IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
On paljon ihan akateemisiakin töitä, joista ei saa säännöllisesti ja varmasti 1800 euron nettotuloja per kuukausi.
Terhiltä puuttuu täysin elämänhallinta, eikä se kyllä millään kurssituksellakaan synny, kun aloitekyky on tuota tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ystävän ei tarvitse olla kuin kuuden kilometrin päässä, ettei minulla ole varaa mennä sinne saakka." Mä kävelen 6 km/suunta työmatkan ympäri vuoden. Muuta liikuntaa en sitten tarviikaan. En halua tuhlata rahoja autoon ja polkupyörä varastettiin työpaikan pihalta, niin aloin kävellä. Jalkoja multa ei voi varastaa.
Uskomatonta, että aikuinen ihminen ei pääse omin voimin liikkumaan kuutta kilometriä! Mikähän lienee selityksenä että ei voi kävellä, tuon kuusi kilometriä kävelee helposti yhdessä tunnissa. Työmatkani on hieman yli kuusi kilometriä ja kuljen sen polkupyörällä ympäri vuoden, talvella lumessa kiroillen. Ei ole iso homma. PS. Nettopalkkani on noin 2000 euroa ja sen saadakseni teen raskasta ja vaarallista ruumiillista työtä ulkona.
Mitä vähemmän liikkuu, sen laiskemmaksi tulee. Tuskinpa se valittaja jaksaa edes kilometriä kävellä ja jo pelkkä ajatus saa väsyneeksi.
Lisäksi odottaa tietysti, että hänelle vapaa-ajan matkatkin maksetaan kaiken jo saadun päälle, vaikka työsskäyvät tosiaan maksaa ihan ne päivittäiset työmatkansakin hänen saamiaan tukia vastaavista palkkatuloistaan ja siltikin saavat rahansa riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
No mutta vaihtoehtona on myös saada lisäansioita käymällä töissä. Ei tarvitse kitkuttaa vain 1800 eurolla. Ja ilmeisesti isäkin on tuossa kuviossa mukana, jos lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta eli äidin ei tarvitse yksin kustantaa heille kaikkea.
Jos he saavat toimeentulotukea niin ei voi saada lisäansioita töillä samaan aikaan. Se vähennetään toimeentulotuesta.
Niin se idea vähän niinkuin on, että oma elämä kustannettaisiin työtä tekemällä. Toimeentulotuki on tarkoitettu niihin paniikkitilanteisiin, kun sairastuu, työt menee alta, eikä heti löydy uutta yms. Ei sitä ole alkujaan lainkaan tarkoitettu siihen, että sen varassa eletään vuosikymmeniä.
Elikkä tuo neuvo on ihan oikea: Jos elintaso ei miellytä, niin kannattaisi varmaan tehdä asialle jotain? Vaikka etsiä niitä töitä - vaikka se aiheuttaisi toimeentulotuen pienenemisen. Tavoite on, että sitä toimeentulotukea ei tarvitsisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne syö purkkilihapullia, kun itse saa tehtyä tummasta soijarouheesta halvemmalla? Ja miksi on taas lähihoitaja tekaissut sen toisenkin lapsen, johon ei ole varaa?
Ja mihin liikkumiseen niillä rahaa menee, kun äiti ei ole töissä?
Häh? Lapset varmaan käy koulussa, harrastuksissa ja kavereilla, ja äiti ainakin esimerkiksi lääkärissä?
Me asutaan kaupungissa mutta silti muualle kuin lähikauppaan ei oikein pääse kävellen.
Estääkö huono kunto kävelemisen lähikauppaa kauemmaksi?
Kun eletään veron maksajien piikkiin niin mikään ei riitä. Kun ei tarvii ponnistella edes ruuan laittoon vaan ostetaan tölkkilihapullia ( onko tää tsoukki?). Jos hän olisi töissä todennäköisesti pystyisi hahmottamaan tulot miinus menot ja sillä pärjättävä. Valintoja tekee ihan kaikki. Näille pitäisi yhteiskunnan kustantaa talouden hallinnon kurssi. Mutta nykyään ihmisarvoiseen elämään kuuluu pakolliset huvipuistoreissut, useat lemmikit, Tallinnan risteilyt, kalliit harrastukset.
Uusi laskelma. Minna ja 2 lasta. Vuokra normirajoissa eli maksetaan kokonaan. Samoin sähkö ja vesi. Yht. n. 1100.
Jää 1400€ laskuihin ja elämiseen. Netti ja kännykät 60€. Koska ei tmisdä ei matkakuluja muuta kun satunnaisia 30€/kk.
Ruoka, vaatteet, kodinhankinnat, virkistys jää 1300€.
Harrastuksiin Minna saa TT tuke lapsille 250€ per lapsi vuodessa. Lapset harrastaa halpoja harrastuksia.
Ei sairauksia, ei lääkityksiä.
Ei hulppeaa, mutta ruokaan jää enemmän kun esimerkkitspauksessa.
Terhi on ilmeisesti lähihoitaja.
Jos hän kävisi normaalisti töissä, hän ei saisi noin paljon netto. Eli tuo tilannehan on hänelle ihan lottovoitto. Ei ihme, ettei pyri pois siitä.
Eikö teinit voisi kokata oikeaa kotiruokaa jos äiti on masentunut ? Netti on täynnä edullisia maukkaita reseptejä . Minä kokkasin usein kotona asuessa kun äiti teki pitkiä työpäiviä toisessa kaupungissa .
Vierailija kirjoitti:
Eikö teinit voisi kokata oikeaa kotiruokaa jos äiti on masentunut ? Netti on täynnä edullisia maukkaita reseptejä . Minä kokkasin usein kotona asuessa kun äiti teki pitkiä työpäiviä toisessa kaupungissa .
Minusta sitä Terhiä ei pidä hyysätä ja mahdollistaa tuota löhöämistä. Sehän on just sitä alkoholismin mahdollistamista vain. Vahingollista kaikille.
Jos 17v olisi koko ajan nälissään, muuttaisi varmaan isänsä luo.
Mitähän kaikkea tässä ei kerrota?
On se hyvä, että näitä tukia leikataan pois niin ihmiset oppivat huolehtimaan itse itsestään. Ihme kun näiden vanhemmat eivät ole tätä heille opettaneet??
Minä en nyt kyllä ymmärrä selityksestä yhtään enkä kuka ihmeen Minna?
Siis paljonko Minna X:n perhe saa yht netto kuussa?
Mistä lähtösummasta se 1100 vähennetään?
Mikä on yht 1100? Vuokra, kaukolämpö- kerrostaloasunnon sähkö ja vesi? Miten hirveän kallis se vuokra sitten oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Uusi laskelma. Minna ja 2 lasta. Vuokra normirajoissa eli maksetaan kokonaan. Samoin sähkö ja vesi. Yht. n. 1100.
Jää 1400€ laskuihin ja elämiseen. Netti ja kännykät 60€. Koska ei tmisdä ei matkakuluja muuta kun satunnaisia 30€/kk.
Ruoka, vaatteet, kodinhankinnat, virkistys jää 1300€.
Harrastuksiin Minna saa TT tuke lapsille 250€ per lapsi vuodessa. Lapset harrastaa halpoja harrastuksia.
Ei sairauksia, ei lääkityksiä.
Ei hulppeaa, mutta ruokaan jää enemmän kun esimerkkitspauksessa.
Ja tällaiset kadehtii 1000 euron eläkkeitä.
Nämähän on ihan alinta pskaa koko porukka. Miten alas voi ihminen vajota?
Hän saa melkein saman summan kuin mä ja mä käyn kokopäiväisesti töissä. Ja vielä kehtaa valittaa. Selviä taloudenhallinnan ongelmia. Suututtaa tuollaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Just näin, elämänhallinta hukassa. Ruoaksi säilykelihapullia, jotka maksaa noin 3e/400g eli kilohinnaksi tulee noin 7.50. Kun äiti ei kerran ole työelämässä, niin olettaisi että hänellä on aikaa, joten voisi ostaa jauhelihaa tarjouksesta ja väsätä itse lihapullat. Tulisi halvemmaksi ja olisi parempaa, ja jäisi rahaa tehdä joulutorttujakin. Samaten olisi aikaa korjata vaatteet ettei tarvi rikkinäisissä kulkea. Lapsiparat.
Ohis:
Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen voi siksi olla vähän niin ja näin. Siihen kun ostat vielä korppujauhot, mausteet, kananmunan jne., niin ei se kolmen euron purkkilihapulla sen kalliimmaksi tule. Sähköäkin joudut käyttämään enemmän itse tehdessä.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että kyseisen naisen rahankäytössä on jokin pielessä, kun ei minulla työssäkäyvänä jää tuon enempää elämiseemme ja kaksi lasta vuoroviikoin elätettävänä. Kaikki tuet lapsista menee ex-vaimolle, joten maksan 100% itse. Suosittelen tälle naiselle siitä huolimatta työssäkäyntiä ratkaisuksi "ahdinkoonsa".
Eli koska kaikki ei ole näkyvillä pahantahtoinen ihminen täyttää tyhjän mielikuituksella ja olettaa että meni kerrasta oikein arvaamalla vaikka oma ajattelu ei normaalisti kykene edes alkeelliseen päättelyyn, aikamoista.
Suomalaisten heikoimmat yksilöt heittämässä omansa hankeen mielikuvituspohjalta, eri hieno meno, yhtään ei vaikuta ihan sekopäisen narsistiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tällaiset kadehtii 1000 euron eläkkeitä.
Nämähän on ihan alinta pskaa koko porukka. Miten alas voi ihminen vajota?
Niin no, kuvittelevat varmaan etteivät jokisikin A-kastiksi itseään kuvitellessaan voi itse perus- ja pysyväissairastua tai vammautua työkyvyttömiksi ja joutua "tuille", tippua pitkäaikaistyöttömiksi viimeistään 50+ jossain YT:issa ja eläkkeelläkin luulevat uivansa rahassa.
Mistä syystä Suomessa ajatellaan mielisairaus teeskentelyksi ja laiskuudeksi, siis ettei sitä ole ilmiönä olemasaakaan?
Sanokaa se tädilleni joka oli loppuelämänsä laitosoloissa doupattuna aivan huumatuksi bipolaarisuutensa vuoksi ... Hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, elämänhallinta hukassa. Ruoaksi säilykelihapullia, jotka maksaa noin 3e/400g eli kilohinnaksi tulee noin 7.50. Kun äiti ei kerran ole työelämässä, niin olettaisi että hänellä on aikaa, joten voisi ostaa jauhelihaa tarjouksesta ja väsätä itse lihapullat. Tulisi halvemmaksi ja olisi parempaa, ja jäisi rahaa tehdä joulutorttujakin. Samaten olisi aikaa korjata vaatteet ettei tarvi rikkinäisissä kulkea. Lapsiparat.
Ohis:
Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen voi siksi olla vähän niin ja näin. Siihen kun ostat vielä korppujauhot, mausteet, kananmunan jne.,
No siksi niihin tartutaan kun ne mainitaan esimerkkinä halvasta ruoasta. Ne eivät ole halpoja, paljon halvempia ja parempiakin vaihtoehtoja on.
Harmi kun tuo yksinhuoltajan ammatti on vain naisten ala. Noilla palkoilla olisi aika helppo elämä. Ei tarvitse koulutusta eikä mitään vaan voi suoraan peruskoulun jälkeen alöittaa.
Jaa nyt ei riitä enää pelkkä puhelin, vaan sen pitäisi olla nimenomaan upouusi älypuhelin? Ja vielä laadukas kamera.
Ja sellainen pitää kaikkien saada, vaikka ei ole rahaa edes ruokaan.