Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.

Vierailija
23.12.2023 |

Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.

Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.

Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.

Jää 900.

Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.

Jää 700.

Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia 

Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.

Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita. 

Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.

Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.

Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.

Kommentit (585)

Vierailija
441/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kunnollisten ihmisten näitä kuuluu elättää? 50% kaikista tuista pois olisi kohtuullinen muutos.

Loisilta leikkaamalla joudut vain itse maksumieheksi. Niin käy nyt minullekin, kun ex-vaimolta viedään tukia useita tonneja vuodessa. Palkkatöihin häntä ei huolita ja 9€/päivä duunit eivät lastemme elämää auta. Minun elatusmaksuni vain nousevat, vaikka hoidan oman osuuteni lasteni elatuksesta jo omilla viikoillani. Nämä leikkaukset kurjistavat vain työssäkäyvän vanhemman elämää. Ja tietenkin lasten.

Kyse on sinun lapsistasi, tottakai sinun kuuluukin heistä huolehtia, ei yhteiskunnan.

Ihan niin kun kukaan muukaan ei ole ikinä onnistuneesti tehny.

Ihminen on hypersosiaalinen eläin joka kuolee yksin, sut on hemmoteltu vajaaälyiseks.

Mä myös haluisin huomauttaa et nää teidän puheet halvasta ruaasta on ihan ufo juttuja, alkapaaka käymään sielä kaupassa kiin että kyttäätte hinta/kalori suhdetta, muuttuu aika eri näköiseks käsitys halvasta ruuasta, kaikista halvinta ruokaa on lihapiirakat ym silkka pashka.

Ttu kun te ette tiedä mitään ja luulette siks tietävänne kaiken, dunning-kruger ei ole ylpeyden aihe.

Vierailija
442/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän vallitsee todellinen joulumieli.

Jos hetkenkin uskoo lähimmäisenrakkauteen, niin täällä palstalla pääsee kyllä maan pinnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin, elämänhallinta hukassa. Ruoaksi säilykelihapullia, jotka maksaa noin 3e/400g eli kilohinnaksi tulee noin 7.50. Kun äiti ei kerran ole työelämässä, niin olettaisi että hänellä on aikaa, joten voisi ostaa jauhelihaa tarjouksesta ja väsätä itse lihapullat. Tulisi halvemmaksi ja olisi parempaa, ja jäisi rahaa tehdä joulutorttujakin. Samaten olisi aikaa korjata vaatteet ettei tarvi rikkinäisissä kulkea. Lapsiparat.

Ohis:

Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen

Ne itsetehdyt lihapullat on silti se parempi vaihtoehto. Parin eineslihapullatölkin hinnalla saa tehtyä saman määrän paljon parempia lihapullia. Ja jos pakastinta ei ole, tekee sitten jääkaappiin niitä. Kyllä ne teinit voi syödä lihapullia kaksi päivä peräkkäin. 

Vierailija
444/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan vippejä ja velkoja maksamassa tuilla. Tai sitten on yksinkertaisesti liioteltu ja keksitty koko tarina.

Aina näissä on se mitä ei kerrota. Suomessa ei voi olla tilannetta että jää vain 200 e ruokaan muuten kuin itse aiheutettuna.

Vierailija
445/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku katkeroitunut aloittaa näitä ketjuja tuosta samasta jutusta ihan työkseen. Kannattaa nyt vaan lukea se juttu ennenkuin lähtee mukaan tuohon huutokuoroon. On se kumma, että jotkut ihmiset kadehtii toista, jolla rahat juuri ja juuri riittää elämiseen. Syynä työuupuminen ja masennus. 

Kertoo tällainen aika paljon siitä ihan omasta pahasta olosta, jota nämä täällä huutelijat kokevat.

Älä jaksa syyttää aloittelijaa. Tämä Terhi rouva on ihan itse tuonut tilanteensa ja asiansa julkisuuteen.

Iltasanomat sulki kommettiosaston heti, koska meni tukkoon.

Sen mitä näin, niin valtaosa oli järkyttynyt siitä, ettei 1 800 eken tuilla osata hallita taloutta niin, että on varaa ostaa ja valmistaa kunnon ruokaan.

Ja jopa se risainen paita heitetty sohvan päälle kuvauksen ajaksi, ja mamma istuu bussipysäkillä.

Sitä saa mitä tilaa.

Just noin. Sanosin että omaa tyhmyyttä ja uusavuttomuutta on paljon, jos ei kykene suunnittelemaan talouttaan tuloja vastaavaksi. Sehän on jopa elinehto, että suunnittelee ja elää sen mukaan mitä tulonsa ovat. Niin piti elää ja tehdä ennenkin. Ei siitä pitkällä tähtäimellä " kunnian kukko" laula, jos pitää olla käsi ojossa veronmaksajiin päin elämänsä. Ihan hyvä, että hallitus puuttuu lujasti tukiasioihin ja sopii toivoa, että myös normijärjellä käyvät ihmiset näkevät mikä on oikea suunta. Muistakaa se myös, että vain työnteosta kertyy eläkettä vanhuudenpäiville.

Vierailija
446/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä saa 400g jauhelihaa 2.45 e miksi tämä ostaa ne purkissa. Niin monta kysymystä herättää tämä juttu varsinkin ihmisessä joka on kokenut kaikki mahdolliset tilanteet mihin köyhänä voi joutua.

Vierailija
447/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuohan on vaan keksittyjä juttuja.

ei se täällä auta asiasta narista.

oikeampi osote on iltalehden

toimittaja.

joskus oli semmonen tyyppi työttömänä

joka ei muka hakenu jotain tukea ollenkaan

ja sitte voivotteli ettei rahat muka riitä :D

Vierailija
448/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin, elämänhallinta hukassa. Ruoaksi säilykelihapullia, jotka maksaa noin 3e/400g eli kilohinnaksi tulee noin 7.50. Kun äiti ei kerran ole työelämässä, niin olettaisi että hänellä on aikaa, joten voisi ostaa jauhelihaa tarjouksesta ja väsätä itse lihapullat. Tulisi halvemmaksi ja olisi parempaa, ja jäisi rahaa tehdä joulutorttujakin. Samaten olisi aikaa korjata vaatteet ettei tarvi rikkinäisissä kulkea. Lapsiparat.

Ohis:

Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen voi siksi olla vähän niin ja näin. Siihen kun ostat vielä korppujauhot, mausteet, kananmunan jne.,

Avuttomuutta tälläkin.

Jos ostat kilon jauhelihaa ja teet puolesta lihapullia tms ja toisen puolen paista sellaisenaan kypsäksi.

Onko se kuiva-ainekaappi aina tyhjä että joka kerta kokatessa pitää ostaa mausteet ja korppujauhot?

Muniakin luulisi olevan kaapissa ainakin joskus.

Kyllä se ruoka säilyy jääkaapissa lähes viikon ettei joka päivä tarvitse alusta asti tehdä.

Vierailija
449/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää jankuttaminen omasta viasta alkaa meneen jo aika yli, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Se että te ette ymmärrä tai hyväksy muiden vajavaisuuksia ei ole syy hylätä omia hankeen, enintään herättää vihaa teidän kohtuutonta retostelua kohtaan, helppohan se on olla olevinansa jos jättää elämänsä elämättä ja ite vaan istuu netissä arvostelemassa muita, tervetuloa kokeileen elämistä, siihen kuuluu virheet, teille täydellisille kusipäillekkin.

Ihan uskomattoman kiittämätöntä pashkaa taasen syöttöporsailta.

Vierailija
450/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan vippejä ja velkoja maksamassa tuilla. Tai sitten on yksinkertaisesti liioteltu ja keksitty koko tarina.

Aina näissä on se mitä ei kerrota. Suomessa ei voi olla tilannetta että jää vain 200 e ruokaan muuten kuin itse aiheutettuna.

Niii, itse kuvittelit niin pakko olla totta?

Sinä olet sairas mieleltäsi lapsi hyvä.

Vierailija
451/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis:

Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen voi siksi olla vähän niin ja näin. Siihen kun ostat vielä korppujauhot, mausteet, kananmunan jne.,

siitä 400 g jauhelihasta saa noin 6 purkillisen verran lihapullia, ellei enemmänkin.

Vierailija
452/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis. 

No mutta vaihtoehtona on myös saada lisäansioita käymällä töissä. Ei tarvitse kitkuttaa vain 1800 eurolla. Ja ilmeisesti isäkin on tuossa kuviossa mukana, jos lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta eli äidin ei tarvitse yksin kustantaa heille kaikkea.

Jos he saavat toimeentulotukea niin ei voi saada lisäansioita töillä samaan aikaan. Se vähennetään toimeentulotuesta. 

Saa lisäansioita, mutta riippumatta tiematusta palkasta saa max. 150€ TT tuen päälle ja bussilippu työmatkoihin.

Konpäivätyöllä ja tuloilla 2000€ netto ja ylöspäin jää muutamia satasia enemmän (n. 500?) kun TT tuella. 

Vierailija
453/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää jankuttaminen omasta viasta alkaa meneen jo aika yli, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Se että te ette ymmärrä tai hyväksy muiden vajavaisuuksia ei ole syy hylätä omia hankeen, enintään herättää vihaa teidän kohtuutonta retostelua kohtaan, helppohan se on olla olevinansa jos jättää elämänsä elämättä ja ite vaan istuu netissä arvostelemassa muita, tervetuloa kokeileen elämistä, siihen kuuluu virheet, teille täydellisille kusipäillekkin.

Ihan uskomattoman kiittämätöntä pashkaa taasen syöttöporsailta.

Mitä omia? Mihin hankeen?

Aikuisuutta on ottaa vastuu omasta elämästään ja vastata myös virheistään ja kasvaa. Eikä vain uhriutua ja uhriutua ja uhriutua. Ja vaatia.

Vierailija
454/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis:

Miksi moni tarttuu noihin purkkilihapulliin? Joo, eivät ne syötäviä ole, mutta meillä halvimmassa kaupassa 400g:n halvin sika-nautajauheliha maksaa 2,75€ ja punalaputettuja ei juuri koskaan ole. Isommat paketitkaan ei kilohinnaltaan merkittävästi eroa niistä ja pakastintahan ei kaikilla välttämättä ole ja isompien pakkausten hyödyntäminen voi siksi olla vähän niin ja näin. Siihen kun os

Ostin juuri valmis lihapulla, ei purkissa, vaan puolivalmisteita eli kypsennystä vaille. 400g 4,90€.

Taitaa mennä samoihin melkein jauhelihapaketin kanssa. Pieni lisämaksu siitä, että ei alusta lähtien pyörittele itse.

Ja ovat hyviä. Kaikki valmis lihapullat eivät ole. Vslmistuotteissa tai puolivalmisteissa on hyviä ja vähemmän hyviä. 

Aina ei tule selkeästi halvemmaksi se itse tekeminen tai ero on lähinnä nillitystä.

Jokainen käyttää ruokaan sen verran kun käyttää kuten myös jäljelle jäävät rahat. 

Vierailija
455/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tämän ihmisen lääkehoito ei ole ilmiselvästi tepsivällä hoitotasolla ellei hån jaksa tehdä ruokaa

- Jos toinen lapsista ei saa enää lapsilisää, mutta asuu kotona ja opiskelee on sitten 17 tai 18 jo, lukio tai toinen aste kesken, eihän voi olla että tämän tulisi elää tyhjällä ilmalla. Eikö ole haettu hänelle toimeentuloa? Ttt tai opintotuki? Elatusapu mikäli alta 18 tai pakollisessa koulussa kuitenkin

- Jollei varakkaampi vanhempi tahdo maksaa apua, ottakoon lapsen tai lapset kokonaan luokseen. Äiti pääsee pienempään asuntoonkin sekä saa talouden hallintaan sosiaalityön avulla. Tarvitessa välitystili tai edunvalvonta jos masennua haittaa taloudenpitoa. Pääsee vastaamasta kenestäkään muusta

Vierailija
456/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1800e riittää mainiosti yksinhuoltajalle ja kahdelle vuoroviikoin teinille!

Olen seurannut tulojani ja menojani sentilleen viime vuosina ihan mielenkiinnosta. Meillä menee kuukaudessa keskimäärin 1950 euroa huomioiden ihan kaikki menot. Olen totaaliyksinhuoltaja jolla 20v ja 15 v lapset. Asuvat siis 24/7. Vain toinen syö kouluruokaa arkisin.

Tulot minulla on hyvät mutta 1950e enempää ei kuukaudessa hyvää elämään tarvitse. Meillä on oma koti, asumismenot 700e, on älypuhelimet mutta ei autoa. Liikumme bussilla ja jalan. Siistit kivat vaatteet mutta ei merkkivaatteita, kirppiksillä käyn joskus.

Ainoa mikä harmittaa on se, että verorahoilla rahoitan pakosta näitä kotona makaavia joka eivät osaa käyttää rahaa. Lehtijutun naisella on takuulla jotain pikavippejä tai osamaksuja jotka vie rahaa tai sitten tupakoi. Tai käyttää päihteitä.

Vierailija
457/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 1800e riittää mainiosti yksinhuoltajalle ja kahdelle vuoroviikoin teinille!

Olen seurannut tulojani ja menojani sentilleen viime vuosina ihan mielenkiinnosta. Meillä menee kuukaudessa keskimäärin 1950 euroa huomioiden ihan kaikki menot. Olen totaaliyksinhuoltaja jolla 20v ja 15 v lapset. Asuvat siis 24/7. Vain toinen syö kouluruokaa arkisin.

Tulot minulla on hyvät mutta 1950e enempää ei kuukaudessa hyvää elämään tarvitse. Meillä on oma koti, asumismenot 700e, on älypuhelimet mutta ei autoa. Liikumme bussilla ja jalan. Siistit kivat vaatteet mutta ei merkkivaatteita, kirppiksillä käyn joskus.

Ainoa mikä harmittaa on se, että verorahoilla rahoitan pakosta näitä kotona makaavia joka eivät osaa käyttää rahaa. Lehtijutun naisella on takuulla jotain pikavippejä tai osamaksuja jotka vie rahaa tai sitten tupakoi. Tai käyttää päihteitä.

!950 euroa on 150 euroa enemmän joka kuukausi. Oletko jotenkin vajaa kun tulet tuolla pätemään?

Vierailija
458/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on yleensä " muiden rahoja." Yrittäjä myy asiakkaille, vie asiakkaan rahat, kauppias myy paljon turhaa mitä ei tarvita ja vie meidän rahat. Hoitajien, kansanedustajien ja lääkärien palkat ovat muiden rahoja.

Lottovoittajan rahat ovat muiden pelaajien rahoja jotka ovat eläkkeellä tai töissä eli Veikkaus maksaa voitot muiden rahoista.

Ei ole olemassa muiden rahaa, on kiertävää rahaa.

Vierailija
459/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.

Soijarouhe on kyllä sellasta paskaa ettei sitä ihminen voi syödä. 

Vierailija
460/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leivoin tänään joulutorttuja. Tein taikinan itse, se maksoi 2,20€, marmeladi 1,25€. Yhteensä 3,45€. Ei ole kallista. Tuon säästää jo vaikka siinä, että ostaa jauhelihaa ja tekee lihapullat itse kuukauden ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi