Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä hautausmaalla vierailu jouluaattona on niin tärkeää?

Vierailija
19.12.2023 |

Ei siis siinä mitään, että joku tykkää käydä. Mutta miksi ihmeessä sinne pitää yrittää pakottaa kaikki muut mukaan?

Meillä miehen perheessä on ollut tapana käydä hautausmaalla, tai oikeastaan kahdella, aina jouluaattona. Itse en halua, mutta mies ja vanhempansa inttää että kaikkien pitää osallistua. En aio kuitenkaan.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He, jotka eivät vaivaudu EDES jouluna hautausmaalle sytyttämässä kynttilää, on todella itsekeskeisiä paskiaisia, en kunnioita pätkän pätkää. Ainoat kenen haudalle en mene, ovat eläessään olleet viholliset ja kurjistajat. He saavat levätä ilman minun kynttilöitä.Ei p-reikäihmiset kuollessaan pyhimyksiksi muutu. Tällainen sääntö minulla ja hyvä sääntö onkin!

Autottomana on hieman hankalaa viedä kynttilöitä 200 km päähän.

Vierailija
62/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo pakko

Ei oo muutakaan pakkoa, PAITSI JUURI TUO KUOLEMINEN. Toivottavasti sinuakaan ei kukaan käy muistamassa tai sytyttämässä kynttilää, hautasi ansaitsee olla sysimusta kuten pimeä talvitaivas.

Mulle ei edes tule hautapaikkaa, tuhkat sirotellaan mereen.-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn läheisteni haudoilla viemässä kynttilän loppusyksystä alkaen talvella, pääsiäiseen asti aina juhlapyhinä ja joskus muulloinkin, kun tulee tunne, että haluan mennä. Kauimpana oleva hauta on 20 km päässä, muut lähempänä.

Jouluaattona on ihanaa sytyttää kynttilät läheisten haudoille, kävellä hautausmailla (käyn kolmella) ja ihailla kynttilämerta. Haudoilla käyminen on minulle tärkein asia jouluaattona joulurauhan julistuksen ohella.

Tykkään myös kesäisin käydä muillakin lähellä olevilla hautausmailla kävelemässä. Niissä on mielenkiintoista tutkia vanhoja hautakiviä ja niiden kirjoituksia "tässä lepää merikapteenin leski..." tai uudempia, erimuotoisia hautakiviä. Hautausmaat ovat kuin puistoja, kauniita puita ja kukkia, oravat juoksevat pitkin käytäviä. Siellä sielu lepää, kun istuu välillä penkillä ja nauttii. Otan usein pienet eväätkin mukaan, isolla hautausmaalla minulle menee helposti pari-kolme tuntia.

Vierailija
64/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eihän läheisille ihmisille voi kääntää selkäänsä, onhan sentään joulu! Älkää olko sydämettömiä rakkaita omaisianne kohtaan! Kun tiedämme etteivät he voí tulla meidän luoksemme, voimme me mennä heidän luokseen hautausmaalle, osoitamme heille miten paljon välitämme heistä.

Ei ole enää hautoja minne mennä.

Vierailija
65/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautausmailla vierailuhan on joulun pääasia!

Juuri näin!

Nimenomaan suvun vainajien muistoksihan meillä joulua vietetään!

Meillä vietetään lasten takia.

Vierailija
66/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman hautamailla käymistä ja kynttilöiden sytyttämistä läheisten haudoille minulle ei tule joulumieltä, se on minulle joulun tärkein asia.

Vierailija
67/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut, että tämä on vähän sellainen sukupolvikysymys. Vanhemmille ihmisille, kuten omille vanhemmille ja heitäkin vanhemmille, on aina ollut tärkeää käydä haudoilla ja pitää ne kunnossa - kuka vie kesäkukat, kuka istuttaa kanervat, käytkö kastelemassa hautuumaalla kun ollaan lomareissussa jne. Mutta tosiaan, tästä ketjusta sain lisää näkökulmia. Ollaan myös pieneltä paikkakunnalta, ja todella, osa haudoilla käymistä on juuri tuo, että sitten puhutaan kenellä on ne orvokit, kanervat ja kynttilät haudoillaan, kenellä ei. Eli pitää näyttää muille kyläläisille, että kyllä meillä huolehditaan haudoistakin. 

Minä tai mieheni ei olla koskaan oltu mitään haudoilla kävijöitä, Toki on perheen kanssa menty juuri jouluna ja muina pyhäpäivinä, mutta ei meillä maailma siihen kaadu, jos ei käydä tai saada ketään viemään meidän puolesta kynttilää. Asutaan eri kauapungissa, eikä meidän elämää tai vanhalla kotikylällä käyntiä rytmitä hautausmaalla käynti, vaan ihan muut asiat. Tämä tuntuu olevan molempien äideille ja mun tädille vaikea asia. Välillä kuullaan syyllistämistä siitä, kun ei käydä siellä haudoilla. On mietitty, että otetaanko kummankin isän haudalle seurakunnan hoitopalvelu, niin loppuu tuo jankutus kun ei viedä kukkia eikä kynttilöitä. Mutta ei sekään taida ongelmaa ratkaista, kun äidit haluavat kuitenkin itse ne kukat päättää ja laittaa. En tiedä. 

Isät ja muut poisnukkuneet on kyllä meidän mielessä, mutta ei siihen muisteluun tarvita hautakiveä tai muuta alttaria. Saatan ihan olohuoneen pöydälle kynttilää sytyttäessä ajatella omaa isääni tai appiukkoa, ja tulee mieleen joku hauska tapahtuma. Itse en kuulu edes kirkkoon, enkä ajattele sen kuolleen läheisen olevan siellä haudassa tai odottavan minun siinä hautakiven edessä seisovan kohmeisin sormin tulitikkua raapimassa. Jos joku haluaa näin tehdä, aivan vapaasti, mutta haudoilla käymättömien syyllistämisen voisi myös lopettaa.

Vierailija
68/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä sukulaisia itsellä ole mutta on kiva mennä katsomaan sitä kynttilöiden määrää. 

Ja toiseksi, se on nykyään ainoa rauhallinen paikka missä ei kiire näy. 

Rauhallinen paikka, ei täällä ainakaan, kamala ruuhka, ihmiset kulkee edestakaisin hautoja hakemassa, pakokaasujen käry kun autolla tullaan ja mennään. Haudoilla käynti on muotiasia kun muutkin käy niin myös me. 

Vierailija
69/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hautausmaa on keskustassa ja siellä on kirjaimellisesti ihan kuollutta puolen yön aikaan 😅

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä siis ihmettelen sitä että miksi sinne pitäisi saada kaikki muutkin mukaan, vaikka nämä ei haluaisi.

Se on osa heidän sukunsa perinteitä ja koska nyt olet itsekin osa sitä sukua, haluaisivat, että sinäkin tulisit mukaan. 

Vierailija
71/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä aivan hylätyt vainajat, haudat joilla ei käy koskaan ketään, mieti voisitko käydä tänä jouluna piristämässä yhtä sellaista unohdettua ihmistä, viedä hänen haudalleen kukkasen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Entä aivan hylätyt vainajat, haudat joilla ei käy koskaan ketään, mieti voisitko käydä tänä jouluna piristämässä yhtä sellaista unohdettua ihmistä, viedä hänen haudalleen kukkasen.

Vähän aiheen ohi, mutta tiedätkö, kuinka kauan seurakunnat pitävät noita unohdettuja hautoja? Siis ennenkuin siihen haudataan joku muu?

Vierailija
73/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Entä aivan hylätyt vainajat, haudat joilla ei käy koskaan ketään, mieti voisitko käydä tänä jouluna piristämässä yhtä sellaista unohdettua ihmistä, viedä hänen haudalleen kukkasen.

Vähän aiheen ohi, mutta tiedätkö, kuinka kauan seurakunnat pitävät noita unohdettuja hautoja? Siis ennenkuin siihen haudataan joku muu?

"Hautaoikeuden voimassaoloaika on 25 vuotta."
Jotkut vanhat haudat ovat suojeltuja, pysyviä.

Vierailija
74/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistelen edesmenneitä rakkaitani ihan kotona sytyttämällä kuvien eteen kynttilöitä. Ei ne siellä hautausmaalla ole. Ihmetyttää moinen hautojen palvonta. Osa vielä käyttää, onko muiden haudoille tuotu kynttilöitä tai kukkia, se on ilmeisesti muille merkki välittämisestä. 

Vierailija
75/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo pakko

Ei oo muutakaan pakkoa, PAITSI JUURI TUO KUOLEMINEN. Toivottavasti sinuakaan ei kukaan käy muistamassa tai sytyttämässä kynttilää, hautasi ansaitsee olla sysimusta kuten pimeä talvitaivas.

Ketä varten se hauta pitää valaista kynttilöin? Niinpä, muita hautausmaalla kulkevia varten. Mittaavatko kynttilöitten määrällä muistaako joku omaistaan, päättelevätkö, onko kaivattu vai ei? Se on heidän asiansa, itse vainaja ei käy tarkistamassa asian laitaa. 

Mun  lapseni hauta on 300km päässä, harvoin sinne pääsen. Mutta kaipaan, ajattelen ja ikävöin häntä joka ikinen päivä, enkä vain jouluaattona.

Vierailija
76/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosiaan, mieti, voisitko piristää jotain vainajaa viemällä hänen haudalleen kukkasen. Hmm..?

Vierailija
77/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on joillekin niin vastenmielistä? Meillä minun puolen sukuhauta on 30 minsan ajomatkan päässä, siellä käydään aattoiltana ja samalla vähän kävellään hautausmaalla ja ihaillaan kynttilämerta. Yleensä ollaan jo niin myöhään liikkeellä, että ruuhkat ovat ohi. Miehen vanhemmat on haudattuina usemaan sadan kilsan päässä, sinne ei lähdetä, mutta sytytetään kynttilät heillekin. Muistellaan jotain hauskoja kommelluksia tms. ja meidän porukassa saatetaan nauraa ja jutusta ei tule loppua, kun joku aina muistaa jonkun jutun, jonka haluaa kertoa. Ja se on myös teineille pakollinen juttu, asiasta ei edes keskustella jos syy on ainoastaan, että mä en haluu (jos on kipeä tms. niin se on eri asia). Tehköön sitten aikuisena mitä haluavat.

Tuo porukalla nauramisesta kertominen on outoa. Miksi se pitää erikseen mainita? Ajatteletko, että se olisi jotenkin hienoa tai harvinaista tms

Vierailija
78/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Piristämässä sitä haudattua ihmistä? Entä jos kävisi jonkun elävän luona ja veisi tälle kukan.

Vierailija
79/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on joillekin niin vastenmielistä? Meillä minun puolen sukuhauta on 30 minsan ajomatkan päässä, siellä käydään aattoiltana ja samalla vähän kävellään hautausmaalla ja ihaillaan kynttilämerta. Yleensä ollaan jo niin myöhään liikkeellä, että ruuhkat ovat ohi. Miehen vanhemmat on haudattuina usemaan sadan kilsan päässä, sinne ei lähdetä, mutta sytytetään kynttilät heillekin. Muistellaan jotain hauskoja kommelluksia tms. ja meidän porukassa saatetaan nauraa ja jutusta ei tule loppua, kun joku aina muistaa jonkun jutun, jonka haluaa kertoa. Ja se on myös teineille pakollinen juttu, asiasta ei edes keskustella jos syy on ainoastaan, että mä en haluu (jos on kipeä tms. niin se on eri asia). Tehköön sitten aikuisena mitä haluavat.

Pakotat teinit haudoille, et ole tosissasi. Taidat olla varsinainen natsiäiti.

Ai se on natseilua jos joutuu lähtemään haudoilla käymään? On se kumma kun en itse moisesta pakottamisesta koskaan teininäkään kärsinyt. Kakarat on tosiaan piloille kasvatettu nykyään.

Vierailija
80/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He, jotka eivät vaivaudu EDES jouluna hautausmaalle sytyttämässä kynttilää, on todella itsekeskeisiä paskiaisia, en kunnioita pätkän pätkää. Ainoat kenen haudalle en mene, ovat eläessään olleet viholliset ja kurjistajat. He saavat levätä ilman minun kynttilöitä.Ei p-reikäihmiset kuollessaan pyhimyksiksi muutu. Tällainen sääntö minulla ja hyvä sääntö onkin!

Lähdenkin tästä sitten jouluaattona Dubliniin Irlantiin kahdelle hautausmaalle sekä erääseen Britannian eteläosassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin viemään kynttilöitä.

Mikäs siinä, jos sulla kerran on sinne sukulaisia haudattuna.

Lisäksi on sukulaisia mm. Lapissa ja Etelä-Ruotsissa. Asumme Helsingissä. Kyllä siinä koko joulu kuluisi rattoisasti kun kaikille kus

Muutama vuosikymmen sitten oli ihan tavallista käydä jouluajelulla :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme