Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon isovanhemmilla vietettävästä joulusta?

Vierailija
21.12.2023 |

Äitini haluaa meidät joka joulu heille. Tämä on todella kiva ajatus, mutta en millään haluaisi mennä. Äiti on marttyyriluonne, eli koko joulun saa kuunnella valitusta kun äiti on yksin kaiken tehnyt (tosiasiassa minä olen kyllä aina apuna ja maksan osan ruuista) ja siinä latistuu joulutunnelma tehokkaasti. 

Olen yrittänyt ehdottaa joulua meillä, mutta se ei käy. Olen myös yrittänyt ehdottaa että viettäisivät miehensä kanssa kaksistaan joulun ja poikkeaisivat vaikka kahville, mutta "sitten ei tule mitään joulua".

Haluaisin viettää joulua omalla porukalla ilman, että äiti kitisee asiasta vielä tammikuun puolessa välissä. Onko joku onnistunut tällaisessa?

Kommentit (310)

Vierailija
161/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne narsistiset marttyyrit saa kuriin, ei vaan itse saa olla niin lapanen, ettei osaa ilmaista omaa tahtoaan siitä, että ei ole tulossa kylään. Marraskuussa kun ilmoittaa, että tänä vuonna ei sitten tulla aattona kylään, niin kukaan ei ole ehtinyt tehdä turhia valmisteluja. Ja jos niitä siitä huolimatta tekee niin on ihan omaa tyhmyyttä. 

Vierailija
162/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin yksi vuosi, mutta sain niin paljon syyllistämistä niskaani etten ole uskaltanut enää ehdottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko lapsiperheelliset, että se heidän oma tilanteensa on jotenkin ikuinen. Jossain kohtaa olette itse niitä isovanhempia, jotka kinuavat lapsiaan kotiin jouluksi. 

Muistanette silloin olla pyytämättä mitään lapsiltanne, eikös juu? Antaa heidän viettää omaa jouluaan sen OMAN perheen kanssa, mihin te ette enää kuulu.

Näille perheille ei edes tule mitään omia perinteitä kun ei koskaan saa olla omassa kodissa jouluna.

Kyllä siinä kuitenkin luonnostaan tulee se muutama kymmenen vuotta aikaa, kun omat vanhemmat ovat liian vanhoja joulua järjestämään. 3-kymppisenä sitä ajan perspektiiviä ei vielä oikein ole kehittynyt.

Mites sitten, kun puoliso ja omat vanhemmat poissa? Toki sitä voi itse olla se, joka ekana lähtee.

Vierailija
164/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomalla että haluamme olla perheen kesken ja voimme käydä muuten joulun seudussa. Silloin vauvan synnyttyä 6vkoa aikaisemmin emme tosiaan lähteneet ajamaan minnekään. Olemme joskus olleet mummuloissa jouluna. 

Jos hyvin menee, niin jossain kohtaa se sun 6kk on aikuinen, perheellistyy ja haluaa viettää joulua oman perheen kesken ilman sua. 

Vierailija
165/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita hyvissä ajoin, miten meinaatte viettää joulun. Kirjoita viestissä, että olette päättäneet olla tänä jouluna kotona. Kutsu heidät tiettyyn kellonaikaan (vaikka sitten silloin aattoiltana, joka tuntuu olevan jengille se kaikkein pyhin) syömään puuroa/jouluruokaa/kahviherkkuja... ihan mitä vaan. Jos rutisevat, sitten rutisevat. Kannattaa valmistautua rutinaan niin, että pysyt rauhallisena, mutta sanot tietyt asiat. Kirjoita vaikk ns. "skriptit" ylös itsellesi ja lue ne lapusta äidillesi (jos puhutte puhelimessa). Hyviä vinkkejä manipulaattoreiden vastustamiseen löytyy esim. Psychology todayn sivuilta: 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/my-side-of-the-couch/202312/how…

tai 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/stress-fracture/202311/how-to-u…

Vierailija
166/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki toivon, että minun ja lasteni välit on sillä tavoin hyvät, että jos jään ihan yksin, puoliso lähtee ja omat vanhemmatkin on jo kuolleet, niin saa sitten vaikka käydä siellä lasten ja mahdollisten lastenlasten luona jouluna kylässä, jos he haluavat viettää joulun kotonaan. Mutta voihan sitä yksinkin joulun viettää, tai alkaa vaikka johonkin hyväntekeisyystyöhön jos kaipaa jotain tekemistä ja seuraa. Missään tapauksessa ei ole tarpeen marttyroida ja vaatia aikuisia lapsia toimimaan minun halujeni mukaan. 

Vierailija
167/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertomalla että haluamme olla perheen kesken ja voimme käydä muuten joulun seudussa. Silloin vauvan synnyttyä 6vkoa aikaisemmin emme tosiaan lähteneet ajamaan minnekään. Olemme joskus olleet mummuloissa jouluna. 

Jos hyvin menee, niin jossain kohtaa se sun 6kk on aikuinen, perheellistyy ja haluaa viettää joulua oman perheen kesken ilman sua. 

Niinhän se menee ja saa mennä jos niin haluavat. Mikä ihmeen pakko on viettää pyhäpäivät omien tai puolison vanhempien kanssa?

Toisille riittää se kyläily jossain kohtaa joulun pyhiä ja toiset vaatii luokseen päivä tolkulla. 

-eri

Vierailija
168/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tosiaan toivottava tilanne. Silleen se elämän normaali kulku menee, että lapset aikanaan itsenäistyy ja aloittaa oman elämän.

Vierailija
169/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aikuinen ihminen olla noin avuton kuin ap?

Ja syyllistää sitten äitinsä kun itse ei osaa sanoa miten asia on.

Vierailija
170/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki toivon, että minun ja lasteni välit on sillä tavoin hyvät, että jos jään ihan yksin, puoliso lähtee ja omat vanhemmatkin on jo kuolleet, niin saa sitten vaikka käydä siellä lasten ja mahdollisten lastenlasten luona jouluna kylässä, jos he haluavat viettää joulun kotonaan. Mutta voihan sitä yksinkin joulun viettää, tai alkaa vaikka johonkin hyväntekeisyystyöhön jos kaipaa jotain tekemistä ja seuraa. Missään tapauksessa ei ole tarpeen marttyroida ja vaatia aikuisia lapsia toimimaan minun halujeni mukaan. 

Varmaan ne välit onkin hyvät sitten joskus kun ei ensin vuosikausia pakoteta aikuisia ihmisiä tekemään asioita oman mielen mukaan.

Kyllä meille saa tulla jouluna kyläilemään, mutta itse haluan olla kotona. Enkä myöskään toivo yövieraita jos ajomatka on lyhyt. 

Vierailija
171/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aikuinen ihminen olla noin avuton kuin ap?

Ja syyllistää sitten äitinsä kun itse ei osaa sanoa miten asia on.

Miten aikuinen ihminen voi olla niin lukutaidoton? Kannattaa nyt yrittää ihan ajatuksen kanssa lukea mistä tässä oli kyse. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini (nyt 96-vuotias)  aloitti "tämä saattaa olla viimeinen jouluni"-syyllistämisen, kun täytti 60 vuotta. Mä olen nyt 62-vuotias ja päätin viettää jouluni yksin. Tai siis kissan ja koiran kanssa. Omille lapsilleni asia on ihan ok, koska haluavat jo itsekin luoda omia jouluperinteitään.  Muun suvun kanssa tuli taas esiin tuo sama syyllistäminen. Mä vaan totesin, että tämä saattaa olla myös MINUN viimeinen jouluni, joten jospa nyt edes kerran elämässäni viettäisin joulun kuten itse haluan. 

Miksi alunperinkään lähdin tähän syyllistämisen perusteella sukujoulujen viettoon? Suurin syy on se, että vanhemmillani oli perheyritys, jossa myös siskoni oli vuosikymmeniä töissä. Isä ei siis päässyt edes töihin äitiä "karkuun" ja koska myös mun äitini on marttyyriluonne, isä olisi joutunut kaiken hereilläoloaikansa kuuntelemaan äidin valitusta pilatusta joulusta. Ja mun siskonikin sitten töissä. Ja kun se valitus ei olisi ollut vain jouluviikolla vaan olisi alkanut jo syyskuussa ja jatkunut ainakin maaliskuuhun. 

Koko tämä traditio siis alkoi alunperin siitä, että äitini ei suostunut viettämään joulua isän kanssa kahdestaan. Alussa oli ihan kivaa ja meidän lapsemmekin tykkäsivät viettää joulua serkkujen kanssa. Kun vanhempani eivät enää jaksaneet itse joulua järjestää, nakki napsahti mulle ja siskolleni. Ja suku koko ajan vain kasvoi, joten tuli yhä enemmän säätämistä. 

Mainittakoon tässä vielä, että kun minä ja siskoni oltiin pieniä, mun äitiäni ei olisi saanut kirveelläkään viettämään sukujoulua omien vanhempiensa (saatika appivanhempiensa) tai sisarustensa kanssa. Eli mun lapsuudessani meillä oli aina vain se ydinperhejoulu. Äidille ei kuitenkaan kelvannut, että hänen lapsillaan olisi ydinperhejoulu. 

Vierailija
173/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Onpa lapsellinen ratkaisu, valehtetko aina ja kaikesta?vAikuistu ja ota vastuu tekemisistäsi. Sano rauhallisesti hyvissä ajoin, että olemme joulun kotona. 

Vierailija
174/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee ja saa mennä jos niin haluavat. Mikä ihmeen pakko on viettää pyhäpäivät omien tai puolison vanhempien kanssa?

Toisille riittää se kyläily jossain kohtaa joulun pyhiä ja toiset vaatii luokseen päivä tolkulla. 

-eri

Ei tietenkään ole pakko ja viisas vanhempi ei pakota. Sitä ei vaan ehkä tule ajatelleeksi, kun näitä isovanhempia parjataan, että se voi olla kova paikka itsellekin sitten, kun itse onkin se isovanhempi ja ulkoistetaan perheestä. 

Vierailija
175/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsumalla heidät meille joulupyhiksi. Ovat jo iäkkäitä.

Meillä eivät ole iäkkäitä, mutta eivät suostu kotoa liikahtamaan. Ei myöskään toiminut ilmoitus että ollaan kotona. Sinä vuonna äiti mietti koko joulukuun ja pitkälle tammikuuhun miten kurjasti hänet hylkäsin ja miten heillä meni koko joulu pilalle.

Antaa uhriutujan uhriutua, ei ole sinun ongelmasi. Isä varmaan tolkun mies kuitenkin

Ap puhuu äitinsä miehestä, joten kyseessä ei ole Ap:n isä.

Vierailija
176/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mummu, 68 v, ja mietin just, että kehtaisinko sanoa, että vietän joulun yksin kotona. Lapset asuvat samassa kaupungissa ja aina pitäisi mennä heidän luokseen. Hoidan kyllä mieluusti lapsenlapsia ja kyläinen luonaan mutta juhlapäivät on yksin parasta. Eikä minusta enää muutoinkaan joulu tunnu miltään, ikä on minulle tuonut masennusta ja apatiaa ja rasittaa olla jotain velkaa lapsille. Elän yksin ja tämä on parasta. 

Vierailija
177/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ei tietenkään ole pakko ja viisas vanhempi ei pakota. Sitä ei vaan ehkä tule ajatelleeksi, kun näitä isovanhempia p

Viisas vanhempi tajuaa jo lastensa ollessa pieniä, että lapset on vain lainaa ja muuttaa joskus kotoa ja aloittaa omat perinteensä. 

Vierailija
178/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vanhemmuus vaan syvästi itsekästä. Isovanhemmat vaativat lapsiaan luokseen ja lapset kun itse tulevat vanhemmiksi, niin haluavat heivata omat vanhemmat hittoon. 

Vierailija
179/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ei tietenkään ole pakko ja viisas vanhempi ei pakota. Sitä ei vaan ehkä tule ajatelleeksi, kun näitä isovanhempia parjataan, että se voi olla kova paikka itsellekin sitten, kun itse onkin se isovanhempi ja ulkoistetaan perheestä. 

No eihän ne isovanhemmat perhettä olekaan. Ne on isovanhemmat eli sukulaisia. 

Vierailija
180/310 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mummu, 68 v, ja mietin just, että kehtaisinko sanoa, että vietän joulun yksin kotona. Lapset asuvat samassa kaupungissa ja aina pitäisi mennä heidän luokseen. Hoidan kyllä mieluusti lapsenlapsia ja kyläinen luonaan mutta juhlapäivät on yksin parasta. Eikä minusta enää muutoinkaan joulu tunnu miltään, ikä on minulle tuonut masennusta ja apatiaa ja rasittaa olla jotain velkaa lapsille. Elän yksin ja tämä on parasta. 

Ei kannata, alkavat kuitenkin syyllistää sinua, kun et tule joulupyhiksikin heidän lapsiaan hoitamaan....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi