Miksi ihmeessä hautausmaalla vierailu jouluaattona on niin tärkeää?
Ei siis siinä mitään, että joku tykkää käydä. Mutta miksi ihmeessä sinne pitää yrittää pakottaa kaikki muut mukaan?
Meillä miehen perheessä on ollut tapana käydä hautausmaalla, tai oikeastaan kahdella, aina jouluaattona. Itse en halua, mutta mies ja vanhempansa inttää että kaikkien pitää osallistua. En aio kuitenkaan.
Kommentit (101)
Ihmiset hakevat jouluna hautausmaalta joulutunnelmaa, osa ihmisistä käy sytyttämässä kynttilöitä perinteen vuoksi ja toki osa ihmisistä haluaa ihan vain muistella jouluna haudalla kuolleita läheisiään sytyttämällä heille kynttilän. Jouluna hautausmaalla kynttilöitä käyvät sytyttämässä sellaisetkin ihmiset, jotka eivät siellä muutoin käy edes sen vertaa, että kävisivät korjaamassa joulun jälkeen ne palanneet kynttilät roskiin.
Kaikesta te jaksattekin uhriutua
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siis ihmettelen sitä että miksi sinne pitäisi saada kaikki muutkin mukaan, vaikka nämä ei haluaisi.
Kyllä teitä vastarannankiiskiä on joka lähtöön.
Joutaiset AP, toksinen läjä, itse sinne mullan alle
Vierailija kirjoitti:
Hautausmailla vierailuhan on joulun pääasia!
Juuri näin!
Nimenomaan suvun vainajien muistoksihan meillä joulua vietetään!
Minulle haudoilla käyminen ei ole ollut koskaan mikään juttu. Ajattelen, että ei ne läheiset siellä haudoissa ole sellaisina kuin me heidät muistamme. Käyn haudoilla ihan vaan satunnaisesti. Siskon haudalla käyn yleensä keväällä, kun on hänen syntymäpäivänsä. Vien tulppaaneja ja ruusuja koska hän piti niistä. Mutta sekin on lähinnä joku symbolinen juttu ja voisin viedä ne kukat mihin tahansa muuallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siis ihmettelen sitä että miksi sinne pitäisi saada kaikki muutkin mukaan, vaikka nämä ei haluaisi.
Kyllä teitä vastarannankiiskiä on joka lähtöön.
Niinpä. Että aikuiset ihmiset jaksaa kiukutella jouluna muille siitä että nämä eivät tee kuten he haluavat, eli siis lähde mukapakolliselle hautausmaakäynnille heidän kanssa.
Ennen olen käynyt. Nyt taitaa jäädä käymättä, kun haudoilla on niin paljon lunta, eikä seurakunta putsaa kuin pääväylät.
Epäien että pakkokynttilät käydään sytyttässä täällä pikkupaikkakunnalla paljolti siksi, kun muutkin, mitähän noi muuten ajattelisi...
Kuulostaa entisen mieheni perheeltä. Heillä koko suku on kotoisin samalta pieneltä paikkakunnalta joten kaikki sukulaiset on haudattu sinne samalle hautausmaalle. Minun suvussani taas on muuteltu sinne ja tänne eikä haudoista ole aina edes mitään tietoa, tai sitten ne ovat satojen tai tuhansien kilometrien päässä. Entisen mieheni vanhemmat oli ihan kauhistuneita kuullessaan ettei perheessäni ole ollut tapana käydä aattona haudoilla. Eivät ilmeisesti lainkaan ajatelleen tai käsittäneet niitä syitä siellä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Epäien että pakkokynttilät käydään sytyttässä täällä pikkupaikkakunnalla paljolti siksi, kun muutkin, mitähän noi muuten ajattelisi...
Ajattelen samaa. Isäpuolen suvussa tämän vuoksi haudoillakäynti oli jouluna pakollinen asia, että muut näkee että siellä on käyty. Toki sitten siellä kävellessä arvosteltiin että katsokaa tuolla ei ole ne omaiset edes kynttilää tuoneet ja voi että, kyllä meidän vaarilla on kolme kynttilää enemmän kuin naapurin vaarilla. Eli siis oman sädekehän kiillottamisen vuoksi siellä käytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He, jotka eivät vaivaudu EDES jouluna hautausmaalle sytyttämässä kynttilää, on todella itsekeskeisiä paskiaisia, en kunnioita pätkän pätkää. Ainoat kenen haudalle en mene, ovat eläessään olleet viholliset ja kurjistajat. He saavat levätä ilman minun kynttilöitä.Ei p-reikäihmiset kuollessaan pyhimyksiksi muutu. Tällainen sääntö minulla ja hyvä sääntö onkin!
Lähdenkin tästä sitten jouluaattona Dubliniin Irlantiin kahdelle hautausmaalle sekä erääseen Britannian eteläosassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin viemään kynttilöitä.
Mikäs siinä, jos sulla kerran on sinne sukulaisia haudattuna.
Lisäksi on sukulaisia mm. Lapissa ja Etelä-Ruotsissa. Asumme Helsingissä. Kyllä siinä koko joulu kuluisi rattoisasti kun kaikille kuskailisi kynttilät.
Vierailija kirjoitti:
Käyn hautausmaalla joka päivä.
Huh, miksi? Oletko töissä siellä?
Pidän kyllä hautuumaiden puistoista ja istutukdmsista ja onhan kynttilämeri lunta vasten hieno mutta en ole koskaan käynyt sukuni haudoilla. Jouluna enkä muutenkaan
Mun rakkaat on mun sydämessä, ei hautuumaalla
Mun mies käy usein haudoilla, minä joskus ja lapset tuskin koskaan. Näin on hyvä meille eikä kukaan ole koskaan asiaa ihmetellyt. Itse en kaipaa hautausmaatunnelmaa, mutta kävinpä silti viikko sitten isän haudalla. Olin hyvissä väleissä vanhempieni ja kuolleen veljeni kanssa ja muistelen heitä lähes päivittäin ilman haudalla käyntiä ja kynttilöitä.
No ihmisillä nyt vaan on kaiken näköisiä mielenterveys ongelmia ja tämä on yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on joillekin niin vastenmielistä? Meillä minun puolen sukuhauta on 30 minsan ajomatkan päässä, siellä käydään aattoiltana ja samalla vähän kävellään hautausmaalla ja ihaillaan kynttilämerta. Yleensä ollaan jo niin myöhään liikkeellä, että ruuhkat ovat ohi. Miehen vanhemmat on haudattuina usemaan sadan kilsan päässä, sinne ei lähdetä, mutta sytytetään kynttilät heillekin. Muistellaan jotain hauskoja kommelluksia tms. ja meidän porukassa saatetaan nauraa ja jutusta ei tule loppua, kun joku aina muistaa jonkun jutun, jonka haluaa kertoa. Ja se on myös teineille pakollinen juttu, asiasta ei edes keskustella jos syy on ainoastaan, että mä en haluu (jos on kipeä tms. niin se on eri asia). Tehköön sitten aikuisena mitä haluavat.
Pakotat teinit haudoille, et ole tosissasi. Taidat olla varsinainen natsiäiti.
Kotityöt ja haudoillakäynti ovat kaksi ihan eri asiaa. Kyllä mekin mun lapsuudessa jouduimme kotitöitä tekemään mutta ei meitä koskaan haudoille pakotettu, vanhemmat menivät kaksin ja joskus joku meistä lapsista halusi mukaan. Enkä ole itsekään lapsiani mukaan pakottanut, tulevat jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat heidän perinteestään, sinua kukaan pakota mihinkään, voit jäädä sohvalle vetämään rasvaista kinkkua naamaasi. Vaikutat epäkunnioittavalta henkilöltä, siis, miehesi poisnukkuneet eivät sinua hetkauta suuntaan eikä toiseen, jääkö miehesi pois sinun sukulaistesi haudalla/haudoilla tai käytkö itse edes niissäkään ?
Itse vietän aikaa mieluummin elävien seurassa, varsinkin jouluaattona. Kuolleita läheisiäni muistelen mieluummin ihan vaan mielessä muistellen, valokuvia katselemalla tai muiden kanssa heitä ja heidän tekemisiään muistellen kuin käymällä hautausmaalla viemässä kynttilöitä.
Ap
Niin. Minä vienkin kynttiläni aaton aattona, muistoalttarille, koska ne jokainen 30 henkilöä ovat muualla joita myös jouluna muistelen.
Vierailija kirjoitti:
Haudalla käyminen on kaunis ja joulunviettoon hiljentävä perinne. Hautausmaan työntekijät toivovat että ihmiset kävisivät tasaisemmin ympäri vuoden. Niistä tietyistä ruuhkapäivistä, kuten pyhäinpäivästä ja joulusta, aiheutuu valtavasti roskaa, kun sadat ja tuhannet kynttilät jäävät ajelehtimaan ympäriinsä.
Tuntuu että hautausmaan kynttilöitä ei tulisi ajatella roskana 😄
Lämmitä siis kalleintasi ystävää Kun suuri aarre sulle suotu on Niin myöhäistä on hälle polttaa kynttilää Kun kerran hautakumpu umpeen luotu on
Minä käyn joka jouluaattoiltana ja muutenkin välillä joka sunnuntai vanhempieni haudalla. Veljeni perheineen ei käy koskaan. Sanoo muistavansa mielessään, tosiasiassa on niin patalaiska, että ei tee yhtään mitään toisten hyväksi, jollei joku maksa hänelle siitä. Aikuisista lapsista tuli samanlaisia mammonanpalvojia, ikävä kyllä.
Vien sinne kolme kynttilää. Yhden muualle haudattujen rappusille (Hietaniemen hautausmaa), yhden sydämen muotoisen vanhempieni haudalle ja yhden sankariristin juurelle kiitollisena kotimaan edestä annetusta suurimmasta uhrista. Samalla kävelen valomerta ihaillen haikeana n. tunnin riippuen lumitilanteesta eli auratuista reiteistä.
Suosittelen rauhoittumaan hautausmaalla joulukiireiden lomassa. Mikään pakko ei ole käydä juuri aattona, kyllä haudat odottavat muinakin joulupäivinä. Tekee hyvää käydä samalla haukkaamassa happea ja miettiä elämän rajallisuutta ja miten haluaa muita kohdella. Koskaan et tiedä, kenen vuoro on lähteä seuraavana, voit myös itse olla se lähtijä.