Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimo suuttui "kun puin lapsen väärin"

Vierailija
20.12.2023 |

Ajattelin tässä taannoin lapsen mukaan kauppareissulle ja menimme sitten eteiseen haalaria etsimään. 

No. Homma ei ollutkaan niin yksinkertainen kuin olisi kuvitellut. En kyllä ollut kiinnittänyt huomiota aiemmin siihen haalariarmeijaan mikä vastassani oli. Otin sitten ensimmäisen haalarin mikä käteeni osui ja puin lapsen. Juuri kun olimme poistumassa, vaimo syöksyi jostakin paikalle ja alkoi minua sättimään, että väärä haalari, ei tuo käy alkuunkaan, koska se ei ole oikea haalari kauppaan. Katsoin riehuvaa aikuista naista ja tuumasin tyynesti, että haalari kuin haalari, mitä väliä sillä oikein on. 

Kuulemma on. Sitten tuli kuin konekiväärin suusta sitä papatusta autohaalarista lasketteluhaalariin. Siinä ei kyllä selvinnyt mikä tuon lapsen päälle laittamani haalarin käyttötarkoitus sitten oli. Kysyin varovaisesti ja sain täydellä huudolla vastauksen olevani idiootti ja kyseisen haalarin olevan viikonlopun ulkoiluhaalari. Aha, vai niin. Että lapsi tarvitsee 10 eri haalaria. Mutta päätin olla vaihtamatta, koska mikähän se kauppahaalari sitten oikein olisi enkä jäänyt selvittelemään asiaa, kun lapsen alkoi tulla kuuma, ja itselle myös. 

Voisiko joku äiti selittää, miksi ja mihin tarvitaan useampi haalari? 

Kommentit (411)

Vierailija
81/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä naiset? Täällä kehotetaan kukkasia ostamaan ja lepyttelemään ja ymmärtämään puolisoa asiasta, josta toisella osapuolella ei ole ollut tietoa ja saanut sen vuoksi riehuvan ja haukkuvan naisen vihanpurkauksen päälleen! Minun mielestä toista osapuolta kohtaan ei käyttäydytä noin asiassa, joka ei olisi normaalilla puheella selvinnyt. En katselisi päivääkään ihmistä, joka noin minulle tekisi. Teettekö te töissäkin noin? 

Kas kun lapsen isällä PITÄISI kyllä olla tietoa siitä millaiset ulkovaatteet lapsella on. Ihan ilman vaimon pitämää oppituntia asiasta. 

No niinhän hänellä olikin. Haalari valittiin ja puettiin onnistuneesti eikä kukaan kuollut tälläkään kertaa.

Ap kirjoitti: "En kyllä ollut kiinnittänyt huomiota aiemmin siihen haalariarmeijaan mikä vastassani oli. Otin sitten ensimmäisen haalarin mikä käteeni osui ja puin lapsen."

Eli ei ollut tietämystä lapsen ulkovaatteista ollenkaan, eikä miettinyt yhtään mitä pukee, vaan otti sen mihin käsi osui, kuten itse asiasta kertoi. Jos kaikki hoidetan samalla asenteella, niin en ihmettee että pinna kiistyy, vaikka mikään raivoaminen ei tietenkään ole sen oikea toimintatapa selvittää asioita.

Kaikki on yhtä sekamelskaa, jos huoltajalle ainoa kriteeri on, ettei kukaan kuole... Aika alhaalla on silloin rima ja voi sattua monenlaistakin laiminlyöntiä ja onnettomuutta ja haittaa tuolla asenteella. Toki liika nipottaminen on myös turhaa. Miten olisi se järkevä keskitie tässäkin asiassa.

Vierailija
82/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, jos lapsen isänä et edes tiedä millaisia haalareita lapsella on ja mihin käyttötarkoitukseen ne on ostettu.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On outoa, jos lapsen isänä et edes tiedä millaisia haalareita lapsella on ja mihin käyttötarkoitukseen ne on ostettu.  

Minusta vielä oudompaa on että tässä aloituksessa siitä.tehdään täysin normaali ja yleinen asia, "miehet nyt ei välitä siitä mitä lapsella on päällä".

Vierailija
84/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennäänpäs todellisuuteen. Kuinka monessa perheessä oikeasti äiti yleensä pukee lapsen? Meillä ainaki valitusta tulee tekee mitä tahansa, kun vaimon mielestä on vain yksi ja ainut tapa toimia ja se on vaimon tapa. Esim olin ostanut pojalle punaisen toppahaalarin niin se kävi vaihtamassa sen keltaiseen, koska ei itse tykännyt punaisesta väristä ja tästäkin nosti hirveen metelin, että olisi minun pitänyt tietää, että meillä ei punaisia vaatteita käytetä.

Vierailija
85/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi joskus voinut käydä noin. Edelleen ihmettelen, miten samassa perheessä ja kodissa elävä isä on niin pihalla lastensa asioista. Olisi varmaan pitänyt raivostua jo pikkulpsiaikaan kunnolla, jos vaikka olisi tullut muutosta.

Se, että mies ei yhtään tiedä millaisia vaatteita ja mihin käyttötarkoitukseen lapsilla on kertoo täydellisestä välinpitämättömyydestä, kiinnostuksen puutteesta ja osallistumattomuudesta.

En itse ole mikään vaatehullu, mutta on joskus ollut eteisessä iso määrä haalareita (meillä ei ole muutakaan järkevää säilytyspaikkaa). Joku on voinut olla mummon juuri tuoma lahja, joka on vielä liian iso. Pari liian pientä odottelee serkkujen kyläilyä ja heille siirtymistä. Joku on superlikainen serkunvanha rymyhaalari. Joku siisti ja kevyt kauppahaalari. Joku päiväkodin ohjeiden mukaan ostettu ei-kosteussuojattu versio ja joku kosteussuojattu ulkoiluhaalari, joka on ostettu ennen kun on tiedetty päiväkodin tiukasta haalariohjeistuksesta jne.

Meillä mies oli niin pihalla lasten vaatteista, että ei löytänyt yhtään sopivaa vaatetta esikoiselle, kun minä olin synnyttämässä kuopusta. Ei siis tiennyt, missä lapsen käytössäolevat vaatteet ovat.

Vierailija
86/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänpäs todellisuuteen. Kuinka monessa perheessä oikeasti äiti yleensä pukee lapsen? Meillä ainaki valitusta tulee tekee mitä tahansa, kun vaimon mielestä on vain yksi ja ainut tapa toimia ja se on vaimon tapa. Esim olin ostanut pojalle punaisen toppahaalarin niin se kävi vaihtamassa sen keltaiseen, koska ei itse tykännyt punaisesta väristä ja tästäkin nosti hirveen metelin, että olisi minun pitänyt tietää, että meillä ei punaisia vaatteita käytetä.

En tiedä yhtään tuollaista perhettä. Meillä isä osti enemmän lasten vaatteita kun minä. Samoin erään ystäväni luona miehellä huomattavasti parempi käsitys lasten vaatteista kuin vaimollaan eli ystävällä. Sitten tiedän niitä perheitä joissa tuo vaatteiden osto/hoito menee enemmän ja vähemmän tasa-arvoisesti mutta ei se mitään suuria tuteta aiheuta siitä että toinen on vain ääliö. Ne perheet joita tunne osaa kyllä keskustella asioista asiallisesti keskenään. Ei tarvita yleistyksiä siitä "kun miehet vain ei osaa" tai "naisten mielestä miehet aina toimii väärin".

Vierailija
87/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taaperolla on yksi talvihaalari, tarvittaessa puetaan välikerroksia alle. Viisivuotiaalla on kuluneempi ns. rymyhaalari jossa voi vapaasti möyriä ulkona ja siistit takki ja housut esim. kaupunki- tai kyläreissulle. Olen nainen enkä keksi yhtään syytä hankkia enempää haalareita. Arkena muutenkaan vaatteiden ei tarvitse olla yhteensopivia kunhan ovat puhtaat ja ehjät. Sitten pukeudutaan paremmin jos on jotain kyläilyä tai juhlia tiedossa. En ole somessa enkä kyllä muutenkaan laittaisi lasten kuvia sinne, joten senkään puolesta ei tarvitse esittää mitään todellisuudesta poikkeavaa illuusiota elämästä.

Vierailija
88/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ole omia lapsia mutta näin kasvatusalalla toimineena sanoisin, että saattaapi toinen haalari olla liian kuuma sinne kauppaan ja sitä et sinäkään välttämättä tahdo, että lapsi kiukuttelee siellä kauppareissulla kun on kuuma. Ja sitten joutuu edestakaisin vaihtamaan vaatteet, mikä vie aikaa ja hermoja koko perheeltä? Sitäpaitsi jos on täysin väärät tai kovin likaiset vaatteet niin kyllä siihen kiinnitetään huomiota esim. lastensuojelussa. 

Ehdotan, että käyt päästeleen höyryjä hiukan jossain (salilla, lenkillä) ja laitat sieltä tekstarin vaimolle, missä kysyt suoraan ja provosoimatta, miksi sillä haalarilla oli väliä. Ite teen joskus näin sukulaisten kanssa, joiden kanssa tunteet kiehuu joskus. Tekstarilla voit ehkäistä tunnekuohun ja toinen saa aikaa miettiä, miten reagoi. 

Vierailija
89/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on tällä hetkellä paljon paremmin perillä lasten tarvikkeista koska on nuorimman kanssa hoitovapaalla ja hoitaa varmaan 95% pukemisista. Minä olen se joka joutuu kysymään että minkälaiset vaatteet puetaan tai tarvitseeko hankkia jotakin.

Vierailija
90/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole kysynyt tuota omalta vaimoltasi? Eihän me täällä voida tietää, miksi teidän lapsella on 10 haalaria!

Vierailija
91/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä mun kakara selvisi 1 + haalarilla läpi talven ?

Se + oli vanha polvista paikattu , jos mahtui vielä päälle ja 1 uudempi ja sitä myötä lämpimämpi.

Vierailija
92/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mennään todellisuuteen niin kyllä isätkin lapsiaan hoitaa ja pukee ja joskus jopa ostaa vaatteita. 

Vierailija
93/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NVierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä mun kakara selvisi 1 + haalarilla läpi talven ?

Se + oli vanha polvista paikattu , jos mahtui vielä päälle ja 1 uudempi ja sitä myötä lämpimämpi.

No tämähän on se normaali. En tiedä miksi ap:n vaimo on hankkinut kymmenen haalaria (haistan kyllä vahvaa liiottelua, todennäköisemmin niitä on ollut oikeasti ehkä kolme tai neljä), mutta ongelman todellinen ydin tuskin on niitten haalareitten määrissä ja käyttötarkoituksissa, vaan ihan muualla. 

Vierailija
94/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lämpöeroja. On pihahaalari ja parempi haalari. Pitää otta oikea haalari tilanteen mukaan.

Vierailija
95/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullut samankaltaista höpötystä ainoastaan narsistiexäni suusta. 

Teki jonkun asian väärin joko tahallaan tai vahingossa, mutta vika oli aina muissa, eikä ne höpinät aina edes pitäneet lainkaan paikkaansa. 

Onhan se outoa ettei isä/äiti tiedä mitä vaatteita lapsensa käyttää  ja ongelma muka on siinä että haalareita on useampi ja että vaimo suuttui kun ei mennyt oikein. 

Jos kyse oli mitättömästä asiasta, niin miksi vanhaa asiaa vatvot täällä? 

Vierailija
96/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään tuollaista perhettä. Meillä isä osti enemmän lasten vaatteita kun minä. Samoin erään ystäväni luona miehellä huomattavasti parempi käsitys lasten vaatteista kuin vaimollaan eli ystävällä. Sitten tiedän niitä perheitä joissa tuo vaatteiden osto/hoito menee enemmän ja vähemmän tasa-arvoisesti mutta ei se mitään suuria tuteta aiheuta siitä että toinen on vain ääliö. Ne perheet joita tunne osaa

Mun tuttavapiirissä äidit kyllä on useimmiten ne, jotka lasten vaatteet hommaa, mutta se pukeminen on yhtä lailla isän kuin äidinkin hommaa. Isät vie lapsiaan ulkoilemaan, harrastuksiin, päiväkotiin jne., joten ihan hyvin he osaa lapsilleen vaatteet valita. Ja tarvittaessa ostaakin. 

Vierailija
97/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mennäänpäs todellisuuteen", tarkoitat varmaan sinun todellisuuteesi. En tiedä miten lasten hoito ja pukeminen nykyperheissä prosentuaalisesti jakautuu sukupuolten välillä, mutta ap:n tapauksessa on selvää, että ap ei yleensä pue lastaan, sillä hän ei tiedä edes mitä ulkovaatteita lapsella on. Ja jos ei pue lastaan, niin on hyvin todennäköistä, että muukin lapsen arkihuolto on pääasiaisesti äidin kontolla. Onko tällainen sitten yleistä vai ei, niin sitä en tiedä, ja paljonko se sitten liittyy varsinaiseen aloituksen aiheeseen. 

Osallistutko siis itse tasapuoisesti vaimosi kanssa lapsen arkiseen hoitoon, vain mitenkä asi teillä jakautuu

Vierailija
98/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vielä oudompaa on että tässä aloituksessa siitä.tehdään täysin normaali ja yleinen asia, "miehet nyt ei välitä siitä mitä lapsella on päällä".

Oikeasti suorastaan tosi surullista. Miksi miehiä pidetään jotenkin vajaina ja avuttomina, siis ettei heiltä voi odottaa edes sitä että osaisi pukea lapsen asianmukaisesti. 

Vierailija
99/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on nipoja. Me ollaan annettu mieheni kanssa lasten pukea itse päälleen mitä haluavat heti kun oppivat pukeutumaan. Kunhan on tarpeeksi lämmintä päällä. 

Vierailija
100/411 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti suorastaan tosi surullista. Miksi miehiä pidetään jotenkin vajaina ja avuttomina, siis ettei heiltä voi odottaa edes sitä että osaisi pukea lapsen asianmukaisesti. 

Moni mies ihan itse ottaa tuon kädettömän roolin. Ei muka tiedä mistään mitään, koska on helpompaa, että nainen hoitaa tällaiset. Jos mietin vaikka omaa lapsuuttani, niin ei minun isä todellakaan tiennyt meidän lasten vaatteista ja pukemisista yhtään mitään! Lähetti vaikka pakkasella ohuessa kurahaalarissa ulos tms. Sitten ihmetteli miksi äiti tuli silmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän