epämääräinen kohta lasku sisältää kaiken muun kuin ruoka ja asumismenot. Ne ovat ainot eritellyt ja perhe ei saa toimeentulotukea josta muita menoja maksettaisiin. Laskut sisältää kaiken puhelinlaskuista pesuaineisiin ja hygieniatuotteisiin sekä vaatteista apteekkikuluihin ja mitä ikinä nyt teinien perheissä nyt onkaan. Se kävi selväksi ettei harrastumenot kuulu kuitenkaan tuohon listaan.
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
Se olisi kenelle tahansa vaikeaa, mutta nämä ketjut onkin aina ilkeilyn huippuja.
Eines nakit ja lihapulla, sisältävät > kamaraa eli sian ihraa > kanan nahkaa eli pahaa kolestrolia> selluloosaa eli wc-paperin raaka-ainetta + erilaisen kirjon E-vitamiineja.
Ymmärrän jos ei ole jaksamista tehdä kaikkia ruokia itse ( minäkin ostan leipää, vaikka osaan leipoa ja leivonkin aika usein) Mutta ihan oman terveyden kannalta olisi hyvä `puhdistaa`itsensä aika-ajoin puhtaalla ruualla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa kyllä pisti silmään tuo, ettei tule rätinpyörittäjää. On ikävää jos kotoa opittu asenne laittaa väheksymään tiettyjä töitä, joita voisi tehdä osa aikaisenakin lisätienestejä ansaitakseen. Myös moni teini aloittaa kesätyössä siivousalalla. Ja ihan alalla myös on ihmisiä vapaasta tahdostaan, itsekin 3 lapsen yksinhuoltaja ja rätinpyörittäjä yrittäjä. Myös kerran uupumuksen sairastanut ja tiukilla ollaan. Eli sympatiaa löytyy, mutta monet väheksytyt ammatit ovat kyllä yhteiskunnan kannalta tärkeitä. Ei omaa tilannetta ainakaan paranna muiden väheksyminen.
No mulla on kaksikin tuttua, jotka opiskeluaikanaan työskenteli rätinpyörittäjinä ja vieläpä tykkäsivät työstään. Nykyään tienaavat molemmat ihan kelpo summan kuussa valmistuttuaan koulusta ja molempien mielestä rätinpyöritys opiskeluaikana oli kivaa työtä.
Joillekin se on oikea työura ja useimmat tykkäävät työstään. Kiva kun väheksytään jotain ammattia oikein lehdessä. Ei kyllä ssäliä heru tuolle yhteiskunnan varoilla elävälle
Vierailija kirjoitti:
Tuon perheen tuet pitäisi vähintään puolittaa. Alkaa työnteko maistua. Hoitaja saa kyllä työpaikan.
Tahdotko vajaakuntoisen hoitajan hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin valittaa. Saa kotona makaamalla saman summan kuin monet 160 tuntia kuukaudessa työskentelevät.
Höpö höpö. Kyllä ne töissäkäyvät yht saa lapsilisät ja elstumaksut myös.
Se on ihan sama kuin valtiolla. Syytää näille miten paljon rahaa tahansa niin kaikki menee ja valitetaan että tarvitaan lisää. Parempi siis antaa vähemmän kun sitä rahaa ri osata juitenkaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla riittäisi ymmärrystä ja empatiaa tätä perhettä kohtaan jos he olisivat oikeasti hätää kärsimässä rahatilanteensa takia. Mutta kun 1800 euroa on iso summa siihen nähden, että moni tekee paljon työtä tuon eteen.
Todellakaan ei ole iso summa. Nämä kommentit on todella ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne syö purkkilihapullia, kun itse saa tehtyä tummasta soijarouheesta halvemmalla? Ja miksi on taas lähihoitaja tekaissut sen toisenkin lapsen, johon ei ole varaa?
Ja mihin liikkumiseen niillä rahaa menee, kun äiti ei ole töissä?
Häh? Lapset varmaan käy koulussa, harrastuksissa ja kavereilla, ja äiti ainakin esimerkiksi lääkärissä?
Me asutaan kaupungissa mutta silti muualle kuin lähikauppaan ei oikein pääse kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa kyllä pisti silmään tuo, ettei tule rätinpyörittäjää. On ikävää jos kotoa opittu asenne laittaa väheksymään tiettyjä töitä, joita voisi tehdä osa aikaisenakin lisätienestejä ansaitakseen. Myös moni teini aloittaa kesätyössä siivousalalla. Ja ihan alalla myös on ihmisiä vapaasta tahdostaan, itsekin 3 lapsen yksinhuoltaja ja rätinpyörittäjä yrittäjä. Myös kerran uupumuksen sairastanut ja tiukilla ollaan. Eli sympatiaa löytyy, mutta monet väheksytyt ammatit ovat kyllä yhteiskunnan kannalta tärkeitä. Ei omaa tilannetta ainakaan paranna muiden väheksyminen.
No mulla on kaksikin tuttua, jotka opiskeluaikanaan työskenteli rätinpyörittäjinä ja vieläpä tykkäsivät työstään. Nykyään tienaavat molemmat ihan kelpo summan kuussa valmistuttuaan koulusta ja molempien mielestä rätinpyöritys opiskeluaikana oli kivaa työtä. <
Mä tienaan sillä elantoni. Maksan auton ja asunnon. En ole jäänyt tyhjän päälle, vaikka elämä on mullistunut.
Samalla olen oikeasti hyödyksi. Ei tarvitse vanhusten käydä likaisessa vessassa tai syödä sotkun keskellä. Eikä hoitajienkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon perheen tuet pitäisi vähintään puolittaa. Alkaa työnteko maistua. Hoitaja saa kyllä työpaikan.
Tahdotko vajaakuntoisen hoitajan hoidettavaksi?
No ei lähihoitaja mikään lääkäri ole. Vaipan vaihtaa ja syöttää mummot vähän huonommassakin kunnossa. Se voisi jopa tehdä ihmiselle ihan hyvää. Sosiaalista kanssakäymistä, merkityksellisyyttä, alkaa tulla toimeen itse tienaamillaan rahoilla. Ei ihmisiä voi loputtomiin ymmärtää. Jos ei millään pärjää yhteiskunnassa, on ehkä syytä hakeutua itse johonkin laitokseen hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laskuihin" menee siis jutun mukaan 900€. Se on aika paljon noin epämääräiseen kohteeseen. Mitä laskuja nuo on?
Aivan, hyvä huomio. Koska epämääräisiä laskuja ei ole sen tarkemmin avattu, niiden oletan olevan pikavippejä, osamaksuja (tilattu varmasti jotain hömppää klarna tilille) ja/tai ulosottoon päätyneitä laskuja.
Masennuksen juurisyy on elämänhallinnalliset jutut?
Vaikka hänen tulonsa olisivat 2800 euroa, en usko että se pitkään riittäisi, kun otettaisiin varmasti uusia velkoja joiden maksuun rahat valuisivat.
Töihin ei kannata varmasti mennä, koska suurella todennäköisyydellä on uo asiakas ja töistä saadut fyrkat eivät perheen elämässä näkyisi. Terhi on ihan itse saanut elämänsä solmuun ja tästä todisteena hänen omat sanat *en saanut mitään apua ongelmiini* eli tarkoitti varmaan, ettei kukaan maksanut hänen velkojaan.&
Sinä olet ilkeä.
Ihmettelen miksi kukaan haluaa noihin juttuihin, kun sitten koko Suomi ruotii perheen rahan käyttöä ja arvostelee. Itse en ikinä suostuisi tuollaiseen. Ja sitten, kun näissä ei ikinä kerrota kaikkea, jättää se varaa arvailuille ja arvostelulle.
Pointtina onkin kannattaako tuollaisia asenteita ylipäätään siirtää kenenkään? Joskus se parempaa tavoittelu vaatii sen työn kuin työn ottamisen, esimerkiksi opiskelijalle. Jo se asenne voi vaikuttaa, ettei esimerkiksi johonkin työhön tule haettua. Elämänkokemuksen kannalta voi joskus olla avartavaa nähdä eri näkökulmista maailmaa.
Tuohon lapsetkin viedään asiaan sanoisin näin mielenterveysongelmista kärsineen entisenä puolisona ja yhteisten lasten äitinä. Ensisijainen oikeus jokaisella lapsella on vanhempiinsa. Ei vanhemmalla oikeus lapsiin 50%. Ja jokainen tekee kykynsä mukaan. Mutta lasten tehtävä ei ole tukea ja avittaa vanhempaansa, se jo itsessään on teinille aika iso vastuu. Jonka tässä jutussa tämä Terhi jo itsekin totesi. Silloin pitää miettiä ratkaisuja asioihin ja aikuisten pohtia tilannetta ihan lasten näkökulmasta yhdessä heidän parhaaksi. Ja vaikka katsoa tilannetta tietyllä ajanjaksolla eteenpäin. Ei tarkoitus ole lyödä ketään maahan, mutta kaikkia palvelee kyllä sekin että lapsilla on hyvä ja turvallinen suhde vanhempiinsa.
Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumiseen ja ruokaan menee kaikkiaan noin tonni, mihin menee 800 e? Veikkaan että johonkin Klarnan osamaksuihin ja tupakkaan.
Sinä olet näitä, joiden mielestä 100 € riittää kuukauden ruokiin.
Sikäli toivon itsekkin, että olisin osannut enemmän nauttia rahoistani enkä säästää, koska reilun 12 vuoden työntekemisen jälkeen suoraan armeijasta ja aktiivisen säästämisen jälkeen saattaa olla työttömyys edessä. lapsikorotus poistumussa työmarkkinatuesta ja omistus asuntoon ei saa enää tukea ja tulee kaikki varallisuusrajat eli jos en olisi duunari töistäni kovalla vaivalla säästänyt ja vaan iloisesti juonut ja matkustanut rahani niinkuin ihmiset ympärillä saisin tukina satoja euroja enemmän asumistukena ja toimeentulotukena sen sijaan nyt järkevästi elämisestä rangaistaan. Niin sikäli en ymmärrä kritiikkiä tätä ihmistä kohtaan kun kaikki menee kun selvästi se on se parempi vaihtoehto. Olen itse yksinhuoltaja isä ja ruokaan menee noin 600-700 kuussa.Teen fyysisesti raskasta työtä joten sitä menee hieman enemmän. Mutta toki kaurapuurolla ja jauhelihalla tuon saa ihan minimiin, mutta ei ainakaan itse kehtaa lapselle tarjota pelkkää samaa ja halvinta, ei hedelmiä jne. 1100 euroa asumisen jälkeen pitäisi kyllä helposti riittää, toki veikkaan, että tästäkin jutusta on "unohdettu" mainita jokin osari helvetti
Kehtaakin valittaa. Saa kotona makaamalla saman summan kuin monet 160 tuntia kuukaudessa työskentelevät.