Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä hautausmaalla vierailu jouluaattona on niin tärkeää?

Vierailija
19.12.2023 |

Ei siis siinä mitään, että joku tykkää käydä. Mutta miksi ihmeessä sinne pitää yrittää pakottaa kaikki muut mukaan?

Meillä miehen perheessä on ollut tapana käydä hautausmaalla, tai oikeastaan kahdella, aina jouluaattona. Itse en halua, mutta mies ja vanhempansa inttää että kaikkien pitää osallistua. En aio kuitenkaan.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siis ihmettelen sitä että miksi sinne pitäisi saada kaikki muutkin mukaan, vaikka nämä ei haluaisi.

Vierailija
2/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti haudattiin 4 vuotta sitten, en ole käynyt haudalla kertaakaan hautajaisten jälkeen 🤷🏻 Ja oikein hyvät välit meillä oli.

Vierailija
4/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsuudenperheessä koskaan käyty hautausmaalla jouluaattona, koska sukulaisia ei ollut tänne haudattu. Itse olen alkanut käymään aikuisena joko aatonaattona tai aattona ja mukaan ovat saaneet lähteä he, jotka ovat halunneet.

Vierailija
5/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kunnioitettava perinne mitä pitäisi kaikkien vaalia.

Vierailija
6/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kuuluu perheen jouluperinteisiin? Ja onhan hautausmaalla ihan kaunista, kun on pimeää ja kynttilöitä. 

Omassa lapsuudessani käytiin haudoilla aattona tai aatonaattona. Ketään sukulaisia ei ole haudattu tänne meidän asuinpaikkakunnalle, mutta ollaan käyty parina jouluna viemässä kynttilä hautausmaan muistolehtoon. 

Vierailija
7/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on joillekin niin vastenmielistä? Meillä minun puolen sukuhauta on 30 minsan ajomatkan päässä, siellä käydään aattoiltana ja samalla vähän kävellään hautausmaalla ja ihaillaan kynttilämerta. Yleensä ollaan jo niin myöhään liikkeellä, että ruuhkat ovat ohi. Miehen vanhemmat on haudattuina usemaan sadan kilsan päässä, sinne ei lähdetä, mutta sytytetään kynttilät heillekin. Muistellaan jotain hauskoja kommelluksia tms. ja meidän porukassa saatetaan nauraa ja jutusta ei tule loppua, kun joku aina muistaa jonkun jutun, jonka haluaa kertoa. Ja se on myös teineille pakollinen juttu, asiasta ei edes keskustella jos syy on ainoastaan, että mä en haluu (jos on kipeä tms. niin se on eri asia). Tehköön sitten aikuisena mitä haluavat.

Vierailija
8/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lähde aattoiltana minnekään. On syöty, saatu lahjat ja ilta menee rauhassa oleillen läheisten kanssa. Muistakaa ihmisiä, kun ovat vielä elossa. 

Vierailija
9/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me sivulliset sinua ap nyt voida auttaa.

Sinun täytyy vaan ottaa härkää sarvesta ja kysyä mieheltä ja hänen vanhemmiltaan, miksi heistä olisi tärkeää, että sinäkin lähtisit mukaan.

Vierailija
10/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on joillekin niin vastenmielistä? Meillä minun puolen sukuhauta on 30 minsan ajomatkan päässä, siellä käydään aattoiltana ja samalla vähän kävellään hautausmaalla ja ihaillaan kynttilämerta. Yleensä ollaan jo niin myöhään liikkeellä, että ruuhkat ovat ohi. Miehen vanhemmat on haudattuina usemaan sadan kilsan päässä, sinne ei lähdetä, mutta sytytetään kynttilät heillekin. Muistellaan jotain hauskoja kommelluksia tms. ja meidän porukassa saatetaan nauraa ja jutusta ei tule loppua, kun joku aina muistaa jonkun jutun, jonka haluaa kertoa. Ja se on myös teineille pakollinen juttu, asiasta ei edes keskustella jos syy on ainoastaan, että mä en haluu (jos on kipeä tms. niin se on eri asia). Tehköön sitten aikuisena mitä haluavat.

Pakotat teinit haudoille, et ole tosissasi. Taidat olla varsinainen natsiäiti.

Vierailija
11/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakotan mä ne siivoamaankin ja tekemään kotitöitä. Eipä tarvitse vauvalla valittaa kun muksut ei tee mitään. Ei kaiken tarvitse olla kivaa ja mukavaa, joskus pitää tehdä asioita joitä ei välttämättä halua tehdä.

Vierailija
12/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, teinien pitäisi saada lorvia kotona punkan pohjalla valittamassa kuinka nukuttaa vielä iltapäiväkolmelta ja olla osallistumatta mihinkään.

Vierailija
13/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitat heidän perinteestään, sinua kukaan pakota mihinkään, voit jäädä sohvalle vetämään rasvaista kinkkua naamaasi. Vaikutat epäkunnioittavalta henkilöltä, siis, miehesi poisnukkuneet eivät sinua hetkauta suuntaan eikä toiseen, jääkö miehesi pois sinun sukulaistesi haudalla/haudoilla tai käytkö itse edes niissäkään ?

Vierailija
14/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo pakko

Ei oo muutakaan pakkoa, PAITSI JUURI TUO KUOLEMINEN. Toivottavasti sinuakaan ei kukaan käy muistamassa tai sytyttämässä kynttilää, hautasi ansaitsee olla sysimusta kuten pimeä talvitaivas.

Vierailija
15/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan lähde aattoiltana minnekään. On syöty, saatu lahjat ja ilta menee rauhassa oleillen läheisten kanssa. Muistakaa ihmisiä, kun ovat vielä elossa. 

Sinunkaltaisia ihmisiä en muistaisi elävinä enkä kuolleina!

Vierailija
16/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan mennä, koska vanhemmat siellä. Meillä nuoriso lähtee myös mielellään mukaan. On upea näky illalla ne kaikki kynttilät siellä. Ketään en pakottaisi. Henkilökohtainen juttu haluaako käydä.

Vierailija
17/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudalla käyminen on kaunis ja joulunviettoon hiljentävä perinne. Hautausmaan työntekijät toivovat että ihmiset kävisivät tasaisemmin ympäri vuoden. Niistä tietyistä ruuhkapäivistä, kuten pyhäinpäivästä ja joulusta, aiheutuu valtavasti roskaa, kun sadat ja tuhannet kynttilät jäävät ajelehtimaan ympäriinsä.

Vierailija
18/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn hautausmaalla joka päivä.

Vierailija
19/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen vanhempien haudan lähistöllä, vien muutaman kynttilän aattona myöhään illalla. Jos en ole heidän hautansa läheisyydessä, niin sitten sytyän kynttilät muualle, vaikka mökin pihalle. Vainajien ja esi-isien muistaminen on ikivanha perinne suomalaisille, ei siihen välttämättä kirkkomaata tarvita. Jotain perinteitäkin voi kunnioittaa, ihan vaan vanhojen perinteiden vuoksi. Kyllä niiden herkkujen, telkkarin ja krääsän edessä voi ajatella muutakin kuin omaa löhöämistään. Tuskin tunnin poissaolo siitä sohvalta juuri sitä päivää kaataa tai läheisten kanssa yhdessäoloa.

En ole koskaan pakottanut ketään mukaan, keronut että käyn ja haluaako joku mukaan. Aika usein moni haluaa.

Vierailija
20/101 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kuuluu perheen jouluperinteisiin? Ja onhan hautausmaalla ihan kaunista, kun on pimeää ja kynttilöitä. 

Omassa lapsuudessani käytiin haudoilla aattona tai aatonaattona. Ketään sukulaisia ei ole haudattu tänne meidän asuinpaikkakunnalle, mutta ollaan käyty parina jouluna viemässä kynttilä hautausmaan muistolehtoon. 

Mutta minun jouluperinteisiini ei kuulu. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin totta kai he saa lähteä käymään siellä hautausmaalla. Mutta minä jään mielelläni kotiin lasten kanssa siksi aikaa, kuten myös veljen vaimo. En ensinnäkään pidä siitä että jouluaattona pitäisi lähteä mihinkään, hautausmaille on noin 10 ja 20 minuutin ajomatkat ja niissä kiertelyyn kuluu helposti yli tunti.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän