Vaimo suuttui "kun puin lapsen väärin"
Ajattelin tässä taannoin lapsen mukaan kauppareissulle ja menimme sitten eteiseen haalaria etsimään.
No. Homma ei ollutkaan niin yksinkertainen kuin olisi kuvitellut. En kyllä ollut kiinnittänyt huomiota aiemmin siihen haalariarmeijaan mikä vastassani oli. Otin sitten ensimmäisen haalarin mikä käteeni osui ja puin lapsen. Juuri kun olimme poistumassa, vaimo syöksyi jostakin paikalle ja alkoi minua sättimään, että väärä haalari, ei tuo käy alkuunkaan, koska se ei ole oikea haalari kauppaan. Katsoin riehuvaa aikuista naista ja tuumasin tyynesti, että haalari kuin haalari, mitä väliä sillä oikein on.
Kuulemma on. Sitten tuli kuin konekiväärin suusta sitä papatusta autohaalarista lasketteluhaalariin. Siinä ei kyllä selvinnyt mikä tuon lapsen päälle laittamani haalarin käyttötarkoitus sitten oli. Kysyin varovaisesti ja sain täydellä huudolla vastauksen olevani idiootti ja kyseisen haalarin olevan viikonlopun ulkoiluhaalari. Aha, vai niin. Että lapsi tarvitsee 10 eri haalaria. Mutta päätin olla vaihtamatta, koska mikähän se kauppahaalari sitten oikein olisi enkä jäänyt selvittelemään asiaa, kun lapsen alkoi tulla kuuma, ja itselle myös.
Voisiko joku äiti selittää, miksi ja mihin tarvitaan useampi haalari?
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vain naisen tapa on se "oikea" tapa, asiassa kun asiassa. Aika usein törmää tämmöiseen, vaikka lopputulema olisi sama. Nainen tekee yksinkertaisestakin asiasta vaikean.
Pistätkö sinä ihan joka paikkaan talviaikaan paksuimmat toppavaatteet, mitä sinulla on? Eikö sinulle tule kuuma autossa ja kaupassa? Päässä villapipo ja toppahanskat, tietenkin.
Kommunikoikaa saatana. Mikä siinä on niin vaikeata sanoa että se ensimmäinen haalari on paksumpi kun tuo toinen. Ei vaan, pitää rähjätä kun mielipuoli.
Eikö mies erota eri paksuisia haalareita toisistaan? Kai hän on joskus nähnyt lapsen haalareissa kauppareissulla ja leikkipihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vain naisen tapa on se "oikea" tapa, asiassa kun asiassa. Aika usein törmää tämmöiseen, vaikka lopputulema olisi sama. Nainen tekee yksinkertaisestakin asiasta vaikean.
Pistätkö sinä ihan joka paikkaan talviaikaan paksuimmat toppavaatteet, mitä sinulla on? Eikö sinulle tule kuuma autossa ja kaupassa? Päässä villapipo ja toppahanskat, tietenkin.
Kommunikoikaa saatana. Mikä siinä on niin vaikeata sanoa että se ensimmäinen haalari on paksumpi kun tuo toinen. Ei vaan, pitää rähjätä kun mielipuoli.
Itse kyllä oletan että aikuinen ihminen erottaa paksumman haalarin ohuemmasta ihan vaikka kädellä kokeilemalla. Jo noin 4-vuotias lapsikin pystyy sanomaan onko vaate x paksumpi kuin vaate y
Niin. Eli kyse oli pelkästä väristä. Miten meni niin kun omasta mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkaansa niin olisin kyllä ap:na huolissani vaimon mielenterveydestä. Toisekseen olisin huolissani siitä, miten voi olla, etten tiedä lapseni haalareita ja joulukuun lopulla on ensimmäinen kerta kun olen lasta talvihaalariin pukemassa.
Ehkä vaimo suuttuikin siksi, että on niin turhautunut siihen kun mies ei eväänsä heilauta. Ja sitten kun vuosien päästä keksii leikkiä isää, rupeaa taivastelemaan sitä että lapsella on enemmän kuin yksi vaate.
Todennäköisesti. Mutta haukutaan se vaimo, isähän on ihan täydellinen kun osaa pukea lapselleen edes jotain päälle.
Ai sinusta ihan oikein räyhätä? Entäs jos roolit olisivat toisinpäin että mies räyhäisi naiselle, olisitko samaa mieltä?
Kyllä kaikki tunteet ovat sallittuja. Missä pumpulimaailmassa olet kasvanut, jos et koskaan ole kohdannut suuttumusta?
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvaa hyvin syyn siihen, miksi miehenne ei tee juuri mitään kotona. Teki niin tai näin niin tekee väärin ja saa paskaa niskaan - miksi siis vaivautua?
M38
Mä en oikein ymmärrä miksi esim. lapsensa pukemisesta pitäisi saada kovasti kehuja puolisolta. Ainakin meillä isä hoiti (osti myös haalareita ja muita vaatteita) lapsia lasten itsensä takia ei sen vuoksi että olisi odottanut minulta kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on varmaan lämpötilaeroja. Osassa voi tulla kylmä ja toisessa kuuma. Ehkä sun pitää varmistaa aina etukäteen haalarit vaimolta. Tai kännykkään kuvat ja lukee vaikka "pakkasella" ja astemäärä. Myös pitää haalarin alla olevat vaatteet tietää, kauluri ja hatut jne.
Miten minä ja minun lapset ollaan selvitty kun kaikilla meillä on ollut vain yksi haalari. Vielä ollaan hengissä. Minäkin pärjään talvet kolmella takilla, untuvatakki on päällä sitten -25 tuolla puolen, yksi on räntäkeleihin ja yksi sitten on noiden väliin.
Miestyyppiä joka harrastaa ns. höntsälajeja, jotta pääsee homostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä oletan että aikuinen ihminen erottaa paksumman haalarin ohuemmasta ihan vaikka kädellä kokeilemalla. Jo noin 4-vuotias lapsikin pystyy sanomaan onko vaate x paksumpi k
Paksuus viittaa mielestäsi väriin? Miten meni noin niin kuin omasta mielestä tuo suomen kielen hallinta?
Surullista ettei isä tiedä edes sitä, millaisia ulkovaatteita hänen lapsensa käyttää eikä osaa tätä pukea. Munkin piti puuttua aluksi, kun miehen mielestä ok jalkineet vauvalle pakkaseen oli sukat. Itselleen toki laittoi talvikengät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi et ole aikaisemmin ulkoillut lapsen kanssa tai keskustellut vaimosi kanssa lapsen ollessa haalari-iässä.
Suosittelen ostamaan vaimollesi kukkaset, molemmille sopivaa juotavaa ja keskustelemaan asioista lapsen ollessa nukkumassa. Tee muistiinpanoja tarvittaessa.
Näin saat vaimosi leppymään, eikä enää samasta asiasta tule eripuraa.
Voit myös ostaa lapselle isähaalarin, jossa liikutaan isän kanssa, niin kaikki menee hyvin jatkossa.
Just just. Eli miehen tehtävä on lepytellä ja lahjoa kun vaimo sättii ja kiukkuaa aivan turhasta? Kenenkään henki ei ollut vaarassa ja lapsi oli kuitenkin asianmukaisesti puettu lämpimiin vaatteisiin. Vaatteet on käyttöä varten ja jos ovatkin jotain "pyhävaatteita" niin pakkoko niitä on roikottaa naulakossa muiden haalareiden seassa?
Niin, se onkin aivan liikaa vaadittu, että aikuinen ihminen pystyisi itse päättelemään, että metsäretkelle ei lähdetä uusissa valkoisuuttaan hohtavissa sandaaleissa tai että villakangastakki ei ole paras valinta räntäsateeseen. Kun ne kerran naulakossa on, niin voi aina laittaa päälle! Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvaa hyvin syyn siihen, miksi miehenne ei tee juuri mitään kotona. Teki niin tai näin niin tekee väärin ja saa paskaa niskaan - miksi siis vaivautua?
M38
Mä en oikein ymmärrä miksi esim. lapsensa pukemisesta pitäisi saada kovasti kehuja puolisolta. Ainakin meillä isä hoiti (osti myös haalareita ja muita vaatteita) lapsia lasten itsensä takia ei sen vuoksi että olisi odottanut minulta kehuja.
Miten kehut asiaan liittyy? Kysehän oli siitä että aina tulee paskaa niskaan. Ei tuossa kehuja kerjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on varmaan lämpötilaeroja. Osassa voi tulla kylmä ja toisessa kuuma. Ehkä sun pitää varmistaa aina etukäteen haalarit vaimolta. Tai kännykkään kuvat ja lukee vaikka "pakkasella" ja astemäärä. Myös pitää haalarin alla olevat vaatteet tietää, kauluri ja hatut jne.
Miten minä ja minun lapset ollaan selvitty kun kaikilla meillä on ollut vain yksi haalari. Vielä ollaan hengissä. Minäkin pärjään talvet kolmella takilla, untuvatakki on päällä sitten -25 tuolla puolen, yksi on räntäkeleihin ja yksi sitten on noiden väliin.
Ilmeisen huonosti olet selvinnyt kun et ymmärrä lapsen tarvitsevan muutakin kuin sen että selviää hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M38
Miten kehut asiaan liittyy? Kysehän oli siitä että aina tulee paskaa niskaan. Ei tuossa kehuja kerjätty.
Sä olet vain valinnut lasten äidin vähän väärin jos ei mitään muuta tule kuin paskaa niskaan. Minkä mä sille voin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M38
Aika moni aikuinen osaa päätellä, että jotain pitää muuttaa jos aina tulee paskaa niskaan. Peili on hyvä apuväline tällaisessa tilanteessa. Kyse tuskin on esim. tahallisesta kiusaamisesta kun kuitenkin on yhteinen lapsikin hommattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi et ole aikaisemmin ulkoillut lapsen kanssa tai keskustellut vaimosi kanssa lapsen ollessa haalari-iässä.
Suosittelen ostamaan vaimollesi kukkaset, molemmille sopivaa juotavaa ja keskustelemaan asioista lapsen ollessa nukkumassa. Tee muistiinpanoja tarvittaessa.
Näin saat vaimosi leppymään, eikä enää samasta asiasta tule eripuraa.
Voit myös ostaa lapselle isähaalarin, jossa liikutaan isän kanssa, niin kaikki menee hyvin jatkossa.
Just just. Eli miehen tehtävä on lepytellä ja lahjoa kun vaimo sättii ja kiukkuaa aivan turhasta? Kenenkään henki ei ollut vaarassa ja lapsi oli kuitenkin asianmukaisesti puettu lämpimiin vaatteisiin. Vaatteet on käyttöä varten ja jos ovatkin jotain "pyhävaatteita" niin pakkoko niitä on roikottaa naulakossa muiden haalareiden seassa?
Tämä! Ei ne miehet itselleenkään pue lakerikenkiä kalastusreissulle eikä villatakkia sateeseen. Mut lapsen kohdalla ilmeisesti ajatus sumenee täysin ja laitetaan hiekkalaatikolle ne valkoiset juhlasandaalit ja räntään mahdollisimman läpipäästävät housut ja takki.
Siis jos mies edes yrittää niin pitää olla kiitollinen ja toivoa että lapsi ei paistu tai jäädy. Miehet ei vaan tajuu kaikkea mut jos yrittää niin kannattaa pitää mölyt mahassa.;)
""Tämä! Ei ne miehet itselleenkään pue lakerikenkiä kalastusreissulle eikä villatakkia sateeseen. Mut lapsen kohdalla ilmeisesti ajatus sumenee täysin ja laitetaan hiekkalaatikolle ne valkoiset juhlasandaalit ja räntään mahdollisimman läpipäästävät housut ja takki."
Kaikista miehistäkö se johtuu jos olet valinnut tuollaisen isän lapsillesi? Ei voikuin ihmetellä miksi olet hänet valinnut?
Etkö ollut aikaisemmin käynyt kaupassa lasten kanssa tai ulkoiluttanut? Ja montako haalaria olet lapselle ostanut?
Normaali isälle ei edes tarvitse selittää, mitä haalareita tarvitaan. Ei ainakaan mun miehelle, hän tietää ulkoiluhaalarit on erikseen ja kevyemmät erikseen.
Olisi kauheaa, jos pitäisi vielä mieslasta vahtia.
Kyllä kaikki tunteet ovat sallittuja. Missä pumpulimaailmassa olet kasvanut, jos et koskaan ole kohdannut suuttumusta?
Itse elin vuosia miehen kanssa, joka salli itselleen raivokohtauksia milloin mistäkin, minusta riippumattomista seikoista. Minusta oli ajan oloon aika väsyttävää kohdata hänen suuttumustaan, joten lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä naiset? Täällä kehotetaan kukkasia ostamaan ja lepyttelemään ja ymmärtämään puolisoa asiasta, josta toisella osapuolella ei ole ollut tietoa ja saanut sen vuoksi riehuvan ja haukkuvan naisen vihanpurkauksen päälleen! Minun mielestä toista osapuolta kohtaan ei käyttäydytä noin asiassa, joka ei olisi normaalilla puheella selvinnyt. En katselisi päivääkään ihmistä, joka noin minulle tekisi. Teettekö te töissäkin noin?
Jos on noin vähän tietoa oman lapsensa vaatteista ylipäätään, se kielii siitä, ettei tämä isä ei ole juurikaan osallistunut lapsen arkipuuhiin ja hoitoon, kuten edes pukemiseen. Tuo "väärän haalarin pukeminen" saattoi olla äidille vain se viimeinen pisara isän "hälläväliä äiti hoitaa lapsen" toimintatapaan ja asenteeseen. En nyt sano, että oli oikein vetää kilarit tuossa, mutta vaikuttaa siltä, että että asioista ja arjen hoitamisesta yhdessä pitäisi oikeasti keskustella.
Toki joskus jotkut äidit ovat tuhantarkkoja pikkujutuissa, ja pitäisi isän antaa hoitaa omalla tavallaan. Mutta se edellyttää myös sitä, että se isä oikeasti osallistuu vastuullisena aikuisena lapsen hoitoon ja arkeen, eikä tule välillä vaan sähläämään jotain siihen ja sekoittamaan pakkaa ja aiheuttamaan jopa lisää hommaa tai vahinkoa. Esim. tietää mitä ulkovaatteita lapsella on ja mikä on säänmukaista pukeutumista tai osaa jättää kalliimmat juhlavaatteet pois rymyleikeistä jnejne.
Kannattaisi tehdä niin tietäisi edes sen, montako haalaria omalla lapsella on. Ja osaisi myös pukea lapsen asiallisesti. Niin, ja välttäisi myös vaimon hermostumisen kun omatoimisesti tietäisi, mitä puetaan päälle milloinkin.
N39