Miksi lääkäri suuttuu jos potilaalla on valmis diagnoosi? Menin yleislääkärille saadakseni lähetteen ihopolille
Ja lääkäri keskeytti puheeni hirveän ylimielisen oloisena että "katsotaan sitä ihoa nyt ensin". Tutki yläkroppaani varmaan 30m min kunnes totesi ikäänkuin vihaisena olevan selkea atooppinen ekseema.
Sitten kysyi vielä,rasvaanko! Löin pöytään listan kaikista rasvoista joita käytän ja tämäkin tuntui vain suututtavan lääkäriä lisää.
Mulla on siis ollut atopia koko ikäni enkä tarvitse diagnoosia,vain hoitoa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit, että se terveyskeskuslääkäri olisi voinut määrätä ne vahvemmat kortisonit? Ja ilman niiden kokeilua tuskin pääset julkisella ihotautilääkärille. Atooppinen ihottuma on lähes täysin perusterveydenhuollossa hoidettava vaiva. Ihotautipoliklinikoille kuuluvat vain vaikeahoitoisimmat atooppiset ihottumat, joihin eivät reseptillä saatavat vahvemmat kortisonivoiteet eivät auta.
Jos terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen ilman vahvempien kortisonivoiteiden kokeilua, se palautuu perusterveydenhoitoon.
Ei kai potilaan tarvitse tällaisia tietää. Eikö ole lääkärin vastuulla ne lääkkeet määrätä, vahvemmat jos tarvitsee? On jätetty hoitamatta selkeästi. Minkäpä sille potilas mahtaa, jos lääkärinkin mielestä on vain lievä atopia ja miedot kortisonit riittävät, vaikka elämänlaatu kärsii tavattomasti.
Nimim. kokemusta on
Eri
Vierailija kirjoitti:
Hoitajissa tullut vastaan samanlaisia tapauksia, potilas ei voi pyytää mitään edes pientäkään asiaa, heti torpataan, vähätellään ja vielä kiukutellaan päälle.
Ei ihme että potilaat alkavat olla hoitohenkilökunnan mielestä jatkuvasti hankalampia, kun ei oteta vakavasti, joutuu riitelemään. Ennen asiat hoidettiin yhteistyössä, nykyään ammattilaiset vain suuttuvat.
Tämä että joutuu riitelemään on todellakin ikävää. Luulee että saa hoitoa ja tuloksena riitely ja erittäin paha mieli. Yksityisellä homma on aivan eri luokkaa mutta sieläkin voi joutua valikoimaan että saavuttaa parhaan mahdollisen yhteistyön.
Mulle kävi erikoislääkärin kanssa sama juttu. Menetin puhekykyni puoleksi vuodeksi ja sitä hoidettiin astmana. Sitten satuin ottamaan kipuun kodeiinia, joka vei pois henkeä salpaavan yskärefleksin. Googlettamalla löysin diagnoosiksi äänihuulisalpauksen. Erikoislääkäri vähätteli ja sanoi, ettei ole sellaista nähnyt 25 vuoteen. No perhana, sitähän se oli kun viimeisellä suostui tutkimaan. Ja ihan asiallisesti käyttäydyn vastaanotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesit, että se terveyskeskuslääkäri olisi voinut määrätä ne vahvemmat kortisonit? Ja ilman niiden kokeilua tuskin pääset julkisella ihotautilääkärille. Atooppinen ihottuma on lähes täysin perusterveydenhuollossa hoidettava vaiva. Ihotautipoliklinikoille kuuluvat vain vaikeahoitoisimmat atooppiset ihottumat, joihin eivät reseptillä saatavat vahvemmat kortisonivoiteet eivät auta.
Jos terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen ilman vahvempien kortisonivoiteiden kokeilua, se palautuu perusterveydenhoitoon.
Ja sitten se potilas palaa yhä uudelleen ja uudelleen verille raavitun nahkansa kanssa,unettomien öiden piinaamana kiusaamaan lääkäriä joka katsoo että ei hemmetti taas tuoja määrää vain lisää kortisonirasvaa (jjota muuten ei saisi edes käyttää viikkoja putkeen!. Ehkä sitten asia otetaan vakavasti kun raapii itselleen verenmyrkytyksen.
MIKSI ON NIIN VAIKEA MÄÄRÄTÄ KUNNOLLISTA HOITOA?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se potilas palaa yhä uudelleen ja uudelleen verille raavitun nahkansa kanssa,unettomien öiden piinaamana kiusaamaan lääkäriä joka katsoo että ei hemmetti taas tuoja määrää vain lisää kortisonirasvaa (jjota muuten ei saisi edes käyttää viikkoja putkeen!.) Ehkä sitten asia otetaan vakavasti kun raapii itselleen verenmyrkytyksen.
MIKSI ON NIIN VAIKEA MÄÄRÄTÄ KUNNOLLISTA HOITOA?
Menee ohi aloituksen, mutta minä turhauduin fyssariin, jolle menin lääkärin lähetteellä. Fyssari kumosi kahden lääkärin antaman diagnoosin ja touhusi ihan omiaan, keskittyen vaivaan, jonka hän siinä keksi. Lähdin todella hämmentyneenä pois. Takaisin en mene.
Lääkärit(kään) eivät ymmärrä atopian olevan jotain muuta kuin se että iho on kuiva ja vähän kutisee. Tämä sairaus vie yöunet ja vaikuttaa toimintakykyyn (vereslihaisilla sormilla ei paljon mitään tehdä). Elämä on aamusta iltaan itsensä raapimista sormin,haarukoin,kenkälusikoin mikä vain sopii käteen ja raapii kivasti,mikään pieni sively ei auta vaan kutina loppuu kun melkein sattuu. Nukkuminen jää vähiin kun yöllä herää raapimaan. Parisuhteessa läheisyyttä ei ole, kun toinen ihminen kiinni ihossa pahentaa kutinaa ja samoin tekee sylissä oleva lapsikin. Kuten joku mainitsikin ihoa ohentavaa kortisonivoidetta ei sai käyttää kuin maksimissaan 2vkoa mutta kyllä sitä tuubi viikossa menee kun se helpottaa..vähän.
Sairaus myös vaikuttaa ulkonäköön,ihmiset katsovat kauhuissaan kun takin alta pilkottaa rintakehä täynnä kirkkaanpunaisia läikkiä joista voi valua verta jos on juuri raapinut. Tai vaikka läiskät eivät näkyisi niin ihminen raapii tiedostamatta itseään ja herättää epäluulon, että tällä on syyhy. Tytär huomautti kerran kun raaputin persustani kassajonossa..
Elämä atopian kanssa on HELVETTIÄ
Ja sitten joku ylimielinen yleislääkäri käskee laittamaan kosteusvoidetta ja olemaan raapimatta!
Koska oman diagnoosin kanssa tulijat ovat lääkäreiden mielestä ärsyttäviä. Pääsyynä varmaankin se, että hyvin usein diagnoosi on väärä.
Itse olen kokenut toimivammiksi sen, että jos itse epäilen jotakin niin kysyn asiasta varovasti. Esim. että Minulla on tällaiset oireet x ja y. Luin tällaisesta sairaudesta z? Jotkin oireet täsmäsivät. Mitä mieltä olet, voisiko minulla olla se vai onko se jotain muuta?
Tai sinä olisit voinut päällepäsmäröimisen sijaan kertoa, että Minulla on todettu atooppinen iho. Tuntuu, että oireet on nyt pahentuneet. Yleensä olen saanut lähetteen ihopolille sen hoitoon. Tarvitsisinkohan sen nytkin? Tietysti lääkäri sitten haluaa itse katsoa ihoa ja todeta, että atooppista ihottumaa on, jotta voi lähetteen tehdä. Ei niitä lähetteitä voi potilaan kertomuksen perusteella tehdä.
Kun nyt luet hartaasti kaikki vastaukset, tarkoitan asialliset ja asiallisesti, huomaat varmaan, missä meni vikaan.
Varmaan kannattaa valmistautua paremmin ja ottaa ne hoitoon liittyvät paperit mukaan.
Kun olet istunut tuolille, lääkäri aloittaa kysymällä jotain tilanteestasi.
Ja sinä vastaat, asiallisesti ja kiukuttelematta. Vastaat, et luennoi.
Tottakai lääkäri haluaa itse nähdä tilanteesi. Sehän on hänen työtään.
Miksi et anna ammatti-ihmisen hoitaa tehtäväänsä, vaan sinä tiedät siitäkin kaiken. Taisit nyt kyllä mokata.
Lääkärissä ei saa myöskään pyytää lääkettä tai pitävät narkomaanina. Menin pahassa ahdistuksessa pyytämään jotain rauhoittavaa, kun en ollut viikkoon kyennyt syömään, nukkumaan tai olemaan edes seisaallaan ilman järkyttävää ahdistusta, niin ei annettu lääkettä vaan lähete huumeseulaan. Jäi pelko tuosta kohtelusta, että jos paha olo tulee takaisin, niin ei saa apua!
Terveyskeskus on vähän samanlainen paikka kuin valtion katsastuskonttori menneinä vuosikymmeninä. Olo on että olet virkahenkilön vallankäytön kohteena. Et saa sitä mitä haluat tai tarvit vaan sitä mitä hallintoalamaiselle sattuu varisemaan. Se ei ole välttämttä ollenkaan sitä mitä tarvit vaan jotain ihan muuta. Tuntuu että sen oikean hoidon esteeksi on kasattu tai kasataan vaikka millaista syytä. Vaatii potilaalta paljon osaamista ja sinnikkyyttä että pärjää tuulimyllyille.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä ei saa myöskään pyytää lääkettä tai pitävät narkomaanina. Menin pahassa ahdistuksessa pyytämään jotain rauhoittavaa, kun en ollut viikkoon kyennyt syömään, nukkumaan tai olemaan edes seisaallaan ilman järkyttävää ahdistusta, niin ei annettu lääkettä vaan lähete huumeseulaan. Jäi pelko tuosta kohtelusta, että jos paha olo tulee takaisin, niin ei saa apua!
Tätä olen ihmetellyt. Tuntuu että tärkeintä on olla kirjoittamatta mitään pkv-lääkkeitä koska ne ovat huumetta. (Tuota sanaa on lääkäri käyttänyt) Se on sivuseikka millaiseen kärsimykseen saisi merkittävän helpotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut että lääkärin on tärkeä saada itse tehdä kaikki päätelmänsä, tai korkeintaan hieman johdatellusti, muuten he loukkaantuvat ikään kuin heidän arvovaltaansa olisi kyseenalaistettu, ja siinä sitä sitten ollaan murjottavan tk-lääkärin kanssa.
Pitäisitkö itse, jos joku kikkanokka tulee pätemään kuinka sinun pitäisi hoitaa hommasi?
Laki sanoo yhteistyössä potilaan kanssa. En tiedä onko muilla aloilla tuollaista vaatimusta. Lääkärin tehtävä on hoitaa potilasta eikä jumitella ns. ainoan oikean virallisen kommunikointitavan vaatimisessa. Yhdenvertaisuuslaki edellyttää ihmisten monimuotoisuuden huomioimista.
Poilas tuntee myös vaivansa parhaiten, varsinkin jos se on pitkäaikainen.
Lääkärillä on vastuu asioiden systemaattisesta selvittämisestä esitettyjen oireiden ja ongelmien pohjalta. Siksi jotkut saattavat olla kärsimättömiä potilaan aloittaessa vastaanoton pitkällä yksinpuhelulla antamatta haastattelulle tilaa. Tosiasia on myös se, että on todettu, että potilas hyvin todennäköisesti kertoo ratkaisun diagnostiseen ongelmaan kunhan lääkäri malttaa kuunnella ensimmäiset 5 minuuttia keskeyttämättä. Tutkimatta potilasta ei voi jättää paitsi jos jostain syystä sovitaan, että tulee pian uudestaan, mikäli ensikäynti menee puhuessa. Vaivasta riippuu. T. Vanhempi erikoislääkäri, joka usein on joutunut palauttamaan tk-lääkäreiden lähetteitä, kun perustason tiedot ja toimenpiteet puuttuvat
Tuosta huokuu aivan erilainen osaaminen kuin tässä keskustelussa esiin tulleissa huonoissa esimerkeissä. Ensimmäinen lause on aivan ytimessä ja siinä on näissä ongelmatapauksissa turhauttavia puutteita.
Jos on iho-ongelmaa, niin miksi edes mennä yleislääkärille? Eikö se ole järkevämpää mennä suoraan erikoislääkärille, joka tietää omasta erikoisalueestaan enemmän? Yleislääkäri sopii siihen, jos tarvitsee työpaikalle lääkärintodistuksen flunssan takia, mutta muissa tilanteissa kannattaa minusta mennä suoraan erikoislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on iho-ongelmaa, niin miksi edes mennä yleislääkärille? Eikö se ole järkevämpää mennä suoraan erikoislääkärille, joka tietää omasta erikoisalueestaan enemmän? Yleislääkäri sopii siihen, jos tarvitsee työpaikalle lääkärintodistuksen flunssan takia, mutta muissa tilanteissa kannattaa minusta mennä suoraan erikoislääkärille.
Kun sinne julkiselle puolelle ei pääse ilman lähetettä, siksi. Yksityinen maksaa, enkä edes tiedä, voiko yksityispuolelta saada esim. valohoitoa ja se se vasta kallista varmasti olisi.
Kävin kerran yksityisellä atooppisen ihoni vuoksi, kun kyllästyin julkisen puolen vetkutteluun. Sain surullisen kuuluisat "atooppisen ihon hoito-ohjeet" ja reseptin perusvoiteeseen ja siitä hyvästä maksoin lähes 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit(kään) eivät ymmärrä atopian olevan jotain muuta kuin se että iho on kuiva ja vähän kutisee. Tämä sairaus vie yöunet ja vaikuttaa toimintakykyyn (vereslihaisilla sormilla ei paljon mitään tehdä). Elämä on aamusta iltaan itsensä raapimista sormin,haarukoin,kenkälusikoin mikä vain sopii käteen ja raapii kivasti,mikään pieni sively ei auta vaan kutina loppuu kun melkein sattuu. Nukkuminen jää vähiin kun yöllä herää raapimaan. Parisuhteessa läheisyyttä ei ole, kun toinen ihminen kiinni ihossa pahentaa kutinaa ja samoin tekee sylissä oleva lapsikin. Kuten joku mainitsikin ihoa ohentavaa kortisonivoidetta ei sai käyttää kuin maksimissaan 2vkoa mutta kyllä sitä tuubi viikossa menee kun se helpottaa..vähän.
Sairaus myös vaikuttaa ulkonäköön,ihmiset katsovat kauhuissaan kun takin alta pilkottaa rintakehä täynnä kirkkaanpunaisia läikkiä joista voi valua verta jos on juuri raapinut. Tai vaikka läiskät eivät nä
Kun sain atopiaani kunnon lääkevoiteet, totesin, että eihän mun ihoni edes ollut ollut kuiva. Atopia vaan saa pinnan vaikuttamaan siltä, mutta kun sen saa aisoihin, ei iho olekaan normaalisti mitenkään kuiva. Ennen meni järjettömät määrät perusvoiteita ja joka paikka oli rasvassa jatkuvasti. Kun sain ihon hoitotasapainoon, en usein tarvitse perusvoiteita ollenkaan. Pakkasilla kuivuu, mutta esim. kesä saattaa mennä siten, että perusvoidetta tarvitsen pari kertaa.
Niin, olisi voinut, mutta kun ei määrännyt. Vasta ihotautilääkäri ne määräsi ja myös Protopicin ylläpitoon. Joo, atooppinen ihottuma on ns. lievä sairaus, mutta on se nyt yhtä helvettiä, että potilaan elämänlaatu saa mennä ihan paskaksi ilman, että se kiinnostaa ketään. Pahimmillaan atooppinen iho on todella raskas sairaus, kutinoineen, kirvelyineen, valvomisineen ja jatkuvine hoitoineen.