IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä suunnilleen sama palkka ja vuokra, eikä tällä todellakaan mitään leveää elämää elä yhden hengen talouskaan. 200 e menee jo helposti yhden ihmisen ruokiin, vaikka teen kaikki arjen lämpimät ruuat itse. Jotain pelkkää kaurapuuroa ja perunaa söisi tietysti halvemmalla, mutta se ei ole pidemmän päälle terveellistä.
Ei tarvitse osua kuin samalle kuulle vakuutusmaksuja ja vaikka auton huolto niin rahat on pian lopussa. Nyt yritän elää mahdollisimman säästeliäästi, enkä osta mitään muuta kuin pakollista ruokaa ja polttoainetta, niin saa ehkä jotain säästöönkin.
Köyhällä ei oo autoa tietty
Tutkittu juttu, että mitä heikommin talouksilla menee, sitä enemmän makeisia kuluu. Huono elämänhallinta korreloi ylipainon ja talouden kanssa.
No se rätinpyörittäjä viittasi Terhin omien vanhempien asenteisiin ja oli aasinsilta siihen että Terhi kannustaa omia lapsiaan hoitamaan koulut kunnolla jotta heidän kohtalonsa ei olisi olla samassa jamassa aikanaan.
Valitettavasti huono-osaisuus periytyy hyvin vahvasti. Lasten toisen vanhemman tilannetta ei tosin avattu kovin selvästi jutussa. Ehkä siellä on toisin. Tosin se taitaa olla nimenomaan niin että äidin tausta vaikuttaa lapsiin usein enemmän, tiedä sitten miksi.
Mietin itsekin näitä paljon. Itse olen koulutettu ja hyvätuloinen ja lasteni toisella vanhemmalla on aika lailla sama tilanne kuin Terhillä. Lapset asuvat vuoroviikoin. Minusta on aika hurja ajatus tuossa yllä että lapset pitäisi erotilanteessa sijoittaa aina varakkaamman luokse. Tässäkin tapauksessa se toinen vanhempi on masennustaustainen. Otetaan siis vielä lapset pois ja viedään sekin, lyödään lyötyä. Mulle ainakin olisi elämän hirvittävin asia jos en saisi olla lasteni kanssa.
Alle satasella saa ihan ookoo jouluruuat
ei oo kerännyt tuota rahaa kokoon
ja hän saa lisukkeita leipäjonosta niin kaikkea mitä muut ostaa ei edes tarvitse ostaa
Viime vuonna yritin mennä takaisin töihin, mutta ei siitä tullut mitään.
Köyhyytensä juurisyynä Terhi pitää sitä, ettei hän ole saanut mielestään riittävää kuntoutusta palatakseen takaisin työelämään. Hän kokee raskaaksi sen, että kaikki tieto ja apu on täytynyt hankkia itse uupumuksen keskellä.
- tässä se ydin onkin, mutta jos olisi pakko mennä töihin? Niin kauan, kun yhteiskunta tukee tai tarjoaa ilmaista rahaa, ei nämä Terhit kuntoudu koskaan.
Ja mitä pidempään ollaan kotona tekemättä mitään, sitä korkeammalle kynnys nousee.
Ai niin, kuvissa Terhi näytti siltä, että hyvin on ruoka riittänyt hänellekin.
46 jatkaa
Edellä oleva keskustelunavauksena
Minä syytän yhteiskunnan toimimatonta systeemiä siitä jos näin voi käydä.
Kyllä täällä muutoin viilataan pilkkuja ja yliholhotaan kuoliaaksi asti, mutta lasten annetaan virua sellaisten vanhempien kodeissa joista vanhemmista ei voida edes mitenkään olettaa olevan todellisuudessa vanhemmiksi.
Tällaisten diagnoosien ja päätösten kuin tälläkin väitetyllä henkilöllä, tulisi käynnistää automaationa NOPEA tilanteen arviointiprosessi lasten tilanteen kannalta.
Tällä edistettäisiin tilanteen ongelmavyyhden purulla lopulta kaikkien osallisten pitkän sikavälin hyvinvointia. Vastuistaan henkisesti pahasti sairastuneen pitäminen ruorissa edelleen vastuussa esimerkiksi lapsiperheestä on ihan järjetöntä ja edesvastuutonta sekä lapsia että sairastunutta ja kyvyiltään huomattavasti heikentynyttä kohtaan. Jos ja kun on olemassa vanhemman himmaan kelvollinen toinen lähivanhempi, huoltajuus tälle ja lapset sinne eikä mitään viikonloppuja saati vuoroviikkoja.
Sairastunut keskittymään omaan terveyteensä ja pärjäämiseensä sekä hänelle intensiivitukea paikoitellen tarvitessa jotta tämän asiat saadaan selviämään. Tilanne tulee mahdollistaa sellaiseksi, ihminen edes voi parantua. Vastuu muista ihmisistä pois kykenevämmille.
Tuosta ruoanlaitosta muutama sana. Mä olin entisessä elämässäni maatilan emäntä. Kokkasin ruoat isolle perheelle, välillä työntekijöille ja joskus tuntui että kaikille jotka sattui ohi kulkemaan. Kyllähän mä siis osasin laittaa ruokaa, hyvää ja monipuolista. Tästä vuosia myöhemmin sairastuin masennukseen ja pienessä yksiössäni lämmitin mikropizzoja ja nuudeleita. Masennus on sairaus, joka voi lamaannuttaa ihmisen totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tutkittu juttu, että mitä heikommin talouksilla menee, sitä enemmän makeisia kuluu. Huono elämänhallinta korreloi ylipainon ja talouden kanssa.
Katsopas vaikka Satosen tai Soinin kroppaa. Ei ainakaan rahasta ole puute kun on varaa syödä. Kummasti ei puhuta heistä, että heillä olisi elämänhallintaongelma.
Ennen vanhaan se oli ylpeyden aihe, että oli lihava. Se kun kertoi muille siitä, että on varaa rasvaan, sokeriin ja lihaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ruoanlaitosta muutama sana. Mä olin entisessä elämässäni maatilan emäntä. Kokkasin ruoat isolle perheelle, välillä työntekijöille ja joskus tuntui että kaikille jotka sattui ohi kulkemaan. Kyllähän mä siis osasin laittaa ruokaa, hyvää ja monipuolista. Tästä vuosia myöhemmin sairastuin masennukseen ja pienessä yksiössäni lämmitin mikropizzoja ja nuudeleita. Masennus on sairaus, joka voi lamaannuttaa ihmisen totaalisesti.
Blaablaablaa.
Eikö se äiti ole voinut jo ennen ns masennustaan opettaa sen kohta täyskasvuisen kokkamaan??? Ei ole 17-vuotiaalle ylivoimainen homma tehdä muutama satsi ruokaa viikossa.
Ja miksi tekee liikaa lapsia alunperinkään?
"Laskuihin" menee siis jutun mukaan 900€. Se on aika paljon noin epämääräiseen kohteeseen. Mitä laskuja nuo on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä suunnilleen sama palkka ja vuokra, eikä tällä todellakaan mitään leveää elämää elä yhden hengen talouskaan. 200 e menee jo helposti yhden ihmisen ruokiin, vaikka teen kaikki arjen lämpimät ruuat itse. Jotain pelkkää kaurapuuroa ja perunaa söisi tietysti halvemmalla, mutta se ei ole pidemmän päälle terveellistä.
Ei tarvitse osua kuin samalle kuulle vakuutusmaksuja ja vaikka auton huolto niin rahat on pian lopussa. Nyt yritän elää mahdollisimman säästeliäästi, enkä osta mitään muuta kuin pakollista ruokaa ja polttoainetta, niin saa ehkä jotain säästöönkin.
No, yhdellekään työpaikalleni en olisi ilman omaa autoa päässyt. Ei julkinen liikenne toimi niin hyvin suurimmassa osassa Suomea. Auto on vanha ja muutaman tonnin arvoinen.
köyhyys ja huono-osaisuus periytyy, kun vanhempi ei kykene lapsilleen tarjoamaan edes perusvälineitä elämästä selviämiseen. Elämästä puuttuu rytmi, ei käydä töissä, maataan kotona. Itketään tukia, kuitataan kaikki tekemättömyys masennuksilla ja muilla tekosyillä, joissa aiheuttaja on aina joku muu kuin itse. Kotona ei tehdä normaaleja asioita, kuten siivoaminen ja ruoanlaitto tai normaali vaatehuolto. 1800e on monelle jo kelpo palkka, esim. eläintenhoitaja- ammattinimikkeellä tuo on mediaanipalkka tehdystä työstä, tuon iltsarijutun syöttiläs ulisee, että rahaa on liian vähän, silti rahojen vähyys ei näy omassa ulkomuodossa.
Se, että lapselle syöttää pelkkää makaroonia, täyttää mielestäni jo pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun tunnusmerkit. Lapset todennäköisesti tulevat kärsimään terveydellisistä ongelmista aikuisiällä ja ehkä jopa jo aiemmin, huonon ravinnon vuoksi. Lapset pitäisi ottaa huostaan tai antaa kokonaan isälle.
En tiedä mitä näille masis-Terheille tulisi tehdä? Laittaa johonkin valvottuun koulukotiin vielä aikuisiällä opettelemaan elämän perusasioita? Ehkä joku laitosmainen valvottu yhteisasumismalli, jossa mm. täyskielto päihteille, niin veikkaan, että alkaisi monella työhalut heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yhdellekään työpaikalleni en olisi ilman omaa autoa päässyt. Ei julkinen liikenne toimi niin hyvin suurimmassa osassa Suomea. Auto on vanha ja muutaman tonnin arvoinen.
No tämä Terhi ei ole vuosiin ollut töissä.
Tuo ihminen on varmaan synnynnäinen masentuja. Hän ei osaa verkostoitua, ei etsiä uutta ammattia.
Vanhempien ahdas arvomaailma rajaa häntä edelleen. Elämisen taidot ja jousto puuttuu.
Minua pisti silmään, että seuraavassa jutussa lätkäkuningatar esittelee täydellistä elämäänsä. Antaisi hän tälle köyhälle yksinhuoltajaäidille lahjakortin ruokakauppaan. Suomessa ajatellaan hirveän itsekeskeisesti, että kaikki menestys on aina omasta itsestään kiinni. Jos tulee sairaus, niin sekin on oma vika. Meillä suvussa autetaan köyhimpiä. Miksi ei muilla edes jouluna?
Ja taas on sitten kotikin läävä. Edes niitä keittiön pöytätasoja ei osata siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä osamaksuja autosta. Jos on, niin järjetöntä touhua. Ei tarvitse ainakaan ihmetellä mihin ne rahat kuluu
Vierailija kirjoitti:
köyhyys ja huono-osaisuus periytyy, kun vanhempi ei kykene lapsilleen tarjoamaan edes perusvälineitä elämästä selviämiseen. Elämästä puuttuu rytmi, ei käydä töissä, maataan kotona. Itketään tukia, kuitataan kaikki tekemättömyys masennuksilla ja muilla tekosyillä, joissa aiheuttaja on aina joku muu kuin itse. Kotona ei tehdä normaaleja asioita, kuten siivoaminen ja ruoanlaitto tai normaali vaatehuolto. 1800e on monelle jo kelpo palkka, esim. eläintenhoitaja- ammattinimikkeellä tuo on mediaanipalkka tehdystä työstä, tuon iltsarijutun syöttiläs ulisee, että rahaa on liian vähän, silti rahojen vähyys ei näy omassa ulkomuodossa.
Se, että lapselle syöttää pelkkää makaroonia, täyttää mielestäni jo pahoinpitelyn ja kaltoinkohtelun tunnusmerkit. Lapset todennäköisesti tulevat kärsimään terveydellisistä ongelmista aikuisiällä ja ehkä jopa jo aiemmin, huonon ravinnon vuoksi. Lapset pitäisi ottaa huostaan tai antaa kokonaan isälle.<
Ei se köyhyys, koulutus tai ammatti välttämättä periydy. Rikkaan perheen lapsesta voi tulla köyhä tai köyhän perheen lapsesta rikas. Duunariperheen lapsesta voi tulla akateeminen ja akateemisen perheen lapsesta duunari. Lapsi voi haluta itselleen eri ammatin kuin vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi antaa ruuanlaittokoulutusta enemmän. Nykynuoret eivät ehkä tiedäkään, että ruokaa voi tehdä ihan itse.
Jauhelihaan voi upottaa vaikka miten paljon jatkeita, kauraryynejä, porkkaraastetta, sipulia (euron maksaa pakastesipulipussi, josta riitää moneen lihapullataikinaan), lioetut kuivuneet leivät ym. Ja kananmunaa sidosaineeksi. Ne on paistaa lihapulliksi vaikka uunissa tai keittää tomaattipurevesisekoituksessa. Mausteita on tietysti hyvä olla varastossa. Aika monta tölkkiä pitäisi ostaa, jos haluaa saman verran saada lihapullaruokaa.
Tässä 3 euron tölkkilihapullat:
Ainesosat
kastike (65 %) [vesi, kastikeseos [muunnettu tärkkelys, rasvajauhevalmiste (palmu*, glukoosisiirappi, muunnettu tärkkelys), dekstroosi, maltodekstriini, suola, mausteet (mm. SINAPPI), aromit (sis. VEHNÄ, SOIJA), arominvahventeet (E621, E627, E631), mausteuute (sis. SELLERI), väri (E150c), kasviöljy (rypsi), happamuudensäätöain
Todellakin asiaa, einekset on roskaruokaa alla linkki jauhelihan jatkamiseksi soijarouheella, aloitin kokeilun ja siitä tuli uusi normaali.
https://keskustelu.suomi24.fi/ruoka-ja-juoma/liharuoka
Kerran viikossa kaupassa listan mukaan säästää jo paljon. Kahvilat ja ravintolat kokonaan pois, itselläkin kahvit aina termarissa, jos johonkin päiväretkelle menee. Jos painoindeksi on yli 22, niin jotain vuotaa ohi budjetin. Muotia ei kannata seurata ja ostaa vain hyväksi todettuja vaatemerkkejä ja materiaaleja. Tupakka pois ja kaljaa vain kaupasta ja kori kuussa max. Näillä pärjää.