Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon isovanhemmilla vietettävästä joulusta?

Vierailija
21.12.2023 |

Äitini haluaa meidät joka joulu heille. Tämä on todella kiva ajatus, mutta en millään haluaisi mennä. Äiti on marttyyriluonne, eli koko joulun saa kuunnella valitusta kun äiti on yksin kaiken tehnyt (tosiasiassa minä olen kyllä aina apuna ja maksan osan ruuista) ja siinä latistuu joulutunnelma tehokkaasti. 

Olen yrittänyt ehdottaa joulua meillä, mutta se ei käy. Olen myös yrittänyt ehdottaa että viettäisivät miehensä kanssa kaksistaan joulun ja poikkeaisivat vaikka kahville, mutta "sitten ei tule mitään joulua".

Haluaisin viettää joulua omalla porukalla ilman, että äiti kitisee asiasta vielä tammikuun puolessa välissä. Onko joku onnistunut tällaisessa?

Kommentit (310)

Vierailija
181/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mummu, 68 v, ja mietin just, että kehtaisinko sanoa, että vietän joulun yksin kotona. Lapset asuvat samassa kaupungissa ja aina pitäisi mennä heidän luokseen. Hoidan kyllä mieluusti lapsenlapsia ja kyläinen luonaan mutta juhlapäivät on yksin parasta. Eikä minusta enää muutoinkaan joulu tunnu miltään, ikä on minulle tuonut masennusta ja apatiaa ja rasittaa olla jotain velkaa lapsille. Elän yksin ja tämä on parasta. 

Sano ihmeessä. Lapset voivat ajatella, että sinulla olisi kurjaa yksin ja siksi kutsuvat. Voisit melkein olla minun äitini, hän on muutamaa vuotta nuorempi, mutta sanoi jotenkin vaivihkaisesti että ei häntä haittaa olla yksin, kun kutsuin joulua viettämään. No, ei tietenkään ole pakko tulla, saa tulla jos tahtoo. Ehkäpä hän tulee kahville päivällä, kun tuossa lähellä asuu, se ksopisi oikein hyvin. En myöskään koe että äiti olisi meille mitään "velkaa", päin vastoin mielellään tarjottaisiin hänelle ruuat jne kun hän usein hoitaa meidän lapsia. Tosin lasten hoito taitaa olla hänelle enemmän ilo kuin rasite. 

Vierailija
182/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettiin molempien vanhemmille, että vietetään joulu omalla porukalla kotona. Piste. Pari ekaa joulua jaksoivat narista. Sen jälkeen ei enää. Meillä tosin molemmilla on sisaruksia, jotka viettävät joulua vanhemmillamme.

Me olemme kaikki kolme(mies, lapsi ja minä) todella introverttejä. Jouluun kuuluu oma rauha ja rauhoittuminen sekä akkujen lataaminen. Sukulaisia ehtii nähdä muutenkin, mutta meidän jouluun kuuluu kiinteästi se oma rauha ja omassa tahdissa asioiden tekeminen. Lapsi on jo iso koululainen ja haluaa omaa rauhaa. Sukujouluksi riittää sukulaisten kahvitus ennen joulua ja on aina senkin jälkeen ihan loppu pienempiin serkkuihinsa.

Sanoinko jo tarpeeksi monta kertaa, että rauha kuuluu jouluun.

Ja sitten lisäksi oikeasti, ette ole vastuussa vanhempienne tunteista. Ei omaa joulua tarvitse pilata vaan, että vanhempien mieli ei pahoitu. Vuosi toisensa jälkeen. Joskus on ok ajatella myös itseään ja omia tunteitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertomalla että haluamme olla perheen kesken ja voimme käydä muuten joulun seudussa. Silloin vauvan synnyttyä 6vkoa aikaisemmin emme tosiaan lähteneet ajamaan minnekään. Olemme joskus olleet mummuloissa jouluna. 

Jos hyvin menee, niin jossain kohtaa se sun 6kk on aikuinen, perheellistyy ja haluaa viettää joulua oman perheen kesken ilman sua. 

Niinhän se menee ja saa mennä jos niin haluavat. Mikä ihmeen pakko on viettää pyhäpäivät omien tai puolison vanhempien kanssa?

Toisille riittää se kyläily jossain kohtaa joulun pyhiä ja toiset vaatii luokseen päivä tolkulla. 

-eri

Ei tietenkään ole pakko ja viisas vanhempi ei pakota. Sitä ei vaan

No just. Mutta eikö niitä lapsia hankita juurikin siksi ettei tarttis yksinäistä vanhuutta ja erityisesti joulua viettää? Todennäköistä kuitenkin on ettei se kumppanikaan siinä vierellä ole, kun ruuhkavuosina tai viimeistään lasten kotoa muutettua tulee se ero.

Vierailija
184/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä vietätte joulun kotona, niin alkaako ralli ennen joulua/ joulun jälkeen. Eli sukuloitteko silloin vai ettekö tosiaan näe ketään läheisiänne koko joulun aikana? Onhan tässä toista viikkoa joulunpyhiä..

Me kutsutaan kaikki meille kahville noin viikko ennen joulua. Eikä sitten tosiaan ole mitään rallia. Joulun pyhät ollaan oman perheen kesken. Ehditään nähdä sukulaisia kyllä riittämiin vuoden muina päivinä.

Vierailija
185/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Mutta eikö niitä lapsia hankita juurikin siksi ettei tarttis yksinäistä vanhuutta ja erityisesti joulua viettää? Todennäköistä kuitenkin on ettei se kumppanikaan siinä vierellä ole, kun ruuhkavuosina tai viimeistään lasten kotoa muutettua tulee se ero.

Öö, ei kai kukaan normaali tuollaisen syyn takia lapsia hanki. Ja jos tulee ero niin tulee, sit vietetään joulua yksin tai vaikka kaveriporukalla muitten eronneitten äitien kanssa. Ei kaikki ihmiset ole läheisriippuvaisia, jotka ripustautuu lapsiinsa ja puolisoonsa.

Vierailija
186/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertomalla että haluamme olla perheen kesken ja voimme käydä muuten joulun seudussa. Silloin vauvan synnyttyä 6vkoa aikaisemmin emme tosiaan lähteneet ajamaan minnekään. Olemme joskus olleet mummuloissa jouluna. 

Jos hyvin menee, niin jossain kohtaa se sun 6kk on aikuinen, perheellistyy ja haluaa viettää joulua oman perheen kesken ilman sua. 

Niinhän se menee ja saa mennä jos niin haluavat. Mikä ihmeen pakko on viettää pyhäpäivät omien tai puolison vanhempien kanssa?

Toisille riittää se kyläily jossain kohtaa joulun pyhiä ja toiset vaatii luokseen päivä tolkulla. 

-eri

Ei tietenkään ole pakko ja viisas vanhempi ei pakota. Sitä ei vaan

Ok, eli sitten se sunkin perheesi väistämättä hajoaa. Kun sun lapsillesi on lapsia, niin sitten sinä et ole enää lastesi perhettä, vaan sukulainen. 

Vierailija
187/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, ei kai kukaan normaali tuollaisen syyn takia lapsia hanki. Ja jos tulee ero niin tulee, sit vietetään joulua yksin tai vaikka kaveriporukalla muitten eronneitten äitien kanssa. Ei kaikki ihmiset ole läheisriippuvaisia, jotka ripustautuu lapsiinsa ja puolisoonsa.

Eikö tämä just ole se tyypillisin argumentti, millä yritetään lapsivapaita ihmisiä häiriköidä, kun heidän valintansa muka johtaa yksinäiseen vanhuuteen ja esim kaveriporukka ei millään voi korvata "oikeaa" perhettä? 

Vierailija
188/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä just ole se tyypillisin argumentti, millä yritetään lapsivapaita ihmisiä häiriköidä, kun heidän valintansa muka johtaa yksinäiseen vanhuuteen ja esim kaveriporukka ei millään voi korvata "oikeaa" perhettä? 

Miten tuo nyt enää liittyy joulunviettoon? Kyllä niitten aikuisten lasten kanssa ehtii olla tekemisissä muulloinkin kuin jouluna. 

Vierailija
189/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ongelma on sukupolvelta toiseen. 

Vanhemmat haluavat vielä kerran koota koko perheen yhteen ja se tapahtuu jouluna. 

Itsekin kaipaan näitä sukujouluja, mutta vanhempani ja appivanhemmat kuolleet ja taas äskettäin kotoa  muuttaneet lapset  haluavat joulun viettää kavereittensa kanssa ulkomailla. 

Ilmiö toistuu sukupolvesta toiseen, aikoinaan halusin olla vain oman perheen kesken, kun lapset olivat pieniä ja nyt vietetään joulua miehen kanssa kahden ja kaipaan lapsia kotiini joulun viettoon. Ja joulu tuntuu menettävän yhä enemmän merkitystä. 

Vierailija
190/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ok, eli sitten se sunkin perheesi väistämättä hajoaa. Kun sun lapsillesi on lapsia, niin sitten sinä et ole enää lastesi perhettä, vaan sukulainen. 

No siis mun lapset on aikuisia ja heillä on omat perheet. Vai minkälaista määrää sukulaisia käsität perheeksi?

Jos koulussa lapselta kysytään ketä kuuluu hänen perheeseensä, niin ei siinä isovanhempia luetella. 

Vierailija
191/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Kummasti joka joulu?

Vierailija
192/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain sanomalla, ettet halua viettää joulua isovanhempien kanssa, vaan haluat viettää sen kodissasi. 

Mikä siinä on niin vaikeaa? Ihan samalla tekevät myös lapsesi, kun lapsesi aikuistuvat ja heiilä on omat menot ja elämä. 

Vierailija
193/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo nyt enää l

Sillä tavalla, että on hyvä muistaa, että ne yksinäistä joulua viettävät vanhukset pääsääntöisesti ovat entisiä lapsiperheellisiä eikä mitään koko elämänsä yksin eläneitä, koska tämä joukko Selvä vähemmistö.

Vierailija
194/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tässä oon miettinyt viestejä lukiessani, että onko missäkin itsekäs mummo vai sairaalloisen itsekäs mummo vai yksinäinen mummo. 

Mummojenkin näkökulmia näihin tilanteisiin tarvittaisiin. Ei pakolla mene yksi yhteen tarinoinnit äitien ja tyttärien välillä. Itselläni on rakastettava, mutta jäärä mummo. Ei mitään pahaa halua, eikä ole kontrolloiva vaan on pinttynyt rutiineihinsa. Oon se aikaisempi kirjoittaja joka sanoi mummoni olevan hoitokodissa nykypäivänä.

No tarinat varmasti eroavat kuin yö ja päivä riippuen kertooko tarinaa joulusta äiti vai tytär. Vika on kyllä mummossa, jos keinovalikoima on lähinnä manipulointi ja martyrointi eikä kelpaa se, että itse menisi sinne lapselleen vaikka tarjotaan sitä vaihtoehdoksi, eikä pelkkä kahvittelu.

Mielestäni on ihan ymmärrettävää, että ihmiset haluavat olla joulun oman perheensä kanssa omill

Joiltakin unohtuu tässä se, että  aikuinen, jopa keski-ikäinen  lapsi, on se vanhan ihmisen  perhe.

Kas kun vanhuksen omat vanhemmat, rakas mummo ja vaari, sisko tai hyvä ystävä, eivät ole enää

elossa eikä vanhus voi viettää joulua näidenkään kanssa.  Voisi kyllä odotta vähän enemmän

inhimillisyyttä nuoremmalta sukupolvelta. Jos nuorilta on yksi päivä pilalla vanhan sukulaisen takia,

niin voi voi. Onhan vielä joulupäivät. Jos skulaisen luo on pitkä välimatka tai itse on lopen uupunut, voi

iäkkäälle sukulaiselle kertoa, että nyt vietetään joulua ostoruokien kanssa. 

Vierailija
195/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ei tietenkään o

Lapsilla on isä ja äiti. Äidinäitikö saa päättää kaikkien puolesta olevansa se ainoa ja oikea perheenjäsen, jonka luona sitten aina vietetään joulua. Kovin on itseriittoista.

Perhe päättäköön itse joulunviettotapansa, ehkä he haluavat olla omassa kodissaan ilman sukua. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ongelma on sukupolvelta toiseen. 

Vanhemmat haluavat vielä kerran koota koko perheen yhteen ja se tapahtuu jouluna. 

Itsekin kaipaan näitä sukujouluja, mutta vanhempani ja appivanhemmat kuolleet ja taas äskettäin kotoa  muuttaneet lapset  haluavat joulun viettää kavereittensa kanssa ulkomailla. 

Ilmiö toistuu sukupolvesta toiseen, aikoinaan halusin olla vain oman perheen kesken, kun lapset olivat pieniä ja nyt vietetään joulua miehen kanssa kahden ja kaipaan lapsia kotiini joulun viettoon. Ja joulu tuntuu menettävän yhä enemmän merkitystä. 

"Vanhemmat haluavat vielä kerran koota koko perheen yhteen ja se tapahtuu jouluna. "

Miksi? Miksi juuri jouluna? Miksi juuri joulusta on tehty suvun unelmien täyttymys? Se ainoa kerta vuodessa, kun ollaan yhdessä? Onhan meillä pääsiäinen, vappu, juhannus ja itsenäisyyspäiväkin. Ja jos haluaa, muitakin juhlapäiviä. Vaikka loppiainen ja helatorstai. 

Vierailija
197/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä iäkkäällä vanhemmalla on lapsia, niin lapsilla on puolisoita ja omia lapsia. Siinä on äkkiä monta iäkästä vanhusta, jotka kaikki odottavat lapsiaan perheineen luokseen. On ihan mahdoton pystyä olemaan kaikkien luona yhtä aikaa. Ihan turhaan syyllistätte nuorempia sukupolvia itsekkäiksi.

Vierailija
198/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Kummasti joka joulu?

Riippuen vähän töistä ja siitä minkä ikäisiä lapsia itsellä on, niin joulun ajan sairastelut voivat olla lähes toistuvia joulusta jouluun.

Meillä sairastettiin heti joulun jälkeen, kun joku toipilas oli tullut sukujoulun viettoon. Jäämällä sukujoulusta pois ollaan pysytty terveempinä.

-ohis

Vierailija
199/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kutsu lapsia ja lapsenlapsia meille jouluksi. Kerrostaloasuntoon ei edes mahtuisi 10 lisähenkeä ja hotellissa on kallista yöpyä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mummu, 68 v, ja mietin just, että kehtaisinko sanoa, että vietän joulun yksin kotona. Lapset asuvat samassa kaupungissa ja aina pitäisi mennä heidän luokseen. Hoidan kyllä mieluusti lapsenlapsia ja kyläinen luonaan mutta juhlapäivät on yksin parasta. Eikä minusta enää muutoinkaan joulu tunnu miltään, ikä on minulle tuonut masennusta ja apatiaa ja rasittaa olla jotain velkaa lapsille. Elän yksin ja tämä on parasta. 

Sano ihmeessä. Lapset voivat ajatella, että sinulla olisi kurjaa yksin ja siksi kutsuvat. Voisit melkein olla minun äitini, hän on muutamaa vuotta nuorempi, mutta sanoi jotenkin vaivihkaisesti että ei häntä haittaa olla yksin, kun kutsuin joulua viettämään. No, ei tietenkään ole pakko tulla, saa tulla jos tahtoo. Ehkäpä hän tulee kahville päivällä, kun tuossa lähellä asuu, se ksopisi oikein hyvin. En myöskään koe että äiti olisi meille m

Samaa mieltä. Meillä lähti tämä sukujouluhässäkkä purkautumaan, kun kysyin mun esikoiselta, mitä mieltä hän olisi, jos en tänä vuonna osallistuisikaan sukujouluun. Hänelle se oli ihan ok, koska itsekin halusi jo alkaa viettää omia joulujaan. Kuopuksellekin oli ihan ok. Ja nyt, kun tämä vuosikymmeniä kestänyt sukujoulutraditio hajosi, myös mun siskoni poika perheineen haluaakin viettää oman joulun. Tiedän, että jo kauan sitten mun siskoni olisi halunnut viettää joulunsa mökillään, mutta kun suvussa on marttyyri matriarkka, niin kukaan muu ei ole saanut viettää jouluaan haluamallaan tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi