IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Siis selvää rahaa 1800 euroa, aika hyvin. Lapsilla kait isätkin olemassa, mites elatusmaksut eikö niitä enää nykyään makseta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ruoanlaitosta muutama sana. Mä olin entisessä elämässäni maatilan emäntä. Kokkasin ruoat isolle perheelle, välillä työntekijöille ja joskus tuntui että kaikille jotka sattui ohi kulkemaan. Kyllähän mä siis osasin laittaa ruokaa, hyvää ja monipuolista. Tästä vuosia myöhemmin sairastuin masennukseen ja pienessä yksiössäni lämmitin mikropizzoja ja nuudeleita. Masennus on sairaus, joka voi lamaannuttaa ihmisen totaalisesti.
Tämä on kyllä todella totta, kokemusta myös täällä lamaantumisesta.
Mietin vain, että tokihan se melkein aikuinen poikakin jo osaisi ruokaa laittaa. Artikkelin mukaan isällään lapset syövät tavallista ruokaa joten kyllä heillä on varmasti malli oikeaan ruokailuun.
Ystäväperheessäni jo kymmenevuotias lapsi valmistaa itse makaronilaatikon ja lihapullat koska tykkää niistä ja perheen äiti tekee lähinnä vain kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitoalalla ja nettotulot 2065euroa/kk.
Asutaan pääkaupunkiseudulla ja vuokraan menee minulta 800euroa ja puoliso maksaa toiset 800euroa.
Meillä on uusi auto, kesämökki ja kaksi koiraa.
Yritän Terhille kertoa, että lähes samoilla tuloilla elän mielestäni aika mukavaa elämää.
Ps. Olemme kasvattaneet neljä lasta jotka jo maailmalla. Opiskelevat yliopistossa joten näistäkin vaatimattomista oloista voi ponnistaa vaikka minne.
Kyllä sultakin pitäis sitä palkkaa leikata. Ei millään lähärillä pidä olla varaa uusiin autoihin tai mökkeihin. Alle kolmen vuoden koulu!
Missä mainitsin olevani lähihoitaja? Olen hoitoalalla, opistotason tutkinto, aikoinaan opiskelin lukion jälkeen 3,5 vuotta.
-sama
Mikä siinä lähärin työssä lähärille niin vaativaa on? Sehän on meniaali työ jolta tulee vastaan ihmisiä joiden polla ei ikvä kyllä likikään aina mitenkään säteile erikoisemmin normaalisti edes. Myötähävettää ihan.
Osa viime vuonna kiljui potilaillekin raivoten tarvitsevansa ja ansaitsevansa 3000 eli 3 tuhannen palkankorotuksen.
Sen lajiset naiset kaupungin kotihpidossakin, etteivät he ymmärrä edes miten tukisukka puetaan itse niitä tilapäisesti pukemaan kykenemättömässä kunnossa olevalle mutta neuvoa osaavan kuntoiselle kotihoidon tilapäispotilaalle jalkaan ja niin, että se on jalassa, eikä puolitiessä kantapää keskellä jalkapohjaa ja varpaiden edellä kuin jokin hemmetin "tontun pitkä hiippalakki". Kävelepä niillä. Siinä niitä toista sataa euroa kappale (!) Respektasta mittatilauksena olevia sukkia revittiin täysin järkeä vailla. Oli apuvälineitä jopa, mutta niiden käyttökään osattu eikä onnistuttu tajuamaan kuin joku poikkeus. Ei kykyä, halua eikä viitsimistä kuunnella.
Vai vielä palkankorotusta!
Minulla on lähiperheesaä ollut sairaanhoitajaa, terveydenhoitajaa, kätilöä. Yhdellä alaltaan korkeakoulututkintoja ja parit opettajan paperitkinjoista yksi terveydenhuollosta. Yksikään ei koskaan valittanut työn olevan mitenkään vaativaa eikä rankkaa. Elossa oleva on vanhuuseläkkeellä nyt mutta väitti ainakib 3v sitten tekevänsä edelleen töitä. Ei ole koskaan valittanut työstään.
Itse satuin syntymään jo alunperin syntymäviallisena ja aina sairaana maanantaikappaleena sellaiseen viitekehykseen ja enemmän asuin sairaalassa ekan puoli vuosikymmentä kuin koulussa. Enemmän kotonakin kuin koulussa. Terveyskeskusten ja sairaaloiden viitekehys on yhtä tuttu kuin omat käteni. Samoin ne OSAN hoitsuista 'kiireet'.
Kun niiiin rankka työ, että oikein! No muut tekevät sitten heidänkin edestään. He taas eivät ole näitä laiskoja vinkujia jotka kostavat kaiken kollegoille lempaten samoin kuin potilaiden niskaan. Minä opin tämän jo ihan pentuna. Hyvä jos ollut koulussa vielä.
Minulla kävi jossain vaiheessa kotohoidosta lähärejä pukemassa aamuisin vahvat tiukat tukisukat jalkoihini oltuani tapaturnassa. Kaaduin kuntoni vuoksi kotona ja olkapään rikkui. En voi edelleenkään edes maata sillä kyljellä, ja olen sen kätinen. En voi kurotella sillä ja joudun varomaan koko ajan.
Omalääkäri ja kotihoidon lääkäri ihmettelivät miksi irtisanoin kotihoidon enkä pitänyt, kun tämän kuntoinen.
Ihan tasan siksi, että millaista materiaalia "lähäreinä". Tyhjän saa pyytämättäkin ja maksamatta siitä. Enemmän kaipaa reikää päähän kuin sitä väninää ja rääkymistä, ymmärtämättömyyttä, osaamattomuutta sekä "pää ei yhtään leikkaa" :ta.
Näiden piti käydä pesemässä kerta viikläkoon, mutta kissan viikset he mitään halunneet ketään pestä. +-0. Ei voitu kaupungin maksamat käsineet käsissä koskea toiseen naisihniseen pestäksi joku, jolta yläraaja rikki ja vielä se minkä kätinen on.
Rankka vaativa työ!
Just. Anteeksi, mutta voi h*lv*etti, mitkä asennevammat ja silmälaput, vahva entitlement. Veronmaksajien rahoista saadaan palkka mutta kehdataan silkasti vttuilla töissä työajalla potilaille joista isoin osa sairaita avuttoman asemaisia, päivätyönsä vähän eriasenteella tehneitä vanhuuseläkeläisiä.
Loppukaneetiiksi:
Oma Sh, Th ym ym perheenjäsen kävi kokeilemassa tuota työtä mutta totesi ettei hitossa. Se ei ollut työ eikä pomot eikä TA eikä palkka eikä asiakkaat, vaan se kollegamateriaali. Ettei hänkään tuollaisia kestä eikä ala ruveta kun ei pakko ole, mitä tahansa muuta tasan siksi. Sairaalatyössä oli kivat normaalit kollegat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
No mutta vaihtoehtona on myös saada lisäansioita käymällä töissä. Ei tarvitse kitkuttaa vain 1800 eurolla. Ja ilmeisesti isäkin on tuossa kuviossa mukana, jos lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta eli äidin ei tarvitse yksin kustantaa heille kaikkea.
Jos he saavat toimeentulotukea niin ei voi saada lisäansioita töillä samaan aikaan. Se vähennetään toimeentulotuesta.
mutta silti AUTTAA kun ei tarvitse niin paljoa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kummityttö jonka kamut on tukiaisperheistä. Se ajattelu tarttuu että joku maksaa. On kyllä saanut vääntää että ei et muuta omilleen ennen kuin ne koulut on käyty ja opiskelupaikka on hankittu. Yhteiskunta (emmekä mekään) maksa sulle kaikkea. Luulee että tuilla elää hulppeasti ja kaiken vaan saa. Entä jos kukaan ei väittäisi vastaan ?
Alaikäisinä muutetaan omilleen ongelmaperheistä, useinkin sosiaalitoimen tukemana, mutta hyvistä köyhistä perheistä lapset ei uskalla muuttaa omilleen sen köyhyyden takia ja saattavat asua pitkäänkin kotona. Osalla niistä alaikäisistä muuttajista on kyllä työpaikka. Monissa köyhissä perheissä nuoret joutuu töihin myös muulloin kuin kesätöihin, toisin kuin hyväosaisissa perheissä.
Terhi, lähihoitajille on tarjolla nykyisin myös etätyötä.
Oletko kokeillut esim etäsoittoja? Monissa paikoissa on tarjolla etätyönä tehtävää takaisinsoittoa tai hoivasoittoja vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Siis selvää rahaa 1800 euroa, aika hyvin. Lapsilla kait isätkin olemassa, mites elatusmaksut eikö niitä enää nykyään makseta.
Kun lapset elää vähintään puolet ajastaan isällään ja tarvittaessa enemmänkin ei elatusmaksusta ole varmaan sovittu erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.
Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.
Näin on. Lähisukulaiseni on saanut suklaata, kun jonotti pitkät ajat ruokaa kadulla olevassa jonossa.
Kun hän pääsi sisälle, melkein kaikki oli jo jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Tuonkin jutun kuvassa näytti olevan valmispullia, Brunbergin suukkoja ja muita herkkuja. Suomessa on hyvät tuet, joilla saa ruuan ja asumiskulut hoidettua. Näille köyhille pitäisi järjestää elämänhallintakurssi.
"Terhin perheen ravinto koostuu halvimmista ruoka-aineista, kuten nuudeleista, spagetista, näkkileivästä ja säilykelihapullista."
Halvimmista? Terhi ei tiedä, paljonko maksa pussillinen jauhoja ym. leivontatarvikkeet, joista voi itse leipoa sämpylöitä. Helppoa, ohje löytyy koulun kotitalouskirjasta.
Säilykelihapullatko halpoja? Tavallista jauhelihaa saa noin puoli kiloa yhden säilykelihapullapurkin hinnalla. Spagetin ja nuudelien sijasta voisi ostaa kauraryynejä, perunoita ja juureksia.
Luitteko te sitä haastattelua ollenkaan? Ette lukeneet. Käskette sairaan ihmisen mennä töihin ja muuttamaan maakuoppaan asumaan. Lapset voi antaa pois. Miten on oman elämänhallintanne laita, kun on pakko jouluaatonaattona lyödä lyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on masentunut ihminen, hän ei välttämättä pysty tekemään sitä ruokaa, siksi ostaa noita valmisruokia ja eineksiä. Hänellä ei ole voimavaroja esim. leipomiseen tai terveellisen ruuan metsästämiseen, hän ostaa jotain, millä pysyy hengissä.
Ymmärrän tämän yhtälön läheisen masennuksen vuoksi ja Terhiä tässä auttaisi paljon esim. kotiapu (jota oli saatavilla vielä 90-luvulla) tai tukihenkilö, joka auttaisi kaupassakäynnissä, ruuanlaitossa ja arjen hallinnassa. Ja tietty oikea lääkitys ja terapia itse masennukseen.
Paljon voimia Terhille ja toivon, että saat tarvitsemasi avun ja pääset vielä kiinni palkkatöihin <3
Tai sitten on vain kädetön lusmu. Johon ei pidä laittaa enää latin latia, vana huostaanottaa lapset.
Se vasta tuleekin kalliiksi yhteiskunnalle. Silloin on myös riski, että lapsi ei viitsi käydä koulua
loppuun. Vieraita ihmisiä ei liikuta se, jos joku jää vaille koulutusta. Omia vanhempia yleensä
kiinnostaa lapsen tulevaisuudennäkymät.
Citymarketissa on usein euron päiviä. Sieltä saa mm juureksia ison pussin eurolla.
me ostettiin lanttua, porkkanaa, punajuurta ja niitä on syöty nyt koko joulukuu, uunijuureksina.
Soijarouheesta ja härkäpapurouheesta teen kaikki ns jauheliharuoat, bologneseakin voi jatkaa vielä porkkanalla. Lidlistä saa halpaa tomaattimurskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
Aika paska vertailukohe olet. Vittuiletko?
Ohis, sanot niin tai näin joku ottaa aika nokkiinsa. Tämän voi tulkita myös niin, että isompituloinen ymmärtää, että 1800 on vähän rahaa. Usein on niinpäin, että isompituloinen toteaa, että kyllä me tultaisiin tuollakin summalla toimeen.
Tietenkin, koska heillä on jo kaikki. Te ette koskaan tajua sitä, että pitkäaikainen köyhyys aiheuttaa kaiken kulumisen, rikkoontumisen ja loppumisen, eikä missään vaiheessa saa uutta.
Hyvätuloisella on kaikki maksettu, kaikki hankittu ja kaikki uutta ja ehjää, siksi hän tulisi muutaman vuoden toimeen. Tyhjästä on paha nyhjästä, kun kengät, housut, takit, alkkarit, sukat ja kaikki ovat vihdoin puhki. Siitä se osamaksukierrekin syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paska vertailukohe olet. Vittuiletko?
No en oo tää kirjoituksen henkilö, mut ei se vittuile. Monilla vaan ei o mitään käsitystä mitä kaikki maksaa. Raha kuluu menoihin yleensä aina lähes se mitä tienaat. Elämäntilanteet on erilaisia. Tän jutun äiti taas oli masennuksesta kärsivä-hankiloittaa melkosen paljon kaikkea.
Itse elämme sen mukaan mitä tarvitaan.Autot on vanhoja 2010 alusta molemmat. Niiden ylläpitoon kuluu rahaa vaikka itse korjaankin. Vakuutuksiin kuluu. Lapsen harrastuksiin ja kuljettamiseen. Kotivakuutus, henkivakuutus, eläinvakuutukset, lapsen vakuutukset, ym. vakuutukset jne.. no ei pakollisia kaikki mutta jos sattuu jotain niin iso apu. Vanha talo vaatii koko ajan korjauksia. Kalliit lämmityskulut. Näistä kaikista menee veroa niin että maksamme välillisiä veroja suoraan tuloista menevän kanssa yhteensä noin 70-80% valtiolle takaisin. Tätä kutsutaan hyvinvointivaltioksi. En valita, mutta ei elämä ole itsestäänselvyytenä helppoa, sen eteen joutuu tekemään ihan kunnolla töitä, ja maksamaan veroja.
Ja meillä ei auta vaikka vaihtaisi shampanjan viiniin-meillä ei käytetä ollenkaan😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.
Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.
Näin on. Lähisukulaiseni on saanut suklaata, kun jonotti pitkät ajat ruokaa kadulla olevassa jonossa.
Kun hän pääsi sisälle, melkein kaikki oli jo jaettu.
Olen köyhä ja syön halpaa ruokaa, siis vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä! Kaikista halvinta on, kun valmistaa ruoat itse eikä osta eineksiä. Mulla ei olisi varaa syödä juustoja ja leikkeleitä. Halvemmaksi tulee, kun syö aamupalalla päärynän, omenan tai muutaman lusikan marjoja. Sama välipalaksi ja iltapalaksi. Omasta ruokavaliosta ainakin puuttuu kalliit einekset, juustot, leivät, murot ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on masentunut ihminen, hän ei välttämättä pysty tekemään sitä ruokaa, siksi ostaa noita valmisruokia ja eineksiä. Hänellä ei ole voimavaroja esim. leipomiseen tai terveellisen ruuan metsästämiseen, hän ostaa jotain, millä pysyy hengissä.
Ymmärrän tämän yhtälön läheisen masennuksen vuoksi ja Terhiä tässä auttaisi paljon esim. kotiapu (jota oli saatavilla vielä 90-luvulla) tai tukihenkilö, joka auttaisi kaupassakäynnissä, ruuanlaitossa ja arjen hallinnassa. Ja tietty oikea lääkitys ja terapia itse masennukseen.
Paljon voimia Terhille ja toivon, että saat tarvitsemasi avun ja pääset vielä kiinni palkkatöihin <3
Tai sitten on vain kädetön lusmu. Johon ei pidä laittaa enää latin latia, vana huostaanottaa lapset.
&n
Kyllä tuo lusmuilun periyttäminen tulee paljon kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät n. 220€+ yksinhuoltajalisä n. 140€=360€, elatustuet n. 400 = 760€ + asumistuki. Senkin määrän joku voi laskea tuon vuokran ja tulojen perusteella. Lapsista maksettavat tuet saa myös työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syyllistää. Kansalaispalkka niin pääsee ihmiset eroon tukiviidakosta.
Ja mitenkähän mahdollisesti rahoitat sen kansalaispalkan? jo nyt rahat kortilla ja verot tapissa. Tuo tulisi lisäämään rahan saajia valtavasti -> joko kansalaispalkka todella pieni tai menot räjähtäisi käsille. Minä en ainakaan tänne koronneita veroja jäisi makselemaan, jo nyt veroihin ja veroluontoisiin makskuihin menee yli 40% kuukausipalkasta.
Masennus ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Suomi romahtaisi ihan lopullisesti jos kaikki masentuneet jättäytyisivät tukien varaan. Töissä sinnittelevät kuka mitenkin, osalle työ voi olla pelastus. Olen itsekin tällä hetkellä masentunut ja teen töitä lähihoitajana. Keikkailen 3 vuoroa viikossa ja tienaan sillä saman summan kuin tämä Terhi tekemättä mitään.