IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne syö purkkilihapullia, kun itse saa tehtyä tummasta soijarouheesta halvemmalla? Ja miksi on taas lähihoitaja tekaissut sen toisenkin lapsen, johon ei ole varaa?
Ja mihin liikkumiseen niillä rahaa menee, kun äiti ei ole töissä?
Häh? Lapset varmaan käy koulussa, harrastuksissa ja kavereilla, ja äiti ainakin esimerkiksi lääkärissä?
Me asutaan kaupungissa mutta silti muualle kuin lähikauppaan ei oikein pääse kävellen.
Kunta järjestää koulumatkat. Ei siihen autoa tarvita.
Ei järjestä kunta koulumatkoja alle 5 km:n matkalle, mutta sen matkan saavat kulkea jalkaisin.
Äiti töihin ja 17v. myös vaikka osa-aikaiseen.
Turha täällä on ruikuttaa, kun pystyy kyllä ihan työnteolla sitä rahaa hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne syö purkkilihapullia, kun itse saa tehtyä tummasta soijarouheesta halvemmalla? Ja miksi on taas lähihoitaja tekaissut sen toisenkin lapsen, johon ei ole varaa?
Häh? Lapset varmaan käy koulussa, harrastuksissa ja kavereilla, ja äiti ainakin esimerkiksi lääkärissä?
Me asutaan kaupungissa mutta silti muualle kuin lähikauppaan ei oikein pääse kävellen.
Ei järjestä kunta koulumatkoja alle 5 km:n matkalle, mutta sen matkan saavat kulkea jalkaisin.
Ei tietenkään järjestä lyhyitä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä järjestää 3km matkalle kyydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta on monella pielessä. Juuri mitään ei osata enää tehdä itse, ei edes perusasioita. Ja tämä avuttomuus periytyy lapsille. Ostetaan kallista ruokaa, kun ei viitsitä, osata tehdä mitään itse.
Ei se ole elämänhallintaongelma jos tuet on liian pienet, palkka liian pieni, töitä ei saa, vaikka haluaisi, saa potkut ilman omaa syytä, syrjitään työelämässä tai savustetaan työpaikalta ulos.
"liian pienet tulet" 1800? nyt niitä valoja päälle, Tuollaiset tuet ovat ruhtinaalliset. Itse joudun tuon saamiseksi tekemään 77 tuntia TÖITÄ. ja muuten kuulun parhainten tienaavaa 10% joten kuinka voi sanoa että tuet ovat pienet kun mitään tekemättä saa summan johon ylädesiilissä oleva joutuu tekemään töitä toista viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te sitä haastattelua ollenkaan? Ette lukeneet. Käskette sairaan ihmisen mennä töihin ja muuttamaan maakuoppaan asumaan. Lapset voi antaa pois. Miten on oman elämänhallintanne laita, kun on pakko jouluaatonaattona lyödä lyötyä?
Suurin osa ei koskaan lue juttuja kun niin kiire kommentoimaan omia mielipiteitään jotka eivät osu kyseiseen juttuun. Lisäksi niistä jotka lukevat ei taas suuri osa ymmärrä lukemaansa tai halua ymmärtää. Täälläkin jaettu toimeentulotukilaskelmaa minkä mukaan perheellä pitää olla rahaaa sen ja sen verran vaikka kerrottu etteivät saa toimeentulotukea. Tulot kun sitä saadakseen hieman liian suuret.
Tässä taas näkee selkeästi sen, että mielisairaaloita tarvittaisiin edelleen. Tuokin äiti olisi voinut viettää kuukauden tai kaksi suljetulla, saatu elämänhallinta kuntoon sairaudesta huolimatta ja huomannut, että elämä jatkuu JA että vaihtoehtona on se vankilamainen suljettu osasto. Ei reumaa sairastava selitä, että mulla on tää sairaus, mä en voi sitä ja tätä. Masentunut selittää, vaikka sairaus olisi lääkkeillä hoidossa ja tilanne vakaa. Masentunut ei ole 4 vuotta koko ajan syvissä vesissä!
Selvennökseksi
Meidän kauounkimme kotihoidon lähärit siis mielestään olisivat ansaitsemassa ja ennen kaikkea *tarvitsemassa* ei vähempää kuin 3000€ LISÄÄ PALKKAA ENTISEN PÄÄLLE, vaikka ei minkäänlaisesta ammattimaisuudesta asenteessa ja käytöksessä tietoakaan surkean monella. Lisää siihen osaamattomuus, ymmärtämättömyys, ei vaan ymmärrä mitään.
Sen toki ymmärän että jos sattuu olemaan tavallinen ihminen normaalein resurssein ja asentein, niin kyllä varmasti noiden edelläkuvatun kaltaisten 'helmien' kanssa helpostu mahtaakin voida kenen tahansa oma normaalikin polla jo kipuilla.
Silloin kannattaa tehdä sille jotain pupleen tai toiseen eikä suostua olemaan sylkykuppina, muiden jälkien perässä parsijana tai työpaikkakiusattuna niin kauan että todella itse sairastuu työkyvyn menetykseen asti ja elämä menee siksi päin persettä ettei aktivoidu tekemään ammatillisia valintoja:
1. Terveydenhuollon alalla löytyy työpaikkoja sen kuin kävelee sisään.
2. Kykenevä aktiivinen amattilainen voi aina jatkokouluttautua.
3. Voi pyrkiä esihenkilöksi itse ja tekemään työyhteisölle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Suomi romahtaisi ihan lopullisesti jos kaikki masentuneet jättäytyisivät tukien varaan. Töissä sinnittelevät kuka mitenkin, osalle työ voi olla pelastus. Olen itsekin tällä hetkellä masentunut ja teen töitä lähihoitajana. Keikkailen 3 vuoroa viikossa ja tienaan sillä saman summan kuin tämä Terhi tekemättä mitään.
Mainittiinko jutussa masennus. Onhan niitä muitakin diagnooseja. Eipä tarvitse olla pitkään työtön tai tukiasiakas, kun ihmisellä on monenlaista terveysongelmaa, koska niillä tuilla ei saa tehdä mitään. Tiedänpä tuon, kun olen ollut tuilla aktiivinen. Se on jatkuvaa uhkailua, että leikataan tukia ja jatkuvaa taistelua, että saa tehdä jotain, mitä tahansa tekeekin. Jos en tee töitä tai opiskele, minulle tulee terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te sitä haastattelua ollenkaan? Ette lukeneet. Käskette sairaan ihmisen mennä töihin ja muuttamaan maakuoppaan asumaan. Lapset voi antaa pois. Miten on oman elämänhallintanne laita, kun on pakko jouluaatonaattona lyödä lyötyä?
Palstalla nyt pyörii Suomen psykopaatit ja sosiopaatit. Muutenhan he olisivat viettämössä laatuaikaa ystäviensä ja perheidensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1800 ei monien mielestä olisi edes huono palkka TYÖSTÄ.
Kannattaako oikeasti lähteä aamulla turhaan raatamaan, kun lopputulos on sama tai jopa huonompi. Kannattaa oikeasti jäädä työstä pois. Ei tuossa ole mitään järkeä
Eläkettäkin kertyy kotona loisiessa täsmälleen saman verran kuin 40 vuoden työuralla. Ei edes se kannusta. Lisäksi saat raataa siellä työpaikalla 70 vuotiaaksi saakka, toisen uran kun valitset, niin käyt korkeintaan vapaaehtoisesti salilla. Yhteiskunta maksaa sun lääkärikulusikin. Eli se tyhmä, joka lähtee aamuisin töihin
No jos on noin kateellinen niin siitä sitten vaan erokirje pomolle ja nauttimaan yhteiskunnan tukemasta leveästä leivästä. Ihan varmasti tilallesi on työttömiä hakijoita jonoksi asti.
Lehdet saisi joskus s tehdä jutun yksin asuvasta pieneläkeläisestä, joilla on oikeasti tiukkaa selvitä arjen kuluista. Näitä riittää.
Saan itse työstä nettona ~1800e, enkä lapsettomana sinkkuna todellakaan syö tölkkilihapullia!! Ne on ihan sairaan kalliita nykyään!
Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitoalalla ja nettotulot 2065euroa/kk.
Asutaan pääkaupunkiseudulla ja vuokraan menee minulta 800euroa ja puoliso maksaa toiset 800euroa.
Meillä on uusi auto, kesämökki ja kaksi koiraa.
Yritän Terhille kertoa, että lähes samoilla tuloilla elän mielestäni aika mukavaa elämää.
Ps. Olemme kasvattaneet neljä lasta jotka jo maailmalla. Opiskelevat yliopistossa joten näistäkin vaatimattomista oloista voi ponnistaa vaikka minne.
Kyllä sultakin pitäis sitä palkkaa leikata. Ei millään lähärillä pidä olla varaa uusiin autoihin tai mökkeihin. Alle kolmen vuoden koulu!
Missä mainitsin olevani lähihoitaja? Olen hoitoalalla, opistotason tutkinto, aikoinaan opiskelin lukion jälkeen 3,5 vuotta.
-sama
Jos palkka tulee veronmaksajien kukkarosta, on parempi, että se on mahdollisimman pieni. Hoitajat työskentelevät julkisella, joten palkka kustannetaan kunniallisten, asiansa hyvin hoitaneiden kansalaisten maksamista veroista.
Menikö tämä sosialistisialla nyt varmasti jakeluun? Palkkaasi voitaisiin hyvin laskea parilla sadalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Suomi romahtaisi ihan lopullisesti jos kaikki masentuneet jättäytyisivät tukien varaan. Töissä sinnittelevät kuka mitenkin, osalle työ voi olla pelastus. Olen itsekin tällä hetkellä masentunut ja teen töitä lähihoitajana. Keikkailen 3 vuoroa viikossa ja tienaan sillä saman summan kuin tämä Terhi tekemättä mitään.
Mä luulen, että tuo Terhi on oikeasti yksi niistä jotka kyllä tietää, että töihin ei vaan kannata mennä. Hän on hoitaja ja ei saisi tuon enempää rahaa töissä käymällä. Vaikka palkka olisi vähän parempi niin työmatkat yms syö ne rahat. 5 vuoden uupumus on pitkä aika, mutta ei voi oikeaakaan syytä sanoa, tietenkään.
Mä olen myös hoitajana 100% töissä ja saan palkkaa 1800-2000e/kk, kiitos kovan verotuksen, että nämä "uupuneet" saavat saman. Mulla vaan ei ole mahdollisuutta kiertää ruoka-avustuksia ja autokin on oltava.
Kyllä minusta tässä juurisyy on masennus tai jokin uupumusta aiheuttava asia.
Itse samassa tilanteessa ollut ja olen edelleen. Sama ammatti, 2 lasta, minimi elarit. Niin vain sain työtä tekemällä(tosin kolmessa vuorossa) säästettyä käsirahan omaan asuntoon. P.skaa oli enkä edes ymmärrä miten jaksoin.
Kantavin voima oli viha lasten saamatonta isää kohtaan, joka hyvistä tuloistaan huolimatta ei koskaan kustantanut lapsille harrastuksia tai yhtään mitään. Ajattelin, mun lapset eivät tuon mulkeron takia joudu elämään surkeaa elämää. Jostain on saatava se liekki siihen taisteluun. Masentuneelle ei sitä löydy.
Voi myös olla, että yleinen inhottava asenne äitejä kohtaan nostaa rimaa, eikä ihminen näin ollen jaksa edes yrittää. Miksi näitä juttuja edes tehdään? Mun mielestä nää on persujen sovinistista propagandaa. Miksei tehdä juttuja menestyneestä taviksesta? Vois olla inspiraation lähde monille. Rakentavampaa olisi myöntää vanhemmuuden olevan raskasta ja kannustaa äitejä töihin. Tsempata. Äidit hoitaa yleensä kuitenkin enemmän perheen asioita kuin isät, ja joutuvat vielä sietämään eksän surkimuksia lisäksi.
Arvostan joka ikistä vanhempaa, koska tiedän että jokainen siinä tilanteessaan yrittää parhaansa. Isistä en tässä sano yhtään mitäään, muuta kuin sen, kuinka ihmettelen miten yhteiskunta maksaa tuhansien isien puolesta elatusmaksut kokonaan. Tämä on epäkohta mihin tulisi puuttua. Summa on euroissa järkyttävä. Muutamaan tällaiseen tutustunutkin, uusilla autoilla ajellaan muttei kuulemma elareita tarvi maksaa kun ei nosta tuloja firmasta. No siihen loppui tutustuminen.
Jokainen, ihan jokainen voisi miettiä toimintaansa.
Eläin tuolla yhden lapsen. Teini-iässä sai kyllä olla tarkka, että rahat riittää. Itsellä oli kaksio, noilla saisi olla jo kolmio. Uskon, että.tekee tiukkaa. Ja ne jotka budjetoi tuon rajan kuukaudeksi, eivät tajua että välillä tulee ylimääräisiä menoja. Ja on todella vaikea olla koko ajan tiukalla budjetilla. Itse sain aina säästettyä pientä puskurirahaa, mutta ei ehkä olisi kannattanut. Se meni sitten esim terveysmenoihin, joihin ilman säästöjä olisi saanut varmaan sosiaalitukea.
Ja noissa rahoissa esim 50€/kk on iso raha. Monelle näyttää, että.esim 200€ ero ei ole iso.
Monesta kommentista paistaa läpi "osta shampanjan tilalle kuohuviiniä"- kupla.
Vierailija kirjoitti:
Selvennökseksi
Meidän kauounkimme kotihoidon lähärit siis mielestään olisivat ansaitsemassa ja ennen kaikkea *tarvitsemassa* ei vähempää kuin 3000€ LISÄÄ PALKKAA ENTISEN PÄÄLLE, vaikka ei minkäänlaisesta ammattimaisuudesta asenteessa ja käytöksessä tietoakaan surkean monella. Lisää siihen osaamattomuus, ymmärtämättömyys, ei vaan ymmärrä mitään.
Sen toki ymmärän että jos sattuu olemaan tavallinen ihminen normaalein resurssein ja asentein, niin kyllä varmasti noiden edelläkuvatun kaltaisten 'helmien' kanssa helpostu mahtaakin voida kenen tahansa oma normaalikin polla jo kipuilla.
Silloin kannattaa tehdä sille jotain pupleen tai toiseen eikä suostua olemaan sylkykuppina, muiden jälkien perässä parsijana tai työpaikkakiusattuna niin kauan että todella itse sairastuu työkyvyn menetykseen asti ja elämä menee siksi päin persettä ettei aktivoidu tekemään ammatillisia valintoja:
1. Terveydenhuollon alall
Mitä sinäkin mariset? Sairas loinen olet. Ole onnellinen siitä, että saat elää. Jossain muualla täysin tuottamattomat viskataan kadulle. Sinä veronmaksajien rahoja tuhlaava lusmu olet pelkkä kuluerä. Varmasti pystyisit johonkin työhön.
Enkö just kertonut, että aikomukseni on jäädä kotiin kokonaan. En jaksa enää minäkään kuluttaa tuota 40 tuntia viikossa työhön, kun samalla rahalla voi kotonakin harrastella
Kiitos vinkistä näille kaikille ..piip